av IngOehman » 2003-12-07 17:24
Tänkte det kunde vara intressant att diskutera en annan estetisk synpunkt på hifi-anläggningens yttre, kanske främst högtalarnas, eftersom de ofta syns bäst.
Man kan ju studera högtalare rent estetiskt och fråga sig - är detta en snygg högtalare?
Denna fråga är förstås intressant för den som ser den som en möbel, men för musiklyssnaren är det kanske intressantare hur de uppfattas (eller inte uppfattas) när man använder dem, alltså lyssnar till dem.
Då är det visuella intrycket då är ofta ett annat än "möbelkänslan av en högtalaren". Man ser dem ju som ett uppställt par som snarast bidrar med att bilda "miljö" i lyssningrummet, ungefär som en lite djungel gör, till skillnad från en ensam krukväxt eller en ensam blommas vara eller icke vara som estetiskt tilltalande tingest.
Min personliga uppfattning är att högtalarna är trevligast då man inte tänker på dem alls. Det betyder för min personliga del att jag för det mesta antingen har mörkt, blundar eller undantagsvis läser något när jag lyssnar på musik.
I en inspelningsstudio kan det vara opraktiskt att släcka och/eller blunda, så där är det extra viktigt att högtalarna inte "syns". Jag gör därför nästan undantagslöst monitorer svarta. Det är helt enkelt bäst för det kreativa arbetet, tror jag.
I en optimal hemmabio är det helt nödvändigt att få högtalarna att försvinna. Det är så fundamentalt att man har ögonen öppna och riktade mot duken (eller TVn) i närheten av högtalarna att spektakulära högtalare bara inte fungerar.
Även om V och H kan vara fanerade är nästan alla C-högtalare jag levererar svarta.
Riktigt extrema hemmabiografer har helt osynliga högtalare. Inbyggda i väggarna, eller rättare sagt väggarna är kringbyggda högtalarna, eller till och med en del av dem.
Eller? Tycker någon annorlunda?
Skall man se utseendet som en positiv egenskap som kan erbjuda "mervärde" under musiklyssningen, genom att man ser högtalarna och tycker att de är snygga?
Vh, Ing. Öhman
PS. Helst skulle jag vilja rösta på flera olika alternativ, men jag vet inte har man sätter upp en sådan grej. Man för väl välja sitt mest favvosvar helt enkelt...
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).