Moderator: Redaktörer
Renobo skrev:Va! Renoverar en Pioneer PL12D o en PL15D. Fixade nya remmar från William Thakker .com men de går för fort. PL15 rätt så mycket. PL12 bara väldigt lite, förmodligen inte hörbart. Men det är ju i princip samma spelare???
Vad är detta?
/Krister
Renobo skrev:Va! Renoverar en Pioneer PL12D o en PL15D. Fixade nya remmar från William Thakker .com men de går för fort. PL15 rätt så mycket. PL12 bara väldigt lite, förmodligen inte hörbart. Men det är ju i princip samma spelare???
Vad är detta?
/Krister
RogerGustavsson skrev:Fast farten ändras väl inte av remmens tjocklek? Utväxlingen bestäms av diametrarna på de ytor där remmen ligger an. Antagligen kan remmens längd åstadkomma viss bromsning/slirning mot tidigare originalrem. En del har ju kört med silkestråd och liknande på remdrivna spelare.
RogerGustavsson skrev:Fast farten ändras väl inte av remmens tjocklek? Utväxlingen bestäms av diametrarna på de ytor där remmen ligger an. Antagligen kan remmens längd åstadkomma viss bromsning/slirning mot tidigare originalrem. En del har ju kört med silkestråd och liknande på remdrivna spelare.
Laila skrev:Falkis,
Även om hastigheten är rätt så är det inte säkert att det är "stämt 440" på
alla låtar/album . . . typ
Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:Fast farten ändras väl inte av remmens tjocklek? Utväxlingen bestäms av diametrarna på de ytor där remmen ligger an. Antagligen kan remmens längd åstadkomma viss bromsning/slirning mot tidigare originalrem. En del har ju kört med silkestråd och liknande på remdrivna spelare.
Nej, det är diametern inkl. halva remmens tjocklek du måste räkna med. ( Remmen innanför mitten kompakteras och utanför mitten sträcks den. )
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:Fast farten ändras väl inte av remmens tjocklek? Utväxlingen bestäms av diametrarna på de ytor där remmen ligger an. Antagligen kan remmens längd åstadkomma viss bromsning/slirning mot tidigare originalrem. En del har ju kört med silkestråd och liknande på remdrivna spelare.
Nej, det är diametern inkl. halva remmens tjocklek du måste räkna med. ( Remmen innanför mitten kompakteras och utanför mitten sträcks den. )
Jag har sett detta förut här, och förstått att det är så, men jag måste fråga: har någon mätt exakt hur stor fartförändringen blir? Det vore ett intressant sätt att se just hur fördelningen mallan att sträckas ut och tryckas ihop har blivit! Spännade, men enkelt att mäta! "Halva diamtern" duger säkert för alla praktiska behov, men detta är ju faktiskt!
RogerGustavsson skrev:Tackar för förklaringarna!
En del spelare har haft tråd för drivningen. Hur "knyter" man ihop den?
lennartj skrev:Förresten,
i mina ögon är "snabbare hastighet" en kontaminasammanblandning av "högre hastighet" och "snabbare rotation".
Vad är detta?
/Krister
Perfector skrev:Renobo skrev:Va! Renoverar en Pioneer PL12D o en PL15D. Fixade nya remmar från William Thakker .com men de går för fort. PL15 rätt så mycket. PL12 bara väldigt lite, förmodligen inte hörbart. Men det är ju i princip samma spelare???
Vad är detta?
/Krister
Kan tänka mig om remmen du köpt är någon halv mm längre att tallriksaxeln inte trycker lika hårt mot väggen i lagret och då ger mindre motstånd vilket ger högre hastighet.
Har inte Pioneer en pitchkontroll ?
Vore då ganska enkelt att ställa in med stroboskop på tallriken
Renobo skrev:Perfector skrev:Renobo skrev:Va! Renoverar en Pioneer PL12D o en PL15D. Fixade nya remmar från William Thakker .com men de går för fort. PL15 rätt så mycket. PL12 bara väldigt lite, förmodligen inte hörbart. Men det är ju i princip samma spelare???
Vad är detta?
/Krister
Kan tänka mig om remmen du köpt är någon halv mm längre att tallriksaxeln inte trycker lika hårt mot väggen i lagret och då ger mindre motstånd vilket ger högre hastighet.
Har inte Pioneer en pitchkontroll ?
Vore då ganska enkelt att ställa in med stroboskop på tallriken
Nä, ingen pitch. Men två likadana spelare går alltså olika fort. Men så kanske det är med gamla prylar.Jag behöll den som gick rätt.
/Krister
Cicaro skrev:Slog upp och kollade i servicemanualerna. Påde PL12D och PL15D har synkronmotor dvs det lär inte finnas några potar om det inte ändrades drivning under produktionen. Däremot finns möjligtvis om det finns en omställning mellan 50 och 60Hz nätstpänning någonstans.
Om remmen är rätt och de går fel i hastighet så kan jag bara så tre olika orsaker:
1. Lagret är inte smörjt som det ska. Har varit med om mitttappar som sitter helt eller nästan helt fast så att tallriken snurrar runt mitttappen istället för med mittappen. (Oftast går de att försiktigt skruva i sär, göra rent och lägga i ny olja. Tappa inte bort några delar bara, en sån liten kula som vanligtvis finns i lagret är svår att hitta när den rullar iväg, jag vet för jag har tappat den på golvet en gång. Tog en kvart att hitta trots tomt golv.).
2. Remmen slirar, antingen vid motorn eller vid tallriken
3. Det har suttit någon gummibeläggning runt drivtappen på motorn eller tallriken som är bortnött så att diametern på drivtappen är fel.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster