Ny rem - snabbare hastighet?!!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Renobo

Ny rem - snabbare hastighet?!!

Inläggav Renobo » 2014-03-17 08:40

Va! Renoverar en Pioneer PL12D o en PL15D. Fixade nya remmar från William Thakker .com men de går för fort. PL15 rätt så mycket. PL12 bara väldigt lite, förmodligen inte hörbart. Men det är ju i princip samma spelare???
Vad är detta?
/Krister

Användarvisningsbild
Renobo

Re: Ny rem - snabbare hastighet?!!

Inläggav Renobo » 2014-03-17 08:56

Renobo skrev:Va! Renoverar en Pioneer PL12D o en PL15D. Fixade nya remmar från William Thakker .com men de går för fort. PL15 rätt så mycket. PL12 bara väldigt lite, förmodligen inte hörbart. Men det är ju i princip samma spelare???
Vad är detta?
/Krister

Testar tejp på tallriken. Detta verkar lösa problemet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-17 09:56

Skiljer sig remmarna något mot originalremmarna, i tjocklek t.ex?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-03-17 10:39

Renobo skrev:Va! Renoverar en Pioneer PL12D o en PL15D. Fixade nya remmar från William Thakker .com men de går för fort. PL15 rätt så mycket. PL12 bara väldigt lite, förmodligen inte hörbart. Men det är ju i princip samma spelare???
Vad är detta?
/Krister

Hur vet du att de går för fort?

Tejp verkar svårt att få jämnt och oklistrigt, kanske ger det ett svaj som är värre än hastighetsfelet?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2014-03-17 13:38

Tack. Då vet jag att William Thakker inte heller har koll på sina remmar. Har beställt från Svalander och en firma i UK och båda remmar var för tjocka. Svalanders var väldigt mycket för tjock, och UK-firmans lite tunnare. Sånt här hör jag direkt, speciellt på musik som jag är van vid. Sen så fungerar det inte att jamma med på en 440 hz stämd gitarr, och det är vääldigt störande. Jag har insett att ska jag skaffa en vintage skivspelare att fixa med, så blir det nästa gång en direktdriven. SÅ DJÄVLA LEDS! Varför i h-e anger de att remmen passar när det INTE blir rätt fart? Kanske fungerar för de som är tondöva och överhuvudtaget inte bryr sig om gitarrsolon går alldeles för fort och om basen blir alldeles för högt skuren!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-17 13:49

Fast farten ändras väl inte av remmens tjocklek? Utväxlingen bestäms av diametrarna på de ytor där remmen ligger an. Antagligen kan remmens längd åstadkomma viss bromsning/slirning mot tidigare originalrem. En del har ju kört med silkestråd och liknande på remdrivna spelare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-17 14:17

RogerGustavsson skrev:Fast farten ändras väl inte av remmens tjocklek? Utväxlingen bestäms av diametrarna på de ytor där remmen ligger an. Antagligen kan remmens längd åstadkomma viss bromsning/slirning mot tidigare originalrem. En del har ju kört med silkestråd och liknande på remdrivna spelare.

Detta har ju avhandlats åtskilliga gånger, paa kan säkert fixa sökningar (:-))

Tjockare rem ger hastighetsförändring, inte för att jag ännu greppat varför...

Men, en bra spelare i detta avseende (vintage) är ju Lenco L75 där man i princip kan justera steglöst mellan 16 och 78 varv. Det finns ju också spelare med elektronisk styrning där man via någon trimpot kan justera hastigheten. Inte ska man behöva gå via någon trist ljudande direktdriven spelare bara för att få rätt hastighet :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-17 14:39

Falkis,

Även om hastigheten är rätt så är det inte säkert att det är "stämt 440" på
alla låtar/album . . . typ :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-17 14:45

RogerGustavsson skrev:Fast farten ändras väl inte av remmens tjocklek? Utväxlingen bestäms av diametrarna på de ytor där remmen ligger an. Antagligen kan remmens längd åstadkomma viss bromsning/slirning mot tidigare originalrem. En del har ju kört med silkestråd och liknande på remdrivna spelare.

Som Bill säger . . . detta har avhandlats i minst 2 trådar tidigare . . . ju tjockare rem
desto högre hastighet vid given storlek på drivtrissan . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-17 15:09

Laila skrev:Falkis,

Även om hastigheten är rätt så är det inte säkert att det är "stämt 440" på
alla låtar/album . . . typ :(

För Pioneer PL12D anges en noggrannhet om 1% för hastigheten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-17 15:12

Nej, det är diametern inkl. halva remmens tjocklek du måste räkna med. ( Remmen innanför mitten kompakteras och utanför mitten sträcks den. )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-03-17 15:33

Förresten,
i mina ögon är "snabbare hastighet" en kontaminasammanblandning av "högre hastighet" och "snabbare rotation". :roll:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-17 15:33

Här hittade jag en formel som visar hur man räknar ut utväxligen för en planremsdrift med hänsyn tagen till både slirning och remtjocklek:

Bild
Högerklicka på bildikonen och välj "visa bild" om den inte syns.

N1 och N2 är den drivande och drivna skivans varvtal, D och d är remskivornas diameter, S1 och S2 är slirningen över vardera skivan,
t är remtjockleken (och att man anger hela tjockleken beror på att det är halva remtjockleken på vardera sidan av remskivan som läggs till diametern).
Om man har en homogen planrem så blir det på detta viset, men om remmen har en styv cord som ligger förskjuten från centrum så är det höjden från remskivans periferi till corden x2 som ska användas i stället.

Det finns mycket skrivet om saken tidigare, men denna formel konkretiserar teorin bättre än vad som finns i tidigare diskussioner.

Edit: Formeln kommer från denna sida:
http://mechteacher.com/flat-belt-design/
Senast redigerad av paa 2014-03-17 17:27, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-03-17 15:45

Nattlorden skrev:

Nej, det är diametern inkl. halva remmens tjocklek du måste räkna med. ( Remmen innanför mitten kompakteras och utanför mitten sträcks den. )

Jag har sett detta förut här, och förstått att det är så, men jag måste fråga: har någon mätt exakt hur stor fartförändringen blir? Det vore ett intressant sätt att se just hur fördelningen mallan att sträckas ut och tryckas ihop har blivit! Spännade, men enkelt att mäta! "Halva diamtern" duger säkert för alla praktiska behov, men detta är ju faktiskt! :)

PS. Efter att ha läst paa:s inlägg kommer saken i en annan dager. Avvikelsen från halva diamtern kanske drunknar i slirningen.
Senast redigerad av PerStromgren 2014-03-17 15:48, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-17 15:47

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:

Jag har sett detta förut här, och förstått att det är så, men jag måste fråga: har någon mätt exakt hur stor fartförändringen blir? Det vore ett intressant sätt att se just hur fördelningen mallan att sträckas ut och tryckas ihop har blivit! Spännade, men enkelt att mäta! "Halva diamtern" duger säkert för alla praktiska behov, men detta är ju faktiskt! :)

Säkerligen. paa:s post ovan är säkert väldigt mycket mer exakt mätt än mer populärvetenskapliga framställning.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-03-17 17:02

Jo, när remskivorna har olika diameter så påverkar det.

I skivspelarfallet så är som regel remskivan fäst i motorn mycket mindre
än den som är fäst i (eller som är) skivtallriken. Därför ger en tjock rem
mycket större proportionell påverkan av remmens medelavstånd från
motoraxeln än den påverkar remmens medelavstånd från tallriksaxeln.

Om remmen är av ett material som fjädrar linjärt så får man en rimligt
god approximation om man lägger till halva remmens tjocklek till radien
i båda ändarna. Är remmen i ett material som inte fjädrar linjärt så kan
det bli på andra sätt.

Speciellt intressant blir det om remmen har en ickefjädrande armering.
Men det är inte så ovanligt för just skivspelarremmar, tror jag.

- - -

Sammanfattningsvis så är remmens egenskaper viktiga att ta hänsyn
till om det är viktigt att få rätt rotationshastighet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-03-17 17:04

Oj, nu var jag långsam märker jag. :oops:

Nåja. Bra att det reddes ut i varje fall.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-17 17:17

Tackar för förklaringarna!

En del spelare har haft tråd för drivningen. Hur "knyter" man ihop den?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-03-17 17:55

RogerGustavsson skrev:Tackar för förklaringarna!

En del spelare har haft tråd för drivningen. Hur "knyter" man ihop den?

Med olika rekommenderade knutar. Micro Seiki hade en egen t.ex.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-03-17 17:57

Många skivspelare går inte exakt i hastighet. Det är nästan uteslutande Quartz-låsta eller dom som är möjliga att själv justera in som klarar det.

Normal avvikelse är enligt min forskning ( :wink: ) ca 0,5-1%.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2014-03-17 18:53

Det låter som en ursäkt för att branschen ska slippa bekväma sina arslen ur vagnen för att tillhandahålla rätt remmar.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-03-17 19:23

Hastghetsavvikelser på en PL12D kan tydligen skilja sig åt. Men remmen från William Thakker är mycket tunn. Hastighetsökningen ser jag med en stroboskopskiva. Om man tänker att linjerna kryper något så rör en linje sig ca: 0.5 cm i sek.
Vet inte vilken avvikelse det är, men det är knappast hörbart om man inte har en stämmgaffel och en sinuston på skivan...

Tejp verkar funka. Skall bara hitta en som inte är slirig.
/K

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-03-17 21:52

lennartj skrev:Förresten,
i mina ögon är "snabbare hastighet" en kontaminasammanblandning av "högre hastighet" och "snabbare rotation". :roll:

Ah. Då får man skriva "högre rotation" varannan gång så så blir det bra i snitt.

Annars så är det intressant det där med att remtjockleken ökar effektiva diametern på de båda hjulen, och att den ökar lika mycket (i mm) på båda, men att den procentuella ökningen blir olika. Och att denna procentuella olikhet ger ett hastighetsfel.

Det talar ju för ett stort drivhjul, eller för att det i varje fall inte ska vara så litet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-13 23:51

Vad är detta?
/Krister

Kan tänka mig om remmen du köpt är någon halv mm längre att tallriksaxeln inte trycker lika hårt mot väggen i lagret och då ger mindre motstånd vilket ger högre hastighet.
Har inte Pioneer en pitchkontroll ?
Vore då ganska enkelt att ställa in med stroboskop på tallriken
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-04-17 20:15

Perfector skrev:
Vad är detta?
/Krister

Kan tänka mig om remmen du köpt är någon halv mm längre att tallriksaxeln inte trycker lika hårt mot väggen i lagret och då ger mindre motstånd vilket ger högre hastighet.

Nä, ingen pitch. Men två likadana spelare går alltså olika fort. Men så kanske det är med gamla prylar. :wink: Jag behöll den som gick rätt.
/Krister

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-17 20:17

Renobo skrev:
Perfector skrev:
Vad är detta?
/Krister

Nä, ingen pitch. Men två likadana spelare går alltså olika fort. Men så kanske det är med gamla prylar. :wink: Jag behöll den som gick rätt.
/Krister

smörja om lagret ?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-18 01:32

Har du kollat upp huruvida det går att justera hastigheten via pottar på insidan eller är det kanske synchronmotor?
Minns inte detaljerna så noga då det var länge sedan jag skruvade i dom själv.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-04-18 08:34

Slog upp och kollade i servicemanualerna. Påde PL12D och PL15D har synkronmotor dvs det lär inte finnas några potar om det inte ändrades drivning under produktionen. Däremot finns möjligtvis om det finns en omställning mellan 50 och 60Hz nätstpänning någonstans.

Om remmen är rätt och de går fel i hastighet så kan jag bara så tre olika orsaker:
1. Lagret är inte smörjt som det ska. Har varit med om mitttappar som sitter helt eller nästan helt fast så att tallriken snurrar runt mitttappen istället för med mittappen. (Oftast går de att försiktigt skruva i sär, göra rent och lägga i ny olja. Tappa inte bort några delar bara, en sån liten kula som vanligtvis finns i lagret är svår att hitta när den rullar iväg, jag vet för jag har tappat den på golvet en gång. Tog en kvart att hitta trots tomt golv.).
2. Remmen slirar, antingen vid motorn eller vid tallriken
3. Det har suttit någon gummibeläggning runt drivtappen på motorn eller tallriken som är bortnött så att diametern på drivtappen är fel.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2014-04-19 10:40

Nu är denna renoveringsguide skriven för Thorens, men det kanske finns lite tips ändå.

http://www.vinylengine.com/images/forum/thorens.pdf

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-04-20 07:52

Cicaro skrev:Slog upp och kollade i servicemanualerna. Påde PL12D och PL15D har synkronmotor dvs det lär inte finnas några potar om det inte ändrades drivning under produktionen. Däremot finns möjligtvis om det finns en omställning mellan 50 och 60Hz nätstpänning någonstans.

Om remmen är rätt och de går fel i hastighet så kan jag bara så tre olika orsaker:
1. Lagret är inte smörjt som det ska. Har varit med om mitttappar som sitter helt eller nästan helt fast så att tallriken snurrar runt mitttappen istället för med mittappen. (Oftast går de att försiktigt skruva i sär, göra rent och lägga i ny olja. Tappa inte bort några delar bara, en sån liten kula som vanligtvis finns i lagret är svår att hitta när den rullar iväg, jag vet för jag har tappat den på golvet en gång. Tog en kvart att hitta trots tomt golv.).
2. Remmen slirar, antingen vid motorn eller vid tallriken
3. Det har suttit någon gummibeläggning runt drivtappen på motorn eller tallriken som är bortnött så att diametern på drivtappen är fel.

Lagren var det inga fel på. Båda skivtallrikarna snurrade lätt. "Det går inte" att få lös centrumtappen. Skruven som håller i tappen vätter åt motorn till, så att man måste ta lös motorn för att få lös tappen. :evil: Tallrikarna var rengjorda båda två. Likaså drivtappen till motorn. Motorerna smorda genom det lilla hålet. Trotts detta gick den ena alldeles för fort. Men nu är PL15 slängd och kan inte irritera mig mer. :D
/Krister

Nästa

Återgå till Vintage-hifi