Pioneer 989 ersättare till 668, 868!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-25 20:37

Callisto skrev:Varför görs så få DVD spelare med balanserad utgång?

Som sagt oftast används inte de analoga utgångarna alls. I annat fall används kabellängder på typ 1m. Varför skulle man vilja ha balancerat?

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-25 20:56

Martin skrev:

Som sagt oftast används inte de analoga utgångarna alls. I annat fall används kabellängder på typ 1m. Varför skulle man vilja ha balancerat?

Ballat försteg där de lagt mer "krut" än via rca:n. Då kan man köra ballat genom hela kedjan för den delen också :) .

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-10-25 21:09

Självklart kan man köra balanserat och då lämpas det att man har en rca i sändar änden och balanserat i mottagaränden. Lät som en plätt och på samma gång äkta balansering. 8)
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-25 21:36

Callisto skrev:
Martin skrev:

Ballat försteg där de lagt mer "krut" än via rca:n. Då kan man köra ballat genom hela kedjan för den delen också :) .
Detta för att ta upp allt skräp och förstärka det maximalt genom hela kedjan ända fram till högtalarna då? Är det inte bättre att diffa ut störningarna efter eventuella störningskänsliga delar tex kablar? Dessutom blir en helt balancerad lösning slöseri med komponenter som annars skulle kunna användas till att tex fördubbla uteffekten från förstärkaren. Men det kanske finns goda skäl för att använda balancerat vad vet jag. Jag kan inte se dem iaf.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-25 22:26

LarsR skrev:Självklart kan man köra balanserat och då lämpas det att man har en rca i sändar änden och balanserat i mottagaränden. Lät som en plätt och på samma gång äkta balansering. 8)

Kallar du detta för äkta balansering 8) .

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-26 12:33

Jag tror att LarsR menar att den vinst av balansering man kan få finns i mottagaränden (där störningar balanseras ut och signalen fortsätter, om man bygger kabeln på rätt sätt), och att en överföring därför inte behöver vara balanserad i matningsänden.

I praktiken är, i de flesta fall, faktiskt den obalanserade överföringen (när båda alternativen finns) den bästa med avseende på lågt brus och låg distorsion. Balanserad överföring är en uppfinning för långa överföringssträckor och svårt störda miljöer.

Skall man ha en äkta flytande balanserad överföring duger bara transformatorer.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-26 13:23

Håller med ovanstående talare. För övrigt känner jag bara till en hifi-tillverkare som har trafo-balansering och det är Jeff Rowland. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-26 13:24

IngOehman skrev:I praktiken är, i de flesta fall, faktiskt den obalanserade överföringen (när båda alternativen finns) den bästa med avseende på lågt brus och låg distorsion.

Vh, iö

Fråga; gäller det inte oftast "billigare" konstruktioner där man så att säga "hänger på" en balanserad historia utan att ha signalen balanserad från början?

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-10-26 18:02

Martin: "Blue: är det viktigt för dig?"

Om en viss produkt finns med på LTS rekommenderat-lista eller ej? Nej, det bryr jag mig inte särskilt mycket om (ungefär lika mycket som jag bryr mig om huruvida den får fyra eller fem stjärnor i What Hifi, uppskattningsvis).

Men att döma av vilka apparter som diskuteras mest på faktiskt.se verkar det vara tämligen intressant för ganska många här. Eller hur?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-26 19:28

Blue skrev:Martin: "Blue: är det viktigt för dig?"

Om en viss produkt finns med på LTS rekommenderat-lista eller ej? Nej, det bryr jag mig inte särskilt mycket om (ungefär lika mycket som jag bryr mig om huruvida den får fyra eller fem stjärnor i What Hifi, uppskattningsvis).

Men att döma av vilka apparter som diskuteras mest på faktiskt.se verkar det vara tämligen intressant för ganska många här. Eller hur?

"Nej, det bryr jag mig inte särskilt mycket om..."
Nähej varför frågar du då?

"Men att döma av vilka apparter som diskuteras mest på faktiskt.se verkar det vara tämligen intressant för ganska många här. Eller hur?"
Nu kanske du + några till står för drygt hälften av alla inlägg som berör nämnda lista. Något att fundera seriöst på kanske innan man postar?

Du verkar väldigt intresserad för att vara ointresserad sas.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-29 19:04

Det är förstås så enkelt som att många är intresserade av bra apparater.

Dessa bra apparater hamnar titt och tätt på LTS rekommenderat-lista. Varje gång som LTS träffar på dem i själva verket!

Det betyder ju inte att någon tycker att det är viktigt om en apparat finns på listan eller ej - LTS kan ju omöjligt testa alla apparater i hela världen.

Listan finns inte för att någon skall välja bort saker som inte står där. Den finns som tips om lite bra apparater att kanske titta på om man behöver en ny apparat bara.

Allt som inte finns på listan behöver inte vara dåligt, men det som finns där är mycket bra saker. Högre växlar än så skall ma inte dra på listan.

Vh, iö

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-11-06 00:55

Jag har bjudit på en 668 på ebay. begagnad. 1 år gammal. Blev överbjuden. Nivån 410 €.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-11-06 14:30

Kan kanske vara intressant att köpesumman blev 506€. Ebay.de

Det är således inte bara de svenska tokarna som uppskattar spelaren, köparen är från Tyskland.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-11-06 15:31

dimitri skrev:Kan kanske vara intressant att köpesumman blev 506€. Ebay.de.

Folk är galna! 8O :wink:

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-11-06 15:37

dimitri: När jag var i London i somras sprang jag förbi ett begagnat ex för 200£ i en butik. Du skulle varit med!

:)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-06 23:28

Det finns alltid vissa som inte vet värdet av vad de har. Det är därför de som vet mer kan fynda. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-07 01:02

Det där var väl inte så galet, det är ju lägre än nypriset.

Om ni vill se något galet, titta då på det här 8O

Länk

Vh :P /J

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-11-07 01:46

över 400 inlägg o över 11000 besök.. för en sketen pioneer dvd 8O

O så säger man detta forum inte överhypar grejor utan har en sund vetenskaplig syn på hifi osv.. :lol: :lol:

Att bredd inte är styrkan här står nog helt solklart i alla fall...

Man börjar snart undra hur mycket betalt ni får på LTS för denna helt snurriga hype av en lusig dvdspelare... :lol: :lol:

Om ni ändå sa att det var ett bra alternativ för den fattige att få en hyfsad dvd som lirar cd också..

Men men..Skratta får man i alla fall då man läser :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-07 01:49

Det där var verkligen en djuplodande analys du bjöd på Mayro. 8)
:roll:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-07 01:52

Mayro skrev:Om ni ändå sa att det var ett bra alternativ för den fattige att få en hyfsad dvd som lirar cd också..

För den fattige! 8O

Så billig är den väl inte precis. :?

Att jag inte redan har köpt den är för att jag inte har råd! :wink:

Du får gärna skänka mig en om du tycker att den är så billig. 8)

Vad skulle du beteckna som dyrt för en DVD/CD-spelare?

En miljon kronor! :wink:

Vh :P

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-11-07 02:07

Förlåt Bach. :oops:

Jag är faktiskt jäkligt fattig själv.. Så tro mig jag menade INTE elakt..

Men ändå är det faktiskt inte det bästa gud skapat denna pioneer som man hyllar som en gudagåva..

Men bach.. Söker du så dyker dom upp till o från billigt har jag sett på nätet.. Så.. För att passa in i dyrkanstilen runt dessa dvd spelare säger jag så här..
Den som söker den finner.. :)

Lycka till.. :)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-07 02:37

Nej, jag tog inte illa upp. :wink:

Jag har läst betydligt värre saker riktade direkt mot mig, det är bara att läsa lite i min tråd i Musikstugan, eller vad den heter.

Men jag undrar bara varför du säger att den är så usel!

Jag dyrkar den absolut inte, men jag misstänker att den tillhör de bättre CD/DVD-spelarna, och då betvivlar jag att jag skulle höra någon skillnad mot en som är ännu bättre, jag upplever inte skillnaden mellan olika CD-spelare som särskilt dramatisk 8)

Faktum är att jag är osäker på om jag kan skilja mellan olika CD-spelare, ljudmässigt alltså! :wink:

Såvida jag inte skulle höra på en fruktansvärt dålig CD-spelare förstås, men min nuvarande tror jag många skulle betrakta som just fruktansvärt dålig (PHILIPS CD 160) :D

Jag har väl fått intrycket av att du inte direkt köper billiga saker själv, men jag kanske har fel? :wink:

Vh :P

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-07 10:23

enda skälet jag finner till att köpa nånting dyrare än 668 är att mekaniken känns bättre, släde känns som om den är hydralikdriven osv...men ljudmässigt är det ju nästan korkat...sen kan man ju kanske klaga lite på plastutseendet men alla dom grejer jag nämner nu har ju ingenting med vad den presterar att göra...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-11-07 11:25

Morello skrev:Det där var verkligen en djuplodande analys du bjöd på Mayro. 8)

japp.. Det håller jag med om :lol: djuplodande o troligen innehållande en hel del sanning också.. :)

Bach.
Jag sa inte den var "så dålig"... Men däremot ifrågasätter man ju om LTS får nån slags avance på den då det endast rör sig om en hyfsat ok dvd som lirar cd också och inget mer..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-07 11:33

vad baserar du det på? en "hyfsad" dvd? varför skulle annars så många vara nöjda med den?

att pioneer skulle "köpa" lts verkar ju enormt konstigt? pioneer säljer ju garanterat mer 668/h än vad lts hittils "sålt" via rekommendation....pioneer är ju inget litet bolag...omsättning som en mindre nation...

jag personligen skulle hellre köpa en 575 tex för att jag tycker den är mer prisvärd...

kollar man specsarna så är ju både 575 och 668 i toppskikten vad gäller prestanda?

Mayro skrev:
Morello skrev:Det där var verkligen en djuplodande analys du bjöd på Mayro. 8)

japp.. Det håller jag med om :lol: djuplodande o troligen innehållande en hel del sanning också.. :)

Bach.
Jag sa inte den var "så dålig"... Men däremot ifrågasätter man ju om LTS får nån slags avance på den då det endast rör sig om en hyfsat ok dvd som lirar cd också och inget mer..

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-11-07 11:38

Mayro skrev:över 400 inlägg o över 11000 besök.. för en sketen pioneer dvd 8O

O så säger man detta forum inte överhypar grejor utan har en sund vetenskaplig syn på hifi osv.. :lol: :lol:

Att bredd inte är styrkan här står nog helt solklart i alla fall...

Man börjar snart undra hur mycket betalt ni får på LTS för denna helt snurriga hype av en lusig dvdspelare... :lol: :lol:

Om ni ändå sa att det var ett bra alternativ för den fattige att få en hyfsad dvd som lirar cd också..

Mayro skrev:japp.. Det håller jag med om djuplodande o troligen innehållande en hel del sanning också..

Bach.

Det är möjligt att du inte sa "så dålig" men det är ändå ganska lätt att det verkar som det är det du säger när du använder orden ovan som "sketen", "lusig" och "hyfsat ok dvd som lirar cd också och inget mer". Eftersom du kan ge dessa omdömen måste du ju ha lyssnat ganska intensivt på spelaren under kontrollerade former (med bättre referenser?) och kommit fram till att den inte är speciellt bra. Att sedan några extremt teknikkunniga, objektiva och pragmatiska människor har en annan uppfattning är ju kanske varken konstigt eller förvånande.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-07 11:43

japp.. Det håller jag med om djuplodande o troligen innehållande en hel del sanning också..

Mayro: Det är ju bra att vi har dig här som kan tala om sanningen för oss. :roll:

Djuplodad analys? Jösses! 8O

Det förstår ju vem som helst att en DVD från Pioneer inte kan erbjuda fina ljudprestanda. Man behöver inte ens undersöka saken närmare för att veta. Det kan man räkna ut om man har jättelång erfarenhet av en massa hifiapparater. :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-07 11:44

Undrar hur Mayro har tänkt sig att LTS skall få någon avans t.ex. när jag köpte min på Hifi Skåne...

Personligen har jag bara hört en Drive/DAC-kombination* som impat lika mycket på mig som 668:an... och då har jag inte ens lyssnat på 668:an med de bästa inställningarna gjorda. :oops:

Så Mayros "endast rör sig om en hyfsat ok dvd som lirar cd också" kommentar faller platt i min bok. Märkesfördomar, skulle jag tro.

* AudioNet's gamla runda toppmatade drive + en dCS upsampler&D/A combo
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-11-07 12:11

UrSv: "Att sedan några extremt teknikkunniga, objektiva och pragmatiska människor har en annan uppfattning är ju kanske varken konstigt eller förvånande."

:lol:

Nattlorden: "* AudioNet's gamla runda toppmatade drive + en dCS upsampler&D/A combo".

:lol:

Ni är bara för sköna, pågar!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-11-07 12:21

Jag har varit med om att blindtesta 668 mot 868, en Audionet och en Forsell. Folk föredrog dom i omvänd ordning. Alla tyckte 668 lät för ljust och tunnt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi