OA-228 - en byggtråd som dog

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

OA-228 - en byggtråd som dog

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-15 15:43

Edit 141015: Detta projekt hade många goda ansatser, men det blev inte som jag tänkt mig. Elementen kommer dock att användas i andra byggen. Ett av dem har fått en egen tråd, följ gärna med dit så får vi se om det går bättre där :) : viewtopic.php?f=3&t=59348
-----
Ok, vårkänslorna svallar. DIY-bacillen har slagit till med kraft. Det gick inte längre att kämpa emot. Trots att jag vet vad som väntar; omöjliga vinklar och månadslånga vedermödor. Rykande frässtål, felskär och flisor under tumnaglar. Bajsbruna fingrar efter Herdins lackbets, etc, etc. Och det kommer att ta tid, men nu kör vi...

Jag är långt ifrån klar med konceptet, men drivers är spikade liksom slutlig placering och funktion i bio-/ljudrummet :) .

Handbromsen släppte helt i och med dagens beställning hos hovleverantören i väst, som helt passande rear ut följande lilla goding med 35% rabatt (antar att denna skärmade varianten är på väg ur sortimentet). Fyra st går det åt till detta projekt.

Bild

Edit: Justerade trådrubrik så att ingen skulle förledas att tro att jag ämnar använda 20 mellanregister i detta bygge 8O .
Senast redigerad av Kalejdokom 2014-10-15 00:25, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-03-15 15:55

Härligt 8) . Dina byggtrådar brukar vara smittsamt inspirerande :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-15 16:11

Martin_Dewens skrev:Härligt 8) . Dina byggtrådar brukar vara smittsamt inspirerande :) .

Tack!

Detta projekt är intimt kopplat till innehållet i den här tråden :) :
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=57703

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: OA-228 - en byggtråd

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-16 18:59

I fredags fick jag hem ett platt paket från HIFI KIT:

Bild

Lite märkligt är det att man målat över något på etiketten. Kan det vara någon "Kina-logga" eller annat brand-id?:

Bild

Nåja, jag ska mäta igenom samtliga och se så att de verkar ok. En första test verkar helt ok; Re på ca 2 ohm och rosa brus med "rak kurva" mellan 1kHz-15kHz. Jag återkommer med mer om mina idéer med det här projektet inom kort 8) .

Vi hörs!

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2014-03-16 20:24

Om du googlar på numret får du upp bl a den här sidan http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=27707&postdays=0&postorder=asc&start=0. Alltså originaldiskanter till MP Miniring om jag snabbläste rätt. Även där överstrykning.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-16 20:47

Tack för påminnelsen. Fjonkens tråd fick jag också träff på när jag sökte efter K24CT, men läste inte så noga om den övermålade etiketten. Nåja, säkert inget att oroa sig över. Bara att hoppas att alla är ok.

Sönderspelade MT20/24 kan ju dista menligt vid vissa frekvenser/ljudtryck och ibland är det svårt att avslöja. Minns en OA5 som lät lite mysko. När jag provspelade en diskant i taget hittade jag till slut en som måste kasseras. Jag ändrade till Y-konfig med endast tre diskanter i varje låda och det lät ändå fantastiskt bra :) .

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-03-16 21:59

Fast i mina miniring var det blaupunktmärkta diskanter, som ser likadana ut.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-16 22:01

Blaupunkt eller Schwartzfläck - kan väl gå på ett ut? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: OA-228 - en byggtråd

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-17 13:57

Kanske någon är brydd över mitt projektnamn OA-228, men för mig handlar det inte om att snylta på Carlssons goda varumärke utan endast att "låna" begreppet för att förklara konceptet; en högtalare inspirerad av Carlssons idéer om rundspridande högtalare, som är bestyckad med två basar, två mellanregister och åtta diskanter.

Mellan och diskanter är ju redan avslöjade och här blottas bottenmaskineriet, Peerless XLS-10 med slavbas (en av varje):

Bild Bild

Ni som följt mina tidigare byggen vet att jag sitter mycket nöjd med en likadan uppsättning subbar sedan tidigare. Jag ändrar alltså inte på ett vinnande koncept :wink: .

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-03-17 15:20

Ska subbarna passovt delas ?

antar att det blir ganska högt upp du delar dom ?!

Spännande projekt, följer med nyfikenhet :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-03-17 16:51

Vad händer med riktningsverkan osv om man delar vid en, säg, 300 Hz? Är det katastrof för konceptet?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-17 17:58

Nej, nej, det är rena subbar; aktiv delning, DSP, och separat slutsteg :) .
Jag hade tänkt återkomma med tankarna bakom detta projekt men så mycket kan jag säga att "topparna" i princip skall fungera som fullfrekventa system men även kunna kopplas som 3-vägare med subbarna inkopplade. Det kommer att klarna så småningom...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-18 15:16

Jag funderar lite på monteringen av diskanterna. Mitt bak på magneten finns ett hål med en M4-gänga. Det skulle ju vara smutt att använda det för att fästa elementet på t.ex. en enkel metallbygel. Någon som vet om hålet "måste" vara öppet eller om det är ok att använda en metallskruv utan att påverka elementets egenskaper (om hålet inte måste finnas där)?

T.ex. använda en sådan här bakom varje diskant (bockas först till lagom vinkel):

Bild Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-18 16:42

Syns det inte om hålet är bottenhål eller om det går igenom till någon kavitet?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-18 17:07

Här snackar vi ett äkta svart hål. Jag har försökt att lysa in med ficklampa, men kan inte avgöra vad som ev finns i slutet av tunneln. Det går att gänga i en skruv en knapp centimeter, sen tar det stopp:

Bild

Jag får väl prova att dra i en kort bult och lyssna/mäta och se om det blir någon skillnad. Det kan ju knappast vara ventilationshål?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-18 17:37

Inte för att jag vet huruvida det är en mycket dum idé av någon anledning, men det som slår mig att prova skulle kunna vara att blåsa in i det och se om något händer. Är det bara en grund grop lär det ju inte gå...

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-03-18 17:43

Eller så tar man en lite mindre vinkel o superlimmar vi sidan av så att om hålets funktion(om den nu har det) inte berörs alltför mycket.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-18 17:43

Blåste - snacka om uppbrytning 8) :lol: ...

Nej, det hände ingenting. Kanske är det en gänga som använts vid monteringen. Jag gör ett test med skruv och bygel så får vi se.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-19 00:18

Ok, vi backar bandet. Det är 1979. Jag går på högstadiet och min bästa kompis har just flyttat till ett nytt hus. Hans båda föräldrar är arkitekter och har ritat huset själva; en 1-plansvilla i Funkis. Stora rum med öppna ytor och en gigantisk hörnsoffa. Själv är jag uppvuxen i en trea där jag delade rum med min bror långt upp i tonåren. Modelljärnvägen och mina rökskadade Luxorhögtalare fick samsas med två sängar och en brun heltäckningsmatta.

I kompisens vardagsrum stod ett par OA-2212 och en Sonab R4000. Jag har starka minnen av hur mäktigt de fyllde upp hela rummet. Sedan dess har jag i perioder haft beröringspunkter med olika Carlsson-modeller som jag antingen åtgärdat/modifierat eller bara ägt under en period. Dock har jag aldrig, sedan högstadietiden, sett eller hört några OA-2212 igen.

Under decennier har jag skissat på kloner och mer eller mindre OA-inspirerade konstruktioner, men aldrig förverkligat några av dessa fantasier - förrän nu, då det plötsligt dyker upp såväl diskanter som ett REA-pris på Scanspeaks Revelator-basar (som jag ju sedan tidigare redan rankat som det bästa jag hört från en högtalare nära mig :) ).

Jag planerar alltså att bygga en högtalare som till stor del kommer att vara inspirerad av Carlssons större 70-talare, med en uppåtvänd baffel bestyckad med två midbasar och åtta kondiskanter (jag köpte alla 16 som HIFI KIT hade på lager). Denna del av högtalaren kommer att agera som en fullfrekvent 2-vägare med ca 30 liters kavitet för de två basarna. Som fundament i samma låda planerar jag att bygga en subb med lika bestyckning och volym som mina senaste byggen med XLS-10 och slavbas. Skisser/ritningar kommer upp inom kort. Lite jobbigt att rita när formen kommer att vara oregelbundet 5-sidig 8) .

Enda "problemet" med detta projekt är att det redan är fullt med högtalare på alla ställen där dessa skulle kunna placeras. Jag har därför beslutat att göra mig av med ett par av mina mest lyckade byggen i min nyligen avslutade totala make over i biorummet. Eftersom man inte får sälja saker på detta fora kan jag bara lite diskret hänvisa till Hifimagasinet.com för den som händelsevis skulle vara intresserad av lite välvårdade Scanspeak/Vifa/Peerless-klenoder förpackade i välpolerad brunbetsad furukostym:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-19 22:13

Nu har jag skaffat hem Möbelbeslag 501 och de är verkligen som gjorda för att montera på diskanterna:

Bild

En följdfråga som infinner sig gäller lutningen på diskanterna. De gamla MT20/24 hade ju en metallbygel på baksidan som utgjorde ett stöd mot baffeln så att de fick en given lutning. Frågan är om detta verkligen är den optimala vinkeln, eller om diskanterna borde lutas mer eller mindre för att få "rätt" eller optimal funktion (jag kan ju vinkla dessa beslag godtyckligt)? Här en bild på MT-225:

Bild

Visst har jag en cool musmatta 8) ...?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-19 22:49

Idag tittade DHL förbi med 8 kg skrot från Danmark. Vi har ett mycket intimt förhållande, Revelator och jag :oops:; har jag väl fått grepp om dem släpper jag inte gärna taget:

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-19 23:15

Jäklar vilken stor hand! För det är väl en 40-tummare om man jämför med mattan! :wink:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-19 23:39

För att inte tala om de här MT-XXXL 8O:

Bild

Mina barn har koll på mitt intresse för persiska mattor så jag har fått musmattan och ett antal underlägg för glas/flaskor i tyg med mönster av "äkta" mattor i miniatyr (bilden ovan).

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2014-03-19 23:46

Fyndigaste musmattan på länge! :)

När det gäller bygget väntar vi ivrigt på vinkelsågning och McGyverlösningar, det blir bra det här!
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-20 00:01

Min främsta utmaning just nu, är att ta mig in i garaget, hitta lämpliga verktyg och maskiner samt frigöra en yta värd namnet för att slå ihop lådorna.

Nåja, det får väl lösa sig under tiden jag värker fram ritningar - än så länge finns det mesta av projektet bara inne i mitt huvud. En optimistisk tidplan säger att lådorna spelar lagom till nattbiosäsongen, fram i augusti någon gång; när grillkolen falnat till grå aska och daggen lagt sig som en våt filt över altanen, syrsorna avslutat sin kvällsserenad och ugglorna stolt markerat jaktrevir.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-03-20 21:47

Ser farm emot att följa det här bygget.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-20 22:42

Avyttrandet av högtalare.... Kan du inte kasta eller skänka bort något sämre bygge, om det är plats du behöver? De där högtalarna riskerar du kanske att ångra att du gjorde dig av med någon gång i framtiden annars....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-20 22:45

Eri skrev:Ser farm emot att följa det här bygget.

Jag med :oops: ...

Egentligen vet jag inte vad jag gett mig in på, men tänker att detta är enda sättet att verkligen komma till skott - att exponera mina idéer offentligt, så att jag tvingas till handling.

Men som jag antytt, så kommer det att ta lite tid. Jag lär inte bli beskylld för att ha byggt först och sedan publicera en byggtråd :wink: .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-20 22:53

Nattlorden skrev:Avyttrandet av högtalare.... Kan du inte kasta eller skänka bort något sämre bygge, om det är plats du behöver? De där högtalarna riskerar du kanske att ångra att du gjorde dig av med någon gång i framtiden annars....

När jag bygger har jag ofta en mycket tydlig idé om anpassning till rummet rent fysiskt; var högtalaren skall stå och hur den skall användas. Det jag bygger nu är inget undantag. Lådorna skall stå i en 45 gradig vinkel in mot ett burspråk och där står idag de burkar jag tänker avyttra. Det finns helt enkelt ingen annan plats för dessa. Och i "lilla bion" har jag mina moddade OA50.XLR som är svårslagna på sin plats.

Det märkliga är att jag haft annonsen ute i en vecka och ingen har hört av sig. Bara ingående drivers borde dra uppmärksamheten till sig. Detta befäster väl bara uppfattningen att det inte finns någon andrahandsmarknad för DIY-högtalare, oavsett utförande och finish.

Alternativet är att plocka ur elementen och slänga lådorna 8O , men då går jag ju emot mina egna principer; att minska antalet hyllvärmare i garaget.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-03-21 10:12

Kalejdokom skrev:
Eri skrev:Ser farm emot att följa det här bygget.

Jag med :oops: ...

Egentligen vet jag inte vad jag gett mig in på, men tänker att detta är enda sättet att verkligen komma till skott - att exponera mina idéer offentligt, så att jag tvingas till handling.

Men som jag antytt, så kommer det att ta lite tid. Jag lär inte bli beskylld för att ha byggt först och sedan publicera en byggtråd :wink: .

Det där med att inte riktigt veta vad man ger sig i kast med känner jag igen. Det var som när jag drog igång mitt bygge av en trevägare här på forumet för snart två år sedan. Det var stundtals en resa mellan hopp och förtvivlan. http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full
Men det gäller att aldrig ge upp när det känns som mest motigt. Att hitta nya vinklar att tackla problemen när de dyker upp för det gör dom hela tiden. Här var flera av forumets kunniga medlemmar till stor hjälp. Så lycka till med ditt projekt som jag tycker verkar väldigt spännande.
Medlem i MEK

Nästa

Återgå till DIY-forum