Ok, vi backar bandet. Det är 1979. Jag går på högstadiet och min bästa kompis har just flyttat till ett nytt hus. Hans båda föräldrar är arkitekter och har ritat huset själva; en 1-plansvilla i Funkis. Stora rum med öppna ytor och en gigantisk hörnsoffa. Själv är jag uppvuxen i en trea där jag delade rum med min bror långt upp i tonåren. Modelljärnvägen och mina rökskadade Luxorhögtalare fick samsas med två sängar och en brun heltäckningsmatta.
I kompisens vardagsrum stod ett par OA-2212 och en Sonab R4000. Jag har starka minnen av hur mäktigt de fyllde upp hela rummet. Sedan dess har jag i perioder haft beröringspunkter med olika Carlsson-modeller som jag antingen åtgärdat/modifierat eller bara ägt under en period. Dock har jag aldrig, sedan högstadietiden, sett eller hört några OA-2212 igen.
Under decennier har jag skissat på kloner och mer eller mindre OA-inspirerade konstruktioner, men aldrig förverkligat några av dessa fantasier - förrän nu, då det plötsligt dyker upp såväl diskanter som ett REA-pris på Scanspeaks Revelator-basar (som jag ju sedan tidigare redan rankat som det bästa jag hört från en högtalare nära mig

).
Jag planerar alltså att bygga en högtalare som till stor del kommer att vara inspirerad av Carlssons större 70-talare, med en uppåtvänd baffel bestyckad med två midbasar och åtta kondiskanter (jag köpte alla 16 som HIFI KIT hade på lager). Denna del av högtalaren kommer att agera som en fullfrekvent 2-vägare med ca 30 liters kavitet för de två basarna. Som fundament i samma låda planerar jag att bygga en subb med lika bestyckning och volym som mina senaste byggen med XLS-10 och slavbas. Skisser/ritningar kommer upp inom kort. Lite jobbigt att rita när formen kommer att vara oregelbundet 5-sidig

.
Enda "problemet" med detta projekt är att det redan är fullt med högtalare på alla ställen där dessa skulle kunna placeras. Jag har därför beslutat att göra mig av med ett par av mina mest lyckade byggen i min nyligen avslutade totala make over i biorummet. Eftersom man inte får sälja saker på detta fora kan jag bara lite diskret hänvisa till Hifimagasinet.com för den som händelsevis skulle vara intresserad av lite välvårdade Scanspeak/Vifa/Peerless-klenoder förpackade i välpolerad brunbetsad furukostym: