Kalejdokom skrev:...
En följdfråga som infinner sig gäller lutningen på diskanterna. De gamla MT20/24 hade ju en metallbygel på baksidan som utgjorde ett stöd mot baffeln så att de fick en given lutning. Frågan är om detta verkligen är den optimala vinkeln, eller om diskanterna borde lutas mer eller mindre för att få "rätt" eller optimal funktion (jag kan ju vinkla dessa beslag godtyckligt)? Här en bild på MT-225:
...
OD 11 hade sin diskant i ett spår så den var säkerligen vald som en optimal kompromiss. OA2212, som jag tittar på nu, har diskanterna stående med bygeln som stöd, men i en urfasning i baffeln. Och faktisk lutar diskanterna en aning olika.
Jag antar att det finns urfasningar även på OA12-OA14-OA116. Den är kanske olika hög beroende på vilken modell (på OA2212 sitter ju diskanterna högre än på OA12).
Dessutom står de med stöd av andra kanten jämfört med din bild. Du ska alltså vrida din MT225 ett kvarts varv.
På OA4, OA5 och OA6-II var det väl släta bafflar och ingen urfasning.
Lutningen har säkert någon betydelse för slutresultatet men jag tror att det finns faktorer som påverkar mer än lutningen.
Ett tips kan ju vara att se hur mycket T22 lutar.
Lycka till med ditt roliga bygge.