OA-228 - en byggtråd som dog

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2014-03-21 17:13

Kalejdokom skrev:...
En följdfråga som infinner sig gäller lutningen på diskanterna. De gamla MT20/24 hade ju en metallbygel på baksidan som utgjorde ett stöd mot baffeln så att de fick en given lutning. Frågan är om detta verkligen är den optimala vinkeln, eller om diskanterna borde lutas mer eller mindre för att få "rätt" eller optimal funktion (jag kan ju vinkla dessa beslag godtyckligt)? Här en bild på MT-225:
...

OD 11 hade sin diskant i ett spår så den var säkerligen vald som en optimal kompromiss. OA2212, som jag tittar på nu, har diskanterna stående med bygeln som stöd, men i en urfasning i baffeln. Och faktisk lutar diskanterna en aning olika.
Jag antar att det finns urfasningar även på OA12-OA14-OA116. Den är kanske olika hög beroende på vilken modell (på OA2212 sitter ju diskanterna högre än på OA12).
Dessutom står de med stöd av andra kanten jämfört med din bild. Du ska alltså vrida din MT225 ett kvarts varv.
På OA4, OA5 och OA6-II var det väl släta bafflar och ingen urfasning.
Lutningen har säkert någon betydelse för slutresultatet men jag tror att det finns faktorer som påverkar mer än lutningen.
Ett tips kan ju vara att se hur mycket T22 lutar.

Lycka till med ditt roliga bygge.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-21 20:09

Tack STDI för intressanta uppgifter! Det finns en hel del att utforska innan jag spikar placering och lutning av diskanterna.

Jag har ju tänkt använda 8 diskanter och det är ju rätt stor skillnad på principen för placering, om man jämför t.ex. OA-14, -116 och -2212. Jag tänker mig någon mix av "array" i båge och ensamma reflekterande.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-03-21 20:35

Oa116:s diskanter lutar 30grader bakåt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-03-21 20:57

Den diskant som sitter framför bågen är kopplad med omvänd polaritet mot resterande.

I tidig modifikation av OA2212 vinklade Stig om varannan diskant på bågen så att vaarannan diskant hade vertikal vinkel. Det kunde jag införa genom att ha en metallbygel under varannan diskant så att magneten inte gick ned i dess gjutna försänkning. Metallbyglar fick jag av Stig. Detta ordnades i gjut verktyget efter viss tid.

Med 8 diskanter skulle jag definitivt ha 4 st diskanter på bågen, möjligtvis 5.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-03-21 23:48

Är dom klara än? :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2014-03-21 23:52

petersteindl skrev:
Med 8 diskanter skulle jag definitivt ha 4 st diskanter på bågen, möjligtvis 5.

Mvh
Peter

Så här nånting?

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-22 11:41

phon skrev:Så här nånting?

Den var intressant. Har du haft möjlighet att jämför ljudbilden med OA116 original? Och hur stor skillnad kan man tänka sig mellan OA12 och denna?

Mina burkar skall funka både som bakkanaler i biosittning, och som rena 2-kanalare för musikåtergivning. Därav att jag funderar mycket på mest optimala diskantplacering. Här är en mycket schematisk skiss över placering och funktion. Frågan är om jag tänker rätt (gällande diskanternas placering)? Högtalarnas exakta form och storlek är inte klara ännu.

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-22 11:50

Eller kanske detta är bättre?

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-22 13:00

Ytterligare en fundering gällande diskanterna. Jag har ryggåstak som lutar i riktning från burspråket och uppåt mot "sweetspot" på skissen. Där fåtöljen är ritad är mitt i rummet med högsta takhöjd på 360 cm.

Skulle det kanske vara en fördel med någon diskant riktad rakt upp (som ambiensdiskanterna på Larsen 8 )?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: OA-228 - en byggtråd

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-04 15:35

Bump!

Projektet lever i mina "kladdskisser" men det är svårt att landa en design som jag är nöjd med. Idag har jag diskuterat med en leverantör som säljer måttsågad spårad MDF - lite frestande att testa ovala sidor istället för den 5-sidiga burk jag haft i tankarna. Skulle vara skönt att slippa alla gerade hörn.

Någon som har erfarenhet att bygga med spårad MDF får gärna dela med sig...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re:

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-05 15:27

Just nu baserar jag mitt koncept på dessa två förebilder. Jag menar, det är ju aldrig fel att drömma :D ...
Som jag refererat till tidigare i tråden har jag ett starkt minne från mina tidiga tonår, då OA-2212 gjorde djupa avtryck i mitt audiocentra. Korsa dem med de mest fulländade högtalare jag skådat (men aldrig hört :oops: ); B&W 800 och det uppstår (förhoppningsvis) ljuv musik.

Bilder lånade av Carlssonplanet och Hifi-Klubben. Som kuriosa kollade jag metadata på B&W-bilden. Den är i original på 32Mpix och fotad med Hasselblad H1 med Ixpress 528C bakstycke. Man kan läsa serienumret som är stansat på insidan av gummisurrounden på basarna 8) .
Bild Bild

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-04-05 21:46

Men hur trivs orthoakustiska högtalare i hörn? Och dessutom inte mot en bakvägg? Bara undrar :?

/mvh
Krister

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-05 23:28

Den som lever får se (höra) :) .

Allvarligt så vet jag inte, men jag har provat lite provisoriska lösningar med mindre burkar som jag riktat åt lite olika håll och min känsla är att burspråket funkar bra som "diffusor". De högtalare som står där idag har en bakåtriktad diskant (snett uppåt) som reflekteras mot väggen bakom.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Re:

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-06 00:03

Här kommer ett första utkast till ritning. Midbasarna lutar diagonalt framåt, nedåt mot varandra. Fronten har ett urfräst V som följer lutningen på främre övre baffeln. Allt byggs i MDF med sidor i spårad MDF. Alla utsidor kläs i fanér. Övre baffel målas svart och täcks med tygram som löper ner mot V-fronten. Typ...

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-06 09:29

Ok, jag kör på. Jag har en fundering kring placering av diskanterna. Hur påverkas ljudspridningen om man inverterar bågen med diskanter? Jag tänker att det vore bättre att rikta dem så att de inte skärmas av den omringande sargen, som ju blir högre ju längre bak man kommer. Tänker även vända de två bakre i så fall. Någon som har idéer om detta? Alternativ:

Bild Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-06 09:40

Och för att få bilden klar för sig så blir placeringen i rummet så här. Jag har ritat in pilar som visar hur midbasarna är riktade (med ca 30 gr lutning).

Bild[/quote]

Användarvisningsbild
aisopos

Re:

Inläggav aisopos » 2014-04-06 09:41

Kalejdokom skrev:Nu har jag skaffat hem Möbelbeslag 501 och de är verkligen som gjorda för att montera på diskanterna:

*bild*
En följdfråga som infinner sig gäller lutningen på diskanterna. De gamla MT20/24 hade ju en metallbygel på baksidan som utgjorde ett stöd mot baffeln så att de fick en given lutning. Frågan är om detta verkligen är den optimala vinkeln, eller om diskanterna borde lutas mer eller mindre för att få "rätt" eller optimal funktion (jag kan ju vinkla dessa beslag godtyckligt)? Här en bild på MT-225:

*bild*

Ett första steg i att reda ut detta kan ju vara att mäta tonkurvan på diskanten i lite olika lyssningsvinklar. Får du gynnsammare kurva i någon viss vinkel ska kanske huvuddelen av diskanterna i bågen ha den vinkeln mot lyssnaren ...?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-04-06 22:17

Jag vet inte hur du ritat, men kommer du ta ur på fronten så att relevator-elementen sprider fullt framåt? Eller sitter där en vägg framför? Det ser ut som det sitter en vägg framför om jag läser din ritning rätt.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-07 07:44

Tyvärr är jag ingen fena på 3D-visualisering. Men som jag försökte beskriva i tidigare post: Fronten har ett urfräst V som följer lutningen på främre övre baffeln. Det är alltså inga hindrande väggar i vägen för ljudspridningen. De streckade linjerna visar några invändiga stöd för respektive lutande bafflarna.

Jag inser nu också att jag ritat sidovyn lite fel. Lutningen på Revelator-elementen ska gå hela vägen upp till toppen. De lutar längs diagonalen på resp baffel.

Edit: uppdaterat ritningen så att den blir lite tydligare. Fortfarande är det dock bara ett koncept. Detaljer, som inre väggar för bas-kaviteten, basreflexrör, terminaler etc återstår att utforma. Jag kommer förmodligen även att bygga en testlåda för basen, så att jag får till avstämningen mot slaven. Totalt sett är nog hela lådan lite för stor just nu. Skulle även vilja få ner totalhöjden en bit.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-04-07 08:22

Kalejdokom skrev:Tyvärr är jag ingen fena på 3D-visualisering. Men som jag försökte beskriva i tidigare post: Fronten har ett urfräst V som följer lutningen på främre övre baffeln. Det är alltså inga hindrande väggar i vägen för ljudspridningen. De streckade linjerna visar några invändiga stöd för respektive lutande bafflarna.

Jag inser nu också att jag ritat sidovyn lite fel. Lutningen på Revelator-elementen ska gå hela vägen upp till toppen. De lutar längs diagonalen på resp baffel.

Edit: uppdaterat ritningen så att den blir lite tydligare. Fortfarande är det dock bara ett koncept. Detaljer, som inre väggar för bas-kaviteten, basreflexrör, terminaler etc återstår att utforma. Jag kommer förmodligen även att bygga en testlåda för basen, så att jag får till avstämningen mot slaven. Totalt sett är nog hela lådan lite för stor just nu. Skulle även vilja få ner totalhöjden en bit.

Då är jag med, jag misstänkte att det kunde vara så.

Estetiskt hade jag funderat på att gå med v-formen ända ut till sidorna och låta botten få samma form. Det hade blivit en fin repetetiv form. Dessutom hade jag nog inte dragit ner bakstycket som B&W gör, det tycker inte jag är så snyggt. Men smaken är som baken.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-04-07 09:25

Din ritning har ju vissa likheter med OA-129, fast tvärtom :)
Har du funderat kring väggreflektioner o sådana mysigheter?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-07 09:39

Fjonken, en god tanke med att låta V-formen gå hela vägen ut. Det blir dock lite problematiskt med anslutningen till den övre horisontella baffeln och de svängda sidorna. Man jag ska fundera på det.

Att låta nedre avslutningen ta upp samma form är också bra - då kan jag sänka hela konstruktionen så att basarna kommer längre ner.
Jag är ju inte alls ute efter att klona B&W, men jag tycker att de lyckats med formen och proportionerna. För min del blir det nog bara de dubbla 10" och svängda sidorna som blir gemensamt. Det finns ju gränser för vad man kan åstadkomma hemma i garaget, med simpla verktyg och maskiner.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-07 09:45

schmutziger skrev:Din ritning har ju vissa likheter med OA-129, fast tvärtom :)
Har du funderat kring väggreflektioner o sådana mysigheter?

Haha, den hade jag faktiskt inte hört talats om, än mindre sett på bild. Hittade den nu förstås på Planeten. Roligt att även Carlsson själv lekte med denna tanke. Han hade förmodligen fler fulltecknade skissblock vid sängkanten än de flesta av oss amatörkonstruktörer.

Väggreflektioner är väl inte så mycket att reflektera över :) . Det är ju bara att hoppas att de samverkar till en god spridning och fyllig ljudbild. Jag är ju ute efter ett ljud som liksom fyller ut hela rummet - jag tänker mig inte någon fix sweet spot (bilden ovan är bara som exempel på lyssningsplats).

-Roger-

Inläggav -Roger- » 2014-04-07 11:32

Fräck design, jag tycker också B&W:erna är väldigt snygga. Skall bli spännande att följa ditt projekt!

/Roger

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-04-07 12:33

Jag älskar hur extremt ovetenskapligt detta bygge är.

:D

Man ska ha lite roligt också!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-07 13:44

Elfsberg skrev:Jag älskar hur extremt ovetenskapligt detta bygge är.

På spiken! Jag skjuter från höften, men också med rätt mycket erfarenhet i bagaget. Jag utgår från delar av beprövade lösningar:
- Jag har sedan tidigare redan subbar med exakt samma bestyckning, med XLS-10 och slav. Det vet jag att det funkar.
- Jag har sedan tidigare redan toppar med SS 15W som spelar gudomligt.
Det är väl runt diskanterna som jag känner störst osäkerhet, men med tanke på hur olika Carlssons alla 70-talare är och hur olika de har placerats hos alla användare så är jag inte särskilt orolig över resultatet. Dessutom kan jag ju testa placeringen av diskanterna först utan att montera fast dem.

Slutligen så driver jag hela systemet med aktiv delning, DSP och separata slutstegskanaler, så det finns ju alla möjligheter att testa ut delningsfrekvenser, branthet och nivåjustering innan jag eventuellt bygger ett passivt filer mellan Revelator-basarna och diskanterna.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-07 13:56

Nu har jag varit på besök hos Abi Trä och förvissat mig om att de kan snedsåga och leverera på måttbeställning. De har 9 mm spårad MDF på lager. Jag har tyvärr inte tillräckligt exakta maskiner för att få till rätt vinklar så huvuddelen av skivmaterielet får bli halvfabrikat. Jag hämtar lite inspiration och idéer från Björn och hans fantastiska bygge (tänker främst på spårad MDF och att applicera fanér på en svängd yta):

http://www.troelsgravesen.dk/ekta_bjoern.htm

ingetfunkar

Inläggav ingetfunkar » 2014-04-07 15:56

Mycket spännande bygge, vi har gemensamt intresse för vinklar då förstår jag... ;)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-11 18:55

Nya funderingar poppar upp gällande elementval. Jag överväger att gå upp ett steg när det gäller basarna och tittar på SEAS Design L26ROY, som ju verkar vara ett muskelknippe. Det finns en application note från SEAS som rekommenderar denna bas med slavbas i 40 liter. Någon som har erfarenhet av denna? Eller annan lösning med L26ROY och ev jämförelse med XLS-10 i motsvarande tillämpning?

http://www.madisound.com/store/manuals/ ... n_Note.pdf

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-04-11 23:45

L26ROY med slavbas verkar inte vara en ekonomiskt gynsam kombination, sett till SPL. Hellre två element.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum