12st Aura NS3 och Vifa-bygge. Färdigt!!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

12st Aura NS3 och Vifa-bygge. Färdigt!!

Inläggav BPM » 2014-03-09 10:47

Jag har fått överta ett projekt där han som först hade grejerna nu efter mer än ett år insett att han helt enkelt inte kommer att få tiden att använda prylarna..
Happy days :D

Det handlar om 12st av dessa:
http://medleysmusings.com/aura-sound-ns3-193-8a1/

och 4st av dessa:
http://www.parts-express.com/vifa-bc25s ... --264-1028

Det finns även de komponenter som krävs för att bygga detta filter, som är avsett för 152mm bred baffel, MTM, i 11L basreflex:

Bild

Problemet jag har är att jag inte kan bestämma vad jag ska göra med elementen. Ett alternativ är att bygga två par av de ovan nämnda 11L MTM men då får jag 4 basar "över". En annan ide jag har är att bygga ett par MTM enligt ovan, men som toppsektion i en golvare där en egen 25L kavitet får husera 4st basar per sida som jag driver och delar aktivt (har en receiver där jag kan koppla ifrån sub pre out till en ingång och dedikera den till zone 2 och där surround back högtalarutgångar alltså driver basarna direkt. Med toppar som small delas de aktivt neråt och basdelen filtreras och drivs även den direkt av receivern).

I det läget där toppdelen bara behöver spela till kanske 120Hz borde det funka med en mindre, sluten kavitet men jag har ingen aning om vilken volym som vore lämplig i det läget.

Nackdelen med det bygget är att högtalaren blir oanvändbar utan aktiv delning och drivning av basdelen.

Ytterligare ett alternativ är då att bygga 11L MTM i en separat låda, och ställa den på ytterligare en låda på 25L BR som huserar de 4 basarna. Fortfarande delad neråt när den används med basarna men där man kan plocka bort den och köra den fullregisters fristående med vilken drivning som helst.

Då får jag förvisso 2st diskanter över..så för att utnyttja alla element så kan jag även bygga ett par MMTMM frontar och ett par MTM att ha bak..men i en MMTMM har jag noll koll på filter osv.

Vill komma igång med detta, så tips, funderingar och all möjlig input emottages tacksamt.
Favvo-lösningen i mitt huvud är nog, så här långt, 11L BR MTM då jag har allt som behövs för att få ihop det, och sedan en 25L BR med 4st basar under som drivs och delas aktivt och som alltså inte behöver några andra komponenter än ett par extra anslutningsterminaler (har mängder med dämp) och eventuellt 4st extra 1200uF kondingar (en per bas-par) för att trycka ner frekvensresponsen dit man vill ha den.

Som sagt, alla idéer är välkomna. Skulle man t.ex få användbar output av 6st NS3 per sida i en OB? Vad hade NI, som kan detta, gjort med grejerna?
Senast redigerad av BPM 2014-04-06 22:16, redigerad totalt 5 gånger.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-03-09 11:05

Bygg en topp, mmmttmmm i sluten låda. Komplettera med valfri bas. Kolla in mitt Ib-projekt, där jag också pillade med dubbla diskanter.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Inläggav BPM » 2014-03-09 11:09

Fjonkalicious skrev:Bygg en topp, mmmttmmm i sluten låda. Komplettera med valfri bas. Kolla in mitt Ib-projekt, där jag också pillade med dubbla diskanter.


Spännande!
Länk?

*edit*
Har använt sökfunktionen men hittar inte..

Fler förslag? Synpunkter på mina egna?

Filterförslaget ovan på MTM med dessa element är förresten Dan Norman som ligger bakom så det känns som en trygg start.

Om man fokuserar på basdelen.. Hur kopplar man lämpligen 4st basar för att få något fungerande impedansmässigt? Och i filtret för MTM finns en 1200uF konding för att sträcka ut frekvensgången nedåt. I basdelen, behövs samma konding? Och hur kopplar man den? En per baspar som i MTM, en per element eller kan man ändra värde och köra en konding till samtliga?

Frågor, frågor..

Angående Fjonkalicious projekt så är jag nog ändå mer sugen på att bygga något som kan användas både som topp när den dagen kommer men även som fullregister. Aura ska ju kunna krypa neråt 35Hz i basreflex och i antal så borde de även kunna spela användbart starkt. Det räcker rätt långt för stunden.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Inläggav BPM » 2014-03-12 11:40

*tog bort.. Onödiga funderingar..*
Senast redigerad av BPM 2014-03-23 11:47, redigerad totalt 1 gång.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Inläggav BPM » 2014-03-23 11:45

Har haft svårt att bestämma mig men nu är bygget spikat. Ta gärna en kik och kommentera om jag är på väg att göra något uppenbart misstag.

Först och främst: Leksakerna..
Bild

Bild

Bild

Det blir ett tvådelat system med dels en toppsektion på 10.5L avstämt till 39Hz med två parallellkopplade NS3 och en diskant i MMT-konfig. Röret blir hifikit streamline 30 vars innerdiameter på 29mm gör att längden på röret blir överkomliga 10.5cm. Tänkte köra streamline 45 men det hade behövt vara över 25cm långt så det blir för trångt i lådan..

Sedan en separat basdel med 4st Aura, 22L och även den avstämd till 39Hz. Streamline 45 vars 45mm i innerdiameter ger en längd på så nära att det kan kvitta 11cm.
Då kan jag ha ett litet smutt fullregistersystem att ta med, men hemma får basarna agera stativ och utöka kapaciteten lite. En innerdiameter på 29mm i topparnas basrör kanske är i minsta laget men de kommer inte att spelas högt på egen hand och hemma på basarna kommer de att aktivt delas neråt mellan 120-200Hz. Basdelarna kommer alltså att drivas och delas aktivt och vara helt utan filter förutom 2st 300uF kondingar. Topparna får en impedans på 4ohm och den 1200uF konding som används som bassboost i dem får sin motsvarighet i 600uF i basdelen vars serie-parallellkoppling ger en impedans på 8ohm.

Lite schabbiga ritningar:
Toppar:
Bild

Basdelar:
Bild

Den totala höjden med toppar på basar blir 108cm och det är kanske i högsta laget, men jag ville behålla samma djup och bredd på båda lådorna och ska man få lite volym med en innerbredd på 12cm drar det iväg..

Filtren till MMT är lödda och klara helt enligt Dan Normans ritning i förstainlägget.

Bild

Bild

Kommer plugga och limma lådorna, hatar att spackla skruvhål, och är glad att jag kom på att jag inte får sätta ihop dem helt utan låta bakstycket vänta tills allt är färdigt inuti. Små element=små hål så det är chanslöst att få in en hand när de sitter ihop..

Så.. Ni mer erfarna, vad tror Ni? Bara att köra, eller finns någon detalj som borde ändras innan det är försent?
En liten fundering jag har själv är stag i basdelen. Materialet blir 16mm MDF och det borde klara sig utan stag när vi snackar 3"-element va..

Sedan dämpmaterial. Jag har efter att ha lusläst Aura-tråden förstått att lådorna ska fyllas rejält med dämp men vad dämpar jag bäst med? Min tanke är att använda skivor av stenull med måtten bredd 7cm och höjd 67cm samt djup 23cm i basdelen (innermått 66.8x12x26.8cm hxbxd) så står de smidigt själva lätt inpressade. Då lämnar jag fritt någon centimeter bakom basarna och för fritt flöde till porten karvar jag bara ur vid den. Samma princip i topparna men med höjden 33cm på skivan.
Då behöver jag pressa ihop varje skiva ca 1cm och det tror jag inte är för mycket.
Finns material som vore lämpligare att använda? Jag har en hel del glasull men det känns sådär i en basreflexlåda.

Som sagt, alla funderingar vore kanon att få del av. Det finns ju rätt många här som har erfarenhet av elementen så en liten hint om vad man har att vänta sig vore skitkul. Kan det rent av bli bra, detta?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-03-23 14:07

Här är det action!

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Inläggav BPM » 2014-03-23 14:18

Emanuelgbg skrev:Här är det action!


Hehe.. Ja! Synd, rätt många här har ju byggt med Aura-elementen och borde kunna komma med tips och idéer. Kanske är det för low-end för att vara intressant..
Jag är i alla fall rätt taggad. Med 1cm i slaglängd så tror jag att de fyra i basdelen kommer att förvåna. Jag förväntar såklart inga mirakel men jag tror nog att det är tillräckligt för att de inte ska låta tunt, och även att kombinationen ska kunna fylla ett 25-kvadratsrum med i alla fall de ljudtryck som man vill ha vid vardagslyssning.

Jag får tolka tystnaden, trots så många tittar, som att det inte finns invändningar.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3722
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Inläggav Adhoc » 2014-03-23 14:37

Gör du bakstycket försänkt, så det skruvas tillsammans med gummilist mot några trälister typ 25x25 mm inuti lådan? I så fall kan du laborera lite med mängd fluff inuti. Kolla i Allrams "mofftråd" om du inte redan gjort det: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=allram

(Jag hade nog limmat dit några stag mellan de långa lådsidorna, stjäl inte så mycket volym och är enkelt gjort.)

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Inläggav BPM » 2014-03-23 16:02

Adhoc skrev:Gör du bakstycket försänkt, så det skruvas tillsammans med gummilist mot några trälister typ 25x25 mm inuti lådan? I så fall kan du laborera lite med mängd fluff inuti. Kolla i Allrams "mofftråd" om du inte redan gjort det: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=allram

(Jag hade nog limmat dit några stag mellan de långa lådsidorna, stjäl inte så mycket volym och är enkelt gjort.)


Skitbra tips!
Att lista 16mm in i lådan och sedan ha bakstycket försänkt och avtagbart är klockrent. Med lister kan man ju borra genomgående med och använda islagsmutter.
Tackar :D
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3722
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Inläggav Adhoc » 2014-03-23 16:31

Möbelbeslag (kallas hurricane nuts på amerikanska DIY-sidor) kan fungera enklare än islagsmuttrar med vingar. Finns på tex Biltema, 12 spänn för 10 st M6x16. Den med "naggar" bör ställa mindre krav på 90-gradersborrning än den som har gängor för trä på utsidan.

Bild

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fasteleme ... st-862006/

Lämplig M6-skruv: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Las/Ovrig ... st-862012/

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Inläggav BPM » 2014-03-23 16:54

Adhoc skrev:Möbelbeslag (kallas hurricane nuts på amerikanska DIY-sidor) kan fungera enklare än islagsmuttrar med vingar. Finns på tex Biltema, 12 spänn för 10 st M6x16. Den med "naggar" bör ställa mindre krav på 90-gradersborrning än den som har gängor för trä på utsidan.

Bild

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fasteleme ... st-862006/

Lämplig M6-skruv: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Las/Ovrig ... st-862012/


Ännu bättre. Jag har visserligen lyckats bra med islagsmutter ibland men det har skitit sig också.. Muttrar som släpper har ju hänt, och även att en hamnade lite snett och skruven skar.. Då hade jag ett smärre elände..
Funkar vanlig tätlist för högtalarelement som tätning, eller behöver man gå upp lite i dimension och titta på tät filt eller någon gummivariant?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Inläggav BPM » 2014-03-25 12:37

Vilket är det korrekta sättet att koppla 2st 300uF för att få 600uF som basboost?
"Efter" varandra eller "bredvid" varandra?

Bild
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Komorok
Moai
 
Inlägg: 11317
Blev medlem: 2008-06-20
Ort: Uppsala

Inläggav Komorok » 2014-03-25 12:40

Parallellt. Dvs alt två. Det undre.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2014-03-25 12:45

Spännande. Kan nog bli riktigt bra det där. Jag gillar de där Auraelementen. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Inläggav BPM » 2014-03-25 15:12

:D

Tack, Komorok! Då vet jag.

KarlXII:
Jag har själv läst rätt mycket kul om elementen. Har hört att de ska dista en del och inte mäta exemplariskt men samtidigt att många verkligen tycker om hur de låter.

Passar på att fråga en grej till..
Har aldrig kopplat serieparallellt tidigare. Är detta en korrekt uppfattad serieparallell koppling?
Alltså, ger denna koppling av 8ohm element en total impedans av 8 ohm?
Om så, finns en smidigare koppling som ger samma resultat? Ser så smidigt ut på bild men då är alltid elementen två och två bredvid varandra och aldrig på rad som jag ska ha dem.

Bild
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Komorok
Moai
 
Inlägg: 11317
Blev medlem: 2008-06-20
Ort: Uppsala

Inläggav Komorok » 2014-03-25 15:16

Ja, din bild visar en serie-parallellkoppling. Blir 8Ohm totalt om elementen är på 8Ohm.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Inläggav BPM » 2014-03-25 15:24

Komorok skrev:Ja, din bild visar en serie-parallellkoppling. Blir 8Ohm totalt om elementen är på 8Ohm.


Kanon! Då börjar frågetecknen bli raderade.
Bara att få lådor och lack färdigt nu då..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-03-25 15:25


Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Inläggav BPM » 2014-03-26 15:28

Tackar för länken ovan. Mycket nyttigt där.

Funderat på detta med kondingen.. Hur stor roll spelar kvaliteten när det handlar om en basboost-konding som här?

Hifikit för kondensatorer upp till 400uF (jag behöver 600uF) så två stycken 300uF per högtalare är ju modellen.
Grejen är att de kostar så nära att det kan kvitta 70:-/st plus frakt..så en bit över 300 spänn bara för kondingarna (småpengar i sammanhanget men ändå..).
Kjell.com har dessa, och på lager i min butik:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... nformation

En jäkla massa kondingar för 119:- och där jag utan problem kan få till rätt värde (t.ex med 6st 100uF per sida). Kvaliteten lär vara sämre, men i en högtalare som bara ska spela bas upp till max 200Hz kanske de ändå duger?

Undrar också hur noga värdet är. 600uF är alltså target men om man skulle parallella 3st 220uF och landa på 660uF, eller köra en 470uF och en 100uF parallellt och landa på 570uF.. Är en sådan skillnad kritisk?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Inläggav DanNorman » 2014-03-26 20:11

Båda alternativen är ok!
Dyrt var inte tanken med det filtret. Jag tänkte på och länkade till europe-audio.com i orginaltråden vill jag minnas :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Inläggav BPM » 2014-03-26 23:52

DanNorman skrev:Båda alternativen är ok!
Dyrt var inte tanken med det filtret. Jag tänkte på och länkade till europe-audio.com i orginaltråden vill jag minnas :)


Skitkul med dig i tråden, Dan!
Tyvärr fattar jag inte riktigt vad du menar... Med båda alternativen, menar du att både 660uF och 570uF funkar eller att en mindre avvikelse ifrån 600uF och även kondingarna ifrån Kjell funkar?
De är visst bara 25v, hifikit-varianten tål mer, men jag har ingen aning om vad som krävs. Vore smidigt om de skulle funka, bra att ha ett gäng över, men är hifikits hörbart bättre så kostar jag såklart på mig dem.

Börjar fundera på färg.. Biltema har sjukt billig väggfärg i matt vitt. Någon med erfarenhet av den? Måste vara en färg som funkar att jobba med inomhus och alltså
inte luktar apa. Tar även emot tips på bra skruv till elementen. Försänkt till diskanten, och torx eller insex till alla. Svarta. Tänkte köra m4 och islagsmutter men det blir för mycket jobb med totalt 14 element.. Det skulle bli 56 muttrar och det orkar jag inte..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Xiro
 
Inlägg: 1720
Blev medlem: 2008-11-18
Ort: Malmö

Inläggav Xiro » 2014-03-27 00:50

Kul projekt!

Skruvmuff kanske är ett alternativ till islagsmutter? http://www.grunda.se/products/wc58834/skruvmuff-grunda

Fortfarande mycket jobb att montera, men jag tror att de sitter säkert.

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Inläggav BPM » 2014-03-27 11:16

Xiro skrev:Kul projekt!

Skruvmuff kanske är ett alternativ till islagsmutter? http://www.grunda.se/products/wc58834/skruvmuff-grunda

Fortfarande mycket jobb att montera, men jag tror att de sitter säkert.


Problemet där är att aura-elementen inte har speciellt mycket gods i korgen, och skillnaden mellan monteringshålet och chassits yttre mått är liten. Dessa skruvmuffar skulle borras med större än 9mm borr och det får helt enkelt inte plats. Monteringshål: 76mm, yttermått: 88.5...

Det blir förborra och dra med träskruv. Har hittat på hifikit med insexskalle för basarna och små smidiga till diskanterna. Hade hoppats på byggmax, biltema eller något annat där det finns en fysisk butik i närheten men de verkar rätt svåra att hitta.

Undrar fortfarande om kondingarna i Kjell-kitet skulle funka. Hifikit-kondingarna är på 100V och storlekarna jag behöver är bara på 25V i Kjells varianter. Jag har ingen aning om huruvida det är tillräckligt, vad det motsvarar i watt de tål, eller om man kan höra skillnad mellan olika lytar i dessa storlekar i den tänkta applikationen.
Sitter någon på den infon vore det kanon att få ta del av den.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Inläggav DanNorman » 2014-03-27 20:55

Ja, jag menade att båda alternativen är nära nog. Du kan nog dessutom vara lugn med 25v-kondingar.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Inläggav BPM » 2014-03-28 01:00

DanNorman skrev:Ja, jag menade att båda alternativen är nära nog. Du kan nog dessutom vara lugn med 25v-kondingar.


Tackar!
Blir Kjell-kondingarna då och för att få så få som möjligt kör jag 470uF + 100uF och landar på 570uF.
Egentligen helt galet billigt.. 120st kondingar i värden mellan 1uF och 1000uF för mindre pengar än vad jag skulle fått ge för 2st 300uF på hifikit.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 773
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Inläggav joakimfors » 2014-03-30 01:27

Finns rampamuffar i lite mindre dimensioner än M6 här: http://www.specialbeslag.se/rampamuff-p-555-c-323.aspx

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Inläggav BPM » 2014-03-30 20:30

Tackar för tipset, men jag gör det lätt för mig och kör vanlig träskruv. Däremot blir det någon form av rampamuffar för att fästa bakstycket.

Har funderat lite på filtret och en tanke dök upp.. Sådant kan vara farligt, så jag frågar om det finns något att vinna innan jag gör slag i saken.

Hur filtret ser ut nu finns beskrivet ovan. Min plan är denna:

Bild

Alltså att dra en kabel förbi kondingen och sätta en extra polskruv ansluten till den kabeln (och såklart ansluta diskantfiltret även till den polskruven då den biten får signal ifrån samma ingång). Det känns lite onödigt att signalen ska behöva gå igenom en 1200uF konding när jag använder toppen ihop med basunderdelarna och alltså ändå delar dem neråt. Men en extra polskruv och en kabel som leds förbi kondingen kan jag smidigt välja att använda kondingen när topparna ska spela fullrange på egen hand men slippa en potentiellt degraderande signal till basarna när de delas.

Frågan är om kondingen gör något med känsligheten på basarna och är medräknad som en faktor när värdet på diskantens motstånd bestämdes? Påverkas alltså klangbalansen av att kondingen tas bort ur ekvationen?
Och kanske viktigare.. Är det värt det? Påverkar kondingen hörbart ovanför säg 120Hz eller märker jag ingen skillnad om den finns med eller inte? Att sätta en extra polskruv och en liten bit kabel är inget bekymmer men är det onödigt så är det.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Inläggav DanNorman » 2014-03-30 20:47

Det känns synd att inte utnyttja alla sex basar per sida när du kör delat, både med tanke på känslighet och baskapacitet.
En lösning kan vara att köra topparna fullrange, eq:a ner basen i topparna till en 1/3 under delningsfrekvensen för basmodulerna (med en shelf-filter) och bara koppla på basmodulen med höpassdelningen vid lämplig frekvens. 80-100Hz nånstans är säkert ok. Jag vet dock inte vad du har för grejer att styra och driva detta med.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Inläggav BPM » 2014-03-30 21:25

DanNorman skrev:Det känns synd att inte utnyttja alla sex basar per sida när du kör delat, både med tanke på känslighet och baskapacitet.
En lösning kan vara att köra topparna fullrange, eq:a ner basen i topparna till en 1/3 under delningsfrekvensen för basmodulerna (med en shelf-filter) och bara koppla på basmodulen med höpassdelningen vid lämplig frekvens. 80-100Hz nånstans är säkert ok. Jag vet dock inte vad du har för grejer att styra och driva detta med.


Mina möjligheter är nog rätt begränsade.. Jag kör en Sony STR-DA5300es som för all del är rätt mullig och som låter bra och som även innehåller en rätt omfattande parametrisk EQ men den låter rätt mycket bättre med sådant urkopplat.
Jag ska dela topparna nedåt i receivern, och planen är att ta signal ifrån sub pre out och leda vidare till en ingång på receivern, dedikera zone2 till den ingången och alltså driva och dela även basdelen med receivern.

Att dela topparna neråt är enbart för att öka förmågan till det totala ljudtrycket, 4 basar tål mer än 2, och det är väl en avvägning om man inte kan EQ:a ner nivån på basen i toppdelen. Konarea är ju såklart bristvara när vi snackar 3" men även effekttålighet och jag verkar inte kunna äta kakan och ha den kvar här.

Synd man är så dålig på detta med filter. 4st serie-parallellkopplas ju och får 8ohm, medan 2st parallellkopplas och ger 4ohm så rent känslighetsmässigt skulle man kanske kunna få en 2.5v med en delning under 400Hz i alla fall att fungera och där låta samtliga element spela hela vägen ner i basen. Gör man biwirefilter och låter separata slutstegskanaler (bi-ampa) driva de båda sektionerna blir inte impedansen problematisk (men bara 2.67ohm om samma slutsteg ska driva högtalaren som en enhet.. Väl taskigt, va..) och den högtalaren med 6st basar per sida skulle kunna bli rätt kul..
Tror du det kan funka och vill hjälpa till med ett passivt filter som rullar av de 4 undre basarna lite snyggt och passande så är jag idel öra.
Iofs skulle det inte lösa problemet med effekttåligheten i toppsektionen, och en ren 2-vägare med 6st basar känns rätt knepig att få till..

*edit*
Insåg just att min plan att kunna förbigå kondingen då topparna delas inte funkar. Det skulle kräva att jag har biwire-terminaler då diskanten annars får signal ifrån samma + som basen och ska diskanten alltså få signal oavsett vilken polskruv jag ansluter behöver den såklart vara ansluten till båda..och då leder den signal till kondingterminalen även om den är den andra som är inkopplad till steget.
Nåväl, jag tror inte att kvalitetsförsämringen med kondingen i signalvägen är kritisk.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Re: 12st Aura NS3 och Vifa-bygge. Nu rullar bollen.. (bilder

Inläggav BPM » 2014-04-03 18:04

Lådorna blir fullt färdiga i morgon (bilder kommer såklart) och siktar på att måla på lördag och montera allt på söndag (utom smågrejer som tätlist på elementen och sådant som redan är påbörjat). Har dock några frågor som jag skulle vilja få input om innan allt drar igång..

Detta med en 1200uF konding i signalvägen i topparna.. De kommer 99% av tiden spelas delade neråt så frågan är om det är så smart att låta signalen passera en enorm elektrolyt i onödan.. Kan jag omöjligt höra att den är där så är det såklart en sak, men vad säger den samlade expertisen i frågan? Att plocka bort kondingen är lätt gjort.
OM det kan vara gynnsamt att plocka bort kondingen, vad kan jag i så fall räkna med för extension i basen? Vad vore alltså en lämplig avstämningsfrekvens (jag inser att de planerade 39Hz förutsätter kondingen)? Kommer högtalarna även utan konding närma sig i alla fall 50Hz i rum? I topparna vore det mer än nog.
Tacksam om någon med mer pejl än jag reder ut vad som gäller..
Mycket trevlig!

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 225 gäster