Aktiv bas PA/HiFi vad skiljer?(vart en Linn till slut)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HiLo

Aktiv bas PA/HiFi vad skiljer?(vart en Linn till slut)

Inläggav HiLo » 2014-04-01 16:11

Jag sitter och drömmer om lite basstöd här hemma, tanken är att den i första hand skall skjuta till lite djup när jag vill spela lite starkare och till film såklart.
Jag har kollat på beg-marknaden men tycker mig se att det jag vill ha är en förbaskat stor investering(för en långtidssjukskriven), så av en slump så hamnade jag på thomanns hemsida efter att jag hittat ett icke avslutat DIY projekt för ca3000kr och tänkte kolla lämplig drivning.
Då hittade denna: http://www.thomann.de/se/the_box_ta18.htm
Ok den går väl inte riktigt så djupt som är önskvärt, men den värkar ju kunna gasa på med ett ordentligt ljudtryck och med lite efterdragning av alla skruvar skall den visst låta riktigt bra enligt sådana där musiker(men sådana är i rätt underliga överlag :wink: )
Alternativet jag funnit är en cervin cslc15s tror jag den heter, dock spretar omdömena rätt vilt kring cervin nu för tiden så jag backade ur!(åker jag och lyssnar blir jag nog kär...i några dagar tills jag börjar genomskåda nyförälskelsen)
Och jag säger som alla oss män men liten --- att storleken inte är av betydelse, då jag tänkte gömma det bakom min tv...jo jag har en stor....tv!
Men går det att få en TA18 att gå under 35hz utan att vara ingenjör, eller "behövs" det ens?
Spl på 131db och 500w/wrms för 3600kr känns som ett klipp, och PAprylar brukar ju vara robusta så den borde hålla fint i hemmiljö där grannar sätter stopp för maximering av den.

Men kan den duga rent ljudmässigt?
Senast redigerad av HiLo 2014-07-26 17:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
HiLo

Re: Aktiv bas PA/HiFi vad skiljer?

Inläggav HiLo » 2014-04-01 19:19

Va 43 visningar och inget svar, trodde att alla här var basnarkomaner och hade klara uppfattningar i frågan!

Funderar faktiskt på att skicka runt en förfrågan till stadens Ljud/ljusfirmor och försöka hyra en TA18 någon dag, kan knappast kosta många kronor med tanke på köpepriset, man skulle kanske börja och fråga hos thomann vilka hyrfirmor som köpt in den modellen först, men det känns som en rimlig väg att gå för att få till en provkörning, man kanske rent av får rätt på tidigare uthyrd låda som är "uppmjukad" och spar sig ytligare ett par kr!?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-04-01 19:26

Rent spontant så tror jag att skillnaden ligger i djupbaskraven.
I PA sammanhang brukar de väl inte vilja gräva så djupt i frekvenserna. Vet inte om det handlar om att hantera rundgångsproblematik, eller om det handlar om fysisk storlek och effekttålighet.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-04-01 19:38

Det låter som ett rimligt antagande, men att modifiera filtret borde väl vara görbart?
Man kommer ju aldrig kunna spela ut den fullt i ett vardagsrum i en lägenhet tänker jag mig.
Sen så kan jag tänka mig att tillverkaren delar av sådana prylar så de även skall tåla en och annan fyllkörning av utrustningen då mycket hamnar i hyrsvängen!?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-04-01 19:51

HiLo skrev:Det låter som ett rimligt antagande, men att modifiera filtret borde väl vara görbart?
Man kommer ju aldrig kunna spela ut den fullt i ett vardagsrum i en lägenhet tänker jag mig.
Sen så kan jag tänka mig att tillverkaren delar av sådana prylar så de även skall tåla en och annan fyllkörning av utrustningen då mycket hamnar i hyrsvängen!?

De skriver på Thomann att det är en bandpasslåda. En bandpasskonstruktions frekvensomfång avgörs till största delen av passbandsavstämningarna. Dvs portarna. Sedan är det möjligt att de har lagt in elektroniska filter också, tex subsonic filter.
Jag tror inte att den är en bra moddningskandidat....
Då är det nog lättare att köra på en ren basreflexvariant. Där kan du trixa med att plugga porten och fylla i fluff.
Fast sen är det det där med eventuella inbyggda filter? :) .
Eller kanske så funkar det omoddat!?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-04-01 20:19

Kan säga att jag är kraftigt sugen att testa den, mycket tack vare spl siffran på 131db, hur stor vikt nu det har i basfårgan??
Och för dom pengarna blir det ju bara typ proson och system-one i 12" man får i hemmabas(tänker inte ens skriva HiFi i samma mening) för samma peng.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-04-01 21:18

En annan stor skillnad är ju utförandet. En pa-bas är ju betydligt mer grovhuggen och fult ihopsatt.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-04-01 21:26

Men jag ser nog det som en fördel att pengarna ligger i lådan istället för i ytskikt, men jag kanske tänker fel?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-04-01 21:31

Som hintat... Den är gjord för max output i ett för snävt område och utan hifimässigt låga distkrav. Det är inget du kan åtgärda. Gör rätt från början.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-04-01 23:02

Nattlorden skrev:Som hintat... Den är gjord för max output i ett för snävt område och utan hifimässigt låga distkrav. Det är inget du kan åtgärda. Gör rätt från början.

Så ett INO system och NAD208 eller låt bli bas alls alltså?
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet som FarbrorBarbro sa.
Men nu ligger ekonomin inte på topp direkt, och att en proson eller system-one skulle låta så mycket bättre tvivlar jag på.
Men dist i basområdet är det ett jätteproblem?
Den värkar funka för studiofolk och musiker, jag skulle super gärna lägga en 60-70tusen på nya högtalare men det funkar inte inom rimlig tidsrymd då jag är långtidssjukskriven och får välja att käka snabbmakaroner några dagar i veckan redan som det är för att spara ihop till 3500kr, och att leva på havregrynsgröt några år för att slippa lite dist är jag tveksam till om jag förmår att göra.
Försöker hitta motsvarigheten till biltema här, och tanken som fick mig dit var att även mer välbemedlade "smutsar" ned sin HiFi med pa steg och även basar i vissa DIY byggen.
Tror inte att det blir något perfekt ljud, men frågan är om det blir någorlunda acceptabelt!?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-04-02 01:54

Vilka toppar har du? Hur tänker du dela?
PA-systemet känns mer som ett system för att pumpa ut massa bas i en stor lokal, är det en bandpass har du inte så stora möjligheter att modda den.
Vidare så är som flera säger konstruktionen inte avsedd att gå så djupt som film kräver.
Beroende på vad du sitter med kan du ju bygga något eget? Finns ju massa BR och slutna system man kan fnula ihop för en billig penning.
Men det hänger som sagt på vad du har i övrigt. Då kan man ge ett svar på ett system som matchar.

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-04-02 02:45

Idag så står ett par xtz 93.26(pyramidformade utan banddiskanten) som frontar, och dom går då rakt inte djupt(gissar runt 150hz?) har ett par nyrenoverade popboxar som idag har som jobb att leka bas, kör jag dem som frontar tycker jag mig få ett luddigare ljud.
Tanken är att när någon bas funkar så blir nästa steg att flytta xtz högtalarna till bakkanalerna.
Har helt avsaknad av träverktyg och någon stans att bygga just nu när jag är sjukskriven, och på det problemet ser jag ingen lösning, har visserligen en tjejkompis som är möbelsnickare som säkert skulle kunna ödsla lite tid i terapi syfte på mig trots att hon hatar mdf i sin fina verkstad där det arbetas med ädelträ och finsnide, visste faktiskt inte att det finns snickar-snobbar med men hon är en.
Och med transporter av material och låda, hennes kompispriser osv så har jag nog svårt att räkna ihop något med steg filter och element för under dom 3500kr som just nu är övre smärtgränsen, och jag vill ju gärna få till lite byxfladder till det priset( jäkla optimist man är va?) så ett 15-18" är nog vad jag vill ha.
Jag får nog inse att det blir rätt långt från något perfekt ljud, men jag hoppas på lite mer spelglädje dagtid när jag inte stör någon som inte redan är störd( läs mig själv)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-04-02 06:58

Hur har du tänkt dela systemet? Vad använder du som förstärkare?
Dina toppar går säkert bra mycket djupare än 150Hz.
Du är med på att du måste dela basarna och inte bara spela dem parallelt med topparna? Det är väldigt svårt att dela passivt eftersom känsligheten måste matcha mellan toppar och basmoduler. Aktivt filter är att föredra. Inbyggt filter i hemmabioreceiver kan fungera hjälpligt.
Vill du bara ha lite mer bas så kan du väl köpa någon av de billigare xtz subbarna?
Detta paket kostar 3000:- och inkluderar två subbar med inbyggda förstärkare.
http://www.fyndborsen.se/xtz/subwoofers ... -8.16-high

Planerar du för ett annat system i framtiden så föreslår jag att du läser massa fler trådar här inne så du förstår exakt vad det är du behöver.
Kortfattat:
Toppar, delningsfilter och basmoduler.
Det finns en uppsjö av olika sätt att lösa detta.
Personligen skulle jag satsa på ett par kompetenta toppar till att börja med. 9LAEH är inte dyr att bygga och spelar oförskämt bra även som fullrange. Till den kan du bygga billiga basmodul också (tror det finns passivt delningsfilter i byggtråden).
Det kostar några hundra att få all mdf tillsågat enligt ritning på Hornbach och liknande. Det du behöver göra själv är att limma ihop lådor och så kanske gå till din kompis så hon kan fräsa lite kanter osv.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-04-02 08:11

HiLo skrev:
Nattlorden skrev:Som hintat... Den är gjord för max output i ett för snävt område och utan hifimässigt låga distkrav. Det är inget du kan åtgärda. Gör rätt från början.

Så ett INO system och NAD208 eller låt bli bas alls alltså?

Nejdå. Kan du inte bygga själv så testades ju xtz-basar med vettiga element i av lts med helt ok resultat häromåret, tar du inte fyra på direkten så kan du ju smyga upp kapaciteten successivt.

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2014-04-02 21:52

Ett annat vanligt problem är alldeles för långa grupplöptider på PAburkar. Slutet eller låg avstämning är nästan ett måste. OM du inte ska sparka in pannbenet på grannen.

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-04-02 22:34

DasBooten skrev:Ett annat vanligt problem är alldeles för långa grupplöptider på PAburkar. Slutet eller låg avstämning är nästan ett måste. OM du inte ska sparka in pannbenet på grannen.

Är väl inte helt förtrogen med all lingo inom ljudteknologi, grupplöptider låter för mig som ett stort problem för hunddagis föreståndare, så här behöver jag nog en lätt förklaring.
(Trots att jag nu fattat att biltema inom ljud stavas XTZ, i övrigt så är det mesta rätt luddigt, trots att jag haft ett hyfsat PA system tidigare, men då bodde jag i villa, i ett industriområde!(bättre kan man inte bo som motortokig med högljudda musikanläggningar)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-04-02 22:39

HiLo skrev:
DasBooten skrev:Ett annat vanligt problem är alldeles för långa grupplöptider på PAburkar. Slutet eller låg avstämning är nästan ett måste. OM du inte ska sparka in pannbenet på grannen.

Är väl inte helt förtrogen med all lingo inom ljudteknologi, grupplöptider låter för mig som ett stort problem för hunddagis föreståndare, så här behöver jag nog en lätt förklaring.
(Trots att jag nu fattat att biltema inom ljud stavas XTZ, i övrigt så är det mesta rätt luddigt, trots att jag haft ett hyfsat PA system tidigare, men då bodde jag i villa, i ett industriområde!(bättre kan man inte bo som motortokig med högljudda musikanläggningar)

Grupplöptid är derivatan av fasen som en funktion av frekvensen. Dvs hur snabb förändringen av fasen är relativt förändringen av frekvensen.
Hög grupplöptid = snabb förändring av fas relativt frekvens.

Det är mycket som påverkar grupplöptid, allt från konstruktion av högtalare till filter.

Om du söker på grupplöptid så kan du hitta mycket information angående detta på faktiskt.

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-04-02 22:51

Jaha då var det detta med alla dessa svårförstådda ord igen, det finns möjligen inget begripligt föredrag kring detta på tuben att se, är så svårt att lära innan man sitter på grunderna det hela bygger på?
(Ni får ursäkta en olärds vilja att lära)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-04-02 22:57

HiLo skrev:Jaha då var det detta med alla dessa svårförstådda ord igen, det finns möjligen inget begripligt föredrag kring detta på tuben att se, är så svårt att lära innan man sitter på grunderna det hela bygger på?
(Ni får ursäkta en olärds vilja att lära)

Ja det är mycket att ta in ibland. Jag känner likadant ofta när vissa herrar här drar igång med sina utlägg.

Att du vill lära dig är ju kanon och glöm inte: "den som inget frågar får inget veta" :)

Jag är övertygad om att det finns, men jag har ingen som jag känner till så där på rak arm. Du kan ju alltid söka på "group delay" och ta en populär video.

EDIT: Här har du tidigare diskussioner på faktiskt angående grupplöptid. Har du tur så hittar du en beskrivning som du lätt förstår.
Det är lite för sent nu för att jag skall orka vara pedagogisk så jag hoppas någon annan redan gjort jobbet åt mig :D
search.php?keywords=gruppl%C3%B6ptid&terms=all&author=&sc=1&sf=titleonly&sr=topics&sk=t&sd=d&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B6k
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-04-02 23:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-04-02 23:03

Det finns bara en dum fråga, och det är att fråga om man får fråga, frågan är alltid fri, och den som sitter på svaret har rätt att avstå från att svara, och av erfarenhet vet jag att kunskap aldrig är tungt att bära, men brist på kunskap är alltid tungt när man väl behöver den!
Lever för att lära, brinner för att diskutera!

Tack för din Edit Andreas!(skall studeras!)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-04-02 23:06

HiLo skrev:Det finns bara en dum fråga, och det är att fråga om man får fråga, frågan är alltid fri, och den som sitter på svaret har rätt att avstå från att svara, och av erfarenhet vet jag att kunskap aldrig är tungt att bära, men brist på kunskap är alltid tungt när man väl behöver den!
Lever för att lära, brinner för att diskutera!

Tack för din Edit Andreas!(skall studeras!)

Kunde inte sagt det bättre själv.

Varsegod. Hoppas du hittar något lärorikt :)

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2014-04-03 16:01

Precis som Andreas skrev vilket var bra skrivet. :)

XTZ borde ha något som passar dig. Och begagnat kanske budgeten räcker till två?

Vill man använda PA-grejer behövs det nästan alltid modifieringar och speciallösningar för att fungera bra hemma.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-04-03 22:19

Annars kan du ju köpa ett par cerwin Vega ve-12f och sätta som frontar, säljes ut nya nu för 3496:- på den där klubben. Slipper du ju få till delning och snickrande.

Annars är nog begagnade xtz bra grejer, jag skulle säga bättre än "Biltema" till och med...

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-04-04 01:49

Nu vet jag inte alls något om xtz 93.26, och jag tror inte det framgår i tråden vad du har för förstärkare, men det går att få en del bas med "fulmetoder".

Bas behöver inte vara i stereo. Ett bra knep kan vara att lyckas hitta en riktigt bra förstärkare som har en trasig kanal - då kan den ha riktigt lågt pris.

Kombinera den med att också lyckas få tag på en udda högtalare, t.ex. nån rätt svullen 70-talare med rätt stort element och sluten låda.

Anslut den svullna 70-talshögtalaren till den fungerande utgången på förstärkaren med en trasig kanal. Aux/tuner/tape-ingången på den förstärkaren ansluts till "pre out" (om det finns) eller hörlursuttaget på din nuvarande förstärkare. Diskantreglaget på minsta och bas/loudness lagom påskruvat på extraförstärkaren, och använd dess volymkontroll som "subwoofer level"-reglage.

Jag har ungefär en sån uppriggning i ett "pysselrum". Det är knappast fin-hifi, men låter helt okej och räcker för att skaka om hela huset. Extraförstärkaren med en trasig kanal är en Luxor micro component stereo amplifier 5002 och högtalaren en gammal Fergusson från 70-talet som saknar diskantelementet. (Den har för övrigt diskuterats i en tråd om SEAS-element för ett tag sen, kanske i Vintage-delen).

Eftersom man inte behöver ratta på extraförstärkaren mer än när man ställer in ljudet så gör det inte så mycket ifall den är ful, den kan stå gömd (så länge den inte står instängd och blir överhettad). (I mitt fall tycker jag stärkaren är snygg nog att stå framme, men det är ju inte ett fin-rum den står i).

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2014-05-02 21:30

Den där ser ut att vara duktigt svår att integrera med en normal hifi-anläggning...
Bandpasslåda av denna sort ger som sagt ojämn respons, stora grupplöptider och knepig fasvridning.
Om du skall titta på PA föreslår jag en begagnad (fast inte äldre än ca 10 år) basreflexlåda, kanske även 15" kan vara intressanta.
Alla seriösa märken har data tillgängliga, så leta efter tex. JBL, EV, Community, Turbosound, d&b etc.

Problemen med PA är att de ofta kräver processor för att fungera som avsett. Men korrekt inställda kan man få enormt mycket mer kraft per krona, liter eller watt, än från hifi, iaf om man inte önskar väldigt mycket bas under 30 Hz.

Förresten, glöm att hyra den lådan på en PA-firma! Där hittar du inte billigt skräp, utan snarare märkena jag listade + andra "riktiga prylar".

Dessutom, billig baslösning kan vara en annan bandpasslåda (faktiskt!) från Cerwin Vega, nämligen Sat6. Det är en fjärde ordningens (inte sjätte som ovan) modell och är baserad på en sluten låda. Den spelar rätt OK ner till ca 35 Hz, är lättdriven och diskret samt billig. Sidohögtalarna som ingår i Sat6 är dock tämligen kass.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-05-05 15:44

Processor? Que?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-05-05 16:17

Delningsfilter.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-05-05 22:06

AndreasArvidsson skrev:Grupplöptid är derivatan av fasen som en funktion av frekvensen. Dvs hur snabb förändringen av fasen är relativt förändringen av frekvensen.
Hög grupplöptid = snabb förändring av fas relativt frekvens.

Det där måste gå att hitta en vettig populärvetenskaplig beskrivning på...

Faskompression? Nä, det känns inte mycket lättare...

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-05-19 01:30

W201 skrev:Den där ser ut att vara duktigt svår att integrera med en normal hifi-anläggning...
Bandpasslåda av denna sort ger som sagt ojämn respons, stora grupplöptider och knepig fasvridning.
Om du skall titta på PA föreslår jag en begagnad (fast inte äldre än ca 10 år) basreflexlåda, kanske även 15" kan vara intressanta.
Alla seriösa märken har data tillgängliga, så leta efter tex. JBL, EV, Community, Turbosound, d&b etc.

Problemen med PA är att de ofta kräver processor för att fungera som avsett. Men korrekt inställda kan man få enormt mycket mer kraft per krona, liter eller watt, än från hifi, iaf om man inte önskar väldigt mycket bas under 30 Hz.

Förresten, glöm att hyra den lådan på en PA-firma! Där hittar du inte billigt skräp, utan snarare märkena jag listade + andra "riktiga prylar".

Dessutom, billig baslösning kan vara en annan bandpasslåda (faktiskt!) från Cerwin Vega, nämligen Sat6. Det är en fjärde ordningens (inte sjätte som ovan) modell och är baserad på en sluten låda. Den spelar rätt OK ner till ca 35 Hz, är lättdriven och diskret samt billig. Sidohögtalarna som ingår i Sat6 är dock tämligen kass.

Haha jag har faktiskt en Cervin Sat6 sub som databord vid datorn, dock har tidigare ägare meckat med filtret i den så får väl skruva upp den och kolla vad som hänt!

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-07-22 19:18

Nu var det ett tag sedan jag var aktiv, men lite har hänt även i bas-registret.
Jag har som sagt en Sat6 sub, men den led av totalt avsaknad av kantupphängning till basen, så den får vila ett tag till.
Köpte dock en AudiPro Sub+ för en femhundring, vilket trams måste jag säga, funkar ENBART till film(om man kan leva med att 6,5"arn bottnar så fort något händer i rullarna), så den får stå just bakom tvn!(i skamvrån)
Så jakten gick vidare, och någon PA bas vågade jag mig inte på då risken att bli mobbad var förstor om jag nu gillat den....
Letade och Letade XTZ runt om i stockholm, men dom är få och det är sällan dem syns(eller var det änglar!??).
Men till slut så sprang jag på något jag inte sett förut, eller läst om här, men WTF det står ju linn på reservhjulet tänkte jag när jag såg den, och ett nypris på 12000kr borde väl kunna få till spelglädjen ett uns tänkte jag och bröt mig loss från betydligt färre lusetappar än nypriset.
Vad hade jag då gott och införskaffat? ju just det en Linn Komponet 120 med väggfäste.
Grymt coolt formspråk och tydligen rätt grannvänligt att hänga basen på väggen, MEN är jag nöjd???(möjligen i graven kan den känslan uppstå)
Visst den låter skitfin på "hyreshus-styrka" men byxfladdret saknas mig fortfarande, men ok ok det är väl inte helt galet att lägga det kravet bakom mig för grannfridens skull, och att jag nu har en väldigt väl låtande musikalisk/spelglad baslåda( eller som det visst på Linnjanska skall heta KoplimentBas).

Sen fyllde jag år(fan inte nu igen) och fick en sommarstuga ute på Värmdö, och där.....(en helt annan historia, som kommer tilldelas sin alldeles egen byggtråd vad det lider!)

Nästa

Återgå till Teknikforum