petersteindl skrev:Om man tittar på mätningar på OA-14 och OA-14-Satori där båda inte har rumskorrigering så ser man att skillnaden mellan 100 Hz och 30 Hz är 2,5 dB på OA-14 original och ungefär 7 dB på OA-14Satori. Om mätningarna är jämförbara så har OA-14Satory tappat 4,5 dB mer vid 30 Hz än =A-14 i original.
Det är ingen kritik åt något håll utan enbart en observation.
Mvh
Peter
Det betraktar jag som en fördel. OA14 original har ett lite för starkt bidrag från porten, en liten höjning kring 30Hz som vi gärna blir av med (så att det blir som det är i OA12, i 80-talarna och i andra välavstämda högtalare, exempelvis ägghögtalarna).
I övrigt kan vi bara konstatera att det finns olika uppfattningar om vad som är en bra avstämning och vad som är en realistisk simulering. Min uppfattning är beskriven på
http://carlssonkult.se/bassreflex.aspx.
Den som tycker de resonemangen där är helt uppåt väggarna måste då, som momus antyder, väga sin osäkerhet om avstämningen mot den uppenbara och stora fördelen med Satorin och det föreslagna filtret: en påtagligt lägre distorsion och en minst lika bra tonkurva. Personligen är jag alltså mycket säker på att också avstämningen blir minst lika bra som i OA14 original. Jag är också mycket hoppfull att den kommer att bli utmärkt bra i OA12 och i OD11.
Vi har tyvärr inte sett några alternativa mätningar eller alternativa simuleringar, eller ens några konkreta alternativa resonemang så det finns inte mycket att jämföra. Om sådana skulle presenteras vill man förstås också se förslag till ändringar i lådan för att få en optimal anpassning till Satorin. Det vore intressant. Varsågod!
En liten reflektion slutligen: det är typiskt för forumdiskussioner att antalet inlägg och deras patos stiger med ämnets minskande betydelse. Så är det också här. Det viktigaste i denna tråd är distorsion, det är skälet till hela projektet. Det näst viktigaste är tonkurvan, som ska vara i princip oförändrad från originalet, lite bättre om det går. Tredje viktigast är avstämningen, som åtminstone inte bör vara påtagligt sämre än originalet. Många människor lever med ganska dåliga avstämningar och njuter ändå, men ingen kan njuta av dålig tonkurva och hög distorsion.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.