Moderator: Redaktörer
HiLo skrev:Då dessa maskiner värkar vara något över det vanliga så undrar jag lite om patent skyddet kring dem, när går det ut och hur möjligt är det att bygga en uppgraderad maskin utan de kända problemen de lider av från ursprungskonstuktionen?
Att ta fram en eller tio blir självklart dyrt, men om man köper säg en container från Kina och själv kan lägga tiden på kvalitetskontroll på plats i Kina så borde väl gå att tangera priserna som andra fina nya steg kostar idag?
(Ja ja jag har för mycket tid för teoretiska frågor just nu)
Callisto skrev:HiLo skrev:Då dessa maskiner värkar vara något över det vanliga så undrar jag lite om patent skyddet kring dem, när går det ut och hur möjligt är det att bygga en uppgraderad maskin utan de kända problemen de lider av från ursprungskonstuktionen?
Att ta fram en eller tio blir självklart dyrt, men om man köper säg en container från Kina och själv kan lägga tiden på kvalitetskontroll på plats i Kina så borde väl gå att tangera priserna som andra fina nya steg kostar idag?
I Sverige är den kultförklarad men inte utomlands. Lite märkligt kan man tycka.
Callisto skrev:HiLo skrev:Då dessa maskiner värkar vara något över det vanliga så undrar jag lite om patent skyddet kring dem, när går det ut och hur möjligt är det att bygga en uppgraderad maskin utan de kända problemen de lider av från ursprungskonstuktionen?
robotno skrev:Callisto skrev:HiLo skrev:Då dessa maskiner värkar vara något över det vanliga så undrar jag lite om patent skyddet kring dem, när går det ut och hur möjligt är det att bygga en uppgraderad maskin utan de kända problemen de lider av från ursprungskonstuktionen?
Inget mäkligt alls.. Hype kallas det för.Den är stor, den är tung, den ser skitfrän och muskelös ut. Den måste helt enkelt bara vara jättebäst. Förvisso är den ju helt ok också enligt min mening, men kanske inte gudarnas gåva till människan som vissa vill ha det till.
hifikg skrev:Finns väl svenska förstärkare till vettigt pris redan. Inget fel på HA´s slutsteg kan jag tycka. Slutsteg når en viss nivå och sedan händer det inte så mycket. Kanske finns det en nivå till, men hur långt upp förstärkarsfärerna måste man gå då?
Callisto skrev:Stor o tung kan jag inte påstå att det är. Väger som de flesta normalsteg i den effektklassen, tillika storleksmässigt. Dess förtjänst verkar vara den förhållandevis stora dynamiska effekt med hyffsat låg distorsionsvärden. Förstår bara inte hur tillverkaren tänker när efterkommande modeller är sämre. Man brukar vilja släppa bättre o bättre produkter. Lite strange...
robotno skrev:Den är stor, den är tung, den ser skitfrän och muskelös ut. Den måste helt enkelt bara vara jättebäst. Förvisso är den ju helt ok också enligt min mening, men kanske inte gudarnas gåva till människan som vissa vill ha det till.
Robotno Skrev:
Inget mäkligt alls.. Hype kallas det för.Den är stor, den är tung, den ser skitfrän och muskelös ut. Den måste helt enkelt bara vara jättebäst. Förvisso är den ju helt ok också enligt min mening, men kanske inte gudarnas gåva till människan som vissa vill ha det till.
hifikg skrev:För att tycka att en NAD 208 är snygg ska man nog vara hifinörd och/eller innehavare av minst ett exemplar. För den oinvigde ser den nog ganska osexig ut, eller? Ett kralligt Krell eller rörigt Audioresearch kan vara snygga grejor. NAD 208 får sin skönhet inifrån
hifikg skrev:För att tycka att en NAD 208 är snygg ska man nog vara hifinörd och/eller innehavare av minst ett exemplar. För den oinvigde ser den nog ganska osexig ut, eller? Ett kralligt Krell eller rörigt Audioresearch kan vara snygga grejor. NAD 208 får sin skönhet inifrån
robotno skrev:Till alla som blev röda och arga som bin... Det var menat lite som ett skämt... Reaktionen var väntad.![]()
Har dock helt plötsligt som nybliven pappa till en pytteliten klass D förstärkare insett att det kan låta oförskämt bra samtidigt som det är oförskämt litet och lätt. Faktiskt i detta fall så pass bra så jag på fullaste allvar knappt hört något bättre. Inte spelandes på mina gamla klenoder till högtalare i alla fall.Det blir aldrig mer några elementklonade tegelstenar hemsläpandes till mig mer.
Nattlorden skrev:robotno skrev:Till alla som blev röda och arga som bin... Det var menat lite som ett skämt... Reaktionen var väntad.![]()
Har dock helt plötsligt som nybliven pappa till en pytteliten klass D förstärkare insett att det kan låta oförskämt bra samtidigt som det är oförskämt litet och lätt. Faktiskt i detta fall så pass bra så jag på fullaste allvar knappt hört något bättre. Inte spelandes på mina gamla klenoder till högtalare i alla fall.Det blir aldrig mer några elementklonade tegelstenar hemsläpandes till mig mer.
Vi lägger detta på minnet till den framtida dag du skaffat dig volymkapabla högtalare.
robotno skrev:Nattlorden skrev:robotno skrev:Till alla som blev röda och arga som bin... Det var menat lite som ett skämt... Reaktionen var väntad.![]()
Vi lägger detta på minnet till den framtida dag du skaffat dig volymkapabla högtalare.
Vad bra. Kan dock säga att volymkapabla det är dem. Så ditt minne kan du fylla med något annat istället.
Nattlorden skrev:När peakade du över 300w på dina klass D senast?
Maccis skrev:Min moppe går i 45!!
![]()
shifts skrev:robotno skrev:Den är stor, den är tung, den ser skitfrän och muskelös ut. Den måste helt enkelt bara vara jättebäst. Förvisso är den ju helt ok också enligt min mening, men kanske inte gudarnas gåva till människan som vissa vill ha det till.
Det låter inte som en bra förklaring till varför den är populär här, men inte utomlands. Alla de där delarna är ju synliga där också.
robotno skrev:Nattlorden skrev:När peakade du över 300w på dina klass D senast?
Inom snar framtid är det nog inga problem om jag nu skulle vilja. Men till skillnad från dig så behåller jag gärna min hörsel till äldre dar. Hur fort går din moppe föresten? Suck...
shifts skrev:shifts skrev:robotno skrev:Den är stor, den är tung, den ser skitfrän och muskelös ut. Den måste helt enkelt bara vara jättebäst. Förvisso är den ju helt ok också enligt min mening, men kanske inte gudarnas gåva till människan som vissa vill ha det till.
Det låter inte som en bra förklaring till varför den är populär här, men inte utomlands. Alla de där delarna är ju synliga där också.
Beeump.
Nattlorden skrev:robotno skrev:Nattlorden skrev:När peakade du över 300w på dina klass D senast?
Inom snar framtid är det nog inga problem om jag nu skulle vilja. Men till skillnad från dig så behåller jag gärna min hörsel till äldre dar. Hur fort går din moppe föresten? Suck...
Spelar du musik med hög dynamik, så hamnar inte medeleffekten högre än ½-1W trots att du behöver 300W i peak. Strax över 27dB dynamik har jag hittils mätt i min musiksamling. Så gissningsvis 80dB eller strax däröver i snitt på lyssningsplats, så högt kan du väl tänka dig spela?
Din fråga är däremot obesvarbar.
robotno skrev:Nån som vet vad 208an kostade ny?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster