NAD 208 och patent?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
robotno

Re: NAD 208 och patent?

Inläggav robotno » 2014-04-04 11:28

Nattlorden skrev:
robotno skrev:Nån som vet vad 208an kostade ny?

Har för mig att den var uppe på så mycket som 11-12,000 på slutet.

Trodde den gick lös på bra mycket mer. 11-12 000 tycker jag låter som ett kap.

När slutade de sälja den?
Of all the things I've lost, I miss my brain the most. /Ozzy Osbourne

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-04-04 11:55

Det var mycket mer pengar "på den tiden".
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-04-04 12:27

robotno skrev:Trodde den gick lös på bra mycket mer. 11-12 000 tycker jag låter som ett kap.

När slutade de sälja den?

Kikade runt... Det verkar som den introducerades kring 13, gick ned till 9 någonstans som lägst och sedan upp igen.

Försäljningsdatum vet jag inte men den slutade tillverkas Dec 96 (från Nov 92).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-04-04 12:29

Elfsberg skrev:Det var mycket mer pengar "på den tiden".

13000 slutet av 92 blir 17500 idag via konsumentprisindex.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-04-04 13:01

robotno skrev:Jakten på ett skämtsamt inlägg tar rot. Jag ber hemskt mycket om ursäkt för att jag råkat trampa på några ömma tår. :wink:

Jag menar att kanske är det så att det blivit just en liten hype inom en viss "krets" att den är så jättebra. Ingen av ovan kommentar verkar mena detta direkt men lik förbannat går många på motangrepp vilket på något sätt bara stärker min tro om att det faktiskt råder en liten sekttrogenhet till ett visst märke eller modell. Har märkt att det liksom nästan hör till detta forum att missförstånden bara måste finnas med? Faktiskt.se kan jag på många sätt tycka vara unikt om just detta.

Lovar dig att jag inte har några som helst ömma tår i denna fråga, ville mest prata kring varför den inte är så populär utomlands.

Tycker nämligen att den anledningen du skrev först innan din utveckling här var föga troligt, då alla de saker du listade även är kända utanför Sveriges gränser. Du kan väl inte säga att jag gjorde ett motangrepp när jag skrev som jag gjorde i mitt första inlägg? Var nog med att inte forma det så nämligen.

robotno skrev:@shifts, du tror inte att det kanske kan ligga lite i det jag säger ang popularitetsspridning inom en viss krets.? Jag menar dock inte att det för den skull måste vara av ondo. Jag själv kan erkänna att jag en gång i tiden helt sonika tyckt att man aldrig behöver gå en annan väg än just faktiskt Nad. Med det sagt vill jag åter en gång förtydliga att jag inte tror att ni andra här tycker det, för att slippa framtida missförstånd.

Jo absolut. Jag har verkligen inte gett uttryck för något annan åsikt heller. Jag har inte ifrågasatt dig på någon annan punkt än att "Den är stor, den är tung, den ser skitfrän och muskelös ut. Den måste helt enkelt bara vara jättebäst." inte var anledningen till att den gått bra här, men inte utomlands. Har inte tagit förstärkaren i försvar på något sätt.

Den är ikonisk i Sverige i vissa kretsar, så är det bara. Det är en kombinationseffekt av befogat gott rykte samt snackis så klart. Inte heller konstigt att alla inte håller med om detta. Frågan om varför den inte är så populär (om det nu är så) utomlands är mycket intressantare att diskutera och var ju den jag ville komma till med mitt första inlägg.

Det såg du istället min kommentar som ett försvar mot 208, konstigt nog.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2014-04-04 15:00

Robotno Skrev:
Till alla som blev röda och arga som bin... Det var menat lite som ett skämt... Reaktionen var väntad. ;)

Arg, nej inte det minsta, men jag försvarar bara NAD208:ans prestanda,för den är förbålt bra, inget annat, välkommnar även
andra bra konstruerade förstärkare och förstärkarkonstruktörer, Morello, och Johan Bernström, Holographic, Bryston, Krell, Rotel
har säker glömt någon :oops: gillar ju även rörisar, framförallt Erik Andersson konstruktioner, hurra för alla bra förstärkarkonstruktörer.

Jag tror att en liten del av att den har blivit så populär i Sverige har med LTS F/E lyssning att göra, där den vid tillfället inte kunde detekteras
hörbart upp till 250W, och misstänker därav många kontroverser av vad ett sådant test är värt (jag tycker den är Überbra,
för då får man ju veta hur den påverkar signalen, det kanske är därför det är tacksamt att ständigt hänvisa till nämd förstärkare
för att det skapar så mycket debatt), det är upp till var och en att bedömma detta.

Minns ju en recension från "Home Theather High Fidelity" från 1996, gjord av John E. Johnsson Jr, så här löd slutorden om NAD208THX

"In summary, the NAD 208 THX two channel power amp represents a new plateau in home theater MOSFET packages.
The model has been around for a little while (winning accolades along the way), and if there were ever any bugs,
they aren't there now. Practice makes perfect. We hope NAD will produce a three channel version, and soon.
250 w/ch all the way around the home theater. Now that's a five star picture worth dreaming about."

Mvh Göran Nilsson

PS. Ibland får jag en känsla av att det är mindre knussel när man skall ta fram, och även testa (Hem)Biosystem, där vill man ha bra prestanda, på riktigt.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-04-04 16:35

Ett annat bra billigt steg är Adcom 555 mark II. De är nog i samma liga som 208:an. Någon som vet ifall LTS testat dem?
De är lite som NAD i kvalité men har mycket goda prestanda.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-04-04 16:44

robotno skrev:Jag menar att kanske är det så att det blivit just en liten hype inom en viss "krets" att den är så jättebra.

Jag tror inte att den blivit/blir hypad för att den skulle vara så mycket bättre än det som är riktigt bra. Jag tror det handlar om att det knappt fanns något i prisklassen som kunde mäta sig effektmässigt med låg dist och rak frekvensgång. Och det som är riktigt bra med samma effektresurser kostar (nästan) alltid väldigt mycket mer.

Användarvisningsbild
P1200VB

Inläggav P1200VB » 2014-04-04 17:04

Har en gammal Hi-Fi klubben tidning från 1995 liggandes. Där kostade den 11495 SEK. I numret efter från 1996 kostade den 9995 SEK.

Bild

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-04 23:09

Nattlorden skrev:

Men enligt hifiprisindex är det nog runt 25kkr :lol:.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-05 12:25

Den kostade inte 13 000:- i slutet av sin "karriär", utan den kostade 10 000:-.

Och HiFi har om något ökat mindre i pris än andra varor, inte mera. Speciellt är det
så när vi talar om just hifi-elektronik. Så dess pris idag skulle inte vara 17 500:- och
verkligen inte 25 000:-! Möjligen 14 000:- allt annat lika (samma seriestorlek t ex).

Det vill säga, det vet man ju inte. Priser kan ju sättas fritt, men det är inte väsentligt
dyrare att tillverka en effektförstärkare idag. Det ser man på priserna om man jämför
allt som gjordes då med allt som görs idag.

Dock är ju NAD 208 lite speciell då nästan (men inte riktigt) alla förstärkare som man
vill jämföra den med, om det skall bli en rimligt jämn match, är produkter tillverkare
i mycket mindre serier, vilket gör det svårt för dem att konkurrera med NAD208. Det
kan man inte klandra dem för.

shifts skrev:
shifts skrev:
robotno skrev:Den är stor, den är tung, den ser skitfrän och muskelös ut. Den måste helt enkelt bara vara jättebäst. Förvisso är den ju helt ok också enligt min mening, men kanske inte gudarnas gåva till människan som vissa vill ha det till.
Det låter inte som en bra förklaring till varför den är populär här, men inte utomlands. Alla de där delarna är ju synliga där också.

Beeump.

robotno skrev:Jakten på ett skämtsamt inlägg tar rot. Jag ber hemskt mycket om ursäkt för att jag råkat trampa på några ömma tår. :wink:

Jag menar att kanske är det så att det blivit just en liten hype inom en viss "krets" att den är så jättebra. Ingen av ovan kommentar verkar mena detta direkt men lik förbannat går många på motangrepp vilket på något sätt bara stärker min tro om att det faktiskt råder en liten sekttrogenhet till ett visst märke eller modell. Har märkt att det liksom nästan hör till detta forum att missförstånden bara måste finnas med? Faktiskt.se kan jag på många sätt tycka vara unikt om just detta. Jag har själv ägt ett gäng olika Nadförstärkare, mest 5.1 historier med även en 116-216 kombi som jag fortfarande idag kan tycka var bland det trevligaste jag ägt. Jag har åtminstone det starkaste hifi:minnet efter den duon.

@shifts, du tror inte att det kanske kan ligga lite i det jag säger ang popularitetsspridning inom en viss krets.? Jag menar dock inte att det för den skull måste vara av ondo. Jag själv kan erkänna att jag en gång i tiden helt sonika tyckt att man aldrig behöver gå en annan väg än just faktiskt Nad. Med det sagt vill jag åter en gång förtydliga att jag inte tror att ni andra här tycker det, för att slippa framtida missförstånd.

Jösses vad du vänder och vrider på saken för att få fram en provokation av det... ;)

Jag tror det helt enkelt är så enkelt som att vissa har tydligt klart för sig vad en bra
förstärkare är för något, och andra har det inte. De som inte har det ser på det som
tavlor, där allt handlar om tycke och smak och om får många gillar en tavla så är det
en hype. :roll:

För dem som ser det så kan det vara svårt att förstå och acceptera att många gillar
en och samma apparat.

Du vill ha det till att det måste vara en "hype", ett "sekttroende", du talar om en "viss
krets" och "populäritetsspridning"... Men för dem som känner apparaten och vet att
det är apparatens egenskaper de gillar blir det du skriver ju nästan pinsamt. Och lika
självklart är det för den som vet vad de vill ha av en apparat att NAD 208 var en rätt
så unik förstärkare när den kom, och är det än idag. Snart 25 år gammal och ändå är
det svårt att hitta något som kan konkurrera i termer av prestanda, ljudkvalitet och
pris.

- - -

Men i NAD 208-fallet är det ju ett lite speciellt gillande eftersom apparaten må vara
sällsynt kapabel (mycket effekt), välljudande (mycket låg färgning) och den har ett
häpnadsväckande lågt pris (mycket billig) - men den är dessutom rätt så ful och den
har uppenbara kvalitetsproblem. Jag tror inte du hittar någon som är fan av apparaten,
som inte ser hela bilden, kvalitetsproblemen inkluderade.

Inte nog med det - NAD 208 är inte alls en typisk NAD-produkt, så din antydningen om
att gillande av NAD 208 skulle ha något med märkesdyrkan att göra kan nog inte träffa
mera fel. :wink:

- - -

Det finns som jag ser det inga stora mysterier i att NAD208 är populär i Sverige, och
mera så här än i de flesta länder. Det beror helt enkelt på hifi-branschen inte är bort-
skämd med klarspråk. Det är svårt att få bra konkret information när man läser hifi-
tidskrifter. Visst går det att läsa sig till vissa saker, men det tillhör sällsyntheterna att
något som verkligen är exceptionellt bra blir omskrivet på motsvarande sätt. Läser
man tio artiklar där saker har testats så kan man nästan alltid se att den som testat
försöker skriva positiva saker.

Men i Sverige har det funnits en lite ovanlig sak - sanningssägare, människor som inte
har velat jämna ut och försöka få allt att verka ungefär lika bra. Den som skrev först
om NAD 208 i Sverige var om jag minns rätt Larsgöran Hedström, och han skrädde
inte orden.

Det var hans text som fick mig att undra om inte NAD 208 verkligen var något, något
precis så exceptionellt som han uppfattat den, och det var den. Och är den än idag.

Men kvaliteten kan kritiseras. Minst sagt. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-05 12:43

Callisto skrev:Ett annat bra billigt steg är Adcom 555 mark II. De är nog i samma liga som 208:an. Någon som vet ifall LTS testat dem?
De är lite som NAD i kvalité men har mycket goda prestanda.

Det är i jämförelse en liten pluttförstärkare. Den ger bara drygt 1/3 så mycket praktisk
effekt (klippning med musiksignal).

Vh, iö

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-04-05 13:14

Bra mätvärden har den i alla fall och låter neutral. Billig var den också. Ett vettigt alternativ kan det vara även att den inte är lika stark.

Här är lite mätvärden
http://www.kenrockwell.com/audio/adcom/ ... i.htm#perf

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-05 13:52

Jodå, visst verkar den vara skaplig, och den är nog lite starkare än jag mindes också. Typ
halva effekten från NAD208.

Menade inte att klanka ned på den. Enda anmärkningen är väl att distorsionen stiger rätt
så kraftigt över 1 kHz (där den ligger på sisådär -100 dB) och når typ -75 dB vid 20 kHz. Det
är inte dåligt, men klart sämre än de bästa slutstegen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-04-05 19:54

Nattlorden skrev:

KPI har ökat betydligt mer än så. 13000 år 1992 motsvarar ca 23000 idag enligt SCBs statistik.
(1992 , 232 och 2013 314 , ref 1980 = 100)

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-04-05 20:00

Reaktionen var väntad som sagt. dubbelsuck.

Att man då orkar skriva spaltmeter blir nästan trippelsuck. Men efter alla dessa reaktioner har jag inte lärt mig mer än att.... just det, det är Faktiskt.se jag skriver på. Kan vi en gång för alla tokinse att jag var LITE SKÄMTSAM när jag skrev inlägget.

Alla dessa påhopp bevisar egentligen bara vad detta forum handlar om i förlängningen. Men nu ska jag böja mig ner på knä och bocka för den stora frälsaren Herr Öhman och dra mig tillbaka för att titta på lite film med mina barn och skämmas för mina pinsamma inlägg. Fan det är så man vill spy.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-04-05 20:07

Jag ska alltså inte svara när du så totalt feltolkar mitt inlägg + bump? Och fortsätter göra uppenbarligen.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-04-05 20:11

robotno skrev:Reaktionen var väntad som sagt. dubbelsuck.

Att man då orkar skriva spaltmeter blir nästan trippelsuck. Men efter alla dessa reaktioner har jag inte lärt mig mer än att.... just det, det är Faktiskt.se jag skriver på. Kan vi en gång för alla tokinse att jag var LITE SKÄMTSAM när jag skrev inlägget.

Alla dessa påhopp bevisar egentligen bara vad detta forum handlar om i förlängningen. Men nu ska jag böja mig ner på knä och bocka för den stora frälsaren Herr Öhman och dra mig tillbaka för att titta på lite film med mina barn och skämmas för mina pinsamma inlägg. Fan det är så man vill spy.

Det är väl ingen som tagit dig på allvar? Varför tar du dig själv på så stort allvar?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-04-05 20:36

hifikg skrev:
robotno skrev:Reaktionen var väntad som sagt. dubbelsuck.

Det är väl ingen som tagit dig på allvar? Varför tar du dig själv på så stort allvar?

Det handlar inte riktigt bara om denna tråd utan flera i sin helhet där väldigt många blir nedtryckta ner i skorna angående "lite för dumma" frågor osv. Där efterföljande totalförnedring för vissa blir ett faktum. Just denna tråd tyckte jag spårade ur när vissa uppenbarligen ville misskreditera vad jag visste och tyckte om hur förstärkning egentligen skall ske, vad andra tycks tro om mig skiter jag väl egentligen fullständigt i. Problemet är som sagt i så många andra trådar där jag tror att väldigt många har blivit sårade för sina försiktiga frågor och ev misstag om hur saker och ting skall ske och vara i ett visst sammanhang. Hur eller hur verkar inte alla vara översittare eller på annat sätt vidriga människor här. Du t.ex verkar höra till de trevligare och mer empatiska användarna. Det finns fler som jag fått ett humant intryck av också Roger G, Maccis och andra. Tycker det är tråkigt att ett forum som verkar besitta så mycket kunskap inom området skall vara befäst med så mycket vidrigt folk. Men så är det väl med internet. Öppenheten har inte bara fördelar. Med detta sagt så vill jag meddela er alla att ni slipper mina inlägg i framtiden då jag bett admin radera mitt konto.

Tack för mig leverpastej.

Mvh Johannes

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-04-05 21:13

Hejdå!
Förstår ändå inte hur du kan tolka in allt det du skriver ur de svar du fått här. De andra trådar som du refererar till vet jag inte vilka det är, men visst kan det hända ibland att någon kliver upp på en extra hög häst. Det tycker jag inte alls hänt här. Alla inlägg har varit sakliga, eller lite skämtsamma ungefär som du själv hävdar att ditt första inlägg är. Finns väl ingen större anledning för någon i forumet att "försvara" den gamla 208:an. Vi som har en eller flera lär inte göra oss av med dem, ska man lyckas köpa en idag får man nog jaga utomlands. Vad skulle vi byta till liksom? Och varför klanka ner på någon annan förstärkare, vore väl fint om det finns något att ta till den dag som en 208:a definitivt drar sin sista suck (byggkvaliteten e ju inte världsklass)? Det som IÖ skriver är bara fakta, inget annat, det borde inte få dig att vilja spy. Kan jag tycka.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-04-05 21:19

Nej, inte fega ur nu Johannes. Tyvärr är tonen i skrift ofta hård här men man vänjer sig. De personerna kan vara hur trevliga som helst i verkligen men när det ska uttryckas i text är det inte alltid detta framgår. Stanna!

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2014-04-05 21:24

Jo, håller med dig Roger!

Keep up the good work.

Finns säker hundratals, kanske tusentals med trådar det detta "fisförnäma" och kaxiga formuleringarna, uttrycken och fasonerna finns.
En del av Faktiskt har det blivit, bara att vänja sig att svälja och gå vidare.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-04-05 23:31

Så tråkigt att det skall bli på detta sätt. Jag hoppas att folk kan diskutera på ett sätt som inte gör varandra spyfärdiga.

Ibland kan det vara svårt att förstå vad folk menar och ibland kan tonen vara lite hård eller konstig, men det bör man inte ta personligt; det är svårt att förmedla känslor i skrift och alla har olika sätt att både skriva och läsa(tolka). Jag tycker det är tråkigt om folk skall bli arga pga missförstånd i kommunikationen.

Jag tror också att det är viktigt att minnas att ironi är svårt att få fram i skriven form och att det som du tycker är skämtsamt kanske någon annan tar på allvar, samt att det inte alltid räcker med att i efterhand skriva att man skämtade. Tilläget "jag skämtade" gör ju tyvärr inte så att det man skrev tidigare inte skrevs och inte påverkade folk. Så att utgå från att det man skriver kommer tolkas så som det står tror jag inte är en dum utgångpunkt för att slippa missförstånd.
Mitt tips är således att om man inte vill diskutera ett ämne så bör man inte dra upp detta oasvsett om det är på skoj eller inte för folk kommer svara med sina åsikter om ämnet.

Till TS: Ursäkta om jag frångår ämnet här för jag tycker att ämnet är intressant så fortsätt gärna den diskussionen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-04-06 09:33

rikkitikkitavi skrev:
Nattlorden skrev:

KPI har ökat betydligt mer än så. 13000 år 1992 motsvarar ca 23000 idag enligt SCBs statistik.
(1992 , 232 och 2013 314 , ref 1980 = 100)

(314/232)*13000=17594,8276

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-04-06 09:37

Öh, vad hände här egentligen? Hur kunde det där bli utgången? :(
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-04-06 09:45

Robotno blev nog inte tillräckligt påhoppad, så hen hittade på lite påhopp i sitt huvve o skruvade upp dem till enorma proportioner. Själv blir jag, oftast, glad när någon ids svara på något jag skriver.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-04-06 10:20

shifts skrev:Öh, vad hände här egentligen? Hur kunde det där bli utgången? :(

Det fattar sannerligen inte jag heller. Jag hittar inte ens "påhoppet". :?

Ja, jag tänker då inte aktivera honom. Det är bara att låta bli att titta in. Fast jag ser ju helst att han läser igenom med ett par andra glasögon.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-06 14:43

hifikg skrev:Robotno blev nog inte tillräckligt påhoppad, så hen hittade på lite påhopp i sitt huvve o skruvade upp dem till enorma proportioner. Själv blir jag, oftast, glad när någon ids svara på något jag skriver.

Sympatisk inställning.

Det är kul att vara hörd. Ett inlägg som någon svarar på, visar att det har blivit läst och
förhoppningsvis reflekterat över. Då har skrivandet av inlägget fått en mening.

Jag delar din inställning.

Men visst finns det gränser.

Om någon t ex är entusiastisk över en apparat på helt sakliga grunder (skäl som vem som
helst kan undersöka och bilda sig egna uppfattningar om), och det finns många andra som
gillar apparaten också, kanske av samma skäl, och de får sin entusiasm kommenterad med
att det måste vara en "hype", ett "sekttroende", en "viss krets" och "populäritetsspridning"...
så kanske det inte är lika kul?

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-04-06 18:30

IngOehman skrev:
hifikg skrev:Robotno blev nog inte tillräckligt påhoppad, så hen hittade på lite påhopp i sitt huvve o skruvade upp dem till enorma proportioner. Själv blir jag, oftast, glad när någon ids svara på något jag skriver.

Sympatisk inställning.

Det är kul att vara hörd. Ett inlägg som någon svarar på, visar att det har blivit läst och

Om någon t ex är entusiastisk över en apparat på helt sakliga grunder (skäl som vem som
helst kan undersöka och bilda sig egna uppfattningar om), och det finns många andra som
gillar apparaten också, kanske av samma skäl, och de får sin entusiasm kommenterad med
att det måste vara en "hype", ett "sekttroende", en "viss krets" och "populäritetsspridning"...

Vh, iö

Äsch då, något så oskyldigt som en 208-sekt kan jag acceptera att räknas in i. Vår sekt är ganska snäll, de flesta med fel tro får leva vidare t ex. Då e vi betydligt råare i OA sekten, särskilt avdelning 52... Jag gillar inte sekter, men i hifi-sammanhang tar jag det med en stor näve humor. Det e ju inte hifi-huliganer som samlas för att "göra upp" precis :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-06 18:45

IngOehman skrev:

Sympatisk inställning.

Vh, iö

Visst är det kul att bli hörd. Så tycker ju även jag. Men i samband med sista aprilskämtet och min kommentar kring detta sökte jag få Googles att svara på konflikt och Hifi. Prövade olika varianter. Faktiskt.se vägrade överhuvudtaget synas. Oj, oj. Så till slut blev det Nattlordens hifi-anka som värdefull hifi-historia som fick bli mitt exempel.

Men gav bort en skivspelare för ett tag sedan till min hustru. Sedan besöka lite utländska fora för att reda i potentialen. Oftast hygglig ton men ibland framstår vi som snälla ankor i hifi-dammen i jämförelse med hur andra i olika fora försöker ta ära och heder av varandra. Om någon skall puckla på mig uppskattar jag verkligen att bli påhamrad av någon som verkar kunna något. Allt annat blir ju trist.

Hela vår livserfarenhet, Popsnörets och mitt, är att det är alltid är bättre att göra med intelligenta och kunniga människor. Även om det är en brötig och svår diskussion/förhandling som görs. Där saken inte ens finns med blir det ju svårt.

Denna sista kommentar har inget med vad som hänt i någon dåtida eller nutida tråd. Utan enbart varför jag ändå valt Faktiskt som fora. Bara detta!!! Popsnöret har ju inte valt hon är ju kollektivansluten.

Själv kan jag säkert själv bli för oeftergivlig. Låg komplians så att säga. Låg kompetens tycker en del.

Men visst är det trist när kunniga personer försvinner för att det ibland går lite hett till. Man förlorar ju ett perspektiv då.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi