rylandes skrev:
Re: Satori ersätter SC165
Inläggav IngOehman » lör apr 05, 2014 04:18
Är lite förvånad över slutsatsen att elementet har extremt låg distorsion. Runt 1% vid såpass
måttlig insignal som har mätt vad är inte direkt dåligt, men heller inte speciellt märkvärdigt.
Visst är andratonen dominerande, och det är ju trevligt om man skall lyssna på bara ett enda
instrument som spelar för sig själv, men om man är intresserad av att lyssna på många musiker
som spelar tillsammans har inte andratonen alls samma särställning och 1% distorsion ger unge-
fär samma grad av störande blandtonsdistorsion om distorsionen beror på en kvadratisk kom-
ponent som om det beror på en kubisk. Om något är superdominerande andraton ett vanligt
problem eftersom det ger fantombas när man spelar på lite. Något som kan vara minst sagt
irreterande i längden.
Problemet skall självklart inte överdrivas, det är inte ett särdeles dåligt element, det är bara
inte ett som är märkvärdigt bra. Bortsett ifrån bristerna i basområdet tror jag inte att det är
sämre än B65oa-II.
Ja du IÖ.
Jag blir också lite förvånad när du beskriver Satori som närmast ett mediokert dussinelement och på (som det verkar) lösa grunder.
Ja du Rylandes.
DU skriver "mediokert dussinelement". Jag har inte skrivit något sådant. Och vad är det som du
kallar lösa grunder? Mätningarna som visats i tråden? Jag har inte själv mätt på elementet.
Den fråga jag tycker är viktigast dock är om elementet passar i lådan med sin svaga motor. Det
har inte något med distorsionen alls att göra och det säger inte att elementet är dåligt på något
vis, bara att det kanske inte passar i just de här konstruktionerna. Inte om man vill kunna avnjuta
den basåtergivning som Stig dimensionerat dem för vill säga.
rylandes skrev:Andra som provat elementet talar om: "Den förmodligen bäst presterande motorn i branschen", "klassledande kurvor på harmonisk distorsion", "ett element i världsklass" osv. osv.
Ok. Och?
Jag tycker man bör titta på själva egenskaperna om man vill bilda sig en uppfattning om hur något
är, inte ta reda på tumregler eller vad någon auktoritet eller majoriteten säger. Och det du hänvisar
till (vittnesmål) är heller ingenting som jag har sett och tagit del av. Jag kommenterade bara den
faktiska info om elementets fysiska egenskaper som jag hade sett här i tråden. Jag är förvånad över
din reaktion och att du kommenterar med att berätta vad den ena eller andra (icke namngivna per-
soner) tycker.
Om du har några sakliga invändningar mot det jag skrev så är det bättre om du redogör för dessa.
rylandes skrev:Vi pratar om ett element från de 2 konstruktörerna som skapade "Revelator" serien från ScanSpeak. Som de då försöker överträffa. Om de lyckats eller inte kan man naturligtvis ha åsikter om. Men något "dussinelement" är det inte.
Då tycker jag inte du skall kalla det för ett dussinelement.
Ingen annan än du har skrivit dussinelement så vitt jag har sett.
De distorsionstoppar på uppåt 1% som elementet (i alla mätningar jag sett) har, har heller ingenting
med motordistorsion att göra. Det är membran/upphängningsdistorsion. Så dina synpunkter på dess
motor vet jag inte varför du kommer med. Uppfattar du att någon har skrivit något om motorn?
rylandes skrev:Själv så kan jag bara instämma i hyllningskören. Det är ett element som låter märkvärdigt rent. Jag har förvisso inte Zaph's mfl. marknadsöverblick, men jag har under de senaste ca 10 åren lyssnat på ett antal element för att hitta ett bra alternativ till SC165 för egen räkning. Satori är det första som blir ett lyft enligt min mening. B65OA-II är ett helt OK utbyteselement till SC165, men inget fall framåt. Normal sett så föredrar jag att renovera originalelementet.
B65oa-II är bara marginellt bättre än SC165 av senaste sort (de som togs fram för sista versionen av
OA-50). Jämför man med de äldre SC165 (de som sitter i 70-talarna) så finns det lite skillnader dock,
det ser man inte minst om man tittar på impedanskurvan. Om man bara byter rakt av så vinner man
lite på förbättringarna, men förlorar samtidigt lite på att inte ha justerat optimalt för just detta ele-
ment. "Inget fall framåt" kanske är en bra beskrivning. Men det passar perfekt inte bara mekaniskt utan
även med avseende på småsignalparametrar, och redan originalelementet är ju mycket bra.
rylandes skrev:Det finns även andra bra alternativ, men då får man ge sig på besvärliga adapterringar/mellanlägg. Där har jag inte lyckats något bra.
Med OA12 (och andra i 70-tals serien) som testbänk i aktiv drivning med MiniDsp, så har jag börjat undersöka och förstå vad JAG gillar med 70-talsserien. Samt vad man kan förbättra utan att förstöra det jag gillar. Eftersom Satori ger en bra kurva/spridning i 45 grader till över 4kHz, så har jag tyckt det är intressant att undersöka hur ljudkaraktären påverkas av en högre delning. Väl medveten om de olika konsekvenserna. Det har varit/är intressant. Jag har här funnit en annan favorit i diskantelementet Vifa OX20. Som också låter väldigt rent om man delar över 2,5kHz. Som ett 3/4 tums element så har det också fina spridningsegenskaper. Just nu försöker jag avgöra var i området 2.8-3kHz jag föredrar att dela.
I OA12 så har jag som tidigare sagts, plockat ut en del av det dämpmaterial som ligger i botten. Satori mår bättre av det.
Okej.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).