12st Aura NS3 och Vifa-bygge. Färdigt!!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mikeett

Re: 12st Aura NS3 och Vifa-bygge. Nu rullar bollen.. (bilder

Inläggav mikeett » 2014-04-04 10:16

Spännande litet bygge.
Jag har själv 4 st NS4:or liggandes hemma. Nu blev jag sugen på att skaffa 2 diskanter och bygga mig en MMT.
Skulle samma filter fungera slutet i kanske 4-5 liter eller så?

Användarvisningsbild
BPM

Re: 12st Aura NS3 och Vifa-bygge. Nu rullar bollen.. (bilder

Inläggav BPM » 2014-04-04 19:55

mikeett skrev:Spännande litet bygge.
Jag har själv 4 st NS4:or liggandes hemma. Nu blev jag sugen på att skaffa 2 diskanter och bygga mig en MMT.
Skulle samma filter fungera slutet i kanske 4-5 liter eller så?

Det är nog inte riktigt så enkelt. Om samma baffelbredd används (152mm eller i närheten) och samma diskant används så funkar det förutom basboostkondingen som behöver se annorlunda ut i en sluten låda. Men den kanske du inte ens planerar att använda? Då blir det enkelt.

Komponentvärden i filtret beror på de ingående elementens impedans vid den aktuella delningsfrekvensen, eller snarare elementens egenskaper generellt, och med andra element än de jag använder blir det inte som det ska.

Jag har två st av Vifa-diskanterna över så för att göra det enkelt, om du lovar bygge och byggtråd, så kan du PM:a mig adressen så ska jag skicka dem till dig :)
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Re: 12st Aura NS3 och Vifa-bygge. Lådor klara, skippa kondin

Inläggav BPM » 2014-04-04 20:10

Bild

Lådorna klara :D

Mer detaljerade bilder kommer. Nu några lager av Biltemas vita väggfärg..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
DanNorman

Re: 12st Aura NS3 och Vifa-bygge. Lådor klara :)

Inläggav DanNorman » 2014-04-04 20:59

Försänker du inte elementen? :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-04-04 21:07

DanNorman skrev:Försänker du inte elementen? :)

Nej! Efter vad jag läst i den generella byggtråden för NS3 så skrev bl.a du att det inte behövs. Chassit på NS3 är enormt tunt som det är, och diskanten behövde inte försänkas så det är surt arbete i onödan. Snyggt, men bökigt. Basarna är inte ens runda så att försänka dem är ju skitsurt..

Dan:
Vad är din take på kondingen i topparna? Då de ändå inte ska spela utan att delas neråt speciellt ofta, inverkar då kondingen menligt på den totala ljudkvaliteten? Det är ju en smal sak att ta bort den..
Utan konding, hur mycket basextension förlorar jag, och vilken vore en lämplig frekvens att stämma av lådan vid?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2014-04-04 21:13

Ja, jag skojade :) Fina lådor! Kondingen ska bara finnas med i basreflexverisonen! Den är bara intressant för att få lite högre nivå nere vid den relativt låga avstämningen. Kör man toppar som ska delas nånstans över 50Hz, slutna eller basreflex (vilket är onödigt i det fallet), så utelämna den.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-04-04 21:21

DanNorman skrev:Ja, jag skojade :) Fina lådor! Kondingen ska bara finnas med i basreflexverisonen! Den är bara intressant för att få lite högre nivå nere vid den relativt låga avstämningen. Kör man toppar som ska delas nånstans över 50Hz, slutna eller basreflex (vilket är onödigt i det fallet), så utelämna den.

Både topparna och basdelarna är basreflexvarianter (porten på baksidan så syns inte på bilden) och till basdelen tänker jag köra en 600uF konding (8ohm) och stämma av vid 39Hz.
Topparna ska ju gärna kunna spela lite bas när de spelar ensamma, men det blir inte så ofta så skiljer det mellan typ 37-40Hz med konding och 47-50Hz utan så duger utan vidare de 50Hz:en utan..
Så om jag inte använder konding i toppdelens 10.5L men ändå gärna ser att de kan spela lite bas, var stämmer jag lämpligen av dem? 39Hz var rekommendationen med 1200uF konding, men jag har ingen susning om vad som funkar bäst utan. Rören är inte kapade ännu (blir ju kortare vid högre avstämning hursomhelst så även om vore det inget problem) så var skulle du mena att det vore lämpligt att stämma av en 10.5L basreflexare med 2st NS3 UTAN konding?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2014-04-04 21:26

Ja, en del högre. Jag har inte funderat så mycket på det, eftersom det inte såg så bra ut. Men 50-60Hz funkar säkert. Jag gillar att underavstämma, det brular funka bäst i praktiken, men i det här fallet är det extremt, därav kondingen. Jag tror inte det blir dåligt om du väljer en högre avstämning utan konding. Hur räknade du om avstämningen för basmodulen förresten?

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2014-04-04 21:34

Rördiameter och längd that is :)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-04-04 21:36

DanNorman skrev:Ja, en del högre. Jag har inte funderat så mycket på det, eftersom det inte såg så bra ut. Men 50-60Hz funkar säkert. Jag gillar att underavstämma, det brular funka bäst i praktiken, men i det här fallet är det extremt, därav kondingen. Jag tror inte det blir dåligt om du väljer en högre avstämning utan konding. Hur räknade du om avstämningen för basmodulen förresten?

En ren fördubbling av topplådan. I "modertråden" rekommenderade du 39Hz och 1200uF till "johansthlm":s bygge, MMT med denna volym. Basdelen är dubbla volymen till dubbla antalet basar, samma avstämning men serieparallellt istället för parallellt och alltså 8ohm istället för 4ohm = halva storleken på kondingen för samma verkan.

Om man verkligen stretchar det.. Skulle man, om man stämmer av topparna vid säg 52Hz och skippar kondingen, kunna go crazy med basdelen och använda 1200uF-kondingen där istället och stämma av vid t.ex 35Hz...eller ännu lägre? Eller hur skulle den kondingen påverka vid just en 39Hz-avstämning jämfört med en 600uF-konding som alltså är vad som skulle motsvara den optimala 1200uF vid en 4-ohmslast?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-04-04 21:37

Ok..
Innerdiameter 45mm, längd 11cm, lådvolym 22L. 39Hz.
Till topplådan innerdiameter 29mm, längd 10.5cm, lådvolym 10.5L. 39Hz..
Eller i alla fall nära nog...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2014-04-04 21:47

Nej, det går inte att skala om! Det var en rätt precis ekvation med avstämning + konding. Jag tog det så lågt jag kunde. Det är typ en oktav under elementets resonansfrekvens.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-04-04 21:57

Verkar bökigt detta med konding.. Kanske skulle sikta på att nöja mig med utsträckning ner mot 45-50Hz, stämma av både topp och basdel vid dryga 50Hz och skicka på det som saknas i botten med sub istället.

Dan:
Kör på din rekommendation, om den kommer, när det kommer till avstämningsfrekvens i både bas och toppdel UTAN konding. Finns lite subbar att leka med så 35 eller 50Hz i Aura-burkarna är inte kritiskt.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-04-05 08:39

Kunde inte hålla mig utan simulerade lite..och en avstämning på 50Hz utan konding verkar ganska trevlig. Helt ok kurva med ett f3 ner mot 43-44Hz nånstans. Det duger gott. Responsen faller som en sten, f-6 vid 40, men lågbas hade jag inte riktigt räknat med i 3" i alla fall. De kommer att gå onödigt djupt för behovet som det är, men en högre avstämning ger peakar i frekvenskurvan och runt 50Hz, kanske 52, ger den bästa kompromissen i mina ögon. Nu är jag ingen mätwiz, men ändå..

Blir en frustrerande dag.. När man är nära finns inget värre i ett bygge än att stå och vänta på att färg torkar mellan lagren..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-04-06 22:03

Så..då var man klar då! :D

Målade alltså ett par lager väggfärg på lådorna, och det blev ok.. Inte helt slät finish men på de meter man har till dem ifrån sweetspot funkar det helt ok.
Började med att montera ihop de små.
(elementen ser lite snea ut på bilden men det är rakt.. Var ett elände att få till däremot. Tacka vet jag runda chassin..)

Bild

Filter och inkoppling.. Orkade inte löda så många element och har en professionell klämtång för kabelskor så jag körde den vägen.

Bild

Mycket dämp blev det. Hela vägen ner till ovandelen av basreflexporten (som är lågt monterad på bakstycket) och med ca 2cm luft mellan element och dämp.
Använde samma princip i basdelarna.

Bild

Sedan fick de stå och koka till lite medan jag började med basarna. Tog ett tag att komma igång bara.. De spelade direkt stort, rent och med en bas man måste höra för att tro på.. Lät verkligen fullvuxet och inte saknades vare sig nivå eller djup. Mellanregistret imponerade dock mest initialt. Diskanten är ren och exakt men kanske, kanske..liiite låg i nivå. Har dock ett jäkligt dämpat rum..
Redan här var det dock i nivå med en del riktigt fina stativare jag lyssnat till. Helt sjukt bra.
Man blev alltså sittande ett par timmar innan man tog tag i resten.

Bild

Basarna, ja.. Ett rent illhelvete att få alla elementen "raka" i förhållande till varandra men nån timmes pill med skjutmått och det blev så bra jag kan begära. Samma sak här, det ser mer snett ut på bild än i verkligheten där det blev helt ok.

Bild

Serieparallellkoppling.. (långt ord..)

Bild

Efter detta limmade jag i stag, dämpade och så stod de där och glänste..

Bild

Och nu har kombon spelat en kväll och jäklar vad bra det låter. Delar de små neråt vid 120Hz där basdelen tar vid, och basen är grym. Stram, ren och det låter stor golvare (vilket det iofs också blev...). Chris Jones sitter i rummet och sjunger och med Ajja känner jag basen i bröstet trots att jag inte alls vräkt på med basnivå utan håller mig ungefär där de små spelar ensamma rent nivåmässigt. Blev -2 ungefär på Zone2-utgången, 4st i 8ohm verkar inte spela så mycket starkare än 2st kopplade i 4ohm.
Hursomhelst: Kanon-nöjd. Mina sista seriösa högtalarpar innan denna var Ino piP och JBL Studio 590 och jag saknar ingenting med dessa. Tvärtom..

Bild

Och..nu har jag en sådan här med:

Bild

Så nu finns snart inga gränser för välljudet...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
JB

Re: 12st Aura NS3 och Vifa-bygge. Färdigt!!

Inläggav JB » 2014-04-06 22:39

Kul att du blev nöjd, speciellt eftersom jag har 6 stycken av dom där Aurasound småttingarna som jag tänk bygga någonting av någon vacker dag.
Vore kul att veta hur mycket diskant man skulle sakna om man körde dom fullrange och EQar upp diskanten lite?
Skulle kanske låta tillräckligt bra iaf?
Funkar säkert bra med modern musik iaf som oftast är rejält diskantboostad :)

Har komponenter till att bygga ett 1.5 vägs system med 2 element / låda iaf, samt lämpliga basportar

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-04-06 22:52

JB skrev:Kul att du blev nöjd, speciellt eftersom jag har 6 stycken av dom där Aurasound småttingarna som jag tänk bygga någonting av någon vacker dag.
Vore kul att veta hur mycket diskant man skulle sakna om man körde dom fullrange och EQar upp diskanten lite?

Har komponenter till att bygga ett 1.5 vägs system med 2 element / låda iaf, samt lämpliga basportar

Jag har inte testat utan diskant. En snabbgrej att köra vore ju att spela bara basdelarna fullrange, de har inget filter i sig utan delas och drivs aktivt, men 4st i rad funkar nog sådär.. Diskanten i NS3 är väl ansedd som rätt ok? Problemet är väl spridningen. Upp till 15khz hänger de nog med rätt bra men bara direkt on axis. Responsen faller som en sten vid lite vinklar..

Jodå, självklart är jag partisk men jag tycker detta låter enormt bra. Så bra att jag inte kan begripa att jag faktiskt byggt dem, även om nu andra varit ansvariga för själva konstruerandet. Jag tror att samma ljud men i snyggare lådor hade kunnat kosta en del...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-04-06 23:00

BPM skrev:
JB skrev:Kul att du blev nöjd, speciellt eftersom jag har 6 stycken av dom där Aurasound småttingarna som jag tänk bygga någonting av någon vacker dag.

Jag har inte testat utan diskant. En snabbgrej att köra vore ju att spela bara basdelarna fullrange, de har inget filter i sig utan delas och drivs aktivt, men 4st i rad funkar nog sådär.. Diskanten i NS3 är väl ansedd som rätt ok? Problemet är väl spridningen. Upp till 15khz hänger de nog med rätt bra men bara direkt on axis. Responsen faller som en sten vid lite vinklar..

Jodå, självklart är jag partisk men jag tycker detta låter enormt bra. Så bra att jag inte kan begripa att jag faktiskt byggt dem, även om nu andra varit ansvariga för själva konstruerandet. Jag tror att samma ljud men i snyggare lådor hade kunnat kosta en del...

Aha, som närfältshögtalare så kanske dom fungerar rätt fint då utan diskant :)

Iaf det jag hade planerat att bygga med mina NS3 var 1.5 eller 2.5-vägs system med 2 stycken NS3 i varje låda på 6 liter avstämda till 55 hz.
DanNorman räknade tom ut ett filter, men det jag funderar lite på är hur det blir om jag väljer att köra utan diskant, blir det bara L2 som används då av komponenterna i filterritningen nedan till det sekundära elementet som bara ska spela bas?

Bild

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-04-06 23:12

Ingen aning..men något känns inte rätt. Ska ena elementet bara spela bas så behövs en rätt stor spole.. Större, såvitt jag förstår, än 0.47mH..
HUR stor beror väl på var man delar och elementets impedans vid delningsfrekvensen och för det behöver man mäta (eller ha tillgång till datablad som visar just detta..hur exakta de nu är)..

Dan kan ju detta element utan och innan som det verkar, så vi får väl hoppas att han tittar tillbaka in i tråden. Annars skulle jag skicka ett PM och fråga.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-04-06 23:23

BPM skrev:Ingen aning..men något känns inte rätt. Ska ena elementet bara spela bas så behövs en rätt stor spole.. Större, såvitt jag förstår, än 0.47mH..
HUR stor beror väl på var man delar och elementets impedans vid delningsfrekvensen och för det behöver man mäta (eller ha tillgång till datablad som visar just detta..hur exakta de nu är)..

Dan kan ju detta element utan och innan som det verkar, så vi får väl hoppas att han tittar tillbaka in i tråden. Annars skulle jag skicka ett PM och fråga.

Det är L1 du tänker på nu, kolla på L2 som sitter till höger, den spolen är på 1.8 mH

Men som sagt jag måste nog fråga Dan så jag vet om L1 och R3 fortfarande behövs om jag fimpar diskant tex, men förhoppningsvis behövs bara L2 om man kör utan diskant.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-04-06 23:32

JB skrev:
BPM skrev:Ingen aning..men något känns inte rätt. Ska ena elementet bara spela bas så behövs en rätt stor spole.. Större, såvitt jag förstår, än 0.47mH..

Det är L1 du tänker på nu, kolla på L2 som sitter till höger, den spolen är på 1.8 mH

Men som sagt jag måste nog fråga Dan så jag vet om L1 och R3 fortfarande behövs om jag fimpar diskant tex, men förhoppningsvis behövs bara L2 om man kör utan diskant.

Helt rätt, jag läste fel.. :oops:
Men även 1.8mH är litet i sammanhanget. Om vi utgår ifrån 8ohm så motsvarar det en delning runt 700Hz och då spelas en hel del mer än basen. Om elementet bara ska spela bas och delas med 6dB/oktav (under 200Hz i alla fall) så är vi uppe på 6.8mH och större och större ju lägre i frekvens man vill dela..
Men som sagt, jag är rätt kass på detta så vi får hoppas på Dan.
Elementen är hursomhelst värda att byggas på. Mina låter bara bättre och bättre..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-04-07 10:51

NU är jag förresten färdig.. Såg lite vingligt ut så jag satte dit lite fötter. De har M6-gänga under sig men dels gillar jag inte spikar och dels är lådorna höga så det räcker så det blev en möbeltass under varje. Stabilt och bra, och skadar inte utséendet för mycket.

Bild

Bild

På sista bilden ser man att jag sket i listen.. Tanken var kalas men tankefel gjorde att jag gjorde bakstycket lika brett som totalbredden på lådan och jag orkade inte göra om och göra rätt. Försiktigt borrat för små rampamuffar och sedan fastdraget ordentligt med självhäftande filt emellan. Känns tätt så det räcker. Sitter skruv bakom foten också, totalt 10st i bakstycket och märkligt nog lika många i de små..(!)

Så här blev det.

Bild

Måste ha bra med roomgain här.. Test-toner ger fullt blås under 40Hz men det är i princip heldött vid 33..
Saknar inte bas, det är ett som är säkert. Ska smyga in XTZ:an i hörnet under 40Hz i morgon när jag är färdig med att städa undan i badrum (där det lackades) och i köket där övrigt gjordes. Damen är lagom road av projektet... :?

Tackar de som hängt med. Högtalarna klara och ska inte ändras i rappet så byggtråden kan anses avslutad. De som vill hurra och berätta hur duktig jag är är såklart välkomna att göra så, och frågor på detaljnivå besvaras gärna.

Och till alla er som sitter på en massa aura-element.. Tummen ur och bygg nu!
Mycket trevlig!

-Roger-

Inläggav -Roger- » 2014-04-07 11:29

Snyggt!

/Roger

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2014-04-08 19:16

DanNorman: Kan du inte fixa en beräkning på 4 alt 6 ns3:or per högtalare med nt1 diskanten? SNÄLLA! :wink:

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-04-08 23:53

Ivil skrev:DanNorman: Kan du inte fixa en beräkning på 4 alt 6 ns3:or per högtalare med nt1 diskanten? SNÄLLA! :wink:

I den stora ns3-tråden vet jag att Dan tog fram filterlösning för wmtmw eller om det var wwmtmww..men alltså 3-vägare. Jag är själv sugen på en filterlösning som " bygger ihop" mina basdelar och topparna till en helt passiv 3-vägare som kan drivas av vilken förstärkare som helst. Nu kräver de aktiv drivning och filtrering av basdelarna och alltså även aktiv delning neråt av topparna. Jag vet inte hur 4st basar kopplade i 8ohm funkar rent känslighetsmässigt med 2st som mellanregister i 4ohm men går det lösa vore det mumma.
Så många som 6st basar i en 2-vägare blir nog rätt knivigt rent spridningsmässigt..men det går säkert att lösa för de som kan mer än jag (vilket nog är de flesta..).

En wwwwmmt där man sätter filter som delar basdelen uppåt men även delar toppen neråt i just basdelen och kopplar vidare ifrån basdelen till toppen via ett par högt placerade extra polskruvar skulle ju skapa en 3-vägare när man vill men också en fullfjädrad 2-vägare att koppla loss och ta med när man behöver något smidigt..
Skitbra!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2014-04-09 09:41

BPM skrev:I den stora ns3-tråden vet jag att Dan tog fram filterlösning för wmtmw eller om det var wwmtmww..men alltså 3-vägare.

Har skummat igenom tråden, men hittar inte...Kan du kika om du hittar åt filter så är jag väldigt tacksam. MVH /Andreas

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-04-09 11:39

Ivil skrev:
BPM skrev:I den stora ns3-tråden vet jag att Dan tog fram filterlösning för wmtmw eller om det var wwmtmww..men alltså 3-vägare.

Har skummat igenom tråden, men hittar inte...Kan du kika om du hittar åt filter så är jag väldigt tacksam. MVH /Andreas

"2,2mH + 4,7uF till basarna och 15 ohm, 3,3uF + 0,27mH till diskanten" skrev han om MMTMM.

"Det lite bättre filtret WMTMW, hehe, blir:

W = 4,7mH + 4,7uF
M = 2,7mH + 2uF
T = 12 ohm + 5,6uF + 0,15mH

Det har även 1,5dB högre känslighet.

Edit: 1dB kanske :)"

Så skrev han om 3-vägaren..
Allt finns på sidan 4 i byggtråden.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2014-04-09 13:15

wmtmw skulle ju vara nått! Diskanten är tyvärr en annan än vad jag har... Jag har nt1:orna...och filtret är Sinar baja TWD25NH05.
Sinar baja verkar falla vid 1500hz, medans mina nt1:or vid 2000hz, så det går nog inte att använda det filtret.

Hoppas på att dan postar sina mätningar på diskanterna som jag skickade ner till DanNorman. Citerarar Dan: "haha! jag skäms för att jag inte postar! make me posta!"
8O
så snälla Dan posta! :lol:
MVH /Andreas

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2014-04-09 16:23

Ok, nu postar jag! :)

Har inga mätlådor kvar, men nu kan jag ganska lätt bygga nya. Det här kommer inte BPM gilla: Jag vill göra nya filter om man ändå ska börja om. Har lite bättre mätmöjligheter nu med. Om man håller sig till kanske två varianter, typ MMT 2,5-vägs och WMTMW, är alla nöjda då? Diskanter kan bli NT1 och ND20FB eftersom jag har båda och de delar chassi, och Vifa BC25 (den med wg).

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-04-09 22:57

DanNorman skrev:Ok, nu postar jag! :)

Har inga mätlådor kvar, men nu kan jag ganska lätt bygga nya. Det här kommer inte BPM gilla: Jag vill göra nya filter om man ändå ska börja om. Har lite bättre mätmöjligheter nu med. Om man håller sig till kanske två varianter, typ MMT 2,5-vägs och WMTMW, är alla nöjda då? Diskanter kan bli NT1 och ND20FB eftersom jag har båda och de delar chassi, och Vifa BC25 (den med wg).

Vad skulle jag, som kör ren 2-vägare i MMT tjäna på att bygga om till 2, 5-vägare? Blir lägre känslighet i mellanregistret och även om basnivån blir högre relativt mellanregistret så kan jag inte påstå att jag saknar bas som det är.. Är fördelarna relaterade till spridning? Finns fördelar är jag inte anti att bygga om, men jag är nyfiken på vad som skulle vinnas på det.
Vore det knöligt att ta fram något som gör om mina MMT toppar och basdelar till en WWWWMMT 3-vägare i befintliga lådor? Och alltså låta topparna vara som de är men ett filter i basdelen som delar den uppåt vid lämplig frekvens och även skickar vidare signal som delar toppen neråt? Om du, Dan ( eller någon annan kunnig för den delen) ville hjälpa till med det vore det inte fel.
Det kanske saknar förutsättningar att bli bra iofs. Med 4 basar i basdelen kanske det helt enkelt blir för basigt relativt mellanregistret utan möjlighet att aktivt påverka nivån. Visserligen 8ohm kontra 4 men ändå.. Inte för att jag är helt hemma på hur man räknar på det men jag har iaf fått för mig att 4ohm ska omsättas i högre motsvarande känslighet jämfört med 8ohm..
Men som sagt, visst vore det intressant med ett 2, 5-vägsfilter till MMT med BC25 om vi talar tydlig förbättring.
Mycket trevlig!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum