Moderator: Redaktörer
mikeett skrev:Spännande litet bygge.
Jag har själv 4 st NS4:or liggandes hemma. Nu blev jag sugen på att skaffa 2 diskanter och bygga mig en MMT.
Skulle samma filter fungera slutet i kanske 4-5 liter eller så?
DanNorman skrev:Försänker du inte elementen?
DanNorman skrev:Ja, jag skojadeFina lådor! Kondingen ska bara finnas med i basreflexverisonen! Den är bara intressant för att få lite högre nivå nere vid den relativt låga avstämningen. Kör man toppar som ska delas nånstans över 50Hz, slutna eller basreflex (vilket är onödigt i det fallet), så utelämna den.
DanNorman skrev:Ja, en del högre. Jag har inte funderat så mycket på det, eftersom det inte såg så bra ut. Men 50-60Hz funkar säkert. Jag gillar att underavstämma, det brular funka bäst i praktiken, men i det här fallet är det extremt, därav kondingen. Jag tror inte det blir dåligt om du väljer en högre avstämning utan konding. Hur räknade du om avstämningen för basmodulen förresten?
JB skrev:Kul att du blev nöjd, speciellt eftersom jag har 6 stycken av dom där Aurasound småttingarna som jag tänk bygga någonting av någon vacker dag.
Vore kul att veta hur mycket diskant man skulle sakna om man körde dom fullrange och EQar upp diskanten lite?
Skulle kanske låta tillräckligt bra iaf?
Funkar säkert bra med modern musik iaf som oftast är rejält diskantboostad
Har komponenter till att bygga ett 1.5 vägs system med 2 element / låda iaf, samt lämpliga basportar
BPM skrev:JB skrev:Kul att du blev nöjd, speciellt eftersom jag har 6 stycken av dom där Aurasound småttingarna som jag tänk bygga någonting av någon vacker dag.
Vore kul att veta hur mycket diskant man skulle sakna om man körde dom fullrange och EQar upp diskanten lite?
Skulle kanske låta tillräckligt bra iaf?
Funkar säkert bra med modern musik iaf som oftast är rejält diskantboostad
Har komponenter till att bygga ett 1.5 vägs system med 2 element / låda iaf, samt lämpliga basportar
Jag har inte testat utan diskant. En snabbgrej att köra vore ju att spela bara basdelarna fullrange, de har inget filter i sig utan delas och drivs aktivt, men 4st i rad funkar nog sådär.. Diskanten i NS3 är väl ansedd som rätt ok? Problemet är väl spridningen. Upp till 15khz hänger de nog med rätt bra men bara direkt on axis. Responsen faller som en sten vid lite vinklar..
Jodå, självklart är jag partisk men jag tycker detta låter enormt bra. Så bra att jag inte kan begripa att jag faktiskt byggt dem, även om nu andra varit ansvariga för själva konstruerandet. Jag tror att samma ljud men i snyggare lådor hade kunnat kosta en del...
BPM skrev:Ingen aning..men något känns inte rätt. Ska ena elementet bara spela bas så behövs en rätt stor spole.. Större, såvitt jag förstår, än 0.47mH..
HUR stor beror väl på var man delar och elementets impedans vid delningsfrekvensen och för det behöver man mäta (eller ha tillgång till datablad som visar just detta..hur exakta de nu är)..
Dan kan ju detta element utan och innan som det verkar, så vi får väl hoppas att han tittar tillbaka in i tråden. Annars skulle jag skicka ett PM och fråga.
JB skrev:BPM skrev:Ingen aning..men något känns inte rätt. Ska ena elementet bara spela bas så behövs en rätt stor spole.. Större, såvitt jag förstår, än 0.47mH..
HUR stor beror väl på var man delar och elementets impedans vid delningsfrekvensen och för det behöver man mäta (eller ha tillgång till datablad som visar just detta..hur exakta de nu är)..
Dan kan ju detta element utan och innan som det verkar, så vi får väl hoppas att han tittar tillbaka in i tråden. Annars skulle jag skicka ett PM och fråga.
Det är L1 du tänker på nu, kolla på L2 som sitter till höger, den spolen är på 1.8 mH
Men som sagt jag måste nog fråga Dan så jag vet om L1 och R3 fortfarande behövs om jag fimpar diskant tex, men förhoppningsvis behövs bara L2 om man kör utan diskant.
Ivil skrev:DanNorman: Kan du inte fixa en beräkning på 4 alt 6 ns3:or per högtalare med nt1 diskanten? SNÄLLA!
BPM skrev:I den stora ns3-tråden vet jag att Dan tog fram filterlösning för wmtmw eller om det var wwmtmww..men alltså 3-vägare.
Ivil skrev:BPM skrev:I den stora ns3-tråden vet jag att Dan tog fram filterlösning för wmtmw eller om det var wwmtmww..men alltså 3-vägare.
Har skummat igenom tråden, men hittar inte...Kan du kika om du hittar åt filter så är jag väldigt tacksam. MVH /Andreas
DanNorman skrev:Ok, nu postar jag!
Har inga mätlådor kvar, men nu kan jag ganska lätt bygga nya. Det här kommer inte BPM gilla: Jag vill göra nya filter om man ändå ska börja om. Har lite bättre mätmöjligheter nu med. Om man håller sig till kanske två varianter, typ MMT 2,5-vägs och WMTMW, är alla nöjda då? Diskanter kan bli NT1 och ND20FB eftersom jag har båda och de delar chassi, och Vifa BC25 (den med wg).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 265 gäster