Sugen på en "ny" vintagereceiver. (H/K 730 inköpt)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
snerik

Re: Sugen på en

Inläggav snerik » 2014-04-08 20:29

Hoppas du får liv i den! På ebay kan man hitta utgågna komponenter ibland.
Jag har en själv och kan bjuda på en liten recension:
Försteget adderar en del värme som vissa kanske uppskattar. Bra radioljud.
Den stora styrkan enl mig är slutsteget som är mycket kraftfullt! Har testat det med Kappa 90 och det gjorde inte bort sig.
Det har dock andra förstärkare gjort med dubbla effektspecen.
Som sagt lycka till med reparationen, den är värd det.
Hellre musik.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-04-08 23:10

Sodergarden skrev:Nu är även de transistorerna bytta men problemet kvarstår. Jag har dubbelkollat och de jag bytte ut var verklgen trasiga så det är nåt mer som är kaputt.

När jag slår på apparaten är det tre resistorer som ryker fint och hotar med att börja brinna och jag har lite svårt att fatta varför......men så har jag ju aldrig påstått att jag är bäst på felsökning heller :)

Om det är någon som vill ta en titt på schemat och komma med tips så är det resistorerna R418, R428 och R430 på slutstegskortet som blir varma och ryker, än så länge är de dock hela.

Transistorerna Q402, Q404, Q406, Q414 och Q416 var trasiga och har bytts ut. När jag har testat apparaten har jag gjort det med Q418 och Q420 bortmonterade.

http://manuals.harman.com/hk/Service%20 ... 0%20sm.pdf

I och med att det är separata nätsteg för höger och vänster kanal. Börja med att kontrollmäta b+ och b- för båda kanalerna. Står inga spänningar i schemat vad jag kan se dessvärre men jämför mellan kanalerna.
Är spänningen rätt kan vi utesluta nätsteget är de fel måste nätsteget åtgärdas innan du fortsätter för att inte riskera följdskador. Ska kika på schemat på bättre skärm imorgon så smått i mobilen. :-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Sodergarden

Inläggav Sodergarden » 2014-04-09 00:55

Nätsteget är kontrollerat och verkar funka som det ska.

B1-2 ska vara +/-39.78v men de ligger ganska lika på närmare 50v obelastade (vilket väl känns ok) så problemet bör ligga i slutsteget tycker jag.
Alla elektrolyter i slutsteget är bytta också och jag har kontrollerat polariteten på dem flertalet gånger.
Jag kontrollerade att benkonfigurationen var lika på de transistorer du skickade jämfört med originalen också innan jag monterade dem.

Användarvisningsbild
Mannegizen

Inläggav Mannegizen » 2014-04-09 07:03

Jag tror inte Q408 mår så bra, det är den första jag skulle misstänka med tanke på vad du har skrivit om vilka motstånd som ryker.

Sodergarden

Inläggav Sodergarden » 2014-04-09 08:08

Jag testade just att löda bort Q408,Q412,Q414 och Q416 från kortet för att mäta dem. De verkar må fint men jag bestämde mig ändå för att knycka alla fyra från den fungerande sidan och se vad som hände och.........tror ni inte att de eländiga resistorerna fortsätter ryka, problemet kvarstår alltså.

Sodergarden

Inläggav Sodergarden » 2014-04-09 08:40

Men nu är jag optimistisk igen! :)

Jag testade att flytta över Q410 också och då blev det skillnad! Ändå mätte jag lite på samma komponent i båda kanalerna och tyckte inte att det verkade vara nån skillnad mellan dem...

Q410 är en 2SC853, nu ska man bara hitta en ersättare till den stackaren också.

Användarvisningsbild
Mannegizen

Inläggav Mannegizen » 2014-04-09 11:27

Åh, det var bias trissan som var elak.

Denna kanske passar:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19104

Den har ECB pinout och hyffsat nära i värden mot orginalet.

Kan vara en god ide att strypa biasen innan du byter.

Sodergarden

Inläggav Sodergarden » 2014-04-09 12:20

Några såna ska jag beställa på momangen, tack för tipset!

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-04-09 15:47

Hm. Borde fungera dock hittade jag den här tråden som någon ha testat och kommit fram till var mindre bra men som hade ett annat förslag som fungerade. Fast kan ju varit något annat som gjorde att denne kunde koka ägg på sluttrissan, typ felinjusterad bias. http://www.audiokarma.org/forums/archive/index.php/t-105572.html
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Sodergarden

Inläggav Sodergarden » 2014-04-09 16:21

Ja jag läste det där också men nu är de beställda och jag hoppas de dyker upp till helgen! :)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-04-09 18:29

Håller tummarna :)

Sodergarden

Inläggav Sodergarden » 2014-04-09 18:42

Ja gör gärna det! :lol:

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-04-09 19:00

Att R428 och R430 avger röksignaler vid fel på Q410 verkar fullt rimligt (när Q418 och Q420 inte är monterade).

Men varför skulle R418 avge röksignaler? Det tål att undersökas närmare.

Beroende på hur kretskortet ser ut så kanske R428 eller R430 har avgett värme/rök som fått R418 att se bränt ut fast det motståndet kanske inte brunnit?

Om R418 verkligen är bränt på riktigt, och inte bara flamberat av grannen, så vore kanske en översyn av Q408 och kanske även Q412 en bra idé även om slutsteget verkar "fungera"?

P.S. eftersom justeringen av VR402, bias-trimmotståndet, är beroende av bl.a. Q410's egenskaper så skulle jag nog ställa VR420 i ändläget som ger max resistans. Det lär ge lägst bias-ström.

Justeringen av biasströmmen torde också åtminstone till viss del vara beroende av Q414, Q416, Q418 och Q420. När de är utbytta så är det nog fullt möjligt att biasjusteringen behöver göras om. Det behöver med andra ord egentligen inte vara fel på den Q410 du lött bort, det kan vara så att den du lånade från andra kanalen helt enkelt har lite högre strömförstärkning och därmed ger lägre bias vid samma inställning på VR402, och det på ett ungefär kompenserar för eventuellt motsvarande ändrade parametrar hos de bytta Q414 och Q418.

Jag har inte följt alla detaljer här - vad har du för utrustning att mäta på transistorer? Förutom det klassiska att använda diodtestfunktionen på en multimeter för att testa att transistorn leder/spärrar på rätt diodsträckor (och ev. testa att transistorn förstärker över huvud taget genom att sätta ett fuktigt finger mellan bas+kollektor och mätpinnarna på kollektor+emitter) så är väl något som kan mäta strömförstärkningen en bra idé.

Sodergarden

Inläggav Sodergarden » 2014-04-09 19:20

Jag har bara kört diodmätningsproceduren och så har jag ju haft möjlighet att flytta, testa och jämföra komponenter från den fungerande sidan.

Menar du att resistorerna kan ha blivit överhettade av att bias stod fel alltså, och att de kan ha gjort så utan att Q410 varit trasig?

Ska kolla närmare på R418 igen.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-04-10 01:49

I viss mån borde justering av bias kunna påverka rätt mycket.

Ifall du har lust att shoppa så är det ju inte fråga om så fasligt många kronor att köpa en budgetmultimeter som kan mäta strömförstärking på transistorer.

(Jag ångrar att jag för några år sen fick för mig att prova biltemas billigaste multimeter. Den verkar förvisso göra jobbet alldeles utmärkt, men jag borde såklart ha lagt på lite slantar och slagit till på någon modell med lite fler finesser).

Sodergarden

Inläggav Sodergarden » 2014-04-10 09:04

Jag hade faktiskt en riktigt trevlig Fluke för ett par år sedan som blev stulen, efter det har jag bara mätt med skräp. Jag borde faktiskt köpa nåt bättre :)

....men på tal om multimetrar så har jag faktiskt en pryl stående som man kanske borde börja använda sig av om man kan hitta plats för den på arbetsbänken..

Bild

Jag jobbade hos en elektronikgrossist för några år sedan och där hittade jag den där i soprummet, fullt fungerande, den hade bara blivit stående efter ett uppköp av ett annat företag.

Jag tror inte att den klarar av att mäta transistorer heller iofs, de utrustas tydligen med olika options beroende på vad man betalar för..

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-04-10 22:18

Jag har en sån här. Visserligen kan man ju inte lita på att mätresultatet är tillförlitligt men den är smycket smidigt för att den själv kommer på vilket ben som är vilket http://www.ebay.com/itm/NEW-TRANSISTOR-TESTER-NPN-PNP-MOSFET-THYRISTOR-DIODE-RESISTOR-CAPACITOR-METER-/281214695885?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4179b3b9cd

Funderar dock på att köpa en sån här för att få lite mer lullullfunktioner som esr och tydligare skärm http://www.ebay.com/itm/New-12864-LCD-Transistor-Tester-Diode-Triode-Capacitance-ESR-Meter-MOS-PNP-NPN-/221390825755?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item338bebe91b

Din bänkmultimeter ser trevlig ut. Väl värd att försöka få plats med på arbetsbänken!

Sodergarden

Inläggav Sodergarden » 2014-04-13 15:09

Nu är den igång och den lirar på båda kanalerna! :)

Idag har jag lött in de senaste komponenterna jag köpte hem och nu ryker inge resistorer längre! :)
Jag fick inte riktigt till bias på den kanalen som har varit kaputt. Bias ska vara ställt till 35mV och på den ena kanalen var inte det några problem men på den andra kom jag inte upp i mer än 30mV...... Det kanske är trimpoten som är kass, det får jag kolla lite på nån dag.

Jag kopplade upp den mot mina Luxor 8071 och en CD-spelare för att lyssna lite på den och jag måste säga att det kan nog bli mycket bättre. Min DUX TA8000 låter mycket bättre än så länge och även om Duxen är en riktigt bra receiver så tycker jag att H/Kn borde vara nåt snäpp vassare.

Det verkar iaf inte vara nåt som ryker längre och efter en liten stunds försiktigt spelande så var inget varmt vad jag kunde känna.

Så vad är problemet då?
H/Kn har ju separerbart för och slutsteg och kopplar jag in min gamla NAD-förförstärkare direkt in i slutsteget på H/Kn så låter det faktiskt mycket bättre så man får väl helt enkelt gå igenom försteget i H/Kn också..

Ett steg på vägen alltså men på tur står att byta alla kondingar i försteget och ta reda på vad som strular med bias. Vidare så sprakar det en del om volympoten också så den behöver också lite service.

Tips mottages som vanligt gärna! :)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2014-04-13 16:22

Låter det dåligt nu så kommer det alltid att göra det. Spelar ingen roll hur många komponenter man byter. En dålig förstärkare är en dålig förstärkare, och enda sättet att ändra det är att designa om den. Tvivlar starkt på att denna är bättre än din Dux, som egentligen är en japansk konstruktion (alltså inget äkta gammalt Philips-skräp). EDIT: H/K:n verkar ju vara totalt urgammal (mitten av 70-talet), vilket inte bådar gott - det fanns inte mycket bra grejer då. Hifi-kvaliteten ökade rejält mot absoluta slutet av 70-talet (då din Dux kom ut), men speciellt in på 80-talet. Kollade dessutom över schemat lite. Ser ju ut som rena skräpet.

Sodergarden

Inläggav Sodergarden » 2014-04-13 17:45

Usch så du pratar! Jag kan väl inte ge upp redan!? :)

Jag har ju läst så mycket positivt om de här gamla burkarna så jag måste ju göra vad jag kan innan jag kastar in handduken. :)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-04-13 18:01

Sodergarden skrev:Usch så du pratar! Jag kan väl inte ge upp redan!? :)

Jag har ju läst så mycket positivt om de här gamla burkarna så jag måste ju göra vad jag kan innan jag kastar in handduken. :)

Jag tror vi är flera som kommit fram till att vi helt enkelt inte ger så mycket för den typen av åsikter som nyss dryftades. Kämpa på med stärkaren och burkarna, har svårt att tro att det inte kommer låta riktigt bra när det är klart :-)

Sodergarden

Inläggav Sodergarden » 2014-04-13 20:06

Jag har både läst och fått höra att en lätt uppgraderad vanlig Volvo S60 kör ifrån min gamla Porsche 944T från -87 på bana och det stämmer säkert men vad gör det, en sån har ju inte den känsla som jag vill ha..... :)

Kollar man runt lite på nätet så finns det ju många som anser att H/K 730 är en av de absolut bästa vintagereceivers som har byggts och då tycker jag att den borde ha lite mer att komma med än det jag fick höra idag, så jag jobbar vidare! :)

Nu har det dock kommit lite annat emellan......

Bild

Efter påsk ska det vara ett golv i det här rummet igen........

Användarvisningsbild
Mannegizen

Inläggav Mannegizen » 2014-04-14 16:47

Har du bytt dom rykande motstånden samt kollat så det inte ligger en alltför hög likspänning på högtalarutgångarna (DC-offset http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=5634 ).

Sodergarden

Inläggav Sodergarden » 2014-04-14 20:05

Jag svarar nej på båda frågorna. Nya resistorer är inhandlade men jag har inte bytt dem än, det kan ta nån vecka eller två innan jag får tid att titta på stärkaren igen.
Jag köpte även nya trimpotar men de hade förstås skruven åt fel håll så jag inte når den när kortet sitter i apparaten...

Men å andra sidan fick jag en sprillans ny JBC lödstation av en kompis precis nyss, den måste ju testas snarast! :)

Användarvisningsbild
Mannegizen

Inläggav Mannegizen » 2014-04-14 22:41

Du skrev å andra sidan att den lät bättre när du kopplade in en förförstärkare.
Så det är inte väl inte orimligt att det kanske finns problem med oxidering i pottar/switchar, den är ju inte precis ny...

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2014-04-15 07:08

Nu har jag inte läst alla svar i denna tråden, så ber om ursäkt redan nu ifall jag kommer med redan nämnda kommentarer.

Jag tycker absolut inte att du ska ge upp! Den där förstärkaren har absolut potential, och att du säger att den låter (mycket) bättre med ett externt försteg ger ju lite kött på benen för ett sådant påstående.

Min erfarenhet är att försteg påverkas mycket av dåliga (gamla) kondensatorer, både elektrolytkondingar och även gamla metallfilmisar. Vissa gamla transistorer lider av brus, så det kan vara en idé att titta på nya trissor också.
Sen är det det du är inne på, göra rent alla pottar och se till att inget skit ligger där. Sen gäller en ordentlig injustering.
Börja med att kontrollera alla spänningar, så dem ligger hyfsat (spänningar ut från nätsteget). Därefter är det offset på högtalarutgångarna samt bias som gäller. Ofta kan man få byta trimpottarna när det inte går att justera in bias ordentligt.

Lycka till! (både med din H/K och med det så kallade golvet)

//Rampitsch

Sodergarden

Inläggav Sodergarden » 2014-04-15 19:46

Ingen fara, jag tänker inte ge upp än, jag har ju bara börjat! :)

Nu när jag har fått den att funka på båda kanalerna och alltså är klar med felsökningen så är tanken att jag ska byta ut alla elektrolyter till att börja med
och det finns även en del transistorer i den kanal som funkade från början som ska bytas för att matcha den reparerade kanalen.

Arbetet med golvet fortskrider, jag har tagit semester den här veckan för att få lite gjort! :)

Sodergarden

Inläggav Sodergarden » 2014-05-01 19:16

Nu är alla elektrolyter bytta i försteget och jag har provlyssnat lite igen. Jag har fortfarande inte gjort nåt åt bias som ju inte gick att få bra på ena kanalen. För andra gången lyckades jag köpa trimpotar som inte går att justera när kortet sitter monterat.........

I vilket fall som helst så tycker jag att den faktiskt låter bättre än tidigare men jag har inte hunnit lyssna så mycket än (ingen sa att familj och gamla hus ska behöva ta så mycket tid i anspråk, jag känner mig lurad!) ;)

Jag inbillar mig dock fortfarande att min gamla DUX TA8000 låter bättre än H/Kn men nu har jag bara lyssnat på vinyl och det funkar för närvarande inte att spela på DUXen..

Förhoppningsvis får jag en stund att lyssna senare ikväll, då är det Mando Diaos nya Aelita på vinyl som gäller! :)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-05-01 23:08

Sodergarden skrev:Nu är alla elektrolyter bytta i försteget och jag har provlyssnat lite igen. Jag har fortfarande inte gjort nåt åt bias som ju inte gick att få bra på ena kanalen. För andra gången lyckades jag köpa trimpotar som inte går att justera när kortet sitter monterat.........

I vilket fall som helst så tycker jag att den faktiskt låter bättre än tidigare men jag har inte hunnit lyssna så mycket än (ingen sa att familj och gamla hus ska behöva ta så mycket tid i anspråk, jag känner mig lurad!) ;)

Jag inbillar mig dock fortfarande att min gamla DUX TA8000 låter bättre än H/Kn men nu har jag bara lyssnat på vinyl och det funkar för närvarande inte att spela på DUXen..

Förhoppningsvis får jag en stund att lyssna senare ikväll, då är det Mando Diaos nya Aelita på vinyl som gäller! :)

Skoj att du hör skillnad till det bättre. Trist med fel potar, gissar att du gjort som jag gjort flera gånger? beställt utan att kolla databladen för trimpotarna och tagit reda på vad bourns menar med alla sina konstiga bokstäver på slutet?

Föregående

Återgå till Vintage-hifi