Moderator: Redaktörer
Sodergarden skrev:Nu är även de transistorerna bytta men problemet kvarstår. Jag har dubbelkollat och de jag bytte ut var verklgen trasiga så det är nåt mer som är kaputt.
När jag slår på apparaten är det tre resistorer som ryker fint och hotar med att börja brinna och jag har lite svårt att fatta varför......men så har jag ju aldrig påstått att jag är bäst på felsökning heller
Om det är någon som vill ta en titt på schemat och komma med tips så är det resistorerna R418, R428 och R430 på slutstegskortet som blir varma och ryker, än så länge är de dock hela.
Transistorerna Q402, Q404, Q406, Q414 och Q416 var trasiga och har bytts ut. När jag har testat apparaten har jag gjort det med Q418 och Q420 bortmonterade.
http://manuals.harman.com/hk/Service%20 ... 0%20sm.pdf

Sodergarden skrev:Usch så du pratar! Jag kan väl inte ge upp redan!?
Jag har ju läst så mycket positivt om de här gamla burkarna så jag måste ju göra vad jag kan innan jag kastar in handduken.

Sodergarden skrev:Nu är alla elektrolyter bytta i försteget och jag har provlyssnat lite igen. Jag har fortfarande inte gjort nåt åt bias som ju inte gick att få bra på ena kanalen. För andra gången lyckades jag köpa trimpotar som inte går att justera när kortet sitter monterat.........
I vilket fall som helst så tycker jag att den faktiskt låter bättre än tidigare men jag har inte hunnit lyssna så mycket än (ingen sa att familj och gamla hus ska behöva ta så mycket tid i anspråk, jag känner mig lurad!)
Jag inbillar mig dock fortfarande att min gamla DUX TA8000 låter bättre än H/Kn men nu har jag bara lyssnat på vinyl och det funkar för närvarande inte att spela på DUXen..
Förhoppningsvis får jag en stund att lyssna senare ikväll, då är det Mando Diaos nya Aelita på vinyl som gäller!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster