Rippning av CD kontra LP?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Re:

Inläggav RogerGustavsson » 2014-04-09 12:46

CODY skrev: Ett bra skäl att ha grammofon, kanske det främsta, är att man kan undvika tidiga CD-utgåvor av material som ursprungligen förberetts för distribution på LP.

Fast enligt min erfarenhet är de tidiga utgivningarna inte alls lika drabbade av mastringseländet som senare. De utgivningar som kommit under de sista 10-15 åren är ofta hopplöst stympade.

Användarvisningsbild
CODY

Re: Rippning av CD kontra LP?

Inläggav CODY » 2014-04-09 13:38

Om man tycker så är det ytterligare ett skäl att ha skivspelare. :D den särskilda karaktären på tidiga åttiotals-CD beror nog inte på det du kallar masteringselände.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-10 00:42

CODY skrev:
Svante skrev:
Laila skrev:Själv så har jag aldrig eller sällan problem med innerspår(förutom på taskiga pressar).
Mina förstinköpta vinyler låter attans bra än idag efter kanske några tusentals
avspelningar. Med rätt injustering och frekvent rengöring av nålen(efter varje avspelad sida) så håller en "standard"-vinyl sin ljudmässiga kvalitet häpnadsväckande(för den oinsatte) länge . . . jag lovar . . . typ. :wink:

Det är möjligt att vi har precis samma upplevelse av vinylfelen, men att du är mer tolerant mot dem. Alltså att du är villig att köpa att det tex finns dåliga pressar. Själv tänker jag bara att jag inte vill hålla på med ett så dåligt medium när det finns ett som är problemfritt och där spelaren kostar en tiondel av vad en vinylspelare kostar. Och som man inte behöver byta pickup på eller pilla med rengöring. Mediet är helt enkelt sämre och dyrare, det har inga fördelar jämfört med CD.

...samtidigt som jag förstår att man vill åt vinylmasteringarna.

Mediet är dyrare men inte sämre. Det har den påtagliga fördelen (för den som tycker om bra ljud) att det låter bättre. Ett bra skäl att ha grammofon, kanske det främsta, är att man kan undvika tidiga CD-utgåvor av material som ursprungligen förberetts för distribution på LP. Det handlar inte om att vara tolerant mot fel, inte för dem som tycker om LP, i vart fall. Det handlar om att tycka om bra ljud.

Alltså, det beror på om man ser lagring av ljudsignal som ett överföringsmedium eller distburk.

Ser man det som ett överföringsmedium så ska det rimligen inte påverka signalen hörbart. CD gör inte det. Vinyl gör det. Slutsats: CD är ett bättre medium.

Ser man det som en distburk är CD rätt värdelöst eftersom det inte gör någonting hörbart med signalen. Vinyl gör det däremot. Slutsats: Vinyl är en bättre distburk än CD. Om man gillar vinyldist.

Vad man sedan lägger och har lagts på de olika medierna historiskt är en annan femma. Det har inget med mediernas kvalitet att göra. Är det så att det finns någon förkompensation för LP på en master så kan man förstår tillföra LP-dist på mastern och sedan lagra det på CD utan kvalitetsförlust. Man kan däremot inte lägga en signal med CD-kvalité på en LP utan kvalitetsförlust.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-04-10 07:21

+1

Väljer du att se skivspelare som en dyr distburk, så kommer du aldrig skaffa någon. Även om du skulle försöka så tror jag inte att du skulle kunna ta till dig det faktum att LP låter bättre (oavsett orsak), eftersom du är så förstockad. Tillkortakommandena ligger hos dig själv.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-04-10 08:42

Förlåt en amatör här, men jag skulle vilja säga ett par grejjer:

Dom flesta popalbum har mixats ner på hårddisk sedan flera år. Kvarts- och halvtumsband förekommer fortfarande, men är ovanligt. Typ mer än 90% av utgivningarna ligger på digitalt medium från ruta ett altså.
Det är ganska tydligt att mastringar gjorda för cd innehåller mer klang- och dynamikpåverkan än de som görs för vinyl vilket är trist. Det förekommer i dag att ett vinylalbum levereras i form av 2 till 4 separata skivor i en box för att tillåta gravering med bredare spår och högre nivå och på så sätt förbättra återgivningen. Cd ses på som ett slitoslängmedium som det verkar. Musikälskare förväntas köpa vinyl.

Använder man mastern, oavsett format, som referens kan man, med mastern som förlaga, göra en cd som blir mycket svår (omöjlig?) att skilja från mastern när man lyssnar. Gör man en vinylskiva med samma utgångspunkt blir det lättare att höra skillnad. En cd kan altså, i det närmaste, bli ett nytt original där vinylen alltid kommer att låta mer eller mindre vinyl. Ur det perspektivet kan man faktiskt se vinylen en "effekt" eller en "distpedal" om man ska vara taskig.
Jag tillhör också dom som tycker att vinyl är "magiskt" eftersom det har ett sound som kan vara mycket tilltalande. Om det är bättre eller inte beror väl på vilken smak man har.
Det finns i dag "pluggar" till bla. Pro Tools och Cubase som emulerar vinylsoundet mer eller mindre bra. Sånna pluggar kan med säkerhet förbättras tids nog så att det blir tekniskt möjligt att slippa vinylens nackdelar typ brus, knaster och spårningsproblem samtidigt som det goa soundet behålls. Sån emulering verkar för mig vara en smartare metod att få till vinylsoundet än att gå omvägen över gravering/pressmatris/pressning osv.

För arkivändamål blir det självklart för mig att lagra på ett medium med maximal trohet mot mastern. Spelandet, mixningen och mastringen å andra sidan kan man inte göra så mycket åt eftersom det är bolagets eller musikernas konstverk och egendom som jag ser det.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-04-10 09:09

Jag ser det som att allt förutom musikupplevelsen av att spela en skiva talar emot en vinylspelare ur teknisk synvinkel.
Jag ser också ofelbarheten hos CD-systemet som en myt, när det gäller lyssningsupplevelsen.
Självklart är det så att till Svantes försvar skall sägas att han är en ingenjör och att han har aldrig haft modet att uppsöka en hifibutik som säljer riktiga skivspelare för att sätta sig in i hur lite illa en riktigt bra skivspelare låter. Hans erfarenheter kommer säkert ifrån en barndom där föräldrarna spelade vinylskivor då man hade släkt och vänner på besök.
Att man som en framstående medlem i testpanel osv har denna ringa erfarenhet men ändå uttrycker sig med väldig pondus och auktoritet ser jag som klart begränsande.
Möjligtvis kan jag ha fel då det gäller om föräldrarna spelade skivor i en något större omfattning.

mvh/Harryup
:wink:

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2014-04-10 10:42

Jag håller med Svante om att CD formatet är överlägset Vinyl-formatet och jag har svårt att förstå att detta skulle vara en myt. Inget överföringsformat är väl ofelbart men felen hos CD-formatet är tekniskt så små i jämförelse med Vinyl att det i de flesta fall är omöjliga eller åtminstone mycket svåra att upptäcka. Medan de är ganska uppenbara hos Vinyl-formatet.
Därför är det nästan patetiskt när musikindustrin väljer att optimera ljudkvaliteten till max på Vinyl och mastrar sönder CD-utgåvan. Vilket leder till att CD-formatet får bära hundhuvudet och Vinyl prisas som den ultimata musikupplevelsen.
Jag kan förstå att det vore svårt att kränga 180 gr specialutgåvor i Vinyl om det kvalitén redan fanns på CD. Men som tekniker är det svårt att acceptera att man inte utnyttjar CD-formatets tekniska utrymme utan endast ser till kostnadsreduktionen som blev möjlig med CD kontra LP som distributionsform. Nu kanske det inte är endast så enkelt eftersom loudnesswar drivs av önskan att höras maximalt genom dåliga distributionskanaler, typ reklamradio i bil. Det är genom dessa kanaler "popmusik" säljs in och marknaden anpassas efter den eftersom det är dessa som genererar pengar. Vi audiofiler är alldeles för få för att generera de stora pengarna men små nischkanaler typ 180 gr Vinyl eller högupplösta nedladdningsformat går att få betalt för i "den långa svansen" om man kan få en kult eller status kopplad till dessa.
Jag håller dock med om de som tycker att det är mycket mer magiskt att ta fram och lägga på en LP på skivspelaren, titta på det stora fodralet och höra när nålen hittar rätt i spåret.
Jag har ju trots allt fler LP än CD hemma, plus rullband och kassetband.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-04-10 10:46

Jag ser också ofelbarheten hos CD-systemet som en myt, när det gäller lyssningsupplevelsen.

Det går att visa att du har fel och det är inge svårt: Rippa en vinyl till cd och jämför med samma vinyl avspelat på samma verk. Återkom om du kan höra skillnad. :lol:
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-04-10 11:25

Hur låter en CD-spelare?
Låter alla lika precis som alla vinylskivspelare låter lika?
För en del härinne är spotify tillräckligt bra, för andra inte.
Vad vi pratar om här är ju Svantes tragiska erfarenheter av vinyl kontra tekniskt perfekt CD-system.
Bättre vore att blindlyssna och höra om man kan höra vinylens brister på en perfekt skivspelare vilket ju Svante indirekt hävdar då han pratar om skivspelare.
Enda problemet är att Svante inte ens försökt lyssna på en optimal skivspelare av högsta klass, mig veterligen.
Om jag inte hör skillnad i en uppsättning på en rippad vinyl jämfört med en skivspelare så är det inget bevis för att det inte går. Men jag har heller aldrig påstått det.
Säger bara att erfarenheterna av riktigt bra skivspelare finns inte på faktiskt i någon större utsträckning och därför känns det som tvärsäkra utsagor i ämnet inte betyder så mycket.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-04-10 11:31

En annan fördom är att de som föredrar LP skulle göra det för att det är mysigt, att omslagen är fina, att det är en känsla man vill åt etc. Anledningen är istället att det låter bättre för det mesta helt enkelt. Det är ganska lätt att kolla eftersom de flesta LP kommet ned antingen cd eller nedladdningskod, eller båda. Det måste vara tråkigt att vara tekniker och bli så där arg för att den bästa ljudkvaliteten ofta finns på LP. Det kloka alternativet är istället att gå rakt på mål och unna sig det bästa ljudet utan att låta känslor runt reklamradion etc lägga hinder i vägen. För många, särskilt här på faktiskt handlar det om en oförmåga till självdisciplin, som jag antar gör livet mindre njutbart även på andra områden.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-04-10 14:43

AndersP skrev:

Det går att visa att du har fel och det är inge svårt: Rippa en vinyl till cd och jämför med samma vinyl avspelat på samma verk. Återkom om du kan höra skillnad. :lol:

Så gjorde tyska Stereoplay för många år sedan. När vinylljuden fanns med på CD:n var det inte lätt att höra skillnad till vinylfansens stora förvåning.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2014-04-10 15:30

CODY skrev:En annan fördom är att de som föredrar LP skulle göra det för att det är mysigt, att omslagen är fina, att det är en känsla man vill åt etc. Anledningen är istället att det låter bättre för det mesta helt enkelt. Det är ganska lätt att kolla eftersom de flesta LP kommet ned antingen cd eller nedladdningskod, eller båda. Det måste vara tråkigt att vara tekniker och bli så där arg för att den bästa ljudkvaliteten ofta finns på LP. Det kloka alternativet är istället att gå rakt på mål och unna sig det bästa ljudet utan att låta känslor runt reklamradion etc lägga hinder i vägen. För många, särskilt här på faktiskt handlar det om en oförmåga till självdisciplin, som jag antar gör livet mindre njutbart även på andra områden.

Problemet är ju att det låter bättre, inte för att det är möjligt utan för att man valt att låta det sämre formatet få den bästa mixningen-mastringen medan det med mest potential till välljud medvetet komprimeras till minsta möjliga dynamik. Man måste ju inte vara tekniker för att bli ilsk över att musikindustrin medvetet blåser mig på kvalitet som inte skulle kosta något att ge mig. Det räcker att vara upplyst konsument. Jag förstår inte vad självdisciplin har med det att göra. Hänger vi inte alla här för att vi är extremt intresserade av välljud, musik och ljudåtergivare. Det tycker jag är njutbart, "trots" att jag är ingenjör, tillsammans med en massa annat som förhöjer livet. Njutning har jag inga problem att unna mig.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-10 15:38

RogerGustavsson skrev:
AndersP skrev:

Så gjorde tyska Stereoplay för många år sedan. När vinylljuden fanns med på CD:n var det inte lätt att höra skillnad till vinylfansens stora förvåning.

Själv så tvivlar jag inte på att så kan vara fallet . . . men vad hjälper detta om det som släpps på CD* sällan eller aldrig
utnyttjar formatets inneboende egenskaper, utan snarare "missbrukar" detsamma . . . nada vågar jag påstå . . . typ. :evil: :(

*Inom t.ex. populärmusikgenren.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-04-10 15:45

Denna diskussion har ju vart uppe tidigare med liknande resultat. Som jag ser det så kan man inte likställa kvalitén på ett lagringsmedium och fonogrammen(dvs olika inspelningar, mixningar och mastringar) som lagras på detta medium med varandra.

Att CD som lagringsmedium är bättre än LP är inte på något sätt en motsägelse för att de flesta fonogram låter bättre på LP. Så fortsätt och lyssna på era LP-skivor och var glada säger jag. Gör det som ni tycker är bäst för att få en så bra upplevelse som möjligt och bry er inte om tekniken bakom om ni inte vill. Man skall nog vara lite försiktig med att uttala sig om tekniken endast baserat på ens lyssningserfarenheter.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-04-10 16:03

AndreasArvidsson skrev:Denna diskussion har ju vart uppe tidigare med liknande resultat. Som jag ser det så kan man inte likställa kvalitén på ett lagringsmedium och fonogrammen(dvs olika inspelningar, mixningar och mastringar) som lagras på detta medium med varandra.

Att CD som lagringsmedium är bättre än LP är inte på något sätt en motsägelse för att de flesta fonogram låter bättre på LP. Så fortsätt och lyssna på era LP-skivor och var glada säger jag. Gör det som ni tycker är bäst för att få en så bra upplevelse som möjligt och bry er inte om tekniken bakom om ni inte vill. Man skall nog vara lite försiktig med att uttala sig om tekniken endast baserat på ens lyssningserfarenheter.

+1

Om man tar Svante som exempel, så vill han inte lyssna på LP för att det är ett "dåligt medium" jämfört med CD, som ska vara "problemfritt". Den sunda instinkten är istället att lyssna på musik genom det medium som ger bäst ljud (oavsett orsak och oavsett "tekniken" bakom). Om man är utgår från att han vill att höra musik med bra ljudkvalitet i hemmet är Svantes förhållningssätt kanske närmare att likna vid ett självskadebeteende och därmed inte något man bör uppmuntra.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-10 18:22

Laila skrev:Som jag sagt förut, så gissar jag att du aldrig har ägt en juste vinylavspelare . . . typer.

Det är nog sant, men det betyder inte att jag inte har hört en juste vinylspelare. Jag har hört ganska mycket, så mycket att jag inte kommer ihåg vad allt heter, men alla vinylspelare jag har hört har haft vinyldist.

Vinyldisten är lynnig, brukar jag säga. Stundtals låter det utmärkt, lika bra som CD, men så väser det till. Eller så knäpper det. Förr i världen, när det bara fanns vinyl tyckte jag inte knäpparna var så farliga, men nu retar jag mig på dem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-10 18:27

CODY skrev:+1

Väljer du att se skivspelare som en dyr distburk, så kommer du aldrig skaffa någon. Även om du skulle försöka så tror jag inte att du skulle kunna ta till dig det faktum att LP låter bättre (oavsett orsak), eftersom du är så förstockad. Tillkortakommandena ligger hos dig själv.

Jag är helt med på att en LP kan låta bättre än motsvarande CD-utgåva. Tro inget annat. Men ingenjör som jag är kan jag inte låta bli att förstå orsaken, nämligen de olika masteringarna. Därför slår jag bakut när folk säger att LP är ett bättre MEDIUM. Det är det inte. Men utgåvorna på LP har behandlats varsammare i masteringsledet, om man ska generalisera.

Så tillkortakommandena ligger i masteringen som jag ser det. Vad skulle det vara för tillkortakommanden som ligger hos mig?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-10 18:32

Harryup skrev:Jag ser det som att allt förutom musikupplevelsen av att spela en skiva talar emot en vinylspelare ur teknisk synvinkel.
Självklart är det så att till Svantes försvar skall sägas att han är en ingenjör och att han har aldrig haft modet att uppsöka en hifibutik som säljer riktiga skivspelare för att sätta sig in i hur lite illa en riktigt bra skivspelare låter. Hans erfarenheter kommer säkert ifrån en barndom där föräldrarna spelade vinylskivor då man hade släkt och vänner på besök.
Att man som en framstående medlem i testpanel osv har denna ringa erfarenhet men ändå uttrycker sig med väldig pondus och auktoritet ser jag som klart begränsande.
Möjligtvis kan jag ha fel då det gäller om föräldrarna spelade skivor i en något större omfattning.

mvh/Harryup
:wink:

Ehh...

Det där har du ingen aning om.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-10 18:34

CODY skrev:Om man tar Svante som exempel, så vill han inte lyssna på LP för att det är ett "dåligt medium" jämfört med CD, som ska vara "problemfritt". Den sunda instinkten är istället att lyssna på musik genom det medium som ger bäst ljud (oavsett orsak och oavsett "tekniken" bakom). Om man är utgår från att han vill att höra musik med bra ljudkvalitet i hemmet är Svantes förhållningssätt kanske närmare att likna vid ett självskadebeteende och därmed inte något man bör uppmuntra.

Nu börjar du väl spåra ur ändå?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-10 18:36

Hur många här har någonsin jämfört CD med vinyl där man VET att det ligger exakt samma mastering på skivorna? Hand upp!

Har man inte det kan man inte uttala sig om mediet.

Däremot är det fritt fram att uttala sig om helheten.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-04-10 18:44

Jag tror det är bäst för allas trevnad och trådens överlevnad om vi diskuterar sak och inte person.
Personligen så anser jag att det är upp till var person hur denna vill nå den bästa upplevelsen. Nedlåtande kommentarer om andra människors val och förmågor för att deras åsikter inte överensstämmer med ens egna behövs inte.

Jag älskar musik och välljud och jag har faktiskt varken LP- eller CD-spelare hemma. Inte ser jag ner på de som spelar LP eller CD för det. Det finns plats för alla som jag ser det.

Gällande ämnet så håller jag till stor del med Svante. Jag personligen tycker inte att den färgning som en LP-spelare tillför är något att sträva efter även om det självklart finns massor med välljudande LP-spelare.

Att LP får bättre mastringar är skandalöst som jag ser det. Att tvingas byta till ett "inte lika optimalt" medium för att slippa dåliga mastringar är inte klokt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-10 18:51

Svante skrev:
Laila skrev:Som jag sagt förut, så gissar jag att du aldrig har ägt en juste vinylavspelare . . . typer.

Det är nog sant, men det betyder inte att jag inte har hört en juste vinylspelare. Jag har hört ganska mycket, så mycket att jag inte kommer ihåg vad allt heter, men alla vinylspelare jag har hört har haft vinyldist.

Vinyldisten är lynnig, brukar jag säga. Stundtals låter det utmärkt, lika bra som CD, men så väser det till. Eller så knäpper det. Förr i världen, när det bara fanns vinyl tyckte jag inte knäpparna var så farliga, men nu retar jag mig på dem.

Jorå, visst kan det väsa till eller knäppa ibland, men vad jag försöker säga är att ju bättre vinylriggen är, desto mindre
"väser" å knäpper det . . . även om det för den oinitierade kan te sig logiskt att det skulle förhålla sig tvärser om.

Jag stör mig också på knäppar å väsningar från en illa justerad eller på annat sätt undermålig vinylrigg . . . typ. :(

Från en juste rigg så maskeras ofta "väsningar" å knäppningar även på stark slitna beg-köpta vinyler till en grad som
gör att musiken(om den är bra) för det mesta tar överhanden. Detta för mig då asså(är välan säkrast att tillägga). :D

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-04-10 19:06

Jag har inte lyckats trixa in min pickadoll helt hundra... Ska ge det ett nytt försök, men det är svårt alltså! Jag föredrar oftast vinyl hemma pga odefinierbar mysfaktor, men förstår varför cd är det tekniskt bättre alternativet. Däremot håller jag inte med om att det är tråkigt att vinylerna får dom bra mastringarna, det är såklart så att BÅDE cd o vinyl borde få det.
Häpp!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-04-10 19:09

WhereNextColumbus skrev:Däremot håller jag inte med om att det är tråkigt att vinylerna får dom bra mastringarna, det är såklart så att BÅDE cd o vinyl borde få det.

Självklart. Jag tror inte någon har syftat på något annat.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-10 20:07

Svante skrev:Hur många här har någonsin jämfört CD med vinyl där man VET att det ligger exakt samma mastering på skivorna? Hand upp!

Då kan nog ingen uttala sig om mediet . . . typ :wink:

Jag räcker ändå upp handen . . . om inte den alltför tidigt bortgångne Bo Hansson(Rauna) ljugit mig rakt upp i ansiktet,
vilket jag betvivlar, så har jag i alla fallen hört musik producerad från samma masterband där mastringen på/till de båda
medierna utförts med "så sparsam påverkan som möjligt". Så dé så. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-04-10 20:38

Svante skrev:Hur många här har någonsin jämfört CD med vinyl där man VET att det ligger exakt samma mastering på skivorna? Hand upp!

Fast en kass CD-spelare kommer ha andra fel än en perfekt skivspelare och då är frågan om vilken som irriterar en personligen mest.
En billig Thorens/Rega/Technics med en OM40 skulle jag inte använda för jämförelser i vart fall. Tyvärr kostar "riktiga skivspelare" sanslösa summor idag men det är också så att en väl uppsatt modern spelare låter extremt bra också. Förstås är skillnaderna på vinylspelare mycket större sinns emellan men också individuellt inom modellen beroende på slitage och injustering. Och förstås hur väl man har matchat de individuella delarna stativet inkluderat. Så att man har minsann hört bra skivspelare säger i vart fall mig ingenting. Ungefär lika mycket som att säga att jag har minsann hört bra högtalare. Bosse Hansson är ju en ganska bra referens för en som har hört mycke masterband och han hade inga problem med att spela vinyl.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-04-10 21:08

Svante skrev:
CODY skrev:Om man tar Svante som exempel, så vill han inte lyssna på LP för att det är ett "dåligt medium" jämfört med CD, som ska vara "problemfritt". Den sunda instinkten är istället att lyssna på musik genom det medium som ger bäst ljud (oavsett orsak och oavsett "tekniken" bakom). Om man är utgår från att han vill att höra musik med bra ljudkvalitet i hemmet är Svantes förhållningssätt kanske närmare att likna vid ett självskadebeteende och därmed inte något man bör uppmuntra.

Nu börjar du väl spåra ur ändå?

Du får tycka det.

Eftersom du inte vill lyssna på det medium som f n ger bäst ljudkvalitet - eller i vart fall bäst överföring från mastern - samtidigt som du antagligen är intresserad av att det låter bra utan istället börjar grotta ned dig i att det är ett dåligt medium, kan man nog utgå från att du s a s står i vägen för dig själv. Då föreslår jag att du antagligen är förstockad (mycket troligt) eller att du har ett självskadebeteende (mindre troligt). Oavsett vilket är det inget du bör ståta med eller uppmuntra andra att ta till sig; det leder ju till att man får sämre ljud. Och helt i onödan.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-04-10 21:11

Jag har märkt att det många som anser att en vinylskiva är skapade utifrån en bättre master än en cd-skiva. Det är troligt att det är så om man tex. jämför en vinylskiva som är skapade på 70-80 talet med en remastrad cd-version av samma album skapad på 2000 talet. Men om man jämför cd-versionen och vinylsversionen av ett nyproducerat album, är det egentligen någon skillnad i det fallet?

Ska tillägga att jag själv inte har någon vinylspekare så jag har inte haft möjlighet att jämföra :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-04-10 21:20

AndreasArvidsson skrev:Jag tror det är bäst för allas trevnad och trådens överlevnad om vi diskuterar sak och inte person.
Personligen så anser jag att det är upp till var person hur denna vill nå den bästa upplevelsen. Nedlåtande kommentarer om andra människors val och förmågor för att deras åsikter inte överensstämmer med ens egna behövs inte.

Jag älskar musik och välljud och jag har faktiskt varken LP- eller CD-spelare hemma. Inte ser jag ner på de som spelar LP eller CD för det. Det finns plats för alla som jag ser det.

+1 igen

Att beteckna andras medvetna, noggranna och relativt dyrbara val som uttryck för att man gillar ett dåligt medium, distorsion m.m. är nedlåtande. Även att man kan nå samma resultat genom att ta en CD och tillföra distorsion på datorn är nedlåtande och inget som för diskussionen framåt.

Bra rutet!!!

Gällande ämnet så håller jag till stor del med Svante. Jag personligen tycker inte att den färgning som en LP-spelare tillför är något att sträva efter även om det självklart finns massor med välljudande LP-spelare.

Att LP får bättre mastringar är skandalöst som jag ser det. Att tvingas byta till ett "inte lika optimalt" medium för att slippa dåliga mastringar är inte klokt.

Fast detta är lite svårt att förstå. Du tycker att LP har bättre masteringar, men du vill inte byta även om det innebär att du skulle slippa "dåliga masteringar". Din reaktion är i stället att det är skandalöst och du har ingen skivspelare, som du tycker tillför en färgning som du inte gillar. Du har ingen CD, heller. jag tror inte att du har lyssnat på en bra uppsatt skivspelare av bra kvalitet.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-04-10 21:29

Lite tråkigt att diskussionen har glidit iväg till att bli en pajkastningen mellan dom som förespråkar vinyl kontra cd. Det är ingen tvekan om att cd-mediet tekniskt sett är betydligt bättre än vinylskivan, men vinyl har andra positiva egenskaper som uppskattas av många.

Personligen önskar jag att musikproducenterna tog till vara möjligheterna med det digitala formatet på ett bättre sätt. Det är tänkbart att det blir lättare när cd-skivan helt ersatts som distributionsmedia av nedladdningsbara filer. Med nedladdningsbara filer blir det enklare att erbjuda samma album skapad utifrån olika mastringar.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi