av AndersP » 2014-04-10 08:42
Förlåt en amatör här, men jag skulle vilja säga ett par grejjer:
Dom flesta popalbum har mixats ner på hårddisk sedan flera år. Kvarts- och halvtumsband förekommer fortfarande, men är ovanligt. Typ mer än 90% av utgivningarna ligger på digitalt medium från ruta ett altså.
Det är ganska tydligt att mastringar gjorda för cd innehåller mer klang- och dynamikpåverkan än de som görs för vinyl vilket är trist. Det förekommer i dag att ett vinylalbum levereras i form av 2 till 4 separata skivor i en box för att tillåta gravering med bredare spår och högre nivå och på så sätt förbättra återgivningen. Cd ses på som ett slitoslängmedium som det verkar. Musikälskare förväntas köpa vinyl.
Använder man mastern, oavsett format, som referens kan man, med mastern som förlaga, göra en cd som blir mycket svår (omöjlig?) att skilja från mastern när man lyssnar. Gör man en vinylskiva med samma utgångspunkt blir det lättare att höra skillnad. En cd kan altså, i det närmaste, bli ett nytt original där vinylen alltid kommer att låta mer eller mindre vinyl. Ur det perspektivet kan man faktiskt se vinylen en "effekt" eller en "distpedal" om man ska vara taskig.
Jag tillhör också dom som tycker att vinyl är "magiskt" eftersom det har ett sound som kan vara mycket tilltalande. Om det är bättre eller inte beror väl på vilken smak man har.
Det finns i dag "pluggar" till bla. Pro Tools och Cubase som emulerar vinylsoundet mer eller mindre bra. Sånna pluggar kan med säkerhet förbättras tids nog så att det blir tekniskt möjligt att slippa vinylens nackdelar typ brus, knaster och spårningsproblem samtidigt som det goa soundet behålls. Sån emulering verkar för mig vara en smartare metod att få till vinylsoundet än att gå omvägen över gravering/pressmatris/pressning osv.
För arkivändamål blir det självklart för mig att lagra på ett medium med maximal trohet mot mastern. Spelandet, mixningen och mastringen å andra sidan kan man inte göra så mycket åt eftersom det är bolagets eller musikernas konstverk och egendom som jag ser det.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM
"I see you've got the blues in your alligator shoes"