NAD 208 och patent?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tony

Re: NAD 208 och patent?

Inläggav Tony » 2014-04-08 13:40

rikkitikkitavi skrev:
Nattlorden skrev:
(314/232)*13000=17594,8276

haha, hur fanken fick jag det till 23000? Jag måste ha slagit in fel siffror helt enkelt.

Kanske du inte hade basen 10 på ditt talsystem? ;-)
__
/ony

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-08 13:44

I det här fallet så var det nog bra att det klargjordes att det Per skrev "slirade lite" angående
vad som skrevs i Molt . . . . . . vafan säjerru helt transparent, hur fasen kan du vetarä ? - -
- jorä stod ju så i LTS-blaskan - - - dä kan man välan inte påstå - - - inte vetja men dä stod
ju så, har ja hört . . . . osv osv . . . typ . . . typer. :roll: :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-04-08 14:03

rikkitikkitavi skrev:
aisopos skrev:Om man skulle plocka ihop grejer för att bygga en NAD208 själv, helt enligt ritningar, som hobbyprojekt... Vad skulle det gå loss på tro? :roll:

Jag, Lazyworm och några andra spånade loss om detta för något år sedan eller så i en tråd. tyvärr får du inte bättre svar än så från mig för mitt minne är oändligt mycket sämre än Paas sökkapacitet ;) Eller din egen såklart.

Jag hare varit sugen att bygga förutom att vissa av slutstegstrissorna är svåra att hitta (tillverkas ej längre) men man kan nog ta vilken mosfetswitch med liknande prestanda så löser det sig.
(rätt typ, tror det heter depletion mode men 99,99% av alla mosfetar är av denna typ)
Böket ligger nog mest i kretskortslayouten.

För övrigt håller jag med Charles the twelf. Orka bråka om småsaker. Tror alla är rätt klara på vad som menades och att ingen menade något annat.

Det måste vara denna tråden då ...
viewtopic.php?f=10&t=56450

Vid en snabb skumning såg jag att lata ormen tippade på 8', och du påstår att du inte var så långt ifrån. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-08 14:05

rikkitikkitavi skrev:Jag, Lazyworm och några andra spånade loss om detta för något år sedan eller så i en tråd. tyvärr får du inte bättre svar än så från mig för mitt minne är oändligt mycket sämre än Paas sökkapacitet ;) Eller din egen såklart.

Jag hare varit sugen att bygga förutom att vissa av slutstegstrissorna är svåra att hitta (tillverkas ej längre) men man kan nog ta vilken mosfetswitch med liknande prestanda så löser det sig.
(rätt typ, tror det heter depletion mode men 99,99% av alla mosfetar är av denna typ)
Böket ligger nog mest i kretskortslayouten.

Här var det nog:
viewtopic.php?p=1597314#p1597314
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-04-08 16:00

Tony skrev:
rikkitikkitavi skrev:
Nattlorden skrev:
(314/232)*13000=17594,8276

haha, hur fanken fick jag det till 23000? Jag måste ha slagit in fel siffror helt enkelt.

Kanske du inte hade basen 10 på ditt talsystem? ;-)

Jag är good loudness, har alltid basen på 10 :)

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-04-08 16:08

rikkitikkitavi skrev:
Tony skrev:Kanske du inte hade basen 10 på ditt talsystem? ;-)

Jag är good loudness, har alltid basen på 10 :)

:mrgreen:
Varför kom jag att tänka på Spinal Tap nu?
https://www.youtube.com/watch?v=4xgx4k83zzc
__
/ony

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2014-04-08 23:27

KarlXII skrev:Hur orkar ni? Ärligt?

Själv kör jag en diet av varsamt nypressad grön juice på morgonen, gjord av de skiraste små gröna blad och di sköraste små frukter du kan tänka dig -rent klorofyll och näring i sin renaste form...och sen häver jag i mig en riktig jävla hexblandning av de krossade högpotenta centralstimulerande läkemedel jag kan få tag på för dagen, upplösta i aceton, och sen är det bara att logga in på faktiskt.se :)
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-04-08 23:32

hevi skrev:
KarlXII skrev:Hur orkar ni? Ärligt?

Själv kör jag en diet av varsamt nypressad grön juice på morgonen, gjord av de skiraste små gröna blad och di sköraste små frukter du kan tänka dig -rent klorofyll och näring i sin renaste form...och sen häver jag i mig en riktig jävla hexblandning av de krossade högpotenta centralstimulerande läkemedel jag kan få tag på för dagen, upplösta i aceton, och sen är det bara att logga in på faktiskt.se :)

Det förklarar saken. :lol:

Kanske hjälper att vara iller också. :mrgreen:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-09 01:25

PerStromgren skrev:
boom skrev:
PerStromgren skrev:De som vill ha prestanda som NAD208 verkar kunna få det för 40k i form av en HA27:a. I alla fall om man ska tro MoLT, och det ska man nog.

Då man inte har molt vad skrevs det om amp 27

Helt transparent i F/E-lyssning med LTS konstlast. Ca 2x500W i 8 ohm, tål 2 ohm och lämnar effekt därefter. Kan bryggas.

Det hoppas jag verkligen att ingen har skrivit.

Att formulera sig så är vetenskapligt pinsamt. Dragande av sådana slutsatser
är helt otilllåtet eftersom det strider mot den första vetenskapliga tesen.

Vem skrev något sådant?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-09 01:28

sky_eye skrev:
PerStromgren skrev:
Komorok skrev:Nej, det stod ingenstans att den är transparent. Det stod nog något i stil med att lyssningspanelen inte lyckades detektera den med statistisk signifikans.

Sant, men det är min tes så länge. När den motbevisas så lovar jag att komma tillbaka hit och redigera mitt inlägg. 8)

Om du vill hävda att den är helt transparent så gör det, men det är fel att säga att någon annan skrivit så om de inte gjort det.

Så sant. Håller med.

Den som hävdar något sådant får dock finna sig i att få frågor om på vilka grunder som något
sådant påstås/kan påstås. Och svaret är - på inga grunder kan sådana påståenden rättfärdigas.

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-04-09 08:41

Jag tror inte att någon här missuppfattade det jag skrev. Ingen.

Att det går fint att missuppfatta om man så önskar, är det däremot ingen som helst tvekan om. Det är en rätt spridd hobby vi har här på faktiskt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2014-04-09 09:05

PerStromgren skrev:Jag tror inte att någon här missuppfattade det jag skrev. Ingen.

Att det går fint att missuppfatta om man så önskar, är det däremot ingen som helst tvekan om. Det är en rätt spridd hobby vi har här på faktiskt.

Tja, det du skrev var ju inte sant.
\\Sky

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-04-09 09:12

sky_eye skrev:
PerStromgren skrev:Jag tror inte att någon här missuppfattade det jag skrev. Ingen.

Exakt hur uppfattade du det, då? Insåg du alltså inte att det jag skrev var en kort sammanfattning och förenkling av en artikel på 4-5 sidor? Vi har diskuterat ordet transparens och F/E-lyssning till leda. Att behöva lägga till detta mantra är tröttsamt i längden: "... men givetvis kan vi inte säga något över huvud taget om detta resultat. Om månen står i nedan och det hade varit kallare kanske vi kanske fått ett annat resultat. Vi vet inget, absolut inget, om något resultat en annan situation. Vad vi ska ha detta till vet vi därför inte." Eller? :)

Men visst, jag kan lägga till det.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2014-04-09 09:52

PerStromgren skrev:
sky_eye skrev:

Exakt hur uppfattade du det, då? ...

Jag uppfattade det du skrev som att testpanelen påstått att steget är helt transparent.

En summering bör fortfarande vara rimligt korrekt. Tycker jag iaf.
\\Sky

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-04-09 09:57

sky_eye skrev:Jag uppfattade det du skrev som att testpanelen påstått att steget är helt transparent.

Men det är ju aldrig sant, eller hur?

Menar du alltså att jag beskyllt panelen för att ljuga? Är det där skon klämmer?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-04-09 10:07

PerStromgren skrev:
sky_eye skrev:Jag uppfattade det du skrev som att testpanelen påstått att steget är helt transparent.

Menar du alltså att jag beskyllt panelen för att ljuga? Är det där skon klämmer?

Nej. Att ordet "transparent" inte nyttjats i recensionen som omdöme. När man läser din sammanfattning kan man få för sig att du hämtat ordet från den. Och då kan vi hamna i samma vinkelvolt om detta steget som vi fått utstå ang. 208:an tidigare, så bäst att undvika det från start, eller hur?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2014-04-09 10:32

PerStromgren skrev:

Så varför skriva det?

Kalla det vad du vill. Du påstog att de sagt något de inte hade.
\\Sky

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-04-09 10:33

PerStromgren skrev:

Varför skrev du det, då? Du har varit med tillräckligt länge för att både ha sett alla de missförstånd som uppstår när rykten om vad LTS har gjort och inte gjort sprids, och varit med i diskussionerna angående "transparens", både på ett praktiskt och ett metafysiskt plan.

Om man nu utgår från att du, som någon antog, är "hyfsat förnuftig", varför skriver du då en så uppenbarligen osann (och i mitt tycke, korkad) sak?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-04-09 10:50

Sanslöst billigt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Tusk

Inläggav Tusk » 2014-04-09 12:44

IngOehman skrev:Att formulera sig så är vetenskapligt pinsamt. Dragande av sådana slutsatser

Vh, iö

Jag har sett att Du (IÖ) i flera trådar har hänvisat till "den första vetenskapliga tesen". När jag googlar detta hittar jag bara trådar från faktiskt.se - var kommer denna tes ifrån/vem har formulerat den?
Guru QM10 || Denon AVR-3808A || Apple TV 3

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2014-04-09 13:10

En sak som är bra med att 208:an är så vanlig och går sönder så ofta är att det finns serviceställen här i landet där folk har reparerat 208:or i den grad att de kan göra det i sömnen fram till pension. På så vis blir den smidig att underhålla. Man får sätta av någon femhundring om året bara så har man en ganska billig evighetsmaskin (så länge inte det riktigt dyra i den går sönder)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-04-09 13:14

Tusk skrev:
IngOehman skrev:Att formulera sig så är vetenskapligt pinsamt. Dragande av sådana slutsatser

Vh, iö

Jag har sett att Du (IÖ) i flera trådar har hänvisat till "den första vetenskapliga tesen". När jag googlar detta hittar jag bara trådar från faktiskt.se - var kommer denna tes ifrån/vem har formulerat den?

Det har avhandlats ingående tidigare, använda sökfunktionen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2014-04-09 13:20

Frutti skrev:En sak som är bra med att 208:an är så vanlig och går sönder så ofta är att det finns serviceställen här i landet där folk har reparerat 208:or i den grad att de kan göra det i sömnen fram till pension. På så vis blir den smidig att underhålla. Man får sätta av någon femhundring om året bara så har man en ganska billig evighetsmaskin (så länge inte det riktigt dyra i den går sönder)

Jag ställer mig frågande till om kvaliteten verkligen dålig som ryktet ger gällande?!?!?

Och alla dessa reparatörer, har du möjligen tips på någon nära Östersund? -En av mina 208or slocknade häromdan...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-09 13:32

KorkSniff skrev:.....

Jag ställer mig frågande till om kvaliteten verkligen dålig som ryktet ger gällande?!?!?

Och alla dessa reparatörer, har du möjligen tips på någon nära Östersund? -En av mina 208or slocknade häromdan...

Jag hoppas att du inser humorn i det du skrev* . . . typ? 8O :D

* Men det var måhända medvetet. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-09 15:58

Tusk skrev:

Vh, iö

Den formulerades av någon gammal grek och lyder ungefär "I experiment kan man påvisa alla
de egenskaper som man hittar, men man bevisar inte frånvaron av egenskaper genom att inte
hitta något".

- - -

Samma sak har sedan formulerats av många senare vetenskapsfilosofer från västvärlden, men
kunskapen, eller rättare sagt insikten, är mycket äldre än så. Det var alltså något som förstods
redan för ett par tusen år sedan, troligen har det varit klart för många i många tusen år. Trots
det så syndar många mot denna helt fundamentala grundregel idag.

Och när Popper började skriva om sina tankar (om samma sak) så framstod det märkvärdigt nog
som nyheter för många i den akademiska världen. :o

Det kan och bör sägas att den första vetenskapliga tesen inte är en tes i normal mening, det är
snarare ett axiom, som i sig bygger på logikens lagar. Det är lätt att visa att det är en tes som
inte behöver bevisas med experiment.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-09 16:04

Frutti skrev:En sak som är bra med att 208:an är så vanlig och går sönder så ofta är att det finns serviceställen här i landet där folk har reparerat 208:or i den grad att de kan göra det i sömnen fram till pension. På så vis blir den smidig att underhålla. Man får sätta av någon femhundring om året bara så har man en ganska billig evighetsmaskin (så länge inte det riktigt dyra i den går sönder)

Intressant synpunkt!

Kanske borde vi starta en tråd som bara går ut på att skapa en lista - alla som vet något
om en repareration av en 208 fyller på en listan, med människor och/eller verkstäder som
kan laga 208!

Adress, namn och telefonnummer.

Så när någon behöver hitta en reparatör så är det bara att titta i listan. :)

Adress är viktigt så man vet vem som finns rimligt nära.

Vh, iö

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-04-09 17:46

Men Per - du befinner dig mitt i en hord av nerdar. Varför är du förvånad? Säg bara så här: Javisst ja,så dum jag är. Såklart ingen har använt "T"-ordet. Då ska du se att alla lugnar ner sig igen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-09 17:48

Tusk skrev:

Vh, iö

Här är detta diskuterat tidigare:

viewtopic.php?p=1298192#p1298192
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-04-09 18:44

Javisst ja,så dum jag är. Jag borde inte använt T-ordet.

Tack, Michael!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2014-04-09 19:13

PerStromgren skrev:Javisst ja,så dum jag är. Jag borde inte använt T-ordet.

Tack, Michael!

:D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi