Awww, you guys! Ni vet precis hur man ska få en stolt högtalarpappa på gott humör!

Det var ett tag sedan sist, men här kommer nästa avsnitt av byggserien. Jag fick nyligen lite oavbruten egentid några dagar (ovanligt som småbarnsförälder), så då hände det äntligen lite på den här fronten!
Del 13. Slutmontering och uppställning.Det var bara (nåja) att slänga upp lådorna på soffbordet och sätta igång... Filtar och kuddar får skydda högtalarna mot repor och möblerna mot smuts och spottande lödfluss.

Perspektiv och proportioner blir ibland lite knasiga på grund av lådornas längd - soffan på bilden rymmer ledigt fem pers och soffbordet är inte så pyttelitet som det ser ut.
Lacken blev överlag väldigt bra vilket är en jäkla tur med tanke på allt slit med underarbetet... Det är dock svårt att undvika enstaka kantstötningar - lådorna är som sagt rätt åbäkiga.. Lite synd, men jag duttade på lite svart färg på märkena och har redan mer eller mindre glömt var de fanns.

Fossingarna blev också bra.

Vad gäller monteringen så började jag med högtalarkontakterna. De måste sluta tätt, så jag hade redan förut spacklat baksidan på speakonkontakterna så att de blev hyfsat plana. Avslutade med att jämna till spacklet (egentligen epoxilim) lite grand med en fil.

Med två ringar av hifikit-list på det så lär det bli tätt.

...så det var bara att skruva dit kontakten i försänkningen på högtalarens baksida. Här fick jag skrapa rent från färg och spackel lite grand i kanterna på botten av försänkningen - det är svårt att maskera runda former och jag slarvade nog lite med det både under byggnation och lackering av högtalarna.

Efter det gick jag på högtalarelementen. Kablarna löds och hifikit-list tätar. Anliggningsytan på elementen är väldigt smal så jag fick dela listen till halva sin bredd med en sax.

Första elementet på plats!

Halvvägs...

...och till slut bara ett kvar! Det är 28 element per högtalare och det tog 6-7 timmar att få dit samtliga (per högtalare)...

...men det var det värt! Det är nästan magiskt så "färdigt" det liksom ser ut så fort elementen kommer på plats.

I fotänden på högtalarna sitter en kopplingslist där all serie-/parallellkoppling av elementen görs. Det tar ett tag det med...

Aluminiumfolien ovanpå lådan är en tillfällig kattavskräckande åtgärd...
Plattan med kopplingslisten skruvas fast på högtalarfoten som också utgör lock för öppningen i lådans botten. Vanlig fönsterlist tätar.

Kopplingsplattan fipplas sedan in i högtalaren. Foten skruvas fast med 6 st M8-bultar i islagsmuttrar som sitter i lådan.

Brickorna på lockets ovansida gör att tätningslisten komprimeras lagom mycket.
...som man ser här:

För er skull gjorde jag en genomskärningsbild också.

Här ser man hur kopplingsplatta, kablar och grejs ligger inuti lådan.

Och efter detta, ja då var de ju klara för att resas upp och kopplas in...

Jag försökte verkligen, men utan vidvinkelobjektiv är det snudd på omöjligt att ta bild på båda högtalarna från lyssningsplats... (rummet är för kort, och ja, jag suger också på att fotografera)

På den högra högtalaren syns i alla fall dels högtalargallret som sitter fast med magneter mot elementskruvarna, och plattan som sitter ovanpå högtalaren, mot taket.

Gallren är än så länge "as is". De ska så småningom snyggas till lite grand och även sprayas svarta. Tills dess fyller de ändå sin funktion!

Plattan ovanpå ser ut och funkar precis som den vanliga foten och pressas mot taket med en bultanordning. Funktionsmässigt är det helt klockrent om jag får säga det själv, men jag har inte vant mig riktigt vid utseendet ännu...

Skulle man hänga uppochner i taket skulle det se mer normalt ut...

Men man vänjer sig nog.

Hela högtalarna var först lite ovana att titta på och kändes nästan smått vulgära, men det gick fort över och jag är helnöjd. Finishen blev bra och de har en del vinklar och grejer som gör dem lite intressanta att titta på. De är ganska smidiga också, med litet fotavtryck precis som jag ville ha.
Här står "gamlingarna", NHT 2.5, parkerade och ger lite perspektiv till dimensionerna.

Och ifall ni undrar så är svaret ja. De är inkopplade och ger ljud ifrån sig.

Näst på tur är lite mätningar och pill med eq och sånt. Eq ska göras med PC-mjukvara och då i första hand JRiver, men det lutar åt att antingen Audiolense eller Dirac Live får hjälpa till med finliret. Gäller bara att få lite home alone-tid igen...