StefanA bygger MP3-högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanA

StefanA bygger MP3-högtalare

Inläggav StefanA » 2014-04-04 23:49

Efter några års uppehåll från högtalarbygge så har jag fått ett återfall. En kompis åt mig blev sugen på att bygga högtalare så jag hjälpte han att bestämma vad han skulle bygga och när vi beställde element så var det ju lika bra att beställa några element åt sig själv till några mindre projekt.

Så första projektet blir en liten högtalare att koppla till telefon, dator mm.

Hörtalaren kommer att bestå av 2 st Peerless 2" och en T-amp Ta2020.

Jag började med att fräsa lite.

Bild

Den här formen kommer högtalaren att få.

Bild

Sen böjde jag en 1mm tjock plåt runt stommen.

Bild
Bild

Sen lappade jag ihop plåtarna med en smal plåtremsa.

Bild

Sen punktade jag fast en plåt i botten.

Bild

Här har jag spacklat igen skarven mellan plåtarna.

Bild

Den här plåtlådan ska bli en form för att gjuta en högtalarlåda i kolfiber om det går som planerat!
Här har jag fräst ut en mdfbit som ska sitta i formen för att försänka elementen 10mm i fronten. Brickorna och borrarna är bara där för att centrera mdfbiten.

Bild

Nu återstår bara lite småfix innan gjutning.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-05 10:45

Varför göra något enkelt, när man kan göra något svårt :) ? Imponerande... Ska bli kul att se hur det här fortlöper.

Så sent som igår letade jag rätt på din gamla biobyggtråd, som inspiration för kommande projekt. Jag funderar på ovala/böjda sidor och minns ditt ambitiösa bygga. Nu lutar det dock åt spårad MDF, men inget är hugget i sten.

Användarvisningsbild
StefanA

Re: StefanA bygger MP3-högtalare

Inläggav StefanA » 2014-04-05 17:11

Ja, det ska bli spännande att se om det här går som jag har tänkt. Förhoppningsvis hinner jag gjuta ikväll!

Skulle jag ha gjort om mina välvda högtalare så skulle jag ha använt spårad Mdf. Jag tror att det är både mindre jobb och lättare att få det bra.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2014-04-06 21:25

Nu är gjutningen klar!

Först lackade jag mdf-biten som ska sitta i formen för att den ska gå ta loss efter gjutningen.

Bild

Sen monterade jag den i formen och strök på lite bilvax i hela formen för att det lättare ska lossna efter gjutning.

Bild

Sen pillrade jag ner kolfiber och polyesterplast i formen. Därefter stoppade jag i en plastpåse som jag fyllde med blästersand för att trycka ut kolfibern mot formen. Mdf-ramen sitter där för att hålla rätt mått längst upp på formen.

Bild

Efter några timmars väntan så var det äntligen dags att försöka öppna formen. Försiktigt slipade jag ner svetsarna med vinkelslipen.

Bild

Till slut hade jag lyckats benda bort plåten. Sen var det bara mdf-biten kvar.

Bild

Den satt riktigt hårt, men till slut fick den ge med sig!

Bild

Resultatet blev hyffsat. Jag hade inte lyckats få plast riktigt överallt så det finns några luftfickor som måste fyllas upp.
Och sen är det en hel del slipning för att få baffeln bra.
Jag visste att det var mycket som kunde gå fel när jag satsade på att göra på det här sättet, men jag är rätt så hoppfull att det här ska gå rädda.
I värsta fall får jag spackla och måla den.

-Roger-

Inläggav -Roger- » 2014-04-07 13:22

Coolt! Har också läst din andra byggtråd några gånger för att få inspiration, skall bli kul och se hur slutresultat blir här!

/Roger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-07 13:33

Ja, imponerande att göra en så avancerad gjutform som engångsprojekt. Men (med risk för att avslöja min okunnighet) hur gick själva gjutningen till? Du redovisar montage av kolfiber och polyesterplast och att du sedan väntade några timmar, men vad hände medan du väntade? Upphettning? Eller... :oops:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-07 15:53

Kalejdokom skrev:Ja, imponerande att göra en så avancerad gjutform som engångsprojekt. Men (med risk för att avslöja min okunnighet) hur gick själva gjutningen till? Du redovisar montage av kolfiber och polyesterplast och att du sedan väntade några timmar, men vad hände medan du väntade? Upphettning? Eller... :oops:

Drack whisky?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2014-04-07 17:26

Först la jag i kolfiberväven för att få ner den i spåret längst ner i formen. Sen blandade jag polyesterplast med härdare. Efter det har man ca 15 minuter på sig att pensla ut plasten innan den börjar härda. Jag vek ut kolfiberväven från plåten för att få plast på utsidan också, men jag var för försiktig så jag fick inte in riktigt tillräckligt med plast så nu har jag några områden utan plast som jag ska försöka fylla upp i efterhand. Jag var försiktig eftersom det var väldigt trångt och jag inte ville förstöra strukturen i kolfiberväven.

Det kan kännas onödigt att lägga ner flera timmar på en form som bara används en gång, men om jag hade fått plasten överallt så hade ju slutfinnishen varit klar direkt, bara att klarlacka. Bygger man i Mdf så blir det ju ganska mycket jobb med slutfinnish också.
Och nu när jag har kvar kärnan som jag lindade plåten runt så är det inte mycket jobb att göra en ny form! Går det dåligt att fylla ut hålen med plast så kanske jag provar gjuta en gång till!

Så svaret på din fråga Kalejdokom är att jag var med familjen medans gjutningen skötte sig själv! :) Och det kan bli ganska varmt när polyestern härdar. Den hettar upp sig själv så inte ens det behövde jag göra! :wink:

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2014-04-10 21:06

Här en bild på en luftficka som uppstod där jag inte fick in plast mellan kolfibern och formen.

Bild

Jag har fyllt upp dom hålet med plast.

Bild

Jag har fyllt upp alla hål och slipat till det nu och det kan nog bli bra ändå! :)

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2014-04-11 20:51

Jösses.
Imponerande!

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2014-04-13 11:54

Jag slipade lådan invändigt för att få bort lite ojämnheter innan jag skulle lägga några vara glasfiber i lådan för att få den mer stabil. Vibrationerna från turbinslipen gjorde att plasten jag hade fyllt upp i hålen sprack loss så det blev ljusa matta områden.

Bild

Så då bestämde jag mig att göra ett nytt försök och hoppas att jag lärt av mina misstag! + :wink:

Här en bild som glömdes bort att ta förra gjutningen. Jag har en kartongremsa som jag har vikt kolfibern runt för att kunna trycka ner den i spåret i formen.

Bild

Så nu är det bara att vänta och hålla tummarna!

Bild

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2014-04-14 00:14

Det blev några luftfickor den här gången också! :(
Men den här gången la jag två varv kolfiber + tre varv glasfiber på en gång så nu behöver jag inte slipa ner den invändigt och stabilisera den i efterhand.

Den här gången gör jag klart lådan först och tar finnishen sist så då borde det gå bra.

Jag gjorde att mdf-block i den storlek som jag vill ha elektronik-utrymmet i mitten av låda och fäste en plåt på vardera sida.

Bild

Sen plastade jag mellanväggarna med glasfiber och sen i med en påse och blästersand.

Bild

Det som känns lite spännande den här gången är att se så att inte plasten har fått grepp om mdf-klossen så den sitter fast, men jag har lagt silvertejp runt hela kolssen så jag tror att det ska gå bra!

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2014-04-14 08:00

Det gick bra att ta loss mdf-klossen.

Bild

Jag hade klossen lite snett i lådan så högtalarlådorna är inte exakt lika stora. Jag kollade volymen genom att hälla i vatten. En är 5,5dl och den andra 6dl så jag lägger in en liten mdfbit i den större så blir dom lika.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-04-14 12:10

Imponerande!

Henrik

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2014-04-14 19:05

Klart fräckt. :)

Skulle man kunna pensla utsidan på kolfibern tunt med polyesterplast innan man för ner den i formen och fyller på mer?

Jag tänker att plasten kanske väter bättre då, så man får bättre täckning. Risken är väl det kan väl bli ont om tid istället...
Smile, this is a hobby! :)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2014-04-15 00:03

njoak skrev:Klart fräckt. :)

Skulle man kunna pensla utsidan på kolfibern tunt med polyesterplast innan man för ner den i formen och fyller på mer?

Jag tänker att plasten kanske väter bättre då, så man får bättre täckning. Risken är väl det kan väl bli ont om tid istället...

Det är ingen dum idé, men jag valde att lägga i den torr för att den ska glida ner lättare. Det blir ganska trångt i formen som bara är 65mm bred och 140mm djup, och längst ner ska man försöka få in kolfiberväven i ett spår. Så jag tror att risken är att man rör till väven om man blöter den innan man har den på plats.

Om jag skulle göra ett tredje försök så skulle jag nog prova pensla formen med ett lager plast innan jag stoppar i väven, men då är nog risken densamma, att man förstör mönstret i väven.

Jag penslade botten på formen och nån cm upp innan jag la in väven och sen försökte jag få plast överallt men det är inte så lätt har jag märkt. Eftersom man måste vika ut väven och pensla bakom så blir jag lite feg och vill inte röra väven mer än nödvändigt och det är väl därför man får luftfickorna.

Men jag tror att det sättet jag har gjort det på kan fungera om man bara är väldigt noggrann med att få plasten överallt. Egentligen tror jag inte att man kan lägga för mycket plast mellan formen och väven för det trycks nog ut när man trycker väven mot formen och sen rinner det ut lite längst ner i skarven mellan plåtarna.

Men för tillfället blir det inget mer försök, nu kör jag med den här! :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-04-15 07:30

Det är ju inte riktigt Hi-Fi det är frågan om här oavsett + att volymen på lådorna redan är så liten som den är... det är nog ingen större vitts att fylla igen den där 0,5litern... :)

Allt handlar ju om hur seriös man vill vara, vad är det tänkt att sitta i för något ?!
Men min spontana tanke är som sådan: En kompakt bärbar högtalare av detta slaget, gjort för att spela musik "lite här och var" och som ändå inte har några förutsättningar att användas till annat än okritisk lyssning, där är det inte petigt på riktigt det viset.

Jag hade inte orkat bry mig om skillnaden i lådvolym... Men det är ju jag det, och just i fallet med en komplett enhetsanläggning för "ta med sig lite här och var" bruk :)

jag skulle ha varit mer petig vid valet av element dock, och hur jag placerar dom för att få till spridningen så bra som möjligt, med tanke på hur denna är tänkt att arbeta :)

Tycker för övrigt att bygget är riktigt roligt och ser fram mot fortsättningen och hoppas innerligt att det blir bra och du blir nöjd ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2014-04-15 09:42

DVD-ai: Visst har du rätt i vad du skriver. Men nu tänker jag gjuta igen baksidan och sen häller jag bara i en halv dl plast genom hålet för elementet. Jag har gjort en provlåda innan jag började med den här och jag tycker att den låter helt ok för att vara en liten högtalare som ska användas lite varstans! Men som sagt: Det är ju inte direkt Hifi! :wink:

Nu har jag borrat/hålsågat/slipat upp hålen i baffeln.

Bild

Portarna på plats och limmade med lite plast. Grymt stora portar 13x62mm. :)

Bild

Här har jag limmat fast masonite-bitar för att få nått att plasta mot sen.

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-04-15 09:45

det blir prima oavsett :)

och jag hoppas at tdet blir riktigt bra ! :D

jag har missat vad för element ska det sitta i sedan ?
peerless 2" men vilka ?!

Har du funderat på något filter för att anpassa dessa till deras arbete i lådan ?
brukar behövas med små bredbandare i små lådor tycker jag... något som plockar ner lite över ca 1500Hz, eller bara ett chuntfilter mellan 2000-4000Hz som dämpar 2-3dB eller så :)
Blir mycket behagligare ljud då :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2014-04-15 10:54

DVD-ai skrev:det blir prima oavsett :)

och jag hoppas at tdet blir riktigt bra ! :D

jag har missat vad för element ska det sitta i sedan ?
peerless 2" men vilka ?!

Har du funderat på något filter för att anpassa dessa till deras arbete i lådan ?
brukar behövas med små bredbandare i små lådor tycker jag... något som plockar ner lite över ca 1500Hz, eller bara ett chuntfilter mellan 2000-4000Hz som dämpar 2-3dB eller så :)
Blir mycket behagligare ljud då :P

Det är dom här elementen: http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... e-830983-2

Filter har jag ingen koll på, men nog kan det vara en idé att prova i alla fall. Jag antar att det är ett väldigt simpelt filter. Finns det något generellt filter man kan prova eller är det som vanligt att man måste mäta först och sen räkna ut filtret?

Jag ska strax beställa lite grejer så då skulle man ju passa på att beställa komponenterna som behövs.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-04-15 11:41

det är något man kan räkna på med en enkel formel som jag dock inte har i huvudet just nu...
men bäst är att testa och mäta, såklart...
men allt handlar om hur seriöst det ska vara, och det behöver kanske inte vara det ^^

Testa utan först och så kan du ju komplettera senare om du vill det :)
risken är att dessa högtalare kommer att uppfattas som för "ettriga" annars... området kring 1500-3500hz kan komma att bli "för mycket" och kan vara trevligt att ta ner lite.

Här är en calkulator på paralella sådanna filter:

http://www.mh-audio.nl/parallelnotchfilter.asp
Mvh//David

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2014-04-17 14:34

Tack för länken! Det kanske jag laborerar med sen när jag har spelat in den ordentligt.

Då var det dags att gjuta igen baksidan. Jag glömde nästan att jag skulle lägga in plåtbitar för att kunna gänga så jag kan skruva fast locket till elektroniken.

På bilden ser ni allt som behövs. Handskar, pensel, små glasfiberbitar, kolfiber, plast (spolarvätskan), härdare (Lokaflaskan), en glasslåda att blanda i och en plåtbit. Plåten ska pressas mot högtalaren för att få en slät och fin baksida. På plåten har jag limmat fast en mindre plåt som ska göra att det blir en försänkning.

Bild

Här har jag lagt i några varv glasfiber på varje sida. Sen la jag två varv kolfiber över hela baksidan.

Bild

Därefter en bit spånskiva på varje sida och sätta tryck med två tvingar. Sen vände jag den med den plastade sidan ner så att plasten skulle rinna mot plåten.

Sen var det som vanligt bara att vänta och hålla tummarna! :)

Bild

Efter två timmars väntan var det så dags för att med lagomt mycket våld bryta loss plåten. Jag hade använt superlim för att limma ihop plåtarna och det höll inte ihop när jag bröt loss plåten.

Bild

Så jag borrade ett hål i plåten så jag kunde stoppa ner en skruvmejsel och bryta loss den.

Bild

Gjutningen blev riktigt bra! :) Som ni ser så hade jag inte så mycket plast i mitten, men det var för att jag inte ville att kolfiberväven skulle börja hänga i mitten. Det ska ju ändå kapas bort.

Bild

Sen var det den tråkiga biten kvar. Slipa kolfiber. Det blir som ett klipulver av slipdammet! Men nu när man kan vara ute och slipa så går det ju ganska bra.

Resultatet blev riktigt bra!

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-04-17 22:23

Ser ju prima ut ! :D

Ser fram mot att se resultatet nu :D

Ska du sätte ett stormaskigt nät eller något äver röret så att du inte får in en massa "gojjs" där ?
Det är ju en portabel högtalare :P
Det är inte optimalt att göra så...men kan vara vettigt tänkte jag ^^
Mvh//David

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2014-04-19 23:30

Det blir nått typ av nät eller tyg på fronten, jag har inte bestämt mig än, så vi får se vad det blir.

Här är elektroniken som ska in i högtalaren.
Ett förstärkar-kort, batteri 12v 6800mAh, Usb-port och 4 st Rca kontakter. Dom två extra är tänkta som utgång om jag skulle vilja koppla till en sub.

Bild

Här är början på en Amp-Plate. Förstärkaren ska sitta på plåten och batteriet under plåten. (men plåten är upp och ner på bilden)

Bild

Här sitter plåten på plats och hål är gjorda för kontakter mm. Sen har jag tänkt klä plåten med kolfiber.

Bild

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2014-04-21 00:02

Jag plastade ihop två lager kolfiber. Dom sattes i press under härdningen.
Då fick jag ett sånt här tunt ark kolfiber.

Bild

Nu klippte jag bort kanterna och sen tejpade jag fast kolfibern på en mdf-skiva för att kunna fräsa ett spår i den.

Bild

Sen strök jag att lager plast på baksidan och pressade ihop den med Amp-platen.
Spåret jag fräste är för att ventilera lådan. Det blir inte mycket ventilation, men jag har spelat högt och länge med förstärkaren utan att den blir det minsta varm, så det ska nog inte vara nått problem.

Spåret blev lite snett av nån anledning som jag inte förstår, men jag ska måla plåten svart sen så då ska det väl inte synas så mycket. Och dessutom är det ju på baksidan!
Sen slipade jag till kanterna så den passade i lådan.

Bild

Jag satt och funderade på vad jag skulle ha för front på högtalaren igår kväll. Då hittade jag det här på biltema, så det jag bara att fara dit och handla!

Bild

Jag klippte ut en bit som var nån cm större än fronten på högtalaren och sen gjorde jag en mdf-bit som lämnade ca 3mm runt om i baffeln. Sen la jag nätet på högtalaren och mdfen på gallret. Därefter tog jag två skruvtvingar och pressade ner mdfen mot högtalaren.

Bild

Jag tog upp mdfen och nätet.
Bild

Sen klippte jag bort det överblivna med en avbitar-tång. Nätet var inte riktigt utpressat mot kanterna överallt, så jag la ner nätet i högtalaren igen och knackade till det lite med några träklossar och en hammare.

Resultatet blev över all förväntan! :) Jag trodde att jag skulle få göra om några gånger innan jag var nöjd, men det blev bra på första försöket! :)

Bild

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-04-21 22:19

Jag följer tråden helt stum av beundran.

Mycket nice. :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-04-22 09:56

Jag säger bara: Fett med nice ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2014-04-23 23:05

Roligt att ni gillar tråden! :)

När jag gjöt lådan så råkade en fiber hamna under väven på baffeln så det blev ju inte så snyggt! Det syns på nån bild tidigare. Men tanken från början var att göra en tygfront på högtalaren, så då hade det inte synts, men nu blev det ju galler istället så därför var det tvungt att åtgärdas!

Jag la helt enkelt på ett lager kolfiber till från utsidan. Jag klippte och slipade till en plåt som passade mot baffeln och svetsade fast två stående plåtar för att ha nånting att dra i när gjutningen var klar.

Bild

Sen var det bara att slipa upp hålen för element och rör igen.
Nu ser det mycket bättre ut!
Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-04-26 10:13

Det blev riktigt bra ! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2014-05-01 22:48

Nu har jag fyllt upp hålen med plast och slipat ner allt. Sen satte jag in ett handtag på baksidan för att ha nått att hålla i när jag lackar.

Bild

Sen lackade jag. Lackeringen gick bättre än jag hade trott, inga rinningar och jämnt och fint, MEN resultatet blev ändå inte bra! Precis som när jag gjorde mina andra högtalare där jag gjorde vissa delar i kolfiber så blev det typ porer. Små hål i lacken, som att lacken inte vill flyta ut! Där jag har ventilationsplåten på amp-platen blev det hur fint som helst, men på kolfibern ville inte lacken flyta ut. :evil:

Bild

När man inte har nått motljus så ser det riktigt fint ut!

Bild

Jag kommer inte att göra nått åt lacken nu. Jag ska montera ihop högtalaren och använda den så kanske jag åtgärdar den sen.

Nästa

Återgå till DIY-forum