Rippning av CD kontra LP?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Re: Rippning av CD kontra LP?

Inläggav PekkaJohansson » 2014-04-11 20:53

Jansson skrev:Tvärtom skulle jag vara tacksam om det var så få som möjligt som köpte vinyler, det skulle finnas så mycket mer för mig att välja på och till mycket bättre pris.

Helt i enlighet med mitt resonemang ovan, bäste Jansson! Däremot skiljer sig min erfarenhet av andelen goda cd- kontra vinylutgåvor uppenbarligen från din. Jag är övertygad om att det finns betydligt fler goda utgåvor av klassisk rock och pop på kompaktskiva än på vinyl. Betänk bara hela CBS/Sonys och Warner/Elektra/Atlantics 80-talskataloger. RCA är oftast bra om vi håller oss till tyska pressningar från samma era. Om man sedan lägger manken till och hittar fina utgåvor på bolag som Castle, See For Miles och Edsel - och i Sverige Sonet, WEA/Metronome och vissa tidiga EMI - så vinner kompaktskivan lätt även när man tar i beaktande det praktiska utförandet. De uppräknade bolagen har före 1991 presterat mestadels utmärkta och raka överföringar som borde stå modell för hur skivor ska ges ut. Därtill finns ytterligare förbättringspotential i form av optimerad bandavspelning, kort signalväg och god A/D-omvandling.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-11 21:12

PekkaJohansson skrev:Jag vill höra musiken så ograverad som möjligt.

Haha, den där meningen måste jag bara lyfta fram. :D Fyndigt!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-11 21:34

IngOehman skrev:Missförstå mig inte, detta är en fråga som är som gjord för att konflikter skall uppstå då det för många
kan vara så att deras föredragna system är nästan som deras favoritfotbollslag - de definierar sig själv
med de val de gjort (och säkert är det jag skriver i det nedanstående därför provocerande för någon
det också), och att ifrågasätta grunderna till deras åsikt kan vara väldigt provocerande.

Ett i som helhet sett bra inlägg, jag vill bara förklara mig lite när det gäller detta. Tråden startade med en önskan till förklaring om varför vinylripparna upplevdes som bättre än CD-ripparna. Det är alltså en trådstart som efterlyser isärplockning av företeelsen. Jag uppfattar ofta denna undran, men en märklig ovilja hos en del till verklig förklaring.

Jag är hel ok med att man föredrar ett system framför ett annat, och med system menar jag nu master+medium. Jag har däremot svårt för när man säger att det ena mediet är sämre än det andra, baserat på jämförelser mellan systemen. Det är när galna förklaringar dyker upp i offentliga sammanhang som jag känner att jag måste försöka ge en vettig förklaring som motvikt.

Vad folk gillar har jag inte mandat att tycka något om, men galna förklaringar tar jag mig friheten att bemöta. Med risken att provocera.

Jag velar faktiskt lite nu, jag minns att jag själv har skrivit att man bör se sina foruminlägg som ägnade enbart till den man diskuterar med, men här säger jag faktiskt motsatsen; jag känner ett ansvar för läsaren som inte deltar i diskussionen när galna förklaringar dyker upp.

Av någon anledning kommer jag att tänka på miljövännen som omsorgsfullt diskar ur sina youghurtpaket med varmvatten och lämnar in dem till återvinning. Ska man ta ifrån honom glädjen han känner att han gör gott när han står där och diskar genom att säga att energin som kommer att utvinnas ur den där förpackningen när den förbränns bara är en bråkdel av det han gör av med iom varmvattenförbrukningen. Kanske inte. Men när han går ut på nätet och berättar hur bra det är för miljön att diska ur paketen så tycker jag att det är rätt att protestera.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-04-11 22:00

PekkaJohansson skrev:
Jansson skrev:Tvärtom skulle jag vara tacksam om det var så få som möjligt som köpte vinyler, det skulle finnas så mycket mer för mig att välja på och till mycket bättre pris.

Helt i enlighet med mitt resonemang ovan, bäste Jansson! Däremot skiljer sig min erfarenhet av andelen goda cd- kontra vinylutgåvor uppenbarligen från din. Jag är övertygad om att det finns betydligt fler goda utgåvor av klassisk rock och pop på kompaktskiva än på vinyl. Betänk bara hela CBS/Sonys och Warner/Elektra/Atlantics 80-talskataloger. RCA är oftast bra om vi håller oss till tyska pressningar från samma era. Om man sedan lägger manken till och hittar fina utgåvor på bolag som Castle, See For Miles och Edsel - och i Sverige Sonet, WEA/Metronome och vissa tidiga EMI - så vinner kompaktskivan lätt även när man tar i beaktande det praktiska utförandet. De uppräknade bolagen har före 1991 presterat mestadels utmärkta och raka överföringar som borde stå modell för hur skivor ska ges ut. Därtill finns ytterligare förbättringspotential i form av optimerad bandavspelning, kort signalväg och god A/D-omvandling.

Med vänlig hälsning

Pekka

Hej!

Först och främst vill jag skriva att jag respekterar det du skriver. Jag ifrågasätter inte på något vis din åsikt och jag tycker det är bra att du är så säker på vad som är rätt för dig.

80-talet.
Jag har suttit en stund och funderat, sen gick jag fram till skivsamlingen och försökte hitta ett album som jag tycker låter "bättre" på cd än på vinyl men det gick inte.
Däremot kan jag rada upp skivor som jag tycker om att lyssna på som låter väsentligt "bättre" på vinyl.

På 90talet blir saken lite annorlunda onekligen, där finns det CD som låter ungefär lika eller nästan lika eller lika "bra" som de vinyler jag lyckats hitta.

Jag tycker det är bra att vi har olika uppfattning om vad vi vill ha. Det är inget fel i det.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-04-11 22:23

Jansson skrev:80-talet.
Jag har suttit en stund och funderat, sen gick jag fram till skivsamlingen och försökte hitta ett album som jag tycker låter "bättre" på cd än på vinyl men det gick inte.
Däremot kan jag rada upp skivor som jag tycker om att lyssna på som låter väsentligt "bättre" på vinyl.

På 90talet blir saken lite annorlunda onekligen, där finns det CD som låter ungefär lika eller nästan lika eller lika "bra" som de vinyler jag lyckats hitta.

Jag tycker det är bra att vi har olika uppfattning om vad vi vill ha. Det är inget fel i det.

Jag blir förstås nyfiken på det faktum att vi verkar ha så diametralt olika erfarenheter. Jag minns från den trevliga lyssningen hemma hos dig att vi spelade bland annat Kraftwerk och Ted Gärdestad på vinyl kontra tidig cd och där var i mitt tycke kompaktskivan absolut att föredra - likvärdig klang och dynamik men som väntat större frihet från störningar på cd. Det vore trevligt att ses igen och med vårt gemensamma musikintresse som utgångspunkt fortsätta diskussionen. Jag återkommer med inbjudan!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-04-11 22:28

PekkaJohansson skrev:
Jansson skrev:80-talet.

Jag blir förstås nyfiken på det faktum att vi verkar ha så diametralt olika erfarenheter. Jag minns från den trevliga lyssningen hemma hos dig att vi spelade bland annat Kraftwerk och Ted Gärdestad på vinyl kontra tidig cd och där var i mitt tycke kompaktskivan absolut att föredra - likvärdig klang och dynamik men som väntat större frihet från störningar på cd. Vi får helt enkelt ses igen och med vårt gemensamma musikintresse som utgångspunkt fortsätta diskussionen. Jag återkommer med inbjudan!

Med vänlig hälsning

Pekka

Ser mycket fram emot en sådan träff. Tror att det blir mycket berikande och intressant.
Tills dess , allt gott!
:)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-12 00:55

Svante skrev:...
Jag är hel ok med att man föredrar ett system framför ett annat, och med system menar jag nu master+medium. Jag har däremot svårt för när man säger att det ena mediet är sämre än det andra, baserat på jämförelser mellan systemen. Det är när galna förklaringar dyker upp i offentliga sammanhang som jag känner att jag måste försöka ge en vettig förklaring som motvikt.

Jag har tagit maj tid att läsa igenom tråden . . . den enda som "andas".. "att det ena mediet är sämre än det andra" är CODY
som skriver att: "Mediet är dyrare men inte sämre." . . . som han senare tar tillbaka/modifierar.

Är det då som du på allvar tycker att: "Det är när galna förklaringar dyker upp i offentliga sammanhang som jag känner att jag måste försöka ge en vettig förklaring som motvikt." . . . ? Vill inte verka eller vara taskig, men retoriken kan nog ibland kännas något haltande,
(i just den här tråden) med all respekt . . . typ. :? :roll: :wink: :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-04-12 01:23

Kassettband är bäst, då slipper man både vinyldist och digitaldist. De flesta här inne har nog inte hört ett riktigt fint optimalt justerat deck.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-12 01:28

Objektivisten skrev:Kassettband är bäst, då slipper man både vinyldist och digitaldist. De flesta här inne har nog inte hört ett riktigt fint optimalt justerat deck.

Kan du nog ha rätt i . . . typ.
F.ö, . . . . käften please! :wink: :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-12 02:05

Svante skrev:
IngOehman skrev:Missförstå mig inte, detta är en fråga som är som gjord för att konflikter skall uppstå då det för många
kan vara så att deras föredragna system är nästan som deras favoritfotbollslag - de definierar sig själv
med de val de gjort (och säkert är det jag skriver i det nedanstående därför provocerande för någon
det också), och att ifrågasätta grunderna till deras åsikt kan vara väldigt provocerande.

Ett i som helhet sett bra inlägg, jag vill bara förklara mig lite när det gäller detta. Tråden startade med en önskan till förklaring om varför vinylripparna upplevdes som bättre än CD-ripparna. Det är alltså en trådstart som efterlyser isärplockning av företeelsen. Jag uppfattar ofta denna undran, men en märklig ovilja hos en del till verklig förklaring.

Vad folk gillar har jag inte mandat att tycka något om, men galna förklaringar tar jag mig friheten att bemöta. Med risken att provocera.

Jag velar faktiskt lite nu, jag minns att jag själv har skrivit att man bör se sina foruminlägg som ägnade enbart till den man diskuterar med, men här säger jag faktiskt motsatsen; jag känner ett ansvar för läsaren som inte deltar i diskussionen när galna förklaringar dyker upp.

Av någon anledning kommer jag att tänka på miljövännen som omsorgsfullt diskar ur sina youghurtpaket med varmvatten och lämnar in dem till återvinning. Ska man ta ifrån honom glädjen han känner att han gör gott när han står där och diskar genom att säga att energin som kommer att utvinnas ur den där förpackningen när den förbränns bara är en bråkdel av det han gör av med iom varmvattenförbrukningen. Kanske inte. Men när han går ut på nätet och berättar hur bra det är för miljön att diska ur paketen så tycker jag att det är rätt att protestera.

Men Svante nu måste jag också ta ett ansvar. Många frågor har jag mött från olika roller. Senast jag möte sopsortering var som ordförande i den bostadsrättsförening där jag bor i. Jag hade någon kunskap som jag fångat upp i tidigare roller och uppdrag. Tror att jag minskade kostnaderna med 40 % genom att upphandla totalt 13 fraktioner. Tror knappt att jag diskar något. Vinkartongen i en låda, Vinflaskorna beroende på om det är vitt eller rött i olika fraktioner. Plastpåsar i en en annan. Tidningar o en o s v. Ingen stans står det att något skall diskas. Informationen finns på engelska också. Jag har också mött problemet att storsamhället skall lägga en soptipp i närheten av där du bor. Hur ser du på det då. Man måste betrakta hela systemet. Finns inget annat sätt. Under dessa år som jag var ordförande, ville föreningen med några undantag att vi skulle få bra ekonomi. Vi hade stenkoll på vatten och energiförbrukning. Alla avvikelser, även små, skulle förstås och analyseras. Inget, ens litet, hack i skivan kunde noteras när vi hade fler och fler fraktioner. Så jag tycker att du sprider myter.

Samma är det ju med vinyl och cd. Digitalt kan vara en alldeles utmärkt källa till välljud och strålande upplevelser. Det kan vinyl också vara. Av olika omständigheter i hela kedjan från ax till limpa så kan båda i praktiken låta bäst. Och en del gånger är det vinylen som drar längsta strået. Det är inget mystiskt i att olika fonogram låter olika. Inga mystiska egenskaper finns där. Det beror ju på hela kedjan.

Men uppenbart så är några riktigt låsta i sin uppfattning och hävdar den digitala teknikens förträfflighet utan att betrakta vad om hänt i hela systemet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-12 02:06

Laila skrev:

Jag har tagit maj tid att läsa igenom tråden . . . den enda som "andas".. "att det ena mediet är sämre än det andra" är CODY
som skriver att: "Mediet är dyrare men inte sämre." . . . som han senare tar tillbaka/modifierar.

Är det då som du på allvar tycker att: "Det är när galna förklaringar dyker upp i offentliga sammanhang som jag känner att jag måste försöka ge en vettig förklaring som motvikt." . . . ? Vill inte verka eller vara taskig, men retoriken kan nog ibland kännas något haltande,

Den här då?

CODY skrev:Eftersom du inte vill lyssna på det medium som f n ger bäst ljudkvalitet - eller i vart fall bäst överföring från mastern - samtidigt som du antagligen är intresserad av att det låter bra utan istället börjar grotta ned dig i att det är ett dåligt medium, kan man nog utgå från att du s a s står i vägen för dig själv.

Cody syftar väl på LP-mediet och att det skulle ge bäst ljudkvalitet, att det skulle föra över signalen bättre från masterbandet än CD gör?

Det finns nog mer.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-12 02:23

Kronkan skrev:
Svante skrev:

Men Svante nu måste jag också ta ett ansvar. Många frågor har jag mött från olika roller. Senast jag möte sopsortering var som ordförande i den bostadsrättsförening där jag bor i. Jag hade någon kunskap som jag fångat upp i tidigare roller och uppdrag. Tror att jag minskade kostnaderna med 40 % genom att upphandla totalt 13 fraktioner. Tror knappt att jag diskar något. Vinkartongen i en låda, Vinflaskorna beroende på om det är vitt eller rött i olika fraktioner. Plastpåsar i en en annan. Tidningar o en o s v. Ingen stans står det att något skall diskas. Informationen finns på engelska också. Jag har också mött problemet att storsamhället skall lägga en soptipp i närheten av där du bor. Hur ser du på det då. Man måste betrakta hela systemet. Finns inget annat sätt. Under dessa år som jag var ordförande, ville föreningen med några undantag att vi skulle få bra ekonomi. Vi hade stenkoll på vatten och energiförbrukning. Alla avvikelser, även små, skulle förstås och analyseras. Inget, ens litet, hack i skivan kunde noteras när vi hade fler och fler fraktioner. Så jag tycker att du sprider myter.

Samma är det ju med vinyl och cd. Digitalt kan vara en alldeles utmärkt källa till välljud och strålande upplevelser. Det kan vinyl också vara. Av olika omständigheter i hela kedjan från ax till limpa så kan båda i praktiken låta bäst. Och en del gånger är det vinylen som drar längsta strået. Det är inget mystiskt i att olika fonogram låter olika. Inga mystiska egenskaper finns där. Det beror ju på hela kedjan.

Men uppenbart så är några riktigt låsta i sin uppfattning och hävdar den digitala teknikens förträfflighet utan att betrakta vad om hänt i hela systemet.

Jaa, det där håller jag nog med om alltihop. Alltså, det finns "miljövänner" (personer som känner varmt för tex källsortering) som diskar sina förpackningar. Jag tror också att jag har sett att man ska skölja ur sina förpackningar innan man lämnar in dem, men varmvatten nämns nog inte. Allt är sådant som jag har upplevt och som den här diskussionen påminner mig om. Och håll med om att, i den mån det görs, är ganska dumt att spola ur en yoghurtkartong med 2 liter varmvatten? Jag gör det inte, många andra gör det inte heller, men när det görs så är det dumt.

Och visst kan vinyl låta bra, och tom bättre än CD om utgåvorna är olika mastrade. Sett som helhet kan alla kombinationer inträffa. Mastering och medium är helt enkelt olika företeelser som inte kan anses hänga ihop annat än statistiskt. Ingvar sade att man inte kan gravera sådant som mastrats för CD på vinyl, men det tror jag inte alls på. Man måste bara styra ut det så svagt så att det inte överstyr (dvs precis som på CD). Det bästa välljud jag har hört har kommit från digitala medier. Det finns förstås skivspelare jag inte har hört, men om de nu är så ovanliga, kan man verkligen säga att vinyl är så bra om man ska betrakta hela kedjan?

Jag tror också på konsumentmakt, och utvecklingen att mastrar som låter bra ges ut på vinyl i stället för på CD är dåligt. Jag vill se det på CD i stället.

IngOehman skrev:Men skälen till att man föredrar vinyl (detta är även skälen till att jag ofta gör det) kan vara att det ofta är väsentligt mindre illa mastrat, vilket i sin tur beror på att man inte KAN mastra det lika illa som CD, eftersom det inte går att gravera då.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-04-12 08:30

Bill50x skrev:Jag har spelat upp några välljudande vinyler och jämfört dessa med digitala motsvarigheter (tex Ane Bruns "It All Starts With One") för några vänner som inte alls bryr sig om ljudkvalitet. De är dock rörande överens om att vinylen är bättre. Ane Brun låter som en bättre musiker helt enkelt. Oavsett ett å annat knäpp under resans gång.

Nästan varenda person utanför vår sfär som jag diskuterar välljud med berättar för mig att vinyl låter bättre ("det är ju så"). Dessutom beskrivs alltid ljudet som varmare. Detta från person som över huvud taget inte vet ett jota om välljud och aldrig bryr sig, de som gladeligen streamar kaskadkodade Youtubeklipp med tv:n som högtalare när det är fest. De svarar så för det tror att det är rätta sättet att svara på, att de förväntas tycka på det sättet.

Nu kanske Ane Brun låter bättre i just ditt fall, det vet jag inget om, men tar det inte för helt otroligt heller. Däremot tvivlar jag kanske på anledningen till varför vännerna svarar att vinylen låter bättre. I alla fall om jag går på erfarenhet från de svar jag fått när vinyl vs. cd diskuterats bland vänner.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-04-12 08:42

I övrigt blir jag riktigt sugen på att ta tag i min vinylrigg när jag åter är tillbaka i Sverige igen efter att ha läst den här tråden. :)
Senast redigerad av shifts 2014-04-12 09:05, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-04-12 09:03

Svante skrev:
Laila skrev:

Den här då?

CODY skrev:Eftersom du inte vill lyssna på det medium som f n ger bäst ljudkvalitet - eller i vart fall bäst överföring från mastern - samtidigt som du antagligen är intresserad av att det låter bra utan istället börjar grotta ned dig i att det är ett dåligt medium, kan man nog utgå från att du s a s står i vägen för dig själv.

Cody syftar väl på LP-mediet och att det skulle ge bäst ljudkvalitet, att det skulle föra över signalen bättre från masterbandet än CD gör?

Det finns nog mer.

Ja det finns mer och jag har skrivit det. Jag anser inte att LP är bättre tekniskt. CD är bättre tekniskt anser jag. Eftersom det går att göra perfekta kopior och det har större bandbredd. Det finns fler fördelar. Jag har skrivit det.

Det jag har påpekat är att LP - för närvarande - i verkligheten oftast ger bättre ljudkvalitet. Jag har också skrivit att jag av den anledningen tycker att det är konstigt att en del, som har hifi som främsta intresse, inte vill köpa LP skivor för att det är tekniskt sämre. Det liknar ett självskadebeteende har jag också skrivit.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-04-12 09:09

CODY skrev:@AndersP

Det handlar för mig om att LPsarna (idag) är mer välgjorda vad gäller ljudkvalitet än vad PCM är. Att någon då börjar tjoa om att LP är ett sämre medium (vilket det säkerligen är i vissa avseenden) är inte relevant eftersom den bästa ljudkvaliteten (idag och i många fall igår) finns att få på LP. OCH ÄVEN OM PCM ÄR ETT TEKNISKT BÄTTRE MEDIUM.

Här t ex framgår det vad jag tycker.

Att jag inte uttryckligen i varje inlägg skriver det beror på att jag tycker att frågan är självklar.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-12 11:22

CODY skrev:Ja det finns mer och jag har skrivit det. Jag anser inte att LP är bättre tekniskt. CD är bättre tekniskt anser jag. Eftersom det går att göra perfekta kopior och det har större bandbredd. Det finns fler fördelar. Jag har skrivit det.

Det jag har påpekat är att LP - för närvarande - i verkligheten oftast ger bättre ljudkvalitet. Jag har också skrivit att jag av den anledningen tycker att det är konstigt att en del, som har hifi som främsta intresse, inte vill köpa LP skivor för att det är tekniskt sämre. Det liknar ett självskadebeteende har jag också skrivit.

Anledningen att jag inte vill köpa LP-skivor är att jag inte vill underhålla en vinylspelare som är tillräckligt bra. Det kostar för mycket och är för mekigt. Sen stör jag mig på knäpp och knaster och är nog för slarvig för att hålla skivorna tillräckligt rena för att slippa det. Detta, tillsammans med vinyldistens lynnighet som jag skrev om tidigare, skulle göra mig besviken alltför ofta om jag investerade så mycket som jag kan tänka mig att investera i en vinylspelare att det inte är värt det. Det är inte självskadebeteende, det är självkännedom.

Konsekvensen är säkert att jag inte lyssnar så mycket på en del genrer som jag skulle göra om de fanns oförstörda på CD, men som Pekka skrev så är det ingen garanti att en vinylpressning låter bättre än en CD-överföring heller.

...och till sist finns det ett visst mått av idealism i valet också, jag vill inte stödja en utveckling som är tekniskt sjuk. Jag tycker att de borde lägga de snällare masteringarna på CD i stället. När jag tänker efter så är det nog faktiskt ett av skälen till att jag gärna skriver om detta, jag hoppas på ökad kundmedvetenhet om hur det är tekniskt, och kanske tom att någon skivbolagsdirektör läser detta. På så sätt är vinylen bra, den har gjort folk medvetna om att det som läggs på CD inte är tekniskt optimalt, kanske blir vinylen en språngbräda mot bättre CD-produktioner?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-12 11:25

CODY skrev:
CODY skrev:@AndersP

Det handlar för mig om att LPsarna (idag) är mer välgjorda vad gäller ljudkvalitet än vad PCM är. Att någon då börjar tjoa om att LP är ett sämre medium (vilket det säkerligen är i vissa avseenden) är inte relevant eftersom den bästa ljudkvaliteten (idag och i många fall igår) finns att få på LP. OCH ÄVEN OM PCM ÄR ETT TEKNISKT BÄTTRE MEDIUM.

Här t ex framgår det vad jag tycker.

Att jag inte uttryckligen i varje inlägg skriver det beror på att jag tycker att frågan är självklar.

Ah. Ungefär som jag resonerar om helheten då. Då blir det ju förbiprat, förstås.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-04-12 11:32

Jag tror inte att LPns överlägsna kvalitet kommer att smitta av sig på cd av detenkla skälet attcd snart kommer att vara ett försvunnet medium.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-12 11:44

Svante skrev:
CODY skrev:Ja det finns mer och jag har skrivit det. Jag anser inte att LP är bättre tekniskt. CD är bättre tekniskt anser jag. Eftersom det går att göra perfekta kopior och det har större bandbredd. Det finns fler fördelar. Jag har skrivit det.

Anledningen att jag inte vill köpa LP-skivor är att jag inte vill underhålla en vinylspelare som är tillräckligt bra. Det kostar för mycket och är för mekigt. Sen stör jag mig på knäpp och knaster och är nog för slarvig för att hålla skivorna tillräckligt rena för att slippa det. Detta, tillsammans med vinyldistens lynnighet som jag skrev om tidigare, skulle göra mig besviken alltför ofta om jag investerade så mycket som jag kan tänka mig att investera i en vinylspelare att det inte är värt det. Det är inte självskadebeteende, det är självkännedom.

Konsekvensen är säkert att jag inte lyssnar så mycket på en del genrer som jag skulle göra om de fanns oförstörda på CD, men som Pekka skrev så är det ingen garanti att en vinylpressning låter bättre än en CD-överföring heller.

Så nu grannar huka er. Nu skall vi ut och söka. Popsnöret påstår att "jag" inte hde ordning på vinylspelet när cd:n köptes in. Finns ju svårigheter med vinylen. Puh

...och till sist finns det ett visst mått av idealism i valet också, jag vill inte stödja en utveckling som är tekniskt sjuk. Jag tycker att de borde lägga de snällare masteringarna på CD i stället. När jag tänker efter så är det nog faktiskt ett av skälen till att jag gärna skriver om detta, jag hoppas på ökad kundmedvetenhet om hur det är tekniskt, och kanske tom att någon skivbolagsdirektör läser detta. På så sätt är vinylen bra, den har gjort folk medvetna om att det som läggs på CD inte är tekniskt optimalt, kanske blir vinylen en språngbräda mot bättre CD-produktioner?

För förtydligandes skull är jag inte alls någon förkämpe för vinyl eller ens välljud. Det fodras ju någon form av aktivitet för att kunna bli en aktivist. Däremot kan jag hitta att jag vid några tillfällen blivit lite aktivistisk av mig gällande några isolerade miljöfrågor.
Vinyl är svårt, defintitvt svårare än den digitala tekniken, för användare. Vinylskivor kan degraderas, slitas och bli smutsiga. De kan knastra bara för att det är dålig vinyl som använts. De finns också inbyggda problem som är svåra att hantera. Just nu lyssnar jag på en gammal skiva med Ravi Shankar. Lite knaster finns där. Men annars frisk.
Skall ta en parallell mellan aluminiumburken och cdskivan. När jag var ung så var det glasflaskor och plåtburkar som gällde. En relativ småskalig produktion. Att tillverka aluminiumburkar är en så rasande effektiv teknik så att en liten marknad som Sverige är för liten. En fabrik fyller alla behov för öl och dricka. Då var ju min erfarenhet av plåtburkar begränsad till sjökanter och skogsdungar där vi unga samlades för att titta på varandra, sjunga och festa. Jag själv tyckte och det blev lite skriverier om min enmanskamp mot energisslukaren aluminiumburken. Den skulle ju heller inte rosta utan ligga på sjöbotten och skogskanter. Det blev dock pant på eländet. Så nu skulle ju bryggerierna tappa antingen på flaska eller aluminiumburken. Aluminiumburken trängde sakta ut alla andra format. Bryggerierna blev allt större. Ingen konkurrens kunde upprätthållas där aluburken for fram. Effektiv som attan! Vad fick jag som konsument? Mindre att välja på. En del ansåg produkterna för slätstrukna. En motkraft bildas. Och idag en mängd mikrobryggerier som ju tappar på glas. Ibland för hand. Vad man gillar för öl är ju en smakssak. Men dricker gärna ngt från en liten bryggare med lite karaktär.

Parallellen finns till hur marknaden för musik utvecklats. Mainstream som sänds över radio och spelas i butik m m har drabbats av komprimeringar för att det passar detta sätt att sprida musik på. Självklart finns det mindre segment sådant som inte drabbas på samma sätt. Segmentet vinylskivor som ju inte spelas över enkla hörlurar, i bilradio och i butik drabbas inte så systematiskt som digital mainstream.
Ungefär så. Nu spelar Popsnöret en cd med Depeche Mode. Helt ok det med.

……………………………………………………………..
Nu söker vi på det jag lyssnar på. Om du vill söka själv på en artist så skriv artist + dynamik range.

http://dr.loudness-war.info/album/list? ... che%20Mode
Det är Depeche mode, Delta Machine som jag lyssnar på. En digital utgåva.
Går inte att kopiera texten utan den intresserade kan ju se hur de olika varianterna ser ut.
Det jag lyssnar på är OK. Men nu ut och leta efter vinylen. Popsnöret har jagat mig runt efter den. Vinylutgåvan verkar ju vara klart intressant. I den praktiska världen.

Nu grannar finns det risk för överhörning. Snart kanske.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-12 12:15

CODY skrev:Jag tror inte att LPns överlägsna kvalitet kommer att smitta av sig på cd av detenkla skälet attcd snart kommer att vara ett försvunnet medium.

Ja, och som jag skrev någonstans så menar jag egentligen "digitala medier utan förlustande snålkodning" när jag skriver CD. Digitala medier kommer att finnas kvar, det är vi väl överens om?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-12 13:50

Svante skrev:
CODY skrev:Jag tror inte att LPns överlägsna kvalitet kommer att smitta av sig på cd av detenkla skälet attcd snart kommer att vara ett försvunnet medium.

Ja, och som jag skrev någonstans så menar jag egentligen "digitala medier utan förlustande snålkodning" när jag skriver CD. Digitala medier kommer att finnas kvar, det är vi väl överens om?

Ska du ut å förlusta dig nu igen(detta eviga förlustande :x )? . . . nä, ja ska till jobbet å snålkoda . . . typ. 8)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-04-12 14:33

Svante skrev:

Du skulle ju kunna prova LP. Enligt framstående LTS-medlemmar kan man genom en skivspelare som kostar ca. 500 kr och en pickup för ca. 2000 kr få ljud som masterband (Dual 500 + OM 40). Pickupförstärkare kan man bygga själv för några hundra kronor. Håller du efter dina skivor blir det inte så mycket knaster. Ditt behov av och förmåga till idealism kan du använda bättre, tycker jag. Jag har varit aktiv i föreningarna Inidviduell människohjälp och Amnesty.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-12 18:16

Kronkan och Popsnöret provar rent subjektivt

Så hemma igen med Depeche Mode Delta Machine 2013. Här är den på tuben.
https://www.youtube.com/watch?v=iY47Ui5BDv8
Skivan är helt slumpmässigt vald eftersom det var den som Popsnöret satte på när jag skrev första inlägget. Den inköptes förra året och då var Gyrodecen inte i form. Det är ett dubbelalbum med texten tryckt på inneromslaget. Kostar 139 kr på Bengans i Göteborg. Yttre plastficka följer med från Bengans. Skivan spelas upp på Emipire 598 med orginalnål. Normalt riaa-kurva inställd.
Cd spelas på en E-sound. Kablaget till Empiren är längre och av sämre kvalité delvis oskärmat.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
På Bengans så träffar jag en kille som jag har stor erfarenhet av skivspelare. Det visar sig att han haft skivspelaren/Empiren 598 hemma hos en kompis. Den hade då några uppenbara funktionsfel volket gjorde det till ett större projekt. Han påstår att den firma som tillverkat pickuppen troligtvis är tillverkad av ett bolag som idag heter Bentz. Jag tackar honom för att de lämnat tillbaka skivspelaren och hur jag gjort för att återställa funktionerna. Han vet vilka delar som är svåråtkomliga. Bland annat remmen som just hos den jag har är för bred. Det blir inte rätt korrekt funktion i hur man reglerar hastigheten med för bred rem. Denna slutsats misstänkte jag men fick den nu bekräftat så försöka komma åt korrekt rem i någon oklar framtid. Berättar om mina tweaks av tallrik, chassi samt den flytande upphängningen. Han varnar för ”döden”. Men säger att jag bedömmer att det är en liten justering av resonanserna. Som jag upplever som positiva. Frågar honom om någon erfarehet kring inställningen av pickofaraderna. Men jag löser inte problemet men blir ändå trygg i förvisningen att så där våldsamt fel kan det ju inte vara.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………

Så här beskrivs den ”dynamic range” på olika utgåvor enligt Dynamic Range Database. Första siffran är totalsiffran. Andra siffran är minimum den sista är maximum.

HD Tracks 24/44.1/ 6 tot 4 (min) 8 (max)
Eu Vinyl – New Ripe/ 11 tot 10 (min) 12 (max)
MP3 Download Bonus/ 6 tot 4 (min) 8 (max)
Vinyl Eu/ 10 tot 10 (min) 11 (max)
Vinyl Us/ 10 tot 9 (min) 11 (max)
De Lux Disc 1/ 6 tot 4 (min) 8 (max)
Bonus Cd/ 7 tot 6 (min) 8 (max)

På pappret har alla vinylutgåvor högre dynamik. Oavsett om det är MP3 eller HD eller annan form av digital lagring så är dynamiken lägre.
Men inte ens vinylutgåvorna är speciellt dynamiska. Men observera att HD utgåvan har lägre dynamik än Bonus CD.

Skillnaden mellan vår cd och vinyl kan höras. Klart att det hörs något. Popsnöret kallar vår gamla cd ”plattare i ljudet” om vinylen säger hon ”bättre djup”. Själv tycker jag att det är mera kontroll i basen. Popsnöret har ingen aning om Loudness War eller annat elände. Man måste ju hålla sådana lugna.
Som jag tidigare sagt så är cd ok men vinylen något bättre och föredras om man som vi nu har båda utgåvorna.

Ingen magi utan det är så att vinylen är bästa valet i en del fall. :D :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-12 18:45

Kronkan skrev:På pappret har alla vinylutgåvor högre dynamik. Oavsett om det är MP3 eller HD eller annan form av digital lagring så är dynamiken lägre.
Men inte ens vinylutgåvorna är speciellt dynamiska. Men observera att HD utgåvan har lägre dynamik än Bonus CD.

Fast det där är en farlig jämförelse. Jag antar att de mäter "dynamik" som toppfaktor? En vinylknäpp ger en topp, och toppfakorn ökar lika mycket som toppen överstiger musikens maxvärde.

Toppfaktorn är ett bra mått på förstörelse när man har masteringar som har optimerats mot ett "hårt tak", ett sådant som CD har. Men det är inte en robust mätmetod om man blandar in vinylmediet.

...vilket förstås inte hindrar att vinylutgåvan faktiskt är mindre mosad.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-12 19:18

Svante skrev:
Kronkan skrev:På pappret har alla vinylutgåvor högre dynamik. Oavsett om det är MP3 eller HD eller annan form av digital lagring så är dynamiken lägre.

Fast det där är en farlig jämförelse. Jag antar att de mäter "dynamik" som toppfaktor? En vinylknäpp ger en topp, och toppfakorn ökar lika mycket som toppen överstiger musikens maxvärde.

Toppfaktorn är ett bra mått på förstörelse när man har masteringar som har optimerats mot ett "hårt tak", ett sådant som CD har. Men det är inte en robust mätmetod om man blandar in vinylmediet.

...vilket förstås inte hindrar att vinylutgåvan faktiskt är mindre mosad.

Till och med Bonus CD som väl följer med i vissa kampanjer mätr bättre än HD varianten. Finns inget knäpp. Samtliga spår finns redovisade.

Skillnaden finns. Tyvärr uppenbara. De var dock sorgerligare när jag redovisade en enkel test med Johnny Cashs senaste skiva Cash. Lyssnar först på bonus-cd. Känslan är ju OK. Sedan på med vinylen 8O . Varför gör de så. Det blir ju helt plötsligt djup och svärta. Varför?

Jag kämpar inte för vinyl. Från början så var det ju bara så att jag ville ha en fräck spelare för att tillsammans med Popsnöret lyssna på lite gamla saker. Inget mer. Gå och köpa ny eller begagnad vinyler fanns inte på kartan. Musik fanns på cd. Funderade då på hur denna del av anläggningen skulle kunna förbättras. Inget sådant längre Svante. Inget!. Däremot en liten kärlek till välljud. Kanske mest hos mig men sambon hänger gärna med. Går det fel så är domen hård från hennes sida.

Hon är övertygad om att vinyl låter bättre. Möjligtvis tror hon att tekniken är bättre. Vad vet jag? För mig är ju hela projektet svårigheter. Speciellt vinyldelen. Även hustrun kan tröttna på alla fjärkontroller och allt som kan gå fel.

Men vinylen konkurrerade ut cd:n hemma hos oss. Så blev det. Men visst spelas det cd. Idag köpte Popsnöret en cd - Jills veranda.

Men det kanske finns någon som kan lägga ut lite kurvor med jämförelser mellan cd och vinyl så kommer det ju synas hur vingklippt det kan vara vid moderna utgåvor. Vinylen troligtvis ngt bättre. Måste nu montera vinställ i Popsnöret lilla vinkällare som finns i hennes förråd/klädkammare.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-12 22:43

Kronkan skrev:Jag kämpar inte för vinyl. Från början så var det ju bara så att jag ville ha en fräck spelare för att tillsammans med Popsnöret lyssna på lite gamla saker. Inget mer. Gå och köpa ny eller begagnad vinyler fanns inte på kartan. Musik fanns på cd. Funderade då på hur denna del av anläggningen skulle kunna förbättras. Inget sådant längre Svante. Inget!. Däremot en liten kärlek till välljud. Kanske mest hos mig men sambon hänger gärna med. Går det fel så är domen hård från hennes sida.

Hon är övertygad om att vinyl låter bättre. Möjligtvis tror hon att tekniken är bättre. Vad vet jag? För mig är ju hela projektet svårigheter. Speciellt vinyldelen. Även hustrun kan tröttna på alla fjärkontroller och allt som kan gå fel.

Men vinylen konkurrerade ut cd:n hemma hos oss. Så blev det. Men visst spelas det cd. Idag köpte Popsnöret en cd - Jills veranda.

Men det kanske finns någon som kan lägga ut lite kurvor med jämförelser mellan cd och vinyl så kommer det ju synas hur vingklippt det kan vara vid moderna utgåvor. Vinylen troligtvis ngt bättre. Måste nu montera vinställ i Popsnöret lilla vinkällare som finns i hennes förråd/klädkammare.

Ja, sorgligt är det.

Men det är också beroende på genre. Vi ska inte glömma det i diskussionen, vi har olika smak och lyssnar på olika genrer. Därför kan vinyler (inklusive sin mastering) ge bättre ljud än CD (inklusive sin mastering) för några av oss men inte för andra.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-04-13 00:02

Svante skrev:
Kronkan skrev:Jag kämpar inte för vinyl. Från början så var det ju bara så att jag ville ha en fräck spelare för att tillsammans med Popsnöret lyssna på lite gamla saker. Inget mer. Gå och köpa ny eller begagnad vinyler fanns inte på kartan. Musik fanns på cd. Funderade då på hur denna del av anläggningen skulle kunna förbättras. Inget sådant längre Svante. Inget!. Däremot en liten kärlek till välljud. Kanske mest hos mig men sambon hänger gärna med. Går det fel så är domen hård från hennes sida.

Ja, sorgligt är det.

Men det är också beroende på genre. Vi ska inte glömma det i diskussionen, vi har olika smak och lyssnar på olika genrer. Därför kan vinyler (inklusive sin mastering) ge bättre ljud än CD (inklusive sin mastering) för några av oss men inte för andra.

Genre?

Men snälla rara......

Jag har inget emot din ståndpunkt och ditt ställningstagande i denna diskussion men din von oben-attityd börjar bli lite jobbig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-13 00:20

Jansson skrev:Genre?

Men snälla rara......

Jag har inget emot din ståndpunkt och ditt ställningstagande i denna diskussion men din von oben-attityd börjar bli lite jobbig.

Jag ser det inte som en "von oben" attityd. Snarare en realitet. I vissa genrer så jobbar man inte lika hårt med komprimering och limitering och där kommer det bättre tekniska formatet till sin rätt. Vi som tycker om rock och pop är illa behandlade när det kommer till ljudkvalitet, tyvärr.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-04-13 00:26

Svante skrev:
petersteindl skrev:Frågan är, med vilket medium får man oftast bättre ljud om man handlar musik i affär eller från affär på nätet?

Tag en godtycklig konsument på stan som skall tjacka ett fonogram med godtycklig popmusik som ges ut i nutid, antingen en CD eller en LP.

Vilket har störst sannolikhet att ge bättre ljud, en optimal CD-avspelning eller en optimal LP-avspelning?

Mvh
Peter

Ja, det är två intressanta frågor.

Det finns fler:
1. Vilket medium är bäst.
2. Vilket sätt är bäst att mastra på.

Och som vi har sett är det viktigt att veta vilken fråga man diskuterar. Att svara utan att veta vad frågan är leder till förvirring.

Du svarar på mina frågor genom att ställa två nya helt andra frågor?!

Nåväl, jag skall svara på dina 2 frågor, så får vi se om du kan svara på mina.

1. Det medium som konsumenten till övervägande del köper har konsumenten bedömt vara bäst.

2. Det bästa sättet att mastra på är på det sätt som skivbolaget kan sälja flest fonogram på där det kortsiktiga perspektivet dominerar för att täcka kostnaderna för utgivandet av fonogrammet.

Båda mina svar innebär en win -win situation mellan artist, skivbolag och konsument.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi