Kronkan och Popsnöret provar rent subjektivtSå hemma igen med Depeche Mode Delta Machine 2013. Här är den på tuben.
https://www.youtube.com/watch?v=iY47Ui5BDv8Skivan är helt slumpmässigt vald eftersom det var den som Popsnöret satte på när jag skrev första inlägget. Den inköptes förra året och då var Gyrodecen inte i form. Det är ett dubbelalbum med texten tryckt på inneromslaget. Kostar 139 kr på Bengans i Göteborg. Yttre plastficka följer med från Bengans. Skivan spelas upp på Emipire 598 med orginalnål. Normalt riaa-kurva inställd.
Cd spelas på en E-sound. Kablaget till Empiren är längre och av sämre kvalité delvis oskärmat.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
På Bengans så träffar jag en kille som jag har stor erfarenhet av skivspelare. Det visar sig att han haft skivspelaren/Empiren 598 hemma hos en kompis. Den hade då några uppenbara funktionsfel volket gjorde det till ett större projekt. Han påstår att den firma som tillverkat pickuppen troligtvis är tillverkad av ett bolag som idag heter Bentz. Jag tackar honom för att de lämnat tillbaka skivspelaren och hur jag gjort för att återställa funktionerna. Han vet vilka delar som är svåråtkomliga. Bland annat remmen som just hos den jag har är för bred. Det blir inte rätt korrekt funktion i hur man reglerar hastigheten med för bred rem. Denna slutsats misstänkte jag men fick den nu bekräftat så försöka komma åt korrekt rem i någon oklar framtid. Berättar om mina tweaks av tallrik, chassi samt den flytande upphängningen. Han varnar för ”döden”. Men säger att jag bedömmer att det är en liten justering av resonanserna. Som jag upplever som positiva. Frågar honom om någon erfarehet kring inställningen av pickofaraderna. Men jag löser inte problemet men blir ändå trygg i förvisningen att så där våldsamt fel kan det ju inte vara.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
Så här beskrivs den ”dynamic range” på olika utgåvor enligt Dynamic Range Database. Första siffran är totalsiffran. Andra siffran är minimum den sista är maximum.
HD Tracks 24/44.1/ 6 tot 4 (min) 8 (max)
Eu Vinyl – New Ripe/ 11 tot 10 (min) 12 (max)
MP3 Download Bonus/ 6 tot 4 (min) 8 (max)
Vinyl Eu/ 10 tot 10 (min) 11 (max)
Vinyl Us/ 10 tot 9 (min) 11 (max)
De Lux Disc 1/ 6 tot 4 (min) 8 (max)
Bonus Cd/ 7 tot 6 (min) 8 (max)
På pappret har alla vinylutgåvor högre dynamik. Oavsett om det är MP3 eller HD eller annan form av digital lagring så är dynamiken lägre.
Men inte ens vinylutgåvorna är speciellt dynamiska. Men observera att HD utgåvan har lägre dynamik än Bonus CD.
Skillnaden mellan vår cd och vinyl kan höras. Klart att det hörs något. Popsnöret kallar vår gamla cd ”plattare i ljudet” om vinylen säger hon ”bättre djup”. Själv tycker jag att det är mera kontroll i basen. Popsnöret har ingen aning om Loudness War eller annat elände. Man måste ju hålla sådana lugna.
Som jag tidigare sagt så är cd ok men vinylen något bättre och föredras om man som vi nu har båda utgåvorna.
Ingen magi utan det är så att vinylen är bästa valet i en del fall.