Vinylcalle skrev:IngOehman skrev:Det jag skrev i mitt försiktiga inlägg (som du försöker få andra tro var något annat) var ju heller
inte att det blivit billigare, bara att HiFi om något har ökat mindre i pris än andra varor. Att
"öka mindre" är inte att minska i pris.
Vh, iö
Ja och det har jag visat att det inte stämmer.
Du har visat att du inte kunnat hitta ett enda exempel på det vi talar om - prisutveckling för hifi-
elektronik. Istället har du skrivit om pickuper och skivspelare.
Vinylcalle skrev:I stället för att skriva ett jättelångt svar får du gärna hänvisa till produkter som fanns 1992 och fortfarande tillverkas i en knappt förändrad version där priset minskat mindre än konsument index.
Om det jag skrivit inte har fått dig att förstå så kan du nog inte förstå, men ge det en chans till. Mina
inlägg finns kvar och du kan försöka läsa dem flera gånger. De är inte svåra att förstå. Några exempel på
produkter av den typ vi talar om finns inte, annat än möjligen inom "rip of high end"-kategorin, och där
sätts ju priser precis hur som helst.
"Problemet" är att det när det gäller elektronik är att det pågår en ständig utveckling, och komponenter
som t ex transistorer kommer och går. Och missförstå mig inte när jag skrev utveckling, det har dykt upp
rätt många transistorer som egentligen inte är bättre än dem de ersatt eller de som fanns och en hel del
verkligt bra transistorer har även försvunnit, som nog många önskar hade funnits kvar, så övertolka inte
att jag skrev utveckling, nyckelordet är förändring.
Vill man veta vad en motsvarande förstärkare kan säljas för idag, så måste man titta på vilka prestanda
den skall ha, identiskt lika går nämligen ofta inte att göra. Från det kan kan titta på summan av kompo-
nenterna som krävs för att göra något liknande, och priset till kund påverkas även mycket av sådana
faktorer som tillverkningsland, seriestorlekar och hur distributionskanalerna ser ut.
Men allt det där har jag ju redan skrivit om i de tidigare inläggen så läs dem istället.
Och du har fått exempel på att man kan komma ned i väldigt låga priser för lite liknande prestanda som
NAD 208 hade.
Vinylcalle skrev:Jag har forskat i det här.
MvH Carl
Din "forskning" har uppenbart lett dig snett och praktiskt taget alla verkar ha bättre koll på detta än du.
Eller också har du missförstått det jag skrivit och tror att jag talar om något helt annat än just vad stora
effektförstärkare av NAD208-dignitet kan tänkas kunna kosta till kund.
Det beror på, och det beror på mycket.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).