@ Svante: Jag skall försöka svara på din fråga även om jag anser mig redan ha svarat så verkar det som om du inte förstått. Då vill jag försöka förtydliga.
petersteindl skrev: Jag missförstod inte dina frågor varken avsiktligt eller oavsiktligt. Jag svarade på frågorna såsom du ställde dem. Mina svar får du se som en spegelbild på hur det fungerar i praktiken ute i världen. Ordet "bäst" kan innebära så många olika saker beroende på ur vilken synvinkel man betraktar realiteten. Jag gav den synvinkel som jag tror är helt dominernde på marknaden.
Svante skrev: ...fast inte svarade du på frågorna som de var avsedda att tolkas. Alltså missförstod du dem. Att förstå någon är att förstå dennes avsikt. Om du har läst tråden, och det tror jag du har, så var det väl inte så himla långsökt att jag menade "tekniskt bäst" med "bäst". Därför tror jag att du avsiktligt missförstod frågan för att vinna en retorisk poäng.
petersteindl skrev: Nej Svante, du har helt fel. Jag gav dig en annan bild av situationen än den bild du enkom ser.
Svante skrev: Ok, men om du försöker, vad tror du jag menade då? Ärligt.
Svante, jag har funderat på vad du menar med just denna din fråga som jag dessutom anser vara ställd på ett oförskämt sätt. Jag anser att du redan fått flera utförliga och ärliga svar av mig. Du börjar med att skriva "om jag försöker". Vad är det som jag skall försöka? Och vad är det som jag i så fall inte tidigare försökt? Jag har hela tiden vetat exakt vad du menar med dina två frågor och jag har svarat dig. Dessutom skriver du "Ärligt." Menar du att du anser mina tidigare svar vara oärliga? I så fall tycker jag faktiskt synd om dig.
Jag gör en rekapitulation. Jag började denna frågestund genom att ställa följande frågor:
petersteindl skrev:Frågan är, med vilket medium får man oftast bättre ljud om man handlar musik i affär eller från affär på nätet?
Tag en godtycklig konsument på stan som skall tjacka ett fonogram med godtycklig popmusik som ges ut i nutid, antingen en CD eller en LP.
Vilket har störst sannolikhet att ge bättre ljud, en optimal CD-avspelning eller en optimal LP-avspelning?
Mvh
Peter
Som jag ser det är mina frågor helt allmängiltiga d v s var och en får svara helt fritt ur sin synvinkel sett. Det är fritt att svara.
Då kommer du med följande frågor:
Svante skrev:
Ja, det är två intressanta frågor.
Det finns fler:
1. Vilket medium är bäst.
2. Vilket sätt är bäst att mastra på.
Och som vi har sett är det viktigt att veta vilken fråga man diskuterar. Att svara utan att veta vad frågan är leder till förvirring.
Som jag ser det så är dina frågor väsensskilda gentemot mina frågor i det att dina frågor inte är allmängiltiga d v s att var och en som svarar inte enligt dig får svara ur sin horisont sett och det visste jag redan från början och därför tycker jag dina två frågor är ställda på felaktigt sätt. Var och en som inte anser samma som du bör kunna få svara på sitt sätt. Ta t.ex. Didrik deGeer, han kommer svara på sitt sätt. Tim de Paravicini likaså och i princip alla kommer svara på sitt sätt. Problemet är att du troligtvis inte skulle acceptera deras svar. Du accepterar endast att var och en skall svara på dina frågor från din horisont sett. Där anser jag att du gör ett stort misstag. Man måste i så fall alltså veta exakt vad Svante anser och svara så som Svante anser. Det kallar jag för retoriskt. Jag har hela tiden vetat mycket väl att du i dessa fall avser det tekniska med ordet bäst, men det är inte alla som tycker lika och som lägger värderingen på det sättet.
Med dina frågor visste jag att du menar de tekniska aspekterna och du ändrar sedan till följande;
Vilket medium överför mastern med minst förvrängning? Även denna fråga är som jag ser det problematisk att svara på. I praktiken är mitt svar LP

Men om du istället hade skrivit din fråga så här så hade man (jag) troligtvis kunnat svara mer i din smak.
Vilket medium har möjligheten att överföra mastern med minst förvrängning? Jag skulle troligtvis svara det digitala, men bara under vissa förutsättningar (24/96 t.ex.). Dock är det så att många skulle svara det analoga och jag förstår dem också.
Din andra fråga kan möjligtvis vara lättare att svara på;
Vilket sätt att mastra tillför mest distorsion, det som idag typiskt används för LP eller CD? Svaret som jag ger är CD. Men min följdfråga som jag anser vara betydligt intressantare är:
Varför är det sätt, som idag typiskt används att mastra CD på, som det är? Då går man till roten. Du har försökt göra det i ett senare inlägg i denna tråd, men jag tror inte du har rätt i din analys.
Problemet i din ursprungliga frågeställning är att du från början ville ha svar där ordet "bäst" ingick och du vill att andra ger sina svar ur din synvinkel sett. Blir inte det som att prata med en vägg och höra sitt eget eko?
Ett tänkbart svar på din första fråga är att LP med analoga inspelningar är tekniskt sett bäst. Fråga Didrik deGeer eller Tim de Paravicini eller Van den Hul eller många andra som anser att det analoga mediet är överlägset ljudmässigt sett . Jag är övertygad om att du inte skulle acceptera deras svar, lika lite som mitt svar som var ur marknadens synvinkel.
Efter att ha funderat en del på dina frågor så kände jag att jag inte kunde ge dig något annat svar än det jag anser vara korrekt, nämligen följande:
petersteindl skrev:
Du svarar på mina frågor genom att ställa två nya helt andra frågor?!
Nåväl, jag skall svara på dina 2 frågor, så får vi se om du kan svara på mina.
1. Det medium som konsumenten till övervägande del köper har konsumenten bedömt vara bäst.
2. Det bästa sättet att mastra på är på det sätt som skivbolaget kan sälja flest fonogram på där det kortsiktiga perspektivet dominerar för att täcka kostnaderna för utgivandet av fonogrammet.
Båda mina svar innebär en win -win situation mellan artist, skivbolag och konsument.
Mvh
Peter
Jag gav dig ovanstående svar som jag hoppades skulle ge viss eftertanke. Jag ansåg därför att det var det mest korrekta och bästa svar jag kunde ge. Det var allmänt hållna svar som jag anser spegla sanningen.
Då svarade du följande:
Svante skrev: Nej jag svarade inte på dina frågor alls. Jag tänkte mig att man genom att göra listan med frågor komplett så kunde man få en bättre överblick över problemställningen. Du missförstår mina frågor när du försöker svara om det är avsiktligt vet jag inte, så jag listar alla fyra frågorna igen, med mina omformulerade så att de blir svårare att missförstå.
1. Vilket medium innehållande modern nyproducerad popmusik ger oftast bäst ljud hemma, CD eller LP?
2. Vilket av dessa medier innehållande modern nyproducerad popmusik ger bäst ljud om avspelningsutrustningen är optimal för båda?
3. Vilket medium överför mastern med minst förvrängning?
4. Vilket sätt att mastra tillför mest distorsion, det som idag typiskt används för LP eller CD?
Mina svar blir:
1. Det beror på, men om skivbolaget har gjort en ny LP-utgåva är nog chansen hygglig att den vinner. Men vid typiskt användande kommer den med tiden att slitas och ge knaster.
2. Som 1, men med mindre mängd knaster och vinyldist. Både 1 och 2 har undantag, men inte så många i genren modern nyproducerad popmusik.
3. CD, tveklöst.
4. CD, men det finns massor med undantag från det typiska, i olika grad i olika genrer.
Det tyckte jag var ett bra svar och det skrev jag också. Nu specificerade du dina två frågor utan att använda ordet "bäst". Då går det lättare för var och en att svara men som jag skrev så skulle jag omformulera fråga 3.
Jag har förstått väldigt väl vad du menar med dina frågor, men då du använder ordet bäst så får du finna dig i att svararen endast kan svara ur sin synvinkel vad denne anser vara bäst. Någon som jobbar med mastring svarar på sitt sätt, jag svarar på mitt sätt och du svarar på ditt sätt vad var och en anser vara "bäst" om det är det ordet som står i frågeställningen.
Jag hoppas du kan föstå det jag menar.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.