Rippning av CD kontra LP?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Rippning av CD kontra LP?

Inläggav Kronkan » 2014-04-14 21:18

Svante skrev:
Kronkan skrev:Men jag köper ju gärna LP begagnat från tiden det gäller exempelvis från 50/60-talet. Då tolkar jag att det fenomen som Svante talar om inte kan uppstå. Det gäller tokmastrat.

Nej, just det, du kommer inte att hitta en LP från 60-talet som är utsatt för samma tokmaximering som det finns på många (inte alla) sentida CD. Samtidigt är det inte bara tokmaximering som är ett problem i en överföringskedja. LPn du hittar kommer säkert att ha en del knaster och vinyldist, och oklar tonkurva.

Det är väl det som är det svåra med den här diskussionen, det är många saker som måste vägas ihop till en helhet. Den sammanvägningen är inte alldeles lätt och dessutom personlig. Jag tycker väldigt illa om knaster och vinyldist, andra kanske tycker det är charmigt, och framför allt mindre illa än tokmaximering. Jag tycker illa om båda.

Och som Pekka sa: det finns gott om dåliga produktioner på LP också, och gott om slitna plattor. Så man borde kanske inte diskutera CD kontra LP utan bra/dåliga produktioner i stället.

Tack för svaret Svante. För mig är det inget konstigt alls att avstå från den lite i grunden krångligare vinylen. Inte alls. Inget konstigt alls. Men jag har ju delvis gått en annan väg. Det finns dålig vinyl. Vinylen i säg ger ju inga garantier att det är en sund produkt eller om den är begagnat att den är välskött. Inga garantier alls.

Jag har heller inte påstått att de cd jag jämfört med att de är olyssningsbara. De är ok utifrån en enkel subjektiv betraktelse. En del digitala spår jag har hemma är helt enkelt fantastiska. Lyssnar då och då på lite moderna folkmusik. Oj oj. Följer med någon tidning.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-04-14 22:36

Kronkan skrev:...Har en del tidiga Johnny Cash. Tyvärr inte ”The Fabulous Johnny Cash” från 1958. ...

Tips: 2013 gavs den ut i HD-version, http://www.hdtracks.com/the-fabulous-johnny-cash jag diggar den hårt :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-04-15 03:11

Svante skrev:
petersteindl skrev:
Svante skrev: ...fast inte svarade du på frågorna som de var avsedda att tolkas. Alltså missförstod du dem. Att förstå någon är att förstå dennes avsikt. Om du har läst tråden, och det tror jag du har, så var det väl inte så himla långsökt att jag menade "tekniskt bäst" med "bäst". Därför tror jag att du avsiktligt missförstod frågan för att vinna en retorisk poäng.

Nej Svante, du har helt fel. Jag gav dig en annan bild av situationen än den bild du enkom ser.

Ok, men om du försöker, vad tror du jag menade då? Ärligt.

Jag tror du menade detta.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-15 11:12

Jag beställer ett ex på vinyl och ett ex på cd om priset är acceptabelt. Behöver inget annat format.
:)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-15 11:13

Hoppsan. Något blev fel.
Hälsningar ändå

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-04-15 23:08

arkman skrev:

Lite intressant att CA kom fram till att mp3-versionen av albumet var det digitala formatet med bäst ljud.

Det finns därmed en möjlighet för alla hifiintresserade att köpa den mindre välljudande CDn för att tillsammans hjälpas åt skicka signaler till (något som kallas för ) skivbolagen och därmed se till att all ljudkvalitet inte försunkas. I onödan.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-16 00:13

CODY skrev:
arkman skrev:

Lite intressant att CA kom fram till att mp3-versionen av albumet var det digitala formatet med bäst ljud.

Det finns därmed en möjlighet för alla hifiintresserade att köpa den mindre välljudande CDn för att tillsammans hjälpas åt skicka signaler till (något som kallas för ) skivbolagen och därmed se till att all ljudkvalitet inte försunkas. I onödan.

+1 . . . typ.8)

Undrar just hur bra en mp3- kopia av en mp3:a skulle kunna vara o.s.v. . . . te slut så blirä nog möe bätter än originale . . . typ :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-04-16 02:59

Laila skrev:
CODY skrev:
arkman skrev:Lite intressant att CA kom fram till att mp3-versionen av albumet var det digitala formatet med bäst ljud.

+1 . . . typ.8)

Undrar just hur bra en mp3- kopia av en mp3:a skulle kunna vara o.s.v. . . . te slut så blirä nog möe bätter än originale . . . typ :P

Ja, och av detta lär vi oss att det viktiga är dock att CD-systemet ger rak frekvensgång och därmed alltid är bäst. Varje fördärvningen av musikstycket kommer kunna återges perfekt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-04-16 05:58

Det finns en anledning till att Pekka (till exempel) jämför olika utgåvor i jakt efter den bästa.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-04-16 06:53

Peter hade börjat redan på 70-talet då jag träffade honom. Vare sig man köper cd eller vinyl så finns det alltid olika bra utgåvor. Tycker att HD-utgåvor har en poäng där då om man är intresserad kan ofta följa folks diskussioner om det nu är bästa versionen som man gjort High-Rez av. Fördelen med digitalt nerladdat är att distributionen är överlägsen alla typer av skivor.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-04-16 07:24

Harryup skrev:Fördelen med digitalt nerladdat är att distributionen är överlägsen alla typer av skivor.

+1

Att distribuera högupplöst inspelad musik, tryckt på en plastbit, skickad över värden i kartonger, på båt/lastbil... är verkligen inte klokt. Idag när man kan skicka ursprungsinformationen elektroniskt och dessutom utan att först behöva skrapa av information för att den skall passa ett distributionsformat (CD). Idag är det så många onödiga saker som drabbar musiken från studion till konsumenterna! Trist, kostsamt, kvalitetsförsämrande och onödigt.

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-04-16 09:05

hcl skrev:
Harryup skrev:Fördelen med digitalt nerladdat är att distributionen är överlägsen alla typer av skivor.

+1

Att distribuera högupplöst inspelad musik, tryckt på en plastbit, skickad över värden i kartonger, på båt/lastbil... är verkligen inte klokt. Idag när man kan skicka ursprungsinformationen elektroniskt och dessutom utan att först behöva skrapa av information för att den skall passa ett distributionsformat (CD). Idag är det så många onödiga saker som drabbar musiken från studion till konsumenterna! Trist, kostsamt, kvalitetsförsämrande och onödigt.

Den dagen det inte finns fysiska skivor slutar jag handla. För mig är det mycket viktigt att kunna hålla ett fint häfte med text och bild i handen när jag lyssnar och även sälja/köpa begagnade skivor eller låta de gå i arv. Det är verkligen inte "onödigt".

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-04-16 09:22

MultiMan skrev:
hcl skrev:

+1

Den dagen det inte finns fysiska skivor slutar jag handla. För mig är det mycket viktigt att kunna hålla ett fint häfte med text och bild i handen när jag lyssnar och även sälja/köpa begagnade skivor eller låta de gå i arv. Det är verkligen inte "onödigt".

Du skulle kunna få texten digitalt och printa själv, eller få ett häfte med posten. Vore inte det bra nog?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-16 10:38

JAg är definitivt ingen systematisk samlara av vinyl. Men för mig har även konvolutet m m en betydelse. ÄVen själva kvaliten, bild och design. Så stötter jag exempelvis på någon bok om skivomslag så så blir den också inhandlad. Det är ju så att ofta är det inte så enkelt att en skiva bara är en samling goa låtar. Albumet är en helhet. Vissa album påverkar så mycket. Där är bilder och andra uttryck ytterst viktiga.

Se på detta första album av Elvis
http://www.elvisinfonet.com/ftdreview_E ... eluxe.html

Här hur Clash presenterar London Calling

http://oldrockr1.blogspot.se/2009/11/my ... lling.html

Bilden och omslaget är ju en helhet kring det artisten vill kommunicera. Båda albumen har ju påverkat sina generationer stort.
Att Clash använde Elvis första skiva är ju ingen slump. Det är ju också där något de vill kommunicera. Något om att tillbaka till rötterna i rocken. Bort från det komplicerade osv.

Så ett album kan vara så mycket mer än ett sätt att paketera något för en marknad. Det är en del av kommunikationen som ibland defintitivt är en konst i sig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-04-16 11:20

Spelar man ifrån typ en programvara i en padda som styr en nätverksspelare kan man få hur mycket material som helst + att man kan läsa det också. Att texten minskar på redan köpta album är ett mysterium.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-16 17:20

Harryup skrev:Spelar man ifrån typ en programvara i en padda som styr en nätverksspelare kan man få hur mycket material som helst + att man kan läsa det också. Att texten minskar på redan köpta album är ett mysterium.

mvh/Harryup

Nätet är en fantastik möjlighet. Så inget fel i det. Och nya sätt att distribuera musik kan säkert vara OK.
Men det finns en historia med grafisk design av omslag. Omslaget i sig kan vara ett verk med hög kvalité. Det finns ju inget tvång att exempelvis ha tavlor på väggen. Det går ju att googla på ett känt verk och få in det i stugan en stund. Det är en annan sak att ha en bild på väggen som man tycker om och som kanske har sin historia.
Så kan det ju vara med skivor som har en medveten och god grafisk design.
Här Blue Note Covers (finns åtminstone en bok om dem)

https://www.google.se/search?q=jazz+cov ... s&tbm=isch
Här lite bilder från det större verket om ”Jazz Covers”
https://www.google.se/search?q=jazz+cov ... 66&bih=673

Har båda hemma. Möjligt att det är nördigt. Men detta går ju inte att ersätta med google eller tillfälliga bilder på en skärm. Det är en historia och som i vårt fall är en del av en personlig historia och en del av en livsstil.
Har ju själv alltid minst 16 album exponerade i vardagsrummet. Lite slumpmässigt vilka. Dock på vissa dagar så är det olika teman. Så kan det vara hemma hos oss. Ibland blir det quizz med mestadels dumma frågor kring skivorna och omslag där allt möjligt kuriosa avhandlas.

Men det är klart om jag gör en quizz så använder jag mig av nätet. Fantastiskt instrument. Men den ena kan inte ersätta det andra för mig.

Lyssnar nu på The 3 Sounds som ju gav ut skivor på Blue Note. Lite lättsam jazz om man får uttrycka det så. Inspelningarna håller också.
https://www.youtube.com/watch?v=kunbYUjGqYQ

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-16 20:44

Alltså, jag tror det hände något efter CD kom.

Teknikavdelningen spenderade massor med tid på att komma på det ena formatet efter det andra, och så ska den visa för de som har pengarna vad bra det blev. Där sitter x ekonomer och marknadsförare utan lyssningsvana och säger: Ehh... Ok, det var ju inte så mycket skillnad. Det måste vara WOW, VAD BRA. Det där får ni göra bättre.

Har man ett medium så bara påverkar fjuttelite kan man bara göra det fjuttelite bättre. Chefen kräver wow. Det måste ju vara en tydlig skillnad på HD-utgåvorna och det gamla. Trängd i ett hörn driver man loudness war ett snäpp till.

Jag tror de går i den fällan gång på gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-16 20:51

Jag tror du har rätt där Svante. Släpper man en remaster måste det höras tydlig skillnad, i vilken skräpanläggning som helst. Annars blir konsumenten missnöjd. Det enkla tricket är att höja nivån några dB, det finns väl grafer på vad som hänt med tex Dire Straits "Brothers In Arms". Några dB extra nivå och kompression vid varje nyutgåva. Allt för att sälja ett nytt ex till den som redan har de tre första varianterna...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-04-17 14:25

Bill50x skrev:Jag tror du har rätt där Svante. Släpper man en remaster måste det höras tydlig skillnad, i vilken skräpanläggning som helst. Annars blir konsumenten missnöjd. Det enkla tricket är att höja nivån några dB, det finns väl grafer på vad som hänt med tex Dire Straits "Brothers In Arms". Några dB extra nivå och kompression vid varje nyutgåva. Allt för att sälja ett nytt ex till den som redan har de tre första varianterna...

/ B

Anledningen är nog snarare att dom vill att remastrarna ska ha liknande nivå som nyproducerad musik som släpps idag (vilket dock är omöjligt om man inte har tillgång till alla separata ljudspår från inspelningen så dom även kan platta ut dom först), men så nära dom kan komma iaf =P

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-04-17 23:54

Bill50x skrev:Jag tror du har rätt där Svante. Släpper man en remaster måste det höras tydlig skillnad, i vilken skräpanläggning som helst. Annars blir konsumenten missnöjd.

Eller så måste det höras en rejäl skillnad om remastraren ska få uppdraget att göra om jobbet och övertyga de som tar besluten, som är både okänsliga och okunniga (vad gäller ljudkvalité) och enfaldigt tror att högre är bättre. Den stackars konsumenten tar vad som bjuds, många gånger ovetande hur mycket bättre det en gång lät.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-04-18 00:39

Bill50x skrev:Jag tror du har rätt där Svante. Släpper man en remaster måste det höras tydlig skillnad, i vilken skräpanläggning som helst. Annars blir konsumenten missnöjd. Det enkla tricket är att höja nivån några dB, det finns väl grafer på vad som hänt med tex Dire Straits "Brothers In Arms". Några dB extra nivå och kompression vid varje nyutgåva. Allt för att sälja ett nytt ex till den som redan har de tre första varianterna...

/ B

Jo men så är det

[ Gäll röst sjunger]
I want my MTV x 2

Synth

Kommunala musikskolan-svängen på halvstort trumset x 3

Skönt och rockigt tummriff från Mark Knoplfler

Knopfler sjunger med självklar pondus om "chicks for free"

Du har nyss köpt en sede-spelare och även köpt en skiva, för i dagens penningvärde 300 kr (flera skulle följa, b la med Pink Floyd)

Klart att ljuuuudkvaliteten är osklgabar. Dynamiken också.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-04-18 23:20

@ Svante: Jag skall försöka svara på din fråga även om jag anser mig redan ha svarat så verkar det som om du inte förstått. Då vill jag försöka förtydliga.

petersteindl skrev: Jag missförstod inte dina frågor varken avsiktligt eller oavsiktligt. Jag svarade på frågorna såsom du ställde dem. Mina svar får du se som en spegelbild på hur det fungerar i praktiken ute i världen. Ordet "bäst" kan innebära så många olika saker beroende på ur vilken synvinkel man betraktar realiteten. Jag gav den synvinkel som jag tror är helt dominernde på marknaden.

Svante skrev: ...fast inte svarade du på frågorna som de var avsedda att tolkas. Alltså missförstod du dem. Att förstå någon är att förstå dennes avsikt. Om du har läst tråden, och det tror jag du har, så var det väl inte så himla långsökt att jag menade "tekniskt bäst" med "bäst". Därför tror jag att du avsiktligt missförstod frågan för att vinna en retorisk poäng.

petersteindl skrev: Nej Svante, du har helt fel. Jag gav dig en annan bild av situationen än den bild du enkom ser.

Svante skrev: Ok, men om du försöker, vad tror du jag menade då? Ärligt.

Svante, jag har funderat på vad du menar med just denna din fråga som jag dessutom anser vara ställd på ett oförskämt sätt. Jag anser att du redan fått flera utförliga och ärliga svar av mig. Du börjar med att skriva "om jag försöker". Vad är det som jag skall försöka? Och vad är det som jag i så fall inte tidigare försökt? Jag har hela tiden vetat exakt vad du menar med dina två frågor och jag har svarat dig. Dessutom skriver du "Ärligt." Menar du att du anser mina tidigare svar vara oärliga? I så fall tycker jag faktiskt synd om dig.

Jag gör en rekapitulation. Jag började denna frågestund genom att ställa följande frågor:
petersteindl skrev:Frågan är, med vilket medium får man oftast bättre ljud om man handlar musik i affär eller från affär på nätet?

Tag en godtycklig konsument på stan som skall tjacka ett fonogram med godtycklig popmusik som ges ut i nutid, antingen en CD eller en LP.

Vilket har störst sannolikhet att ge bättre ljud, en optimal CD-avspelning eller en optimal LP-avspelning?

Mvh
Peter

Som jag ser det är mina frågor helt allmängiltiga d v s var och en får svara helt fritt ur sin synvinkel sett. Det är fritt att svara.

Då kommer du med följande frågor:

Svante skrev:
Ja, det är två intressanta frågor.

Det finns fler:
1. Vilket medium är bäst.
2. Vilket sätt är bäst att mastra på.

Och som vi har sett är det viktigt att veta vilken fråga man diskuterar. Att svara utan att veta vad frågan är leder till förvirring.

Som jag ser det så är dina frågor väsensskilda gentemot mina frågor i det att dina frågor inte är allmängiltiga d v s att var och en som svarar inte enligt dig får svara ur sin horisont sett och det visste jag redan från början och därför tycker jag dina två frågor är ställda på felaktigt sätt. Var och en som inte anser samma som du bör kunna få svara på sitt sätt. Ta t.ex. Didrik deGeer, han kommer svara på sitt sätt. Tim de Paravicini likaså och i princip alla kommer svara på sitt sätt. Problemet är att du troligtvis inte skulle acceptera deras svar. Du accepterar endast att var och en skall svara på dina frågor från din horisont sett. Där anser jag att du gör ett stort misstag. Man måste i så fall alltså veta exakt vad Svante anser och svara så som Svante anser. Det kallar jag för retoriskt. Jag har hela tiden vetat mycket väl att du i dessa fall avser det tekniska med ordet bäst, men det är inte alla som tycker lika och som lägger värderingen på det sättet.

Med dina frågor visste jag att du menar de tekniska aspekterna och du ändrar sedan till följande; Vilket medium överför mastern med minst förvrängning? Även denna fråga är som jag ser det problematisk att svara på. I praktiken är mitt svar LP :) Men om du istället hade skrivit din fråga så här så hade man (jag) troligtvis kunnat svara mer i din smak. Vilket medium har möjligheten att överföra mastern med minst förvrängning? Jag skulle troligtvis svara det digitala, men bara under vissa förutsättningar (24/96 t.ex.). Dock är det så att många skulle svara det analoga och jag förstår dem också.
Din andra fråga kan möjligtvis vara lättare att svara på; Vilket sätt att mastra tillför mest distorsion, det som idag typiskt används för LP eller CD? Svaret som jag ger är CD. Men min följdfråga som jag anser vara betydligt intressantare är: Varför är det sätt, som idag typiskt används att mastra CD på, som det är? Då går man till roten. Du har försökt göra det i ett senare inlägg i denna tråd, men jag tror inte du har rätt i din analys.

Problemet i din ursprungliga frågeställning är att du från början ville ha svar där ordet "bäst" ingick och du vill att andra ger sina svar ur din synvinkel sett. Blir inte det som att prata med en vägg och höra sitt eget eko?

Ett tänkbart svar på din första fråga är att LP med analoga inspelningar är tekniskt sett bäst. Fråga Didrik deGeer eller Tim de Paravicini eller Van den Hul eller många andra som anser att det analoga mediet är överlägset ljudmässigt sett . Jag är övertygad om att du inte skulle acceptera deras svar, lika lite som mitt svar som var ur marknadens synvinkel.

Efter att ha funderat en del på dina frågor så kände jag att jag inte kunde ge dig något annat svar än det jag anser vara korrekt, nämligen följande:

petersteindl skrev:
Du svarar på mina frågor genom att ställa två nya helt andra frågor?!

Nåväl, jag skall svara på dina 2 frågor, så får vi se om du kan svara på mina.

1. Det medium som konsumenten till övervägande del köper har konsumenten bedömt vara bäst.

2. Det bästa sättet att mastra på är på det sätt som skivbolaget kan sälja flest fonogram på där det kortsiktiga perspektivet dominerar för att täcka kostnaderna för utgivandet av fonogrammet.

Båda mina svar innebär en win -win situation mellan artist, skivbolag och konsument.

Mvh
Peter

Jag gav dig ovanstående svar som jag hoppades skulle ge viss eftertanke. Jag ansåg därför att det var det mest korrekta och bästa svar jag kunde ge. Det var allmänt hållna svar som jag anser spegla sanningen.

Då svarade du följande:
Svante skrev: Nej jag svarade inte på dina frågor alls. Jag tänkte mig att man genom att göra listan med frågor komplett så kunde man få en bättre överblick över problemställningen. Du missförstår mina frågor när du försöker svara om det är avsiktligt vet jag inte, så jag listar alla fyra frågorna igen, med mina omformulerade så att de blir svårare att missförstå.

1. Vilket medium innehållande modern nyproducerad popmusik ger oftast bäst ljud hemma, CD eller LP?
2. Vilket av dessa medier innehållande modern nyproducerad popmusik ger bäst ljud om avspelningsutrustningen är optimal för båda?
3. Vilket medium överför mastern med minst förvrängning?
4. Vilket sätt att mastra tillför mest distorsion, det som idag typiskt används för LP eller CD?

Mina svar blir:
1. Det beror på, men om skivbolaget har gjort en ny LP-utgåva är nog chansen hygglig att den vinner. Men vid typiskt användande kommer den med tiden att slitas och ge knaster.
2. Som 1, men med mindre mängd knaster och vinyldist. Både 1 och 2 har undantag, men inte så många i genren modern nyproducerad popmusik.
3. CD, tveklöst.
4. CD, men det finns massor med undantag från det typiska, i olika grad i olika genrer.

Det tyckte jag var ett bra svar och det skrev jag också. Nu specificerade du dina två frågor utan att använda ordet "bäst". Då går det lättare för var och en att svara men som jag skrev så skulle jag omformulera fråga 3.

Jag har förstått väldigt väl vad du menar med dina frågor, men då du använder ordet bäst så får du finna dig i att svararen endast kan svara ur sin synvinkel vad denne anser vara bäst. Någon som jobbar med mastring svarar på sitt sätt, jag svarar på mitt sätt och du svarar på ditt sätt vad var och en anser vara "bäst" om det är det ordet som står i frågeställningen.

Jag hoppas du kan föstå det jag menar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-19 00:15

Ja, jag tror inte jag orkar lägga mer energi på vem som har sagt vad. Hela tråden skulle ha mått bra av om alla hade varit tydliga i varje inlägg men man orkar inte det. Vi verkar dessutom ha haft olika hjärtefrågor och ignorerat de andras hjärtefrågor, i stället för att visa att vi ser även dem.

Det får nog vara bra så för min del.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-19 00:35

Svante. Vad Peter, med rätta, hänger upp sig på är ordet "bäst". För det är en subjektiv bedömning och beroende på ur vilken synvinkel man ser det. För att tjata lite... Vilket media ger bäst ljud? Ur teknikerns synvinkel (dvs vilket media kan ge bäst ljud, så blir troligen svaret - CD. Ur skivköparens synvinkel kanske svaret är vinyl/LP eftersom det då är det praktiska resultatet som bedöms. Vilket då paradoxalt kan vara LP-mediets bristande förmåga till att "tokmastras" som ger det bättre ljudande resultatet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2014-04-19 00:56

Bill50x skrev:Svante. Vad Peter, med rätta, hänger upp sig på är ordet "bäst". För det är en subjektiv bedömning och beroende på ur vilken synvinkel man ser det. För att tjata lite... Vilket media ger bäst ljud? Ur teknikerns synvinkel (dvs vilket media kan ge bäst ljud, så blir troligen svaret - CD. Ur skivköparens synvinkel kanske svaret är vinyl/LP eftersom det då är det praktiska resultatet som bedöms. Vilket då paradoxalt kan vara LP-mediets bristande förmåga till att "tokmastras" som ger det bättre ljudande resultatet.

/ B

Fast den frågan är väl ändå ointressant?
Om skivbolagen väljer att ge ut skivor med dåligt ljud på visa format, så betyder det inte att andra format är bättre.
Det är idag ganska lätt att ge ut en (kompakt)kassett som låter bättre än en motsvarande CD utgåva.
Det betyder inte att kassett är ett bättre medium än CD...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-19 01:02

Bill50x skrev:Svante. Vad Peter, med rätta, hänger upp sig på är ordet "bäst". För det är en subjektiv bedömning och beroende på ur vilken synvinkel man ser det. För att tjata lite... Vilket media ger bäst ljud? Ur teknikerns synvinkel (dvs vilket media kan ge bäst ljud, så blir troligen svaret - CD. Ur skivköparens synvinkel kanske svaret är vinyl/LP eftersom det då är det praktiska resultatet som bedöms. Vilket då paradoxalt kan vara LP-mediets bristande förmåga till att "tokmastras" som ger det bättre ljudande resultatet.
/ B

Går välan tyvärrer alldeles utmärkt att "tokmastra/limitera" slutmixen även till vinyler, eller . . . typ ? :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-19 02:20

/ B

Ja, jag förstår det, men vi hade diskuterat åtskilliga sidor där jag gång på gång förklarade vad jag menade med bäst, så jag tyckte att det borde vara uppenbart vad jag avsåg. Och att Peter avsiktligt tolkade in något annat än det.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-19 02:21

Laila skrev:
/ B

Går välan tyvärrer alldeles utmärkt att "tokmastra/limitera" slutmixen även till vinyler, eller . . . typ ? :(

Ja, fast man vinner inte lika mycket i medelnivå på vinylen eftersom det inte är toppnivålimiterad på samma sätt; det finns ett frekvensberoende med i begränsningen också.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-04-19 02:55

Kaha skrev:

/ B

Om skivbolagen väljer att ge ut skivor med dåligt ljud på visa format, så betyder det inte att andra format är bättre.
Det är idag ganska lätt att ge ut en (kompakt)kassett som låter bättre än en motsvarande CD utgåva.

Jo, för köparen av musik blir det så. I praktiken är det så att om konsumentens skivsamling helt klart pekar på att LP d v s vinyl låter bättre än motsvarande CD så är LP vinnaren oavsett varför. Om förutsättningarna istället vore så att konsumenten kunde välja mellan finmastrat och fulmastrat och om konsumenten självmant i så fall skulle välja finmastrat så skulle scenariot se helt annorlunda ut, men nu är det inte så. Skivbolagen väljer att ge ut skivor på sådant sätt som skivbolagen tror de kan sälja mest av.

Man kan hålla på och diskutera de teoretiska gränserna tills öronen blir blå, men det är fortfarande de faktiska praktiska gränserna som blir helt dominanta. Att diskutera de teoretiska gränserna leder ingenstans annat än till massa dispyter och skyttegravar.

Att få bort de faktiska begränsningarna som används i praktiken borde vara huvudmålet och dit når man inte genom att genom tjat försöka banka skiten ur folk med teori! Det är min fasta övertygelse. Det krävs en attitydförändring i båda lägren. Det kan bara uppnås på ett sätt, tror jag.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2014-04-19 03:16

petersteindl skrev:
Kaha skrev:

/ B

Jo, för köparen av musik blir det så. I praktiken är det så att om konsumentens skivsamling helt klart pekar på att LP d v s vinyl låter bättre än motsvarande CD så är LP vinnaren oavsett varför. Om förutsättningarna istället vore så att konsumenten kunde välja mellan finmastrat och fulmastrat och om konsumenten självmant i så fall skulle välja finmastrat så skulle scenariot se helt annorlunda ut, men nu är det inte så. Skivbolagen väljer att ge ut skivor på sådant sätt som skivbolagen tror de kan sälja mest av.

Man kan hålla på och diskutera de teoretiska gränserna tills öronen blir blå, men det är fortfarande de faktiska praktiska gränserna som blir helt dominanta. Att diskutera de teoretiska gränserna leder ingenstans annat än till massa dispyter och skyttegravar.

Att få bort de faktiska begränsningarna som används i praktiken borde vara huvudmålet och dit når man inte genom att genom tjat försöka banka skiten ur folk med teori! Det är min fasta övertygelse. Det krävs en attitydförändring i båda lägren. Det kan bara up
Mvh
Peter

Peter, jag håller med dig till 100%!

Jag föredrar att köpa musik digitalt, med så hög upplösning som behövs (16 bit /48 kHz)
Om det inte finns, så har jag möjlighet att ta in musik på ett antal olika sätt som ändå ger ett helt acceptabel musik-upplevelse.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi