njoak bygger linjekällor a la IDS-25

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: njoak bygger linjekällor a la IDS-25

Inläggav Nattlorden » 2014-04-13 22:48

Vad är det som orsakar det konsekventa problemet med högerkanalen?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2014-04-13 23:13

Nattlorden skrev:Vad är det som orsakar det konsekventa problemet med högerkanalen?

Menar du att den inte går lika djupt som de andra? Det antar jag beror på att den inte har något väggstöd att tala om - den faller av ungefär som man skulle förvänta sig i frifält.

Ser det inte som något problem iofs, jag delar som sagt normalt sett mot separata subbar nedåt.

Edit: skulle väl kunna boosta området mellan 30 och 100 lite grand, men jag vet inte om man tjänar något på det?
Smile, this is a hobby! :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-04-14 12:06

Otroligt snygga!! Blir mer o mer sugen på att testa linjekällor när jag ser dina.

Henrik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-04-14 12:08

Lugnt, jag bara undrade om varför och det visste du ju, så då kan det läggas till handlingarna.

Hade varit bättre att fixa till väggstöd än att eq:a - om du nu skulle göra något alls, vilket du ju slipper med delning till basar. :)

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2014-04-14 19:23

nuffe skrev:Otroligt snygga!! Blir mer o mer sugen på att testa linjekällor när jag ser dina.

Henrik

Tack. :) Det är bara att sätta igång och bygga! ;)

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2014-04-14 19:27

Nattlorden skrev:Lugnt, jag bara undrade om varför och det visste du ju, så då kan det läggas till handlingarna.

Hade varit bättre att fixa till väggstöd än att eq:a - om du nu skulle göra något alls, vilket du ju slipper med delning till basar. :)

Försök inte, jag är säker på att det var någon slags påhopp - förklara dig nu! :lol:

Närå, jag skojar bara. Det var en bra fråga.

Finns det någon tanke om vad som kan ligga bakom de där djupa urfasningarna vid 4 och 10 kHz? Det måste väl vara något med mätmetoden eller mätutrustningen, men vad? Det enda jag kan komma på skulle vara någon slags interferens mellan mik och bakvägg - men tycker i så fall inte dikena borde bli så breda vid så höga frekvenser. Testade också att flytta miken någon centimeter utan någon skillnad i resultat.

Det är konstigt, eftersom första mätningen såg helt normal ut.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-04-15 07:38

Är problemet kvar även om du
1: testar att mäta ca 1meter längre ut i rummet men fortfarande rakt framför den ena högtalaren ?
2: Mäter 1m till höger och vänster om nuvarande mätpossition i soffan

OM det är så att tendensen finns kvar i samtliga fallen, då käns det otroligt att det skulle vara rummet i alla fall :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2014-04-15 10:42

DVD-ai skrev:Är problemet kvar även om du
1: testar att mäta ca 1meter längre ut i rummet men fortfarande rakt framför den ena högtalaren ?
2: Mäter 1m till höger och vänster om nuvarande mätpossition i soffan

OM det är så att tendensen finns kvar i samtliga fallen, då käns det otroligt att det skulle vara rummet i alla fall :)

Bra förslag, det är väl helt klart så att jag behöver testa mer. :)

Jag blev lite förvånad över de där dipparna men borde nog inte haka upp mig på detaljer i det här skedet. Detta var egentligen ett första skott från höften för att få ett hum om hur tonkurvan ser ut och börja känna på effekterna av att justera den, men så alla som läser tråden vet det så har jag noll erfarenhet av att mäta och trimma in egenbyggda högtalare. Det kommer nog bli en del velande fram och tillbaka innan jag hittar rätt...

Tanken är väl just nu att fortsätta skaffa mig en känsla för hur högtalarna beter sig, och först och främst försäkra mig om att jag kan göra något så när repeterbara och pålitliga mätningar. Efter det funderar jag på att se vad som händer om jag bara låter en room correction-mjukvara som Dirac Live göra sin grej. Allt för att hitta genvägar... ;)

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2014-04-15 10:55

Det är ju ett par linjekällor...
Jag tror att dom kan bete sig ganska konstigt, särskilt när du kommer upp i frekvens, då behöver man ha elementen tightare. Det är b.l.a därför vissa har en diskantlinje också.
Weedo hare gjort ett simuleringsprogram för detta, tyvärr verkar det inte ligga uppe längre, men du kanske kan nöja dig med ett par bilder jag lagt upp i min byggtråd så länge.
kodapa skrev:Jag har labbat lite med weedos program och blir lite bekymrad. Vid 2000Hz ser det ju jättefint ut:
Bild
Men redan vid 4000Hz börjar det se skumt ut:
Bild
Nu stämmer ju inte detta riktigt då programmet visar hur det ser ut i fritt fält.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-04-15 11:48

Exakt :)

Och därför så tyckte jag att han skulle mäta lite mer för att få en bild av hur det hela förändrar sig med olika vinkel från högtalaren och också ut i rummet för att börja förstå hur rummet påverkar mätnignen.
Nämligen mycket... och som man kan se på simuleringen så är ju beteendet högre upp i frekvens ofta ganska komplicerat ^^

Mäta ger mycket information om man vet hur man ska tolka dom !
Jag kan nog mycket för att selektera ut och tolka det jag vet att jag kan tolka och för att inte ens försöka mig på att tolka det jag inte kan xD
För jag inser att jag absolut inte kan läsa ur en mätning allt som "proffsen" faktiskt kan göra... :)

Men att göra flertalet mätningar på olika possitioner i rummet kan börja ge en fingervisning om hur högtalarna och rummet beter sig och vad som beror på rummet och vad som beror på högtalarna osv...
Hälst ska det ju mätas utomhus mot en vägg med fritt runtom, Då kan man börja att faktiskt mäta på högtalaren mycket tydligare och se vad som beror av den och inte.
Mvh//David

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2014-04-15 13:33

Bra synpunkter. :) Vad gäller att isolera själva högtalarens beteende så kan man väl mecka med olika gating-tider och sådant också? Jag har inte tänkt så himla mycket på just det egentligen, för jag tänker mig att jag vill justera rummets inverkan också. Fast man kanske lär sig något bra av det ändå?

Flera mätningar på olika platser tänker jag göra däremot. För min del är motiveringen till det inte djupare än att inte justera tonkurvan optimalt för en punkt i rummet och riskera att då förstöra den på andra - åtminstone andra lyssningsplatser. Fast man kanske borde försöka förstå sig på energikurvan lite grand också?

Kodapa, det där med elementens storlek och avstånd är bra att tänka på. Det är det som ger upphov till att högtalarna faller av i de övre registren och det gör också att totala energiutstrålningen blir lägre där uppe. I teorin iallafall, har ingen direkt känsla eller erfarenhet för hur det upplevs i praktiken. Men jag tror faktiskt inte just elementavståndet är anledning till de där dipparna vid 4kHz och 10kHz i de senaste mätningarna - då hade de inte sett exakt likadana ut för centerhögtalaren (det är en vanlig tvåvägare).

Vissa av grejerna i de där simuleringarna har att göra med att linjen är kort i förhållande till lyssningsavståndet och dyker troligen inte upp i mitt fall (min uppfattning är att mina linjer inklusive spegelkällor i golv och tak är relativt långa i förhållande till lyssningsavståndet - tänk dig att man sitter och lyssnar på mitten av linjerna i det gröna området i figurerna, där ser effekterna inte lika dramatiska ut), men elementavståndet ger definitivt upphov till en kamfiltereffekt i vertikalled över en frekvens som motsvarar elementavståndet:

Bild
bild från Griffin, "Design Guidelines for Practical Near Field Line Arrays"

Det har diskuterats massor ifall det är hörbart eller inte i praktiken och olika lyssnare har olika åsikter om det. Jag har ingen åsikt ännu men kan iallafall inte påstå att jag hört något "swishande" ljud när jag rört huvudet upp och ner i förhållande till högtalarna. Däremot hörs och syns det också i mätningarna att det förväntade diskanttappet finns där. Jag är också rätt säker på att även energiutrstrålningen faller av uppåt, även om jag inte har samma känsla för hur det påverkar upplevelsen.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2014-04-24 21:24

Har mätt lite mer och också donat med Dirac Live (DL) en sväng. Börjar likna något nu, men skulle uppskatta konstruktiv kritik för att fintrimma ytterligare... :)

Först och främst tror jag att de där dikena vid 4 och 10 kHz som syntes i de senaste mätningarna är lösta och kan läggas till handlingarna. Misstänker att de har med mikförstärkaren eller ljudkortsingången att göra - de verkar dyka upp om jag skruvar upp gainen på mikförstärkaren för mycket.

Började med mätningar enligt soff-modellen i DL.

Bild

Det är nio mikpositioner och jag hade cirka 180 cm mellan de yttersta positionerna, 45 cm mellan bakersta och främsta, och 20 cm mellan understa och översta.

Sedan försökte jag mecka till en mjukt rundad målkurva med lagom (?) fall från låga till höga frekvenser. Samma för både frontarna och centern.

Bild

Efter stereolyssning på resultatet var klang och stereobild sjukt mycket bättre! DL meckar inte bara med amplitud utan också med fas, och fixar också delay på alla högtalarna. Det märktes kanske mest hur basmodulerna integrerade med varandra och frontarna, men frontar, center och surrounder lät också "rättfasade" och "rätt-timade" (?) på ett helt annat sätt än innan.

Tyckte dock sångare lät som att de hade lite bomull eller nåt i munnen. Är också van vid ljudet från centern och gamla frontarna som alla har en liten dipp runt 3kHz. Lade därför till en sådan på målkurvan, runt 1dB djup:

Bild

Det gjorde susen! Sjukt så stor skillnad en så liten justering kan göra. Luddigheten var typ helt borta vid stereolyssning. Centern hade inte det problemet och jag tyckte inte ljudet från den ändrades särskilt mycket med och utan dippen, så det kanske har med de dära stereosystemfelen att göra, vad vet jag.

Senare gjorde jag dippen vid 3 kHz lite djupare och breddade den nedåt till 5-600 Hz någonting och uppåt till ca 5 kHz (inspirerad av BBC-dip och kodapas inlägg lite längre tillbaka i tråden). Har dock ingen direkt känsla för hur det påverkade resultatet ännu.

Bild

Där har jag sänkt målkurvan också, i tron att DL skulle trimma till tonkurvan mer (den har en begränsning i hur mycket den höjer amplituden, men inte hur mycket den sänker). Sänkte utsträckningen uppåt i frekvens på målkurvan också för att inte pressa bredbandselementen i linjerna onaturligt långt upp.

Gjorde förstås också målkurvor för basmodulerna: (och surrounderna, men hoppar över dem för att det inte ska bli för rörigt)

Bild

Efter dessa justeringar mäter frontar och center så här på mittplatsen i soffan (1/3 oktav smoothing), med 12 dB/oktav HP-filter vid 80 Hz:

Bild

Om vi inkluderar summeringen till basmodulerna och har mindre smoothing (1/48) ser det ut så här:

Bild
(vänster linjekälla)

Bild
(höger linjekälla)

Gjorde inte motsvarande mätning för centern med senaste diracfiltren, men vi kan titta på centern ihop med frontarna istället (jag delar på iö-manér centerkanalen mot frontarna vid 250 Hz - centerhögtalaren spelar över 250 och båda frontarna under 250):

Bild
(blå: bara centerhögtalare, grön: center delad mot båda frontar vid 250. I båda fallen HP vid 80 Hz).

Ser ut som att nivån blir lite högre under 250 med frontarna än utan - summeringen blir antagligen annorlunda för att det är linjekällor.
Senast redigerad av njoak 2014-04-24 21:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2014-04-24 21:31

Det blev kanske lite mycket på en gång, men för att sammanfatta tycker jag det låter helt ok nu. Det är inget som sticker ut tillräckligt för att man (jag) ska grina illa, liksom. Märker också att jag vill spela högt, vilket jag ser som ett gott tecken. :)

Två grejer som kan förbättras är att

1) Centern har lite ess-ljud (inget nytt egentligen men har inte tagit tag i det förut). Undrar om den lilla toppen runt 2kHz på centern kan vara boven?

2) Jag saknar lite "punch" från baskaggar och liknande. Förväntar mig att linjerna ska vara rätt kapabla på den punkten så det är ju synd att inte få med det... Tycker mig ana lite låg nivå runt 200Hz i mätningarna - uppemot 300 på båda och ned emot 100 på den högra. Ska man skylla på det tro?

Edit: egentligen kanske kurvan skulle vara lite rundare ända nedifrån 20 upp till 300..?
Senast redigerad av njoak 2014-04-24 21:35, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-04-24 21:32

Jag konstaterade rätt snabbt med mina linjer, att mätkurvorna för de övre registren fick man ta med en nypa salt :) .
Tycker det ser bra ut, trots att du kör utan separat diskantlinje.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-04-24 21:57

Jag har missat sluttampen av den här tråden, imponerande bygge.
Dom blev så grymt snygga att jag blir rentav tårögd. 8)
njoak skrev:Bild

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2014-04-24 22:17

Martin_Dewens skrev:Jag konstaterade rätt snabbt med mina linjer, att mätkurvorna för de övre registren fick man ta med en nypa salt :) .
Tycker det ser bra ut, trots att du kör utan separat diskantlinje.

Om man har centerhögtalaren (en NHT 1.5) - den sista figuren med blågröna kurvor ovan - som någon slags referens så tycker jag egentligen höger högtalare (röda kurvor, näst sista figuren) mäter rätt schysst hela vägen upp.

Vänster högtalare (gröna kurvor, figur ovan den med röda kurvor) ser lite mer orolig ut. Den står till skillnad från den andra nära både sidovägg och högtalarvägg, så antagligen skulle det sitta bra med lite genomtänkt dämpning på de väggarna...

Aisopos: tackar! :)

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2014-07-06 17:10

Kort uppdatering: gallren och fästmagneterna fick sig äntligen lite svart färg häromdagen... Lite svårt att fånga på bild, men det blev faktiskt rätt bra. Ser ut precis som en tygfront på lite avstånd och bryter av ganska snyggt mot kanterna och sidorna på lådan.

Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-07-06 17:16

Såja! :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-07-06 19:51

Fan vad snyggt ! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2014-07-14 00:51

Kanon snyggt!. Kan inte hjälpa att få lite ha begär när jag ser dem. Måste någon gång få lyssnat riktigt på ett par linjekällor.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2014-07-28 10:04

forzell skrev:Kanon snyggt!. Kan inte hjälpa att få lite ha begär när jag ser dem. Måste någon gång få lyssnat riktigt på ett par linjekällor.

Tack för komplimangen forzell. Det vore kul om du och alla andra som vill kom och lyssnade på högtalarna! Tyvärr har jag inte lyckats få till något sådant än så länge (bla. för att jag är förstagångs-småbarnsförälder med allt vad det innebär) - men jag har inte gett upp och hojtar till här i tråden om det blir av!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-10-30 21:39

Hur går det med finjusteringarna, är linjerna nu helt klara?
Bikinitider

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2014-10-30 23:13

celef skrev:Hur går det med finjusteringarna, är linjerna nu helt klara?

Mja, jag tror mig sakna lite dämpning i hörnet bakom den vänstra högtalaren men har inte kommit till det. Annars har jag faktiskt inte känt något direkt behov av att pilla på linjerna sedan i våras så jag är väl egentligen rätt nöjd.

Jag upplever centerkanalen som en större brist just nu, så det är snarare där uppmärksamheten ligger. Började spika ihop en CBT-center i samma stuk som linjerna i somras, men den har i vanlig ordning blivit liggande sedan dess... Ska nog få tillfälle att ta tag i den så småningom igen, man får inte ha för bråttom! :)

Föregående

Återgå till DIY-forum