Har mätt lite mer och också donat med Dirac Live (DL) en sväng. Börjar likna något nu, men skulle uppskatta konstruktiv kritik för att fintrimma ytterligare...

Först och främst tror jag att de där dikena vid 4 och 10 kHz som syntes i de senaste mätningarna är lösta och kan läggas till handlingarna. Misstänker att de har med mikförstärkaren eller ljudkortsingången att göra - de verkar dyka upp om jag skruvar upp gainen på mikförstärkaren för mycket.
Började med mätningar enligt soff-modellen i DL.

Det är nio mikpositioner och jag hade cirka 180 cm mellan de yttersta positionerna, 45 cm mellan bakersta och främsta, och 20 cm mellan understa och översta.
Sedan försökte jag mecka till en mjukt rundad målkurva med lagom (?) fall från låga till höga frekvenser. Samma för både frontarna och centern.

Efter stereolyssning på resultatet var klang och stereobild sjukt mycket bättre! DL meckar inte bara med amplitud utan också med fas, och fixar också delay på alla högtalarna. Det märktes kanske mest hur basmodulerna integrerade med varandra och frontarna, men frontar, center och surrounder lät också "rättfasade" och "rätt-timade" (?) på ett helt annat sätt än innan.
Tyckte dock sångare lät som att de hade lite bomull eller nåt i munnen. Är också van vid ljudet från centern och gamla frontarna som alla har en liten dipp runt 3kHz. Lade därför till en sådan på målkurvan, runt 1dB djup:

Det gjorde susen! Sjukt så stor skillnad en så liten justering kan göra. Luddigheten var typ helt borta vid stereolyssning. Centern hade inte det problemet och jag tyckte inte ljudet från den ändrades särskilt mycket med och utan dippen, så det kanske har med de dära stereosystemfelen att göra, vad vet jag.
Senare gjorde jag dippen vid 3 kHz lite djupare och breddade den nedåt till 5-600 Hz någonting och uppåt till ca 5 kHz (inspirerad av BBC-dip och kodapas inlägg lite längre tillbaka i tråden). Har dock ingen direkt känsla för hur det påverkade resultatet ännu.

Där har jag sänkt målkurvan också, i tron att DL skulle trimma till tonkurvan mer (den har en begränsning i hur mycket den höjer amplituden, men inte hur mycket den sänker). Sänkte utsträckningen uppåt i frekvens på målkurvan också för att inte pressa bredbandselementen i linjerna onaturligt långt upp.
Gjorde förstås också målkurvor för basmodulerna: (och surrounderna, men hoppar över dem för att det inte ska bli för rörigt)

Efter dessa justeringar mäter frontar och center så här på mittplatsen i soffan (1/3 oktav smoothing), med 12 dB/oktav HP-filter vid 80 Hz:

Om vi inkluderar summeringen till basmodulerna och har mindre smoothing (1/48) ser det ut så här:

(vänster linjekälla)

(höger linjekälla)
Gjorde inte motsvarande mätning för centern med senaste diracfiltren, men vi kan titta på centern ihop med frontarna istället (jag delar på iö-manér centerkanalen mot frontarna vid 250 Hz - centerhögtalaren spelar över 250 och båda frontarna under 250):

(blå: bara centerhögtalare, grön: center delad mot båda frontar vid 250. I båda fallen HP vid 80 Hz).
Ser ut som att nivån blir lite högre under 250 med frontarna än utan - summeringen blir antagligen annorlunda för att det är linjekällor.