teorin bakom filter (rekommenderad läsning för mig)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-25 01:54

Jag anser att det viktiga är att man lägger sig på den nivå som man själv är bekväm med och är man bara ute efter att få en grundläggande förståelse och att leka lite med filter på fritiden så kommer man igång med lite enklare litteratur trots att dem innehåller tumregler som kanske inte är 100% korrekta. Detta är dock inget problem som jag ser det så länge man är medveten om att det är tumregler man arbetar med. Vill man fördjupa sina kunskaper senare så går det alltid att göra; att lära sig blir man aldrig för gammal för.

Dessutom så tror jag att om man kan sätta upp ett genomförbart mål så är det den största moroten av alla och om man får som svar att det är många års hårda studier som gäller så tror jag att många blir avskräckta från att ens starta.

Att alla som söker kunskap verkligen klarar av att ta till sig denna vet vi ju inte är sant. Det är bara att kolla på andelen personer som startar utbildningar utan att slutföra dessa. Det kan vara allt från tid, till motivation som sätter stopp. Oavsett varför så kan inte alla bli experter på alla ämnen, men lite grundläggande kunskap kan man dock skaffa sig om ganska mycket om man så vill.

Jag skulle vilja sammanfatta det som att självklart är det bäst med utförliga och totalt omfattande kunskaper, men även grundläggande och något förenklade kunskaper är bättre än inga alls.
hm2 mitt tips till dig är att lägga dig på den nivå som passar dig. Vill du lära dig mer så har vi som du ser flertalet mycket duktiga personer i ämnet som kan ge dig tips på tyngre litteratur.
Lycka till :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: teorin bakom filter (rekommenderad läsning för mig)

Inläggav petersteindl » 2014-02-25 01:55

hm2 skrev:hej jag tänkte dra igång ett bygge snart men jag vet inget om filter, och hur dessa konstrueras. jag har dock lite skolböcker om elektronik.

jag bara undrar om ni kan rekommendera några siter där jag kan läsa lite kortfattat (men bra förklarande) teorin bakom, varför det blir som det blir liksom.

---------------------------------------------------------

sen har jag 2 mer specifika frågor.

jag har sett att det finns färdiga filter att köpa på hifikit osv, nu förstår jag ju att dessa enbart skulle fungera bra om frekvenserna är där man själv vill ha dom till elementen man har, och att tonkurvan är precis platt för båda/alla 3 elementen,och att nivån är samma på alla, baffelsteg etc stämmer. men vad är det mer som spelar in här?

måste man ta hänsyn till elementens riktiga impedans vid delningsfrekvensen t ex?
hur påverkar det?

vad händer om man byter ut t ex en bas som är på 8ohm mot en som är på 4ohm eller kopplar in 2 8ohmare parallelt osv? vi kan ju låtsas att impedans kurvorna ser liknande ut.

jag kommer säkert ha mer frågor sen.

Jag svarar snabbt på en av frågorna. Det är helt essentiellt att högtalarelementens impedanskurva är känd och används vid filterberäkningar. Påverkan är på frekvensgång och därmed fasgång och påverkan är mycket stor.

Vad gäller böcker och sajter så tycker jag Loudspeaker cookbook kan vara ok. Men även den kräver en del förkunskaper.

Att leka med simuleringsprogram typ Basta kan ge viss aha-upplevelse och förståelse om man använder simuleringsprogrammet som ett undervisningsverktyg.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-25 02:42

AndreasArvidsson skrev:
Dessutom så tror jag att om man kan sätta upp ett genomförbart mål så är det den största moroten av alla och om man får som svar att det är många års hårda studier som gäller så tror jag att många blir avskräckta från att ens starta.

well, jag var på hifiklubben för ett par dagar sen, kollade lite på ett par b&w stativare (inte den billigaste serien). ser väl bra ut. tror dom gick på runt 10.

men för 10k så kan jag bygga ett par högtalare själv tänkte jag, inklusive mic. ja om man inte räknar tid då dvs.

varför bygga själv? för att det kul att bygga saker. dessutom vill jag lära mig hur man gör. alla stegen liksom. principen av jag byggt högtalarna själv gör att jag automatiskt får mer gjädje av dom.

målet är att bygga nåt som är bättre och snyggare än dessa b&w. och ett delmål är att jag ska förstå varför jag stoppar i vissa komponenter i filtret och inte bara konstatera att om den spolen sitter där så blir det sådär, för att det säger det här programmet.

liskom förstå vad som måste göras, hur och varför, och vad tradeoffen är med just det. sen kan gärna datorn få beräkna allt tråkigt.
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-25 09:18

hm2 skrev:well, jag var på hifiklubben för ett par dagar sen, kollade lite på ett par b&w stativare (inte den billigaste serien). ser väl bra ut. tror dom gick på runt 10.

men för 10k så kan jag bygga ett par högtalare själv tänkte jag, inklusive mic. ja om man inte räknar tid då dvs.

varför bygga själv? för att det kul att bygga saker. dessutom vill jag lära mig hur man gör. alla stegen liksom. principen av jag byggt högtalarna själv gör att jag automatiskt får mer gjädje av dom.

målet är att bygga nåt som är bättre och snyggare än dessa b&w. och ett delmål är att jag ska förstå varför jag stoppar i vissa komponenter i filtret och inte bara konstatera att om den spolen sitter där så blir det sådär, för att det säger det här programmet.

liskom förstå vad som måste göras, hur och varför, och vad tradeoffen är med just det. sen kan gärna datorn få beräkna allt tråkigt.

Det låter som ett skoj projekt. Att det går att göra tvivlar jag inte på, men var bara beredd på att det kan ta längre tid än vad du tror för att få det bra.
Vill du få det "riktigt bra" så är det nog i slutändan de där hårda studierna gäller är jag rädd, men vad som krävs för att få det "bra nog" vet jag ej.
Så jag säger bara lycka till :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-26 12:23

Delen av tråden som fokuserar på kunskapinhämtning är flyttad till Öppet forum. Fortsätt gärna diskutera i den här tråden, men håller er till ämnet.

Vill ni diskutera kunskapinhämntning, stick iväg till nya!
... tycker jag!

Per

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-02-26 12:33

Märklig uppdelning.
Trådstartarens fråga handlar ju om just kunskapsinhämtning!
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-02-26 12:35

hm2, nu kanske detta är saker du redan kan, men en start kan annars vara att förstå kopplingarna på den här wikipediasidan
https://en.wikipedia.org/wiki/RLC_circuit#Applications
Figur 9-14 alltså.

Där har du grunderna du behöver.
Grunderna du behöver för att gå på nästa steg alltså, att även ta hänsyn till högtalarens impedans ;)
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-26 12:39

Eftersom en del av det som står där är uppåt väggarna fel har den som
"förstår det" missförstått något. Resonansfrekvens är bara under vissa
förutsättningar samma sak som gränsfrekvens, bara för att nämna något.

Med det sagt tycker jag väl att det grundläggande finns med och det är
väl kanske en bra start, men för många så tror jag faktiskt att det där är
för mycket på en gång. Det går att starta mycket enklare än så där, och
väver man in lite experiment på vägen så kan det bli roligare, men det
beror förstås på hur man är.

RogerJoensson skrev:Märklig uppdelning.
Trådstartarens fråga handlar ju om just kunskapsinhämtning!

Håller med.

Det vore bäst om tråden sattes ihop igen. Det går inte att förstå den
diskussion som har lyfts bort utan det som står i denna tråd.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2014-02-26 16:21

sebatlh skrev:hm2, nu kanske detta är saker du redan kan, men en start kan annars vara att förstå kopplingarna på den här wikipediasidan
Figur 9-14 alltså.

Grunderna du behöver för att gå på nästa steg alltså, att även ta hänsyn till högtalarens impedans ;)

Bild 12 och 13 gör ingenting annat än sänker impedansen.
Det behövs en seriekomponent före parallellgrenen som
orsakar spänningsfall. Spänningsfallet blir frekvensberoende.
Då först kan man kalla det för bandpassfilter.

Man måste inte förstå matematiken till 100% för att kunna
konstruera ett filter. I princip räcker ohms lag. Dock blir det
lite mer komplicerat om man har reaktiva komponenter.
T.ex en spole och en kondensator i serie blir kortslutning
beroende på att den reaktiva (vektorn) delen av impedansen
pekar åt varsitt håll.

Att simulera kan ge aha-upplevelser. Summering av HP&LP
är beroende på fasläget. Det gör att svagare nivå kan
summera starkare pga att fasvinklar är gynnsammare.

Att ha som mål att bygga en bättre högtalare än B&W är ett
mål som kan ta många år och ett antal konstruktioner att nå.

Mer kunskap ger en rakare väg till målet. Mindre trial & error.
Jag har stora kunskapsbrister men med stort tålamod och mycket
trial & error brukar det bli bra till slut.

Mycket enklare att köpa något man tycker låter bra.

Att bygga något som redan finns känns lite meningslöst.
T.ex tvåvägs stativare.

Om jag någonsin kommer att bygga nya högtalare vill jag bygga
en on-wall version av INO i64.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-02-26 17:06

Meningslöst går väl att diskutera?

Personen kanske vill bygga en 2-vägs stativare med byggkostnad på 5000:- som är lika bra som en köpehögtalare för 10-15 tusen! Eller en 2-vägs stativare som har andra egenskaper än mainstream som går att köpa på Hifiklubben? :)

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-26 17:39

jag hade tänkt att mina skulle vara slutna lådor, och dessa ska vara gjorda för att delas aktivt nedåt, t ex.

sitter just nu och utvärderar och simulerar lite olika småbasar upp till ca 700kr, igår kollade jag på diskanter, och resultatet blev "inconclusive" :) trodde jag hade hittat nåt bra med hdsdiskanten och vifas billiga ringradiatorer (båda numera scan speak tydligen), men ju mer jag läser desto mer osäker blir jag om dessa är så bra.

igår fick jag även idén att helt skippa stativare och bygga ett par golvare istället, men då med bättre element. men då blir allt mångdubbelt dyrare.

ska nog försöka bygga en sån mätbox till arta först, sen modda mina hmm logitec datahögtalare 8) för att se vad som händer, har införskaffat diverse kasserade kretskort från jobbet med användbara komponenter på.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-02-26 19:40

Skall man ha ett projekt att lära sig på är ju en liten stativare utmärkt.
Framhåller Skruttens 9LAEH som fantastiskt trevlig!
Den spelar skjortan av det mest köpta tycker jag.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=240

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-27 01:45

chrisss skrev:
sebatlh skrev:hm2, nu kanske detta är saker du redan kan, men en start kan annars vara att förstå kopplingarna på den här wikipediasidan
Figur 9-14 alltså.

Då förutsätter du, med viss rätt, att filtret drivs av en konstant spänning. Drivs det av en konstant ström är det i stället fig 11 och 14 som inte gör annat än ändra impedansen.

Det är väl lite det som är grejen med bilderna 11-14, att de är varandras duala nät. De är inte gjorda med tanke på enbart spänningsdrivning.

The shunt version of the circuit is intended to be driven by a high impedance source, that is, a constant current source.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2014-02-27 20:30

Svante skrev:
chrisss skrev:
Figur 9-14 alltså.

Då förutsätter du, med viss rätt, att filtret drivs av en konstant spänning. Drivs det av en konstant ström är det i stället fig 11 och 14 som inte gör annat än ändra impedansen.

Det är väl lite det som är grejen med bilderna 11-14, att de är varandras duala nät. De är inte gjorda med tanke på enbart spänningsdrivning.

The shunt version of the circuit is intended to be driven by a high impedance source, that is, a constant current source.

Tanken slog mig efter jag postat att jag borde ha nämt att det jag
skrev förutsatte spänningsdrivning. Men i sammanhanget var det
för mig självklart. Det är ju normalt för audio-förstärkare som driver
högtalare.

Bra läsning som nämts i tråden är Loudspeaker cook book.
Rekomenderar också Measuring Loudspeakers av Joe D´Appolito.

Jag måste nog backa lite på min negativa attityd till att bygga
tvåvägs stativare. Man kan ha speciella önskemål om form och
egenskaper man inte hittar färdigt.

Det är lärorikt att bygga. Hands-on erferenheter är bra.

Att mäta impedans och tonkurvor i olika riktningar och avstånd
är en förutsättning för att lyckas.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-03-14 23:44

Svante skrev:....
<klipp>
Efter tumregelanvändandet kommer kanske en insikt om att det var något som hade gått att göra bättre. Därifrån går det vidare.

Det är så man bygger kunskap. Jag tror många glömmer hur den egna kunskapen byggdes upp, eller har en romantiserad bild av det.

Så, nu är jag väl ovän med alla.

Åter till filtren. Jag tycker det är bra att börja med ett kokboksfilter. Att glädjas åt att det faktiskt låter. Att börja fundera om det kunde göras bättre. Kanske prova att mäta lite. Och sedan... Det tar man då.

Ja inte blev du ovän med mig iaf. :)

Vi har alla olika förutsättningar, mål och vägar till målet.

Du beskriver på ett ungefär hur min väg varit och är. Och den delas nog av väldigt
många som har detta som en ren hobby.
Jag kommer givetvis aldrig jobba så matematiskt som morello och IÖ, det är
inte mitt mål, och det är inte heller nödvändigt för att nå mitt mål.
Jag har ju t.ex. inte som mål att sälja mina konstruktioner i en vass konkurrens
på en stenhård marknad. Jag behöver bara lyckas aningen bättre vid varje iterering
för att jag ska vara jättelycklig i månader eller år efteråt.
Jag behöver ju inte göra varenda ev köpare jättelycklig.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-03-15 00:11

hm2 skrev:well, jag var på hifiklubben för ett par dagar sen, kollade lite på ett par b&w stativare (inte den billigaste serien). ser väl bra ut. tror dom gick på runt 10.

Whoho, ja det var inte så väldigt blygsamma mål. :)

Ja det är givetvis inte fel, men du ska inte underskatta hur bra högtalare
det är i de kända tillverkarnas medium och premium-segment.
Inte heller deras konstruktörers kunnande och erfarenhet och hur många
arbetstimmar som läggs ner på en högtalare.

Vad jag försöker säga är att du bör räkna med ganska många timmar och
troligen flera byggen av lådor och elementbyten.
Ja om du inte snokar rätt på en erkänt bra självbyggarkonstruktion och bara
följer denna.

Och "ganska god" högtalarkonstruktion har blivit något slags allmängods, det
är ganska lite hokus-pokus kvar, med all allmänt spridd teori, fina simuleringsprogram
osv, så det finns faktiskt ganska gott om rätt billiga högtalare som når helt hyfsat
ljud. Jag lyssnar t.ex.för närvarande på skitbilliga marquant-högtalare som
låter bättre än egenbyggda högtalare där bara elementen hade kostat lika mycket.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-03-15 00:14

aisopos skrev:
Svante skrev:....
<klipp>
Efter tumregelanvändandet kommer kanske en insikt om att det var något som hade gått att göra bättre. Därifrån går det vidare.

Det är så man bygger kunskap. Jag tror många glömmer hur den egna kunskapen byggdes upp, eller har en romantiserad bild av det.

Så, nu är jag väl ovän med alla.

Åter till filtren. Jag tycker det är bra att börja med ett kokboksfilter. Att glädjas åt att det faktiskt låter. Att börja fundera om det kunde göras bättre. Kanske prova att mäta lite. Och sedan... Det tar man då.

Ja inte blev du ovän med mig iaf. :)

Vi har alla olika förutsättningar, mål och vägar till målet.

Du beskriver på ett ungefär hur min väg varit och är. Och den delas nog av väldigt
många som har detta som en ren hobby.
Jag kommer givetvis aldrig jobba så matematiskt som morello och IÖ, det är
inte mitt mål, och det är inte heller nödvändigt för att nå mitt mål.
Jag har ju t.ex. inte som mål att sälja mina konstruktioner i en vass konkurrens
på en stenhård marknad. Jag behöver bara lyckas aningen bättre vid varje iterering
för att jag ska vara jättelycklig i månader eller år efteråt.
Jag behöver ju inte göra varenda ev köpare jättelycklig.

Fast... Kanske kan byggandet inspirera till åtminstone liite matte? ;)

Det är rätt häftigt när man börjar kunna förutse hur mycket det blir här och där och inte bara att det blir. jw-metoden är fiffig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-03-15 00:21

aisopos skrev:

Whoho, ja det var inte så väldigt blygsamma mål. :)

Ja det är givetvis inte fel, men du ska inte underskatta hur bra högtalare
det är i de kända tillverkarnas medium och premium-segment.
Inte heller deras konstruktörers kunnande och erfarenhet och hur många
arbetstimmar som läggs ner på en högtalare.

Vad jag försöker säga är att du bör räkna med ganska många timmar och
troligen flera byggen av lådor och elementbyten.
Ja om du inte snokar rätt på en erkänt bra självbyggarkonstruktion och bara
följer denna.

Och "ganska god" högtalarkonstruktion har blivit något slags allmängods, det
är ganska lite hokus-pokus kvar, med all allmänt spridd teori, fina simuleringsprogram
osv, så det finns faktiskt ganska gott om rätt billiga högtalare som når helt hyfsat
ljud. Jag lyssnar t.ex.för närvarande på skitbilliga marquant-högtalare som
låter bättre än egenbyggda högtalare där bara elementen hade kostat lika mycket.

hehe ja vill man ha nåt billigt och bra så är det ju världens idiotaffär att bygga själv.

jag är ganska säker på att dom där b&w:arna är ganska bra. troligtvis mycket bättre än många sk highendburkar.

först ska jag bygga mig ett par testhögtalare dock, har köpt verktyg idag. dessa blir dåliga. och billiga.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-16 15:00

hm2 skrev:hej jag tänkte dra igång ett bygge snart men jag vet inget om filter, och hur dessa konstrueras. jag har dock lite skolböcker om elektronik.

jag bara undrar om ni kan rekommendera några siter där jag kan läsa lite kortfattat (men bra förklarande) teorin bakom, varför det blir som det blir liksom.

---------------------------------------------------------

sen har jag 2 mer specifika frågor.

jag har sett att det finns färdiga filter att köpa på hifikit osv, nu förstår jag ju att dessa enbart skulle fungera bra om frekvenserna är där man själv vill ha dom till elementen man har, och att tonkurvan är precis platt för båda/alla 3 elementen,och att nivån är samma på alla, baffelsteg etc stämmer. men vad är det mer som spelar in här?

måste man ta hänsyn till elementens riktiga impedans vid delningsfrekvensen t ex?
hur påverkar det?

vad händer om man byter ut t ex en bas som är på 8ohm mot en som är på 4ohm eller kopplar in 2 8ohmare parallelt osv? vi kan ju låtsas att impedans kurvorna ser liknande ut.

jag kommer säkert ha mer frågor sen.

Bygga egna filter är enkelt med denna filterlista.
Philps butterworth med impedansjustering och dämpning samt kontrollräkning av slutlast vid dämpning
Hoppas den kan komma till nytta
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-04-16 15:11

Here we go again.. :D
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-16 15:29

Elfsberg skrev:Here we go again.. :D

Den funkar. What's your problem?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-04-16 15:47

Elfsberg syftar nog på att rekommendationer av kokboksformler brukar som med en knapptryckning följas av en uppläxning i att det krävs lite fler hänsynstaganden än så för att få ett i närheten av vettigt dimensionerat filter (undertecknad ej oskyldig).

Tex. frekvensgång och impedanskurva är viktiga att ta hänsyn till.

Personligen tycker jag det blir bättre att höfta på känsla än att använda kokboksformler men de kan ju ha vissa pedagogiska syften också.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-16 15:54

Martin skrev:Elfsberg syftar nog på att rekommendationer av kokboksformler brukar som med en knapptryckning följas av en uppläxning i att det krävs lite fler hänsynstaganden än så för att få ett i närheten av vettigt dimensionerat filter (undertecknad ej oskyldig).

Tex. frekvensgång och impedanskurva är viktiga att ta hänsyn till.

Personligen tycker jag det blir bättre att höfta på känsla än att använda kokboksformler men de kan ju ha vissa pedagogiska syften också.

Den här "kokboken" är sprungen ur Philips lab i Holland och dämpning samt impedanskorrigering är av Göran klings mätverkstad.
Impedanskorren gör att man kan räkna rena filter och lägga konjugaten över elementets + - så att den stämmer med filterkomponenterna
(Lägger därefter huvudet på stupstocken och väntar)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-04-16 16:05

Jag tycker nog ändå att frekvensgången hos de enskilda elementen i lådan (och ur dem fasresponserna) har så pass stor inverkan på hur frekvensgången blir i den färdiga högtalaren att generella tabeller blir i princip oanvändbara till annat än att lära sig lite om filter och vilka misstag man kan göra. :) Även om de kommer från ett duktigt lab alltså.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-16 16:09

Martin skrev:Jag tycker nog ändå att frekvensgången hos de enskilda elementen i lådan (och ur dem fasresponserna) har så pass stor inverkan på hur frekvensgången blir i den färdiga högtalaren att generella tabeller blir i princip oanvändbara till annat än att lära sig lite om filter och vilka misstag man kan göra. :) Även om de kommer från ett duktigt lab alltså.

Kan ha fel, men det där låter som Jamo när dom tog spolar motsvarande impedansen vid delningen istället för att göra "riktiga" delningsfilter.
Förstärkaren som driver den sk. jamolasten får 10000 imfarkter per sekund.
Om man gör en rent filter med impedansjusteringar så kan förstärkaren driva en ren last på det sätt som förutsattes då den tillverkades
Att jag har gjort riktiga filter i 25 år med bevisat resultat är en parentes i ämnet
Kan tillägga att philips mätte elementen för att få en filterlista istället för att göra en Monacor eller visaton där man använde obegripliga formler som inte betyder skvatt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-04-16 16:30

Det stämmer iofs att med rena kokboksformler och noga uträknade impedanskorrigeringar kan man få en rak (resistiv för högre frekvenser) impedanskurva om det är målet med filtret.

(Kolla gärna in mitt 4-vägsbygge här på forumet. Finns inte en regelrätt uträknad delning i det filtret, allt är simulerat hej vilt :) och ändå är impedansen ganska rak (mellan 4-16ohm ca. i hela frekvensområdet)
viewtopic.php?p=1587722#p1587722
)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-16 16:34

Martin skrev:Det stämmer iofs att med rena kokboksformler och noga uträknade impedanskorrigeringar kan man få en rak (resistiv för högre frekvenser) impedanskurva om det är målet med filtret.

(Kolla gärna in mitt 4-vägsbygge här på forumet. Finns inte en regelrätt uträknad delning i det filtret, allt är simulerat hej vilt :) och ändå är impedansen ganska rak (mellan 4-16ohm ca. i hela frekvensområdet)
viewtopic.php?p=1587722#p1587722
)

Såg ju snyggt ut.
Har inte mitt bygge kvar som ritning med Hifi & musik h ade en mätning på diverse högtalare en gång och min Originalburk, den första jag ritade hade nominell impedans 8 ohm och högsta impedans 8.2 ohm genom hela filtret.
Som jag och många med mig ser det så är det precis vad förstärkaren ber om.
Ljudet är inte alls dumt med tanke på att det är Gamma BBK-200 och Peerless LK 10 DT diskant som sitter i lådan.
Elektronikvärlden tom snöt lådorna för mig när dom testade i mitten på 80-talet.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-04-16 17:45

Perfector skrev:Bygga egna filter är enkelt med denna filterlista.
Philps butterworth med impedansjustering och dämpning samt kontrollräkning av slutlast vid dämpning

Wow, bra.

Men Vilket högtalarelement passar den till?

Och den listan tar ju inte heller hänsyn till det element som det ska delas mot, baffelns utformning, energiresponsen och hur spridningen ska hanteras.
Eller missuppfattar jag något här?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-16 17:50

aisopos skrev:
Perfector skrev:Bygga egna filter är enkelt med denna filterlista.

Wow, bra.

Men Vilket högtalarelement passar den till?

Och den listan tar ju inte heller hänsyn till det element som det ska delas mot, baffelns utformning, energiresponsen och hur spridningen ska hanteras.
Eller missuppfattar jag något här?

Möjligen att det låter vackert och att man inte ska gräva brunnen djupare än man behöver :-)
Hur man än ser på filter så är dom avsedda för impedanserna 4 eller 8 ohm ( enligt den filterlista jag har) och byggs därefter samt riktas med justeringen så att dom delar där det är tänkt.
Det har mig veterligen fungerat i alla år och jag har svårt att tänka mig att det plötsligt uppstått en annan elektrisk lag än den jag och många med mig haft som riktlinje.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-04-16 18:08

Perfector: kul med lite andra vinklar från ett helt annat håll. "Tabellfilter duger." Den var ny. Välkommen till forumet (som lätt blir likriktat med likatänkande)! :)

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum