Moderator: Redaktörer
ratata skrev:Finns det någon som helst mening i att använda dämpmaterial i portade bas- eller subbaslådor som bara skall spela från runt 90 och nedåt?
Svante skrev:Ja. Säg att filtret lutar med 24 dB/oktav och att lådan är 1 m på något mått invändigt. Då får du en lådresonans vid 340/(2*1)=170 Hz. 170 Hz är en oktav över 85 Hz. Filtret har där dämpat c:a 24 dB. Om resonansen har ett högt Q-värde kan absolut resonanstoppen föra upp nivån till hörbarhet.
ratata skrev:Svante skrev:Ja. Säg att filtret lutar med 24 dB/oktav och att lådan är 1 m på något mått invändigt. Då får du en lådresonans vid 340/(2*1)=170 Hz. 170 Hz är en oktav över 85 Hz. Filtret har där dämpat c:a 24 dB. Om resonansen har ett högt Q-värde kan absolut resonanstoppen föra upp nivån till hörbarhet.
- Menar du att om man förutsätter en teoretiskt totalstum låda med inga motstående väggar med något invändigt mått på en meter så uppträder ingen resonans?
ratata skrev:Jag tänker att resonansen i sig har ju inget Q-värde, bara en frekvens. Det är ju lådan i sig som bidrar till Q-värdet? Tänker jag fel?
ratata skrev:Men jag förstår vad du menar med ovanstående.
ratata skrev:Jag har däremot lite svårt att tänka mig vad för sorts dämpmaterial som skulle kunna göra sitt jobb vid dessa frekvenser. Måste det inte vara oerhört trögt för att fungera som tänkt?
ratata skrev:Svante skrev:Ja. Säg att filtret lutar med 24 dB/oktav och att lådan är 1 m på något mått invändigt. Då får du en lådresonans vid 340/(2*1)=170 Hz. 170 Hz är en oktav över 85 Hz. Filtret har där dämpat c:a 24 dB. Om resonansen har ett högt Q-värde kan absolut resonanstoppen föra upp nivån till hörbarhet.
- Menar du att om man förutsätter en teoretiskt totalstum låda med inga motstående väggar med något invändigt mått på en meter så uppträder ingen resonans? Jag tänker att resonansen i sig har ju inget Q-värde, bara en frekvens. Det är ju lådan i sig som bidrar till Q-värdet? Tänker jag fel?
Men jag förstår vad du menar med ovanstående. Jag har däremot lite svårt att tänka mig vad för sorts dämpmaterial som skulle kunna göra sitt jobb vid dessa frekvenser. Måste det inte vara oerhört trögt för att fungera som tänkt?
- Menar du att om man förutsätter en teoretiskt totalstum låda med inga motstående väggar med något invändigt mått på en meter så uppträder ingen resonans? Jag tänker att resonansen i sig har ju inget Q-värde, bara en frekvens. Det är ju lådan i sig som bidrar till Q-värdet? Tänker jag fel?
Men jag förstår vad du menar med ovanstående. Jag har däremot lite svårt att tänka mig vad för sorts dämpmaterial som skulle kunna göra sitt jobb vid dessa frekvenser. Måste det inte vara oerhört trögt för att fungera som tänkt?
Martin skrev:Jag pratar bara om elementets q-värde nu för egenresonansen i lådan. Lådresonanserna har jag låtsats att de inte finns i låtsaslådan utan mått men som ändå har en volym som vi räknar med.
En tillräckligt fysiskt liten låda med små innermått i förhållande till våglängderna på frekvenserna som den spelar kan räknas som en måttlös låda och behöver ingen dämpning (av lådresonanser) om man inte vill ha det för att justera lådans effektiva storlek och q-värde då.
Det var så jag uppfattade ratatas fråga.
Martin skrev:Jag pratar bara om elementets q-värde nu för egenresonansen i lådan. Lådresonanserna har jag låtsats att de inte finns i låtsaslådan utan mått men som ändå har en volym som vi räknar med.
En tillräckligt fysiskt liten låda med små innermått i förhållande till våglängderna på frekvenserna som den spelar kan räknas som en måttlös låda och behöver ingen dämpning (av lådresonanser) om man inte vill ha det för att justera lådans effektiva storlek och q-värde då.
IngOehman skrev:Vad menar du med "totalstum"? (Stum är inget fysikaliskt begrepp. Är det kanske styv eller tung eller förlustbehäftad som du talar om?)
IngOehman skrev:ratata skrev:Jag tänker att resonansen i sig har ju inget Q-värde, bara en frekvens. Det är ju lådan i sig som bidrar till Q-värdet? Tänker jag fel?
Resonanser har både en frekvens och ett Q-värde. Vad menar du med
"lådan i sig"?
IngOehman skrev:ratata skrev:Men jag förstår vad du menar med ovanstående.
Vad betydde isåfall dina frågor?
Martin skrev:Jag pratar bara om... ...lådans effektiva storlek och q-värde då.
Svante skrev:"Liten i förhållande till våglängden" måste ha en viss marginal. 85 till 170 Hz är inte någon vidare marginal.
ratata skrev:Menar du att om man förutsätter en teoretiskt totalstum låda med inga motstående väggar med något invändigt mått på en meter så uppträder ingen resonans?
ratata skrev:Finns det någon som helst mening i att använda dämpmaterial i portade bas- eller subbaslådor som bara skall spela från runt 90 och nedåt?
Perfector skrev:ratata skrev:Finns det någon som helst mening i att använda dämpmaterial i portade bas- eller subbaslådor som bara skall spela från runt 90 och nedåt?
Trots att tråden är gammal.
Törs man föreslå profilskum på väggarna och topp/botten samt bakstycket i lådan utan att bli nedsablad av alla "magistrar" ?
Komorok skrev:Perfector skrev:ratata skrev:Finns det någon som helst mening i att använda dämpmaterial i portade bas- eller subbaslådor som bara skall spela från runt 90 och nedåt?
Trots att tråden är gammal.
Törs man föreslå profilskum på väggarna och topp/botten samt bakstycket i lådan utan att bli nedsablad av alla "magistrar" ?
Klart du törs det. Men om någon anser att ditt råd är osunt så får du räkna med att det argumenteras mot det.
Själv tycker jag att de råd som givits tidigare är bättre och förklaringarna till varför är också bättre.
Perfector skrev:Profilskummet sprider ut reflexer i lådan och gör att lådan inte "låter" vilket annars kan vara ett grymt uppvaknande.
Tänk bara på ett omöblerat kontra ett välmöblerat rum så blir det klart vad profilskummet gör för nytta.
(Lägger därefter huvudet på stupstocken och väntar)
DQ-20 skrev:Perfector skrev:Profilskummet sprider ut reflexer i lådan och gör att lådan inte "låter" vilket annars kan vara ett grymt uppvaknande.
Tänk bara på ett omöblerat kontra ett välmöblerat rum så blir det klart vad profilskummet gör för nytta.
(Lägger därefter huvudet på stupstocken och väntar)
"Profilskum" är i allmänhet bara skit i baslådor och har inte de effekter du påstår. Profilering är viktigast för effektiva rumsdämpande skumpaneler där skummets akustiska impedans medför att det ger upphov till viss ytreflektion. Lådform har också begränsad effektivitet eftersom resonanserna skiter i det och istället tar nya former. Jämför gärna med en ljudledning eller kvartsvågspipa - resonanser uppstår trots komplicerade former. Däremot finns det en gammal tråd där IÖ och Isidor träter som dämpningens vara eller icke-vara. IÖ tyckte att man i princip skulle sträva efter att ha någon form av moff i lådor medan Isidor inte tyckte det var eftersträvansvärt i baslådor eftersom det dämpar lådans nyttoresonans och därmed minskar verkningsgraden. Båda hade goda argument för sina ståndpunkter.
/DQ-20
roggaro skrev:profilskum? samma som frigolit fästade med riklig mängd silikon på väggarna... man bör ju räkna om innervolymen förståss![]()
funkade inte det på sjuttiotalet? har iaf för mig att det rekommenderades
roggaro skrev:men själva vitsen med dimensionering är väl att låddan, ja boxen ska ta ut vibrationer, utan att resonera s a s
roggaro skrev:aha! har själv aldrig försökt mig på att bygga basreflex öht och stannat vid oregelbunden konstruktion aka sluten låda med "variovent"väldigt lite/genomtänkt dämpmaterial och bara högst upp i låddan är lika med luftig klang för min del
roggaro skrev:antar att det inte ens behövs möbler där![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster