Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
rylandes skrev:IÖ.
"Närmast mediokert dussinelement" = Den uppfattning jag får när jag läser följande retoriska glidningar: "Problemet skall självklart inte överdrivas, det är inte ett särdeles dåligt element, det är bara inte ett som är märkvärdigt bra. Bortsett ifrån bristerna i basområdet tror jag inte att det är sämre än B65oa-II. "
En person som läser ovanstående skulle aldrig kunna gissa att du talar om ett element som tillhör den absoluta världstoppen i sin storlek.
grafpro skrev: Enligt de monteringsanvisningar man fortfarande kan köpa så var det på rekommendation av någon slags "högtalarguru".
Nattlorden skrev:grafpro skrev: Enligt de monteringsanvisningar man fortfarande kan köpa så var det på rekommendation av någon slags "högtalarguru".
Och det där var en vettig och balanserad eftersläng tyckte du?
PappaBas skrev:@Grafpro
Baserar du din filterkonstruktion enbart utifrån LTAS-mätningar?
Schimpans-AB skrev:Med önskan om att vara besvärlig.
Man halar upp lädret och investerar i Satori med nya filter 4" sek eller mer? , då verkar det inte logiskt att satsa på gamla MT20, MT24 eller CT22 då det finns den nya utmärkta T22 till hyfsat pris.
PappaBas skrev:Delar du dem så har du ju möjlighet att få det bästa av två världar? Dvs du kan kompensera för och avlasta basregistret. Vidare är väl Grafpros filter lite snällare för diskanterna så det torde väl gå att poppa på rätt mycket mer än originalet? Eller i alla fall till väsentligen mycket lägre distnivåer.
bootstrap skrev:PappaBas skrev:Delar du dem så har du ju möjlighet att få det bästa av två världar? Dvs du kan kompensera för och avlasta basregistret. Vidare är väl Grafpros filter lite snällare för diskanterna så det torde väl gå att poppa på rätt mycket mer än originalet? Eller i alla fall till väsentligen mycket lägre distnivåer.
Det är förvissa diskanterna som märks först hemma men IÖ har också sagt att odelade så är det basen som tar slut först, om satorin då är svagare så sänks max nivån ännu mer. Men sen delar jag ju ändå så då kanske det går på ett ut som du säger.
Low-Fidelity skrev:Bra jobbat. Intressant tråd trots allt gnabb mellan farbröderna.
Grafpro:
Hur skulle du säga att basåtergivningen blir med Satori kontra B65oa / SC165 i OD-11 och OA-12?
Det skulle även vara intressant med lite bättre kvalitét på vissa av grafpro:s grafer.
Till exempel denna med Satori + MT20 i området runt 2-3kHz. Vad betyder den svaga streckade linjen?
bootstrap skrev:Bra jobbatväntar med spänning på satori med t22, det bästa till sist
Low-Fidelity skrev:Bra jobbat. Intressant tråd trots allt gnabb mellan farbröderna.
Grafpro:
Hur skulle du säga att basåtergivningen blir med Satori kontra B65oa / SC165 i OD-11 och OA-12?
Det skulle även vara intressant med lite bättre kvalitét på vissa av grafpro:s grafer.
Till exempel denna med Satori + MT20 i området runt 2-3kHz. Vad betyder den svaga streckade linjen?
schmutziger skrev:bootstrap skrev:PappaBas skrev:Delar du dem så har du ju möjlighet att få det bästa av två världar? Dvs du kan kompensera för och avlasta basregistret. Vidare är väl Grafpros filter lite snällare för diskanterna så det torde väl gå att poppa på rätt mycket mer än originalet? Eller i alla fall till väsentligen mycket lägre distnivåer.
Det är förvissa diskanterna som märks först hemma men IÖ har också sagt att odelade så är det basen som tar slut först, om satorin då är svagare så sänks max nivån ännu mer. Men sen delar jag ju ändå så då kanske det går på ett ut som du säger.
Grafrpos filter är än mer belastande för diskanterna än original. 6,8uF mot 5,6 som SSC förordar.
Så om något så bör de ge upp lite tidigare.
KAnske grafrpo kan visa en mätning med 5,6uF i diskanten så vi får se hur det ser ut och en liten lyssningsrapport?
omnicide skrev:bootstrap skrev:Bra jobbatväntar med spänning på satori med t22, det bästa till sist
Jag är med dig på denna, vill absolut bygga ett par med satori och obi-t22, hur går skissandet på delningsfilter till dessa? Och kunde man förlänga basporten något, med ett krökt rör förslagsvis?
schmutziger skrev:Low-Fidelity skrev:Bra jobbat. Intressant tråd trots allt gnabb mellan farbröderna.
Grafpro:
Bump
schmutziger skrev:bootstrap skrev:PappaBas skrev:Delar du dem så har du ju möjlighet att få det bästa av två världar? Dvs du kan kompensera för och avlasta basregistret. Vidare är väl Grafpros filter lite snällare för diskanterna så det torde väl gå att poppa på rätt mycket mer än originalet? Eller i alla fall till väsentligen mycket lägre distnivåer.
Grafrpos filter är än mer belastande för diskanterna än original. 6,8uF mot 5,6 som SSC förordar.
Så om något så bör de ge upp lite tidigare.
bootstrap skrev:Hur högt kan man spela jämfört med b65oa II? Hemma vid får jag ut mer än vad som krävs och jag delar mina OA 14 vid 80 hz. I mitt vardagsrum mätte Per upp till runt 100 db. Det är väl min största oro med att byta mot satorin att jag inte ska kunna spela ens i närheten av detta.
Innan SSC får vantarna på denna kommer det finnas möjlighet att lyssna? Jag kan nog inte närvara själv men kan tänka mig att någon i din omnejd kan vara intresserad och det skulle vara jättekul att läsa om vad andra tycker.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 0 gäster