sky_eye skrev:De puttrar så fint här hemma.
Skall plugga lite portar och trimma filter, men fan vad det fladdrade i byxbenen när jag drog på lite.
Blir nog lagom med 4lådor, dvs dubbelFelix
Per sida?
mvh/Harryup

Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Det blir gött mos !
Fina dom blir och riktigt vettigt format med tanke på prestandan
Kul bygge ! :p
adzer skrev:Söta lådor de där
Perfekta för "bass jumping"![]()
Alexi skrev:2 portskurvemätningen såg ju extremt bra ut! Borde bli riktigt fin kurva med rumsstöd. Hur upplever ni hörbar dist i infra-området?
Komorok skrev:IngOehman skrev:Ja, den funkar väldigt bra tycker jag.
En annan intressant sak är att många PA-element avsedda för basbruk har väldigt starka motorsystem
och som om det var en ryggmärgsreflex från deras konstruktörer så är de nästan alltid dimensionerade
för så låg rörlig massa som möjligt.
Många sådana bassystem får väldigt lågt Q-värde och nedåt sluttande tonkurva, vilket egentligen bara
gör det svårare att LP-filtrera dem och det ger dem onödigt hög distorsion dessutom. Så man kan fråga
sig vilken rörlig massa som är lagom när elementen ändå inte kommer att användas i det register där de
är hjälpa känslighetsmässigt av den låga rörliga massan.
Vh, iö
Om man som jag, är ganska okunnig om hur ett högtalarelements parametrar hänger ihop, vill hänga på en vikt på ett element, säg ett 21" Eighteensound-element 21LW1400, vilka parametrar ändras på elementet då som en följd av att rörliga massan ändras? Jag simulerar ju i Basta! och där kan jag välja vilka parametrar som skall låsas och vilka som ska flyta med. Jag tänker mig att Fs ändras iaf, men sedan är jag så osäker att jag hellre frågar. Frågan lyder alltså: Om enda egenskapen hos elementet jag själv förändrar är rörlig massa, vad händer då med de andra parametrarna? Vilka förändras och vilka består?
http://www.eighteensound.com/PRODUCTS/P ... 19ix_l_vsE
NiklasF skrev:Varför väljer man inte ett element med dom parametrar man vill ha ifrån början?
sky_eye skrev:Flera orsaker.
Dels kände vi inte alla parametrar vi önskade.
Dels är pris/tillgänglighet en parameter.
DVD-ai skrev:Men frågan är hur många ?
DVD-ai skrev:I lägenheten eller allmänt ?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 32 gäster