Jag har fått för mig att försteg är en synonym för förförstärkare.
Historiskt har förförstärkarens viktigaste ingång varit pickup-ingången för MM-pickup.
5-10 år efter att RIAA-standarden antagits hade de flesta tillverkare slopat omkopplingsmöjligheter för diverse olika frekvenskorrektioner som använts av olika skivbolag före RIAA. Dock var tonkontroller alltid en självklarhet så att man hjälpligt kunde kompensera för klangliga avvikelser ändå, samt monoknapp.
Dessutom fanns ingångar för andra programkällor som tuner, bandspelare mm. vars utnivåer inte alls var standardiserade hos apparater för hemmabruk. Man behövde ha en känslighet på 50-100 mV över 50 kOhm eller högre och minst 20 dB förstärkning för att vara garderad för de flesta källor. När CD-spelarna med 2 V utspänning kom var den höga känsligeten ett problem, dels för nivåchocken när man växlade till CD från en annan källa och dels för att många förförstärkare blev överstyrda redan på ingången av 2 V (innan signalen nått volymkontrollen). Snart erbjöds en CD-ingång med sänkt känslighet och högre överstyrningsmarginal och med tiden blev den känsligheten standard på alla linjeingångar.
I mitten av 1980-talet kom den "puristiska" vågen då tonkontrollerna rensades bort helt även om det funnit bypass tidgare, Pickup-ingången slopades också av många, liksom monoknappen och tape-monitor eller andra processorlopar. Balanskontrollen slopades också av vissa. Med den nerskalningen finns nästan ingenting kvar och man är nere på den tidigare nämnda HA Pre TwentyFive's nivå.
Jag spelar inte bara från digitala källor utan vill även ha en högklassig ingång för MC-pickup och flertalet av de funktioner jag räknat upp ovan. Den billigaste som uppfyllde min digra kravlista , sedan min förra förförstärkare passerat "bäst före", är denna med 15 dB gain och en känslighet på 450 mV (max 5 V) i 20 kOhm obalanserat och 0,9 V (max 10 V) i 40 kOhm balanserat.

För den som bara lyssnar på digitala källor är kanske en McIntosh C2300 lite overkill, men att vara utan tonkontroller är att lida i onödan för oss som vill kunna lyssna på vilka fonogram som helst för musikens skull utan hänsyn till den tekniska kvaliteten.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]