Moderator: Redaktörer
sebatlh skrev:Jag undrar mest vad ett passivt försteg är för något
Eller om jag använder andra ord, en passiv förförstärkare…
Triggerhappy skrev:Ahhhh...Wiki: http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rf% ... C3%A4rkare
Wikipedia, den tiggande oencyklopedin skrev skrev:Källhänvisningar, helst i form av fotnoter (även kallade noter), är mycket viktiga på Wikipedia för att information ska vara verifierbar och ha hög trovärdighet.
När du skriver en artikel, eller lägger till information i en befintlig artikel, bör du i regel alltid ange vilken källa informationen kommer ifrån.
Helst bör källan vara publicerad och trovärdig (till exempel en bok eller en tidskriftsartikel), men även någon annan webbplats är bättre som källa än ingen källa alls. Information som inte är källbelagd kan komma att raderas av andra användare.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Till er som till äventyrs inte vet vad som konstituerar ett försteg - använd sökmotorn!
Det har jag gjort och hittat en massa apparater som enligt dig säkert inte uppfyller kraven. Seså, tjura inte nu, utan skrev din enkla definition.
sebatlh skrev:Jag undrar mest vad ett passivt försteg är för något
lennartj skrev:sebatlh skrev:Jag undrar mest vad ett passivt försteg är för något
Med god vilja kan jag acceptera ditt första uttryck "passivt försteg" om jag lämnar det synonymtänkande jag hade i mitt förra inlägg och istället tänker att steg inte måste betyda förstärkarsteg utan kanske syftar på något annat?
Passiv förförstärkare går inte alls, bort med ordet genast!
Morello skrev:Johan_Lindroos skrev:Bill50x och PerStrombgren, visst tusan vet ni vad ett försteg är!
Dom vill leka pseudodebatt.
Vad är en dvd-spelare föresten?
sebatlh skrev:lennartj skrev:sebatlh skrev:Jag undrar mest vad ett passivt försteg är för något
Med god vilja kan jag acceptera ditt första uttryck "passivt försteg" om jag lämnar det synonymtänkande jag hade i mitt förra inlägg och istället tänker att steg inte måste betyda förstärkarsteg utan kanske syftar på något annat?
Passiv förförstärkare går inte alls, bort med ordet genast!
Ja precis. Men om man accepterar det första uttrycket så borde det betyda att försteg och förförstärkare inte är synonymer. Det känns inte rätt
Så, enligt mig är din beskrivning ovan av vad ett försteg är helt klockren. Ett förstärkarsteg som förstärker upp signalen till lagom nivå för slutsteget plus andra bra-att-ha funktioner så som volym- och tonkontroller.
Svante skrev:En förstärkning kan vara <1 ...
Johan_Lindroos skrev:Bill50x och PerStrombgren, visst tusan vet ni vad ett försteg är!
Svante skrev:En förstärkning kan vara <1 ...
lennartj skrev:Svante skrev:En förstärkning kan vara <1 ...
Rent numeriskt, ja.
Logiskt, nej.
Då kallas en utsignal som är lägre än insignalen dämpad
till skillnad från när den är större än insignalen och benämns förstärkt.
Bill50x skrev:Är det inte så att de flesta slutsteg/effektförstärkare kräver en viss innivå för att ge full uteffekt? Jag har en svag (nåja stark) känsla av detta åtminstone tidigare handlade tex om 0,775 volt för konsumentelektronik och kanske 1 volt eller möjligen 1,5 för tex studioelektronik. Mitt minne är avtagande i samma takt som min ålder är tilltagande men visst var det något som detta? Eller var det en halv volt för konsument- och 0,775 för studioelektronik?
Det betyder ju att det finns någon form av standard (även om DIN väl handlade om typ 0,5 volt) för vad en effektförstärkare ska matas med. Då kan man ju också med visst fog kräva att en förförstärkare ska kunna leverera en nivå som kan styra ett effektsteg, även om fonogrammet inte har max nivå. Ursprungligen gällde, återigen om mitt minne inte sviker mig, att kassettdäck, bandspelare, tuners och andra "aux" skulle leverera typ 0,775 V enligt standard. Den nivån borgade då för att man skulle kunna krama max ur förstärkaren/effektsteget. Men sedan kom CD. Då blev det helt plötsligt standardiserat till en av nivå 2 volt. Om det var standardiserat eller någon form av "de facto-standard" det vet jag inte. Och då blev ju nivån fullt tillräcklig för att styra ut många slutsteg, åtminstone till den nivå som många accepterade.
IngOehman skrev:Men med det sagt vore det naturligtvis intressant för dem med bara en enda källa, att kunna använda
sin anläggning utan försteg. Men vill man det är det rimligen de som gör dessa apparater som behöver
skärpa till sig och göra dem så de får mera max-gain och så de kan svinga mycket mera spänning.
Svante skrev:Nej, jag tror att den (officiella?) standarden är att förförstärkare ska ha de ingångskänsligheterna du anger, men att slutsteg har en viss förstärkning (är det 28 ggr?). Det innebär att slutstegs ingångskänslighet sett relativt max uteffekt varierar, men att de alla ger samma utsignal vid en viss given insignal. Det senare är praktiskt om man vill att slutsteg ska vara utbyt- och blandbara, men opraktiskt eftersom man inte vet vilken maximal utspänning ett försteg kan tänkas behöva leverera.
Bill50x skrev:Du har nog rätt när det gäller känsligheten på försteg. Men fanns det inte också något (för slutsteg) som "minimum innivå för att nå max ut"? Jag pratar 50-60-70-tal nu men det är ju så länge sedan att minnet inte är helklart...
/ B
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Du har nog rätt när det gäller känsligheten på försteg. Men fanns det inte också något (för slutsteg) som "minimum innivå för att nå max ut"? Jag pratar 50-60-70-tal nu men det är ju så länge sedan att minnet inte är helklart...
De flesta Quadslutsteg för hembruk har haft känsligheten 500mV för full utstyrning, oavsett max effekt. Detta med standardiserad förstärkning måste va' något nytt...
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Du har nog rätt när det gäller känsligheten på försteg. Men fanns det inte också något (för slutsteg) som "minimum innivå för att nå max ut"? Jag pratar 50-60-70-tal nu men det är ju så länge sedan att minnet inte är helklart...
/ B
De flesta Quadslutsteg för hembruk har haft känsligheten 500mV för full utstyrning, oavsett max effekt. Detta med standardiserad förstärkning måste va' något nytt...
phon skrev:En passiv förförstärkare är väl en som för tillfället inte används?
Bill50x skrev:phon skrev:En passiv förförstärkare är väl en som för tillfället inte används?
Absolut. Men vad är en diskret förstärkare?
/ B
Svante skrev:Bill50x skrev:phon skrev:En passiv förförstärkare är väl en som för tillfället inte används?
Absolut. Men vad är en diskret förstärkare?
Svår att hitta?
Bill50x skrev:Svante skrev:Bill50x skrev:Absolut. Men vad är en diskret förstärkare?
Svår att hitta?
Nä, en som kan föra sig även i lite finare sällskap
Men som vanligt handlar det om engelskt/amerikanskt uttryck som man bara översatt rakt av. Tex en förstärkare uppbyggd utan IC's, dvs integrerade kretsar, utan med "diskreta" komponenter som transistorer, motstånd och kondensatorer.
Men jag vet ärligt talat inte hur vi skulle benämna dessa komponenter (som ju är discreet på engelska) - några förslag?
/ B
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 55 gäster