Här kommer det sista inlägget som lades innan ordmärknings/terminologi-tramset började, om någon mot
förmodan har lust att fortsätta på trådämnet:
IngOehman skrev:Igen - THX-gain eller inte så är det ytterst sällsynt med förstärkare som har tillräcklig gain för att fungera
optimalt tillsammans med försteg utan gain.
Vh, iö
Jag kan fortsätta lite själv.
Vad jag försöker komma fram till med det jag skriver i inlägget är att det är sällsynt att man, om man har en
rik musiksamling som innehåller annat än sönderkomprimerad musik, klara sig med en förförstärkare med gain
på maximalt 0 dB (1 ggr). Man vill nog gärna ha 12 dB, minst 6 dB, helst 20 dB gain.
Fast kanske sammanfattar det tråden så bra att ämnet var uttömt och det var därför som tramset startade?

Men några ord till kan jag skriva. Det finns faktiskt en del rörförstärkare som har avsevärt mycket högre gain
än 28,3 ggr (29 dB) och som därför kan användas med passiva försteg. Dock skall man vara på det klara med att
passiva försteg kan ha även andra tillkortakommanden. Ett är att passiva försteg ibland inte blir så jättebra på
att driva den kabel som går till slutsteget.
Jag har stött på ett fall med ett passivt försteg som använda sig av en pot på 100 kohm, vilket ger den en högsta
utimpedans om 25 kohm när den är ställd på -6 dB. Ägaren till detta passiva försteg hade monoblock till slut-
steg och de var placerade 7 meter därifrån. Kabeln som användes var en "high end kabel" vars kapacitans var
avsevärt jämfört med t ex en RG 62 (med sina runt 40 pF/m). Om jag minns rätt så var kabelkapacitansen hela
1,5 nF pF (drygt 200 pF/m är i själva verket inte så ovanligt bland audiokablar). Räknar man lite på det så finner
man att övre gränsfrekvensen (Fö) blir 1/(2*pi*25000*1,5E-9), vilket är 4 244 Hz...
Det lät lite murket*.

Så det kan finnas fler skäl att ha ett ordentligt försteg i kedjan än bara att nå en tillräckligt gain.
Vh, iö
- - - - -
*Efter byte till RG62 steg Fö till en bit över 20 kHz, och det lät väl anständigt, men riktigt okej blev det inte för-
rän kabeln dessutom kortades till 2 meter per sida.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).