"Försteg" med bara 2Vrms gain, kan de kallas försteg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: "Försteg" med bara 2Vrms gain, kan de kallas försteg?

Inläggav petersteindl » 2014-04-30 20:26

IngOehman skrev:Eller vad tusan, här framgår allting rätt tydligt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Amplification

(Ger ingen relevant direktträff (vilket säger en del) i betydelsen utsignal/insignal, men klickar man
på amplifier så kommer man till en sida som skriver om sådana, finner man att man anger dess ut/in-
signalförhållande med just ordet... gain! Inte amplification.)

Sen kan man går direkt till ordet gain också:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gain

V.S.B.

Vh, iö

Oj, anser du att du med internets hjälp har bevisat att gain är det engelska ordet för förstärning :)

Det var strongt gjort.

IngOehman skrev:Ja, man kan bevisa nästan vad som helst med hjälp av internet! ;)

I varje fall om det vore så att det var axiomatiskt att det som står på internet är sant.

:)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-30 21:14

Nä. Jag vet inte ens vad förstärning betyder.

Och min ambition var dessutom snarare att visa att man normalt säger gain på engelska, inte
amplification (som påstods), och att det dessutom finns goda skäl att säga gain även på svenska,
närmare bestämt alla de skäl som jag erinrade om.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-04-30 22:13

IngOehman skrev:Nä. Jag vet inte ens vad förstärning betyder.

Och min ambition var dessutom snarare att visa att man normalt säger gain på engelska, inte
amplification (som påstods), och att det dessutom finns goda skäl att säga gain även på svenska,
närmare bestämt alla de skäl som jag erinrade om.

Vh, iö

Oj, du vet inte ens det. Jag skall berätta en hemlighet, jag har missat ett tangentnedslag. Huga.
Vad jag kan läsa av din text så kan du alltså inte lista ut vad jag menar med förstärning. :( Trist! Men kanske andra kan. Jag skall ge dig en ledtråd. Det saknas bokstaven k. :)

Det skall bli intressant att se om du klarar att sätta in bokstaven k på rätt plats i förstärning. :) Men jag hejar på dig och håller tummarna att du klarar det.

Du menar att om man på engelska använder ordet gain så finns det goda skäl att inte ha ett svenskt ord för detta utan det är bäst att använda det engelska språkets ord i det svenska språket.

Så kan man se på saken.

Men, hur är det då med det tyska ordet Verstärkung? Bör de enligt ditt förmenande också byta ut sin vokabulär?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-01 03:09

Jag bryr mig inte.

Vh, iö

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2014-05-01 07:42

En intressant topic förvandlades till en shitstorm om vem som kan ordmärka mest. Fantaktiskt.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-05-01 08:12

Jag slog upp ett par manualer från amerikanska tillverkare och läste förklaringarna till förkortningarna och där stod "......the voltage amplification ,or gain...." så det går nog bra att använda amplification om man vill det.

På Svenska heter det väl ändå förstärkning ???

Vi har ju spänningsförstärkare och förstärkningsfaktor mm.

Låna ord går ju bra och vill man använda gain istället för spänningsförstärkning så varför inte.

Förstår inte varför det ska vara sån d-a prestige kamp hela tiden ha trevligt istället !!!

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2014-05-01 08:27

JockeX skrev:En intressant topic förvandlades till en shitstorm om vem som kan ordmärka mest. Fantaktiskt.

+1

Hur ofta resulterar det i nåt vettigt när man krampaktigt jagar definitioner i något odefinierat där de allra flesta av hävd redan har en magkänsla om vad det handlar om.
Hur relevant är det om försteg ska få kalla sig försteg eller ej beroende på förstärkningsfaktorn?
Desto intressantare är det imho att prata om riktiga referensvärden och hur de förhåller sig till dagens verklighet.
Imho så är det bara logiskt att låta lågnivå signaler hålla en standard tex 2Vrms men hur ofta ser vi marknaden agera logiskt?
Har slutsteget speciella behov så har man ju en chans att sälja sitt skräddarsydda försteg också...

Som total analfabet när det gäller kommersiella produkter så undrar jag hur vanligt det är att tillverkarna faktiskt skriver ut förstärkning och Max in/ut nivå, förr var det inte så vanligt iaf? Då jag bygger mina egna prylar så håller jag ju koll på den biten men om man köper en liten svart låda hos sin lokala hifihandlare så är det ju inte givet att alla siffror finns tillgängliga.

Och när det gäller språkförbistringen så brukar man ofta se gain anges i dB men amplification i en icke logaritmisk förstärkningsfaktor. Svenska språket har som så ofta färre ord än engelskan men förstärkning bör väl inte vara så svårt ord att hantera?
Strikt översatt så betyder ju gain ökning och då blir rubriken på tråden ren nonsens då jag ifrågasätter huruvida det existerar någon förförstärkare öht som förstärker en insignal exakt 2Vrms konstant? Leder ett sånt ordmärkeri till något konstruktivt?

Kan vi inte bara agera som de intelligenta tänkande människorna vi är och prata om det som faktiskt betyder nåt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-05-01 09:11

IngOehman skrev:Jag bryr mig inte.

Vh, iö

Bra! Lägg ner tramsdiskussionerna.
Ut och sjung gossar, det är vår! :)

http://open.spotify.com/user/andreabres ... I4FwrUdywl
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-05-01 11:33

Bara för att krångla till det lite till tycker jag att förstärkningsgrad är ett bra svensk ord för just förstärkningsgrad, ja rent av det bästa ordvalet!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-05-01 11:56

markusA skrev:
JockeX skrev:En intressant topic förvandlades till en shitstorm om vem som kan ordmärka mest. Fantaktiskt.

+1

Hur ofta resulterar det i nåt vettigt när man krampaktigt jagar definitioner i något odefinierat där de allra flesta av hävd redan har en magkänsla om vad det handlar om.
Hur relevant är det om försteg ska få kalla sig försteg eller ej beroende på förstärkningsfaktorn?
Desto intressantare är det imho att prata om riktiga referensvärden och hur de förhåller sig till dagens verklighet.
Imho så är det bara logiskt att låta lågnivå signaler hålla en standard tex 2Vrms men hur ofta ser vi marknaden agera logiskt?
Har slutsteget speciella behov så har man ju en chans att sälja sitt skräddarsydda försteg också...

Som total analfabet när det gäller kommersiella produkter så undrar jag hur vanligt det är att tillverkarna faktiskt skriver ut förstärkning och Max in/ut nivå, förr var det inte så vanligt iaf? Då jag bygger mina egna prylar så håller jag ju koll på den biten men om man köper en liten svart låda hos sin lokala hifihandlare så är det ju inte givet att alla siffror finns tillgängliga.

Och när det gäller språkförbistringen så brukar man ofta se gain anges i dB men amplification i en icke logaritmisk förstärkningsfaktor. Svenska språket har som så ofta färre ord än engelskan men förstärkning bör väl inte vara så svårt ord att hantera?
Strikt översatt så betyder ju gain ökning och då blir rubriken på tråden ren nonsens då jag ifrågasätter huruvida det existerar någon förförstärkare öht som förstärker en insignal exakt 2Vrms konstant? Leder ett sånt ordmärkeri till något konstruktivt?

Kan vi inte bara agera som de intelligenta tänkande människorna vi är och prata om det som faktiskt betyder nåt.

Håller med om att det är för mycket definitions tjafs med det sagt så är det inte heller oviktigt i diskussioner på en högre nivå då det kan vara viktigt att ha en klar definition av ett ord som i sin natur/vardagliga tal är diffus i sin innebörd (annars finns det en uppenbar risk för missförstånd och även för den som för talan att inte få sitt tänkta budskap förmedlat. Det är vetenskapligt riktigt att vilja reda ut begrepp, ett ord kan stå för något mer och behöver definieras, som kan vara en förkortning av längre tankekedja. Begrepp kan också vara levande i den form att begreppets innebörd förändras över tid, förutsättningar eller nyanseringar.
Frågan är ju då hur diffus är innebörden av gain eller förstärkning. Även om det nu inte finns en standard så går det att mäta så riktigt så diffust borde det inte vara men å andra sidan är just mina kunskaper i detta begränsad så förmodligen gör jag antaganden som inte är korrekta.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-05-01 12:13

Ska man börja dra det till sin spets så får det kanske bli spänningsförstärkning på svenska(jag har gott om strömförstärkare på jobbet 0-20mA).

Varför ska det sedan vara minst si och så mycket ?

Har man så det räcker till slutsteget är det väl nog, det har ju ändrats standard vartefter behoven ändrats och kommer nog så göras även i framtiden.

Det är ju kalas med en 700hk 4-axlig lastbil men inte för att hämta posten från brevlådan.....

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-01 13:08

Visst kan man skriva både amplifikation och spänningsförstärkning, jag tycker båda är bättre än att
skriva bara förstärkning, men jag tänker fortsätta skriva gain. Det går fortare och det är även inter.
nationellt begripligt. ;)

Och när det gäller vad man säger i engelskspråkiga länder så har jag surfat till vansinne, och det är
TOTALT DOMINERANDE att det kallas för gain och inte amplification när det talas om audioutrustning.

Igen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gain
http://en.wikipedia.org/wiki/Amplification
http://en.wikipedia.org/wiki/Amplifier

Jag skriver inte detta för att jag tycker det är en viktig fråga utan för att jag skrev ett innehåll som
handlade om det som diskuteras i tråden och blir då rättad, fel! När någon rättar någon annan tycker
jag det är rimligt att den som gör det ser till att ha rätt.

Så för att sammanfatta:

1. Begreppet vi talar om beskrivs nästan undantagslöst gain i den engelskspråkiga världen, men om
gain är mer än 1 (0 dB) så kan man tala om att apparaten har amplification (se första wiki-hänvisningen).

2. jag tycker det är bra att använda ordet gain även på svenska, eftersom förstärkning kan betyda
så många olika saker och spänningsförstärkning är inte bara långt utan också dubbelt drabbat eftersom
inte bara en förstärkning kan vara mekanisk, utan även en spänning kan ju vara det.
Även gain är något flertydigt, det kan ju även användas för att beskriva en strömkvot eller en effekt-
kvot, men i normalfallet är det just den kvot mellan en utspänning och en inspänning som åsyftas, så
länga man talar om förstärkare. Det är därför ett bra begrepp om man vill att ingen skall missförstå det.

Därför använde jag det, och därför kommer jag att fortsätta använda det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-05-01 13:32

Vad heter gain i bestämd form? I plural? I plural, bestämd form?

Jag tycker fö att car är ett bra ord, det är många fler över hela världen som förstår vad car är än bil. Så jag åker car till jobbet numera. Det är svårt att hitta parkeringsplats för det det är så många som parkerar sina carar där. En gång stod det en car där över två parkeringsrutor, den carens förare var inte så hänsynsfull. De andra cararnas förare blev nog också lite putta.

Visst är det bra att blanda utrikiska ord i svenskan? Tänk vad lätt det blir för en engelskspråkig att förstå den här texten. Det hade ju varit omöjligt om jag hade använt ordet bil.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-05-01 14:32

Signalförstärkning är ett användbart ord. Spänningsförstärning ett annat och även strömförstärkning. Huvudsaken är väl att man med god vilja förstår varandra.

Hos en bipolär transistor finns så kallade h-parametrar, t.ex. hFE som är strömförstärkningsfaktor och på engelska current gain. Jag har i alla fall inget problem med att förstå båda ordens betydelse då de sätts in i sitt sammanhang.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-01 17:02

Håller med om allt det där.

Och gain är som sagt ett väldigt bra ord för att beskriva kvoten mellan det som kommer ut och det som
har petats in.

Det är dessutom härligt lätt att skapa nya ord från det, "gaina på lite" säger musiker när de vill att man
skall vrida upp gain på någon apparat, eller kanske i reverbtappen. Fast det får man kanske inte heller
säga.

Det är inget vidare smidigt att säga "spänningsförstärkningsfaktoröka på lite".

Vh, iö

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-05-01 17:31

Att folk säger gain beror nog mest på att det står gain på diverse apparater snarare än att det är ett fantastiskt ord.
Bra svenska alternativ till "gaina på lite" är nära till hands.

• Höj lite.
    • Krana på lite. (krana på är ett fint uttryck :) )
    • Öka förstärkningen lite.

Gain är förvisso ett kortare ord. Men vem har så bråttom?
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-05-01 17:40

Ehuru voro det önskvärt att min herre eskalerade volymen några nivåer.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-05-01 18:49

sebatlh skrev:Att folk säger gain beror nog mest på att det står gain på diverse apparater snarare än att det är ett fantastiskt ord.

Så tänker även jag. Jag tror också att en musiker hade sagt "Höj lite!" när de menar att teknikerna ska öka ljudtrycket genom att höja spänningsförstärkningen i något lämpligt valt förstärkningssteg.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-05-01 18:50

sebatlh skrev:Att folk säger gain beror nog mest på att det står gain på diverse apparater snarare än att det är ett fantastiskt ord.
Bra svenska alternativ till "gaina på lite" är nära till hands.

• Höj lite.
    • Krana på lite. (krana på är ett fint uttryck :) )
    • Öka förstärkningen lite.

Gain är förvisso ett kortare ord. Men vem har så bråttom?

Jag gillar också att krana på.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-01 19:17

Fast det är ju något annat.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-01 19:24

Här kommer det sista inlägget som lades innan ordmärknings/terminologi-tramset började, om någon mot
förmodan har lust att fortsätta på trådämnet:

IngOehman skrev:Igen - THX-gain eller inte så är det ytterst sällsynt med förstärkare som har tillräcklig gain för att fungera
optimalt tillsammans med försteg utan gain.

Vh, iö

Jag kan fortsätta lite själv.

Vad jag försöker komma fram till med det jag skriver i inlägget är att det är sällsynt att man, om man har en
rik musiksamling som innehåller annat än sönderkomprimerad musik, klara sig med en förförstärkare med gain
på maximalt 0 dB (1 ggr). Man vill nog gärna ha 12 dB, minst 6 dB, helst 20 dB gain.

Fast kanske sammanfattar det tråden så bra att ämnet var uttömt och det var därför som tramset startade? ;)

Men några ord till kan jag skriva. Det finns faktiskt en del rörförstärkare som har avsevärt mycket högre gain
än 28,3 ggr (29 dB) och som därför kan användas med passiva försteg. Dock skall man vara på det klara med att
passiva försteg kan ha även andra tillkortakommanden. Ett är att passiva försteg ibland inte blir så jättebra på
att driva den kabel som går till slutsteget.

Jag har stött på ett fall med ett passivt försteg som använda sig av en pot på 100 kohm, vilket ger den en högsta
utimpedans om 25 kohm när den är ställd på -6 dB. Ägaren till detta passiva försteg hade monoblock till slut-
steg och de var placerade 7 meter därifrån. Kabeln som användes var en "high end kabel" vars kapacitans var
avsevärt jämfört med t ex en RG 62 (med sina runt 40 pF/m). Om jag minns rätt så var kabelkapacitansen hela
1,5 nF pF (drygt 200 pF/m är i själva verket inte så ovanligt bland audiokablar). Räknar man lite på det så finner
man att övre gränsfrekvensen (Fö) blir 1/(2*pi*25000*1,5E-9), vilket är 4 244 Hz...

Det lät lite murket*. ;)

Så det kan finnas fler skäl att ha ett ordentligt försteg i kedjan än bara att nå en tillräckligt gain.

Vh, iö

- - - - -

*Efter byte till RG62 steg Fö till en bit över 20 kHz, och det lät väl anständigt, men riktigt okej blev det inte för-
rän kabeln dessutom kortades till 2 meter per sida.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-05-01 20:24

Ja, då så. Om ni jiddrat klart så...

Ett försteg bör kunna gaina, förstärka, förmångla ( vad ni vill) +20dB och dessutom svinga sisådär 12-15V för att iaf jag ska vilja ha det.

Som lösning på Alexis problem så föreslår jag ett gainsteg med vippa på tre lägen: 0, +10dB och +20dB.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-05-01 20:30

IngOehman skrev:Håller med om allt det där.

Och gain är som sagt ett väldigt bra ord för att beskriva kvoten mellan det som kommer ut och det som
har petats in.

Det är dessutom härligt lätt att skapa nya ord från det, "gaina på lite" säger musiker när de vill att man
skall vrida upp gain på någon apparat, eller kanske i reverbtappen. Fast det får man kanske inte heller
säga.

Det är inget vidare smidigt att säga "spänningsförstärkningsfaktoröka på lite".

Vh, iö

"Öka förstärkningen" duger fint.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-01 21:17

För att intressera alla för gain så publiceras bilder på Gain
https://www.google.se/search?q=gain&tbm ... 66&bih=673
Hemma så använder mitt lokala Popsnöre/gain enbart begreppen Höj! och SääänK!!

På djupet måste alla förstå att jag inte nu försöker rätta alla djupt elektronikkunniga. Min synpunkt handlar enbart om hur jag uppfattar det språkliga som vi använder dem på lokal nivå "Hemma".
Bergreppet gain (inom hifi) för mig handlar enbart om en egenskap hos en apparat. Den definierar hur stor den maximala förstärkningen (potentialen) kan vara. Den kan vara noll (0) eller i den praktiska världen faktiskt vara negativ. Det bör ju uppstå förluster om gain är noll i teorin.

Så om gain används kan ju mätmässigt även ett passivt försteg mätas.

Amplication är ju förstärkning. Den kan ju regleras med en volumpott. Gain ändras dock inte . Det är ju ett begrepp som handlar om möjligheten.
Vill absolut inte bland mig i tråden men sänder ändå ett budskap om hur vi hos Kronkan och Popsnöret använder begreppen när vi förstärker analoga signaler. Den digitala förnekar vi att den finns. Eller åtminstone gömmer. Man vill ju inte skämmas.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-05-01 21:25

Kronkan skrev:För att intressera alla för gain så publiceras bilder på Gain

På djupet måste alla förstå att jag inte nu försöker rätta alla djupt elektronikkunniga. Min synpunkt handlar enbart om hur jag uppfattar det språkliga.
Bergreppet gain (inom hifi) för mig handlar enbart om en egenskap hos en apparat. Den definierar hur stor den maximala förstärkningen (potentialen) kan vara. Den kan vara noll (0) eller i den praktiska världen faktiskt vara negativ. Det bör ju uppstå förluster om gain är noll i teorin.

Amplication är ju förstärkning. Den kan ju regleras med en volumpott. Gain ändras dock inte . Det är ju ett begrepp som handlar om möjligheten.
Vill absolut inte bland mig i tråden men sänder ändå ett budskap om hur vi hos Kronkan och Popsnöret använder begreppen när vi förstärker analoga signaler. Den digitala förnekar vi att den finns. Eller åtminstone gömmer. Man vill ju inte skämmas.

Hmm, de äla kanske inte är så dumminger med Gain . . . typ 8) :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-01 21:36

petersteindl skrev:
Kronkan skrev:För att intressera alla för gain så publiceras bilder på Gain

På djupet måste alla förstå att jag inte nu försöker rätta alla djupt elektronikkunniga. Min synpunkt handlar enbart om hur jag uppfattar det språkliga.

Gain/Popsnören är farliga men kanske inte så dumma när man tänker efter. Men man skall vara försiktiga med varandra.
https://www.youtube.com/watch?v=VSAVsstaj4E

Finns det på Vinyl?
Senast redigerad av Kronkan 2014-05-01 21:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-01 21:48

Lås tråden. Ämnet verkar färdigdiskuterat. De som fortsätter skriva i den OT-tramsar, med
Komorok som enda undantag.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-01 21:56

IngOehman skrev:Lås tråden. Ämnet verkar färdigdiskuterat. De som fortsätter skriva i den verkar bara vilja tramsa.

Vh, iö

Inte alls IÖ!

Ville absolut inte tramsa. Men skriver det på mitt sätt. Där jag faktiskt skildrar hur jag uppfattar de olika begreppen. Och även så att säga indirekt skriver att jag även ser ett passivt försteg som försteg. Detta eftersom gain kan var noll. Eller i praktiken något mindre. Alltså att gain kan mätas från noll.

Men att gain är för mig en egenskap hos en apparat. Som är inbyggd. Men klart att man kan försvenska begrepper men då förlorar det ju den betydelse som det har som en egenskap inbyggd i apparaten.

Så är det. Lite musik och artister kan ju inte skada. Gör så ju ofta. Skickar med någon musik ibland något jazzrelaterat. Nu mera pop. Kan ju bli vad som helst beroende på att jag är en hyggligt gammal man.

Om du tar illa upp denna gång så ber jag om ursäkt. Det bli ändå som man inte vill ha det. Känsla av påhopp trots att jag försöker att undvika sådant.

Så tänk till en gång till.

Oberoende om mitt inlägg innehöll länk till artister räknade jag tyvärr med något påhopp faktiskt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-05-01 22:33

petersteindl skrev:

8) . . . typer. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-05-01 22:56

Någon som mins vad som stod i gamla Molt, vilken Vrms som krävdes för att klippa 1090? Hittade inte mitt nummer...
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi