Makalösa småhögtalare! Dessa ska ni höra!!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-12-08 17:35

40% rabatt på sista paret genom amazon.uk men de skickar inte internationellt :(

Användarvisningsbild
blueserik

Inläggav blueserik » 2013-12-08 22:25

hur tror ni att dessa högtalare lirar med en Rega Brio-R?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-08 22:49

blueserik skrev:hur tror ni att dessa högtalare lirar med en Rega Brio-R?

Om du inte spelar alltför högt - alldeles utmärkt skulle jag tro.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
blueserik

Inläggav blueserik » 2013-12-08 22:52

Tackar för svar. Verkar ju onekligen som vettiga högtalare för pengen.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2013-12-12 00:23

Jag har under en tid letat efter ett par små stativhögtalare att kunna koppla till TV:n i vardagsrummet. Ljudambitionen har väl inte varit så speciellt hög, men ändå legat på en anständig nivå. Ibland kör man ju en och annan film eller lyssnar på något musikprogram.

Av en slump såg jag denna intressanta tråd och följde den med en viss nyfikenhet. En Pioneer för 3.000:-!! som verkar spela bra. Slog en sök och hittade en klart positiv recension från någon tidning. Läste mer i tråden och tänkte att det är ju inga pengar. Jag menar vad får man i högtalarväg för ynka 3.000:-. Till det priset kan man ju chansa olyssnat.

Jag körde iväg i stormen till NetOnNet, snabbt till rätt hylla och till kassan. Hem i stormen igen.

Öppnade paketet på köksbordet. Mycket välemballerat och medskickade kablar dessutom. Jag slogs direkt av hur skrattretande små de var. De var i stort sätt som mina datorhögtalare på arbetsplatsen. Slående var också hur välbyggda de var. Riktigt fanér, fina terminaler och en väldigt massiv stum låda. När jag knackade på dem lät de som mina B&W 805s. Finishen var i stort sett i den klassen också. Mycket snygga helt enkelt. Jag undrar fortfarande hur detta är möjligt.

Jag kopplade in dem på Brystonslutsteget och började lite försiktigt att lyssna på dem. Det som nästan genast slog mig var den låga känsligheten. Jag ALDRIG kört volymen på Brystonförsteget så långt. Med B&W 805:orna hade tapeterna lossnat om jag dragit på så och blod sprutat ur öronen. Snacka om LÅÅG känslighet!

Det anmärkningsvärt positiva är dock hur de spelar! Hur kan en så liten högtalare som matas så kraftigt, spela så avslappnat. Ljudet är verkligen tilltalande på alla sätt o vis. Den där basen under 40Hz som har nämnts finns ju inte, men det har väl ingen räknat med heller. Vad de har är istället en slags homogenitet, fin ljudbild och skyhög trevlighetsfaktor. Snacka om att vara värda sitt pris.

Vad har jag spelat på dem då? Ja allt jag lyssnar på normalt. Jazz, blues, rock, klassiskt, opera, körmusik, visor, indisk raga, ja egentligen allt utom hårdrock och electronica. Glöm kyrkorglar och sånt som Jello. På med kammarmusik och gärna annan akustisk musik.

Nu blir problemet att hitta en synnerligen liten och kompetent integrerad förstärkare att driva dem med. En som ryms vid TV:n. Finns det sådana? Tips någon?
De kräver dessutom ett par stativ med tillräckligt liten topplatta, 22x13 cm, ca 80 cm höga.

Mina B&W 805s kostar 9 gånger så mycket. Är de bättre? Javisst, men inte nio gånger. Långt därifrån. Kan man då hitta högtalare som kostar 9 gånger mer och som är sämre än dessa microstativare? Jadå, det finns åtskilliga av dem därute.

Mvh

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-12-12 00:53

8O
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-12-12 19:18

woland skrev:Jag har under en tid letat efter ett par små stativhögtalare att kunna koppla till TV:n i vardagsrummet. Ljudambitionen har väl inte varit så speciellt hög, men ändå legat på en anständig nivå. Ibland kör man ju en och annan film eller lyssnar på något musikprogram.

Av en slump såg jag denna intressanta tråd och följde den med en viss nyfikenhet. En Pioneer för 3.000:-!! som verkar spela bra. Slog en sök och hittade en klart positiv recension från någon tidning. Läste mer i tråden och tänkte att det är ju inga pengar. Jag menar vad får man i högtalarväg för ynka 3.000:-. Till det priset kan man ju chansa olyssnat.

Jag körde iväg i stormen till NetOnNet, snabbt till rätt hylla och till kassan. Hem i stormen igen.

Öppnade paketet på köksbordet. Mycket välemballerat och medskickade kablar dessutom. Jag slogs direkt av hur skrattretande små de var. De var i stort sätt som mina datorhögtalare på arbetsplatsen. Slående var också hur välbyggda de var. Riktigt fanér, fina terminaler och en väldigt massiv stum låda. När jag knackade på dem lät de som mina B&W 805s. Finishen var i stort sett i den klassen också. Mycket snygga helt enkelt. Jag undrar fortfarande hur detta är möjligt.

Jag kopplade in dem på Brystonslutsteget och började lite försiktigt att lyssna på dem. Det som nästan genast slog mig var den låga känsligheten. Jag ALDRIG kört volymen på Brystonförsteget så långt. Med B&W 805:orna hade tapeterna lossnat om jag dragit på så och blod sprutat ur öronen. Snacka om LÅÅG känslighet!

Det anmärkningsvärt positiva är dock hur de spelar! Hur kan en så liten högtalare som matas så kraftigt, spela så avslappnat. Ljudet är verkligen tilltalande på alla sätt o vis. Den där basen under 40Hz som har nämnts finns ju inte, men det har väl ingen räknat med heller. Vad de har är istället en slags homogenitet, fin ljudbild och skyhög trevlighetsfaktor. Snacka om att vara värda sitt pris.

Vad har jag spelat på dem då? Ja allt jag lyssnar på normalt. Jazz, blues, rock, klassiskt, opera, körmusik, visor, indisk raga, ja egentligen allt utom hårdrock och electronica. Glöm kyrkorglar och sånt som Jello. På med kammarmusik och gärna annan akustisk musik.

Nu blir problemet att hitta en synnerligen liten och kompetent integrerad förstärkare att driva dem med. En som ryms vid TV:n. Finns det sådana? Tips någon?
De kräver dessutom ett par stativ med tillräckligt liten topplatta, 22x13 cm, ca 80 cm höga.

Mina B&W 805s kostar 9 gånger så mycket. Är de bättre? Javisst, men inte nio gånger. Långt därifrån. Kan man då hitta högtalare som kostar 9 gånger mer och som är sämre än dessa microstativare? Jadå, det finns åtskilliga av dem därute.

Mvh

Stämmer fint med mina erfarenheter. Ge dem några dagar.. Jag tyckte de lät bra direkt (så bra för priset att jag skapade tråden rätt snart efter inköpet) men första veckan händer en hel del med ljudet. Släppet, den initialt något (jämförelsevis.. Jag upplevde det inte så i början) stumma basen: Allt har blivit bättre.

Kul att fler gillar dem. Hade ju varit lite pinsamt att rekommendera något man gillar som andra visar sig tycka är mög...

Angående stativ har jag funderat på dessa:
http://www.ljudfokus.se/produkt/proson- ... lpar/2346/

Finns tack och lov med svarta pelare.. Bra mått på topp-plattan och då det är pelarna som är 68cm och inte totalhöjden borde nog totalen närma sig 75cm..och med en 35x35 betongplatta under är man ju hemma (om man nu inte nöjer sig med 75..)
Inte stabilast i världen kanske men även om basen är kalas för storleken så är det ju inte en högtalare som riskerar att vandra iväg..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-12-13 08:51

It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2013-12-13 09:48

sprudel skrev:Stereophile är imponerade av bs-22.

http://www.stereophile.com/content/pioneer-sp-bs22-lr-loudspeaker

Det är ju inte samma högtalare???

Mvh

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-12-13 21:44

woland skrev:
sprudel skrev:Stereophile är imponerade av bs-22.

http://www.stereophile.com/content/pioneer-sp-bs22-lr-loudspeaker

Det är ju inte samma högtalare???

Mvh

Korrekt, men samma konstruktör samma angreppsätt, dvs väldesignat bygge till bra pris. Har du kollat länken? :-)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2013-12-13 23:16

Ja, och då såg jag att det inte var samma högtalare.

Mvh

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-12-14 10:16

Har bara hittat enstaka priser för S-CN301 i USA och de är mer än dubbelt så dyra som högtalaren sprudel länkar till. Högtalaren i länken är speciellt avsedd för USA medan S-CN301 är avsedd för europa och Japan.

Vore kul om stereophile testar S-CN301. Spännande hur de skulle uppleva skillnaden i en högtalare där Jones har dubbla budgeten att leka med trots mindre låda och element.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-12-14 18:01

Vad kan man tänka sig för passande surrar, center och sub till dessa om man vill ha ett light 5.1 system till TVn?

Eller ska man köpa 3 paket och få en monohögtalare över till köket? ;)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-12-14 23:21

Bagaget skrev:Vad kan man tänka sig för passande surrar, center och sub till dessa om man vill ha ett light 5.1 system till TVn?

Eller ska man köpa 3 paket och få en monohögtalare över till köket? ;)

Tja.. Eftersom det inte finns någon dedikerad center så är väl 3 par och en högtalare över alternativet. Annars så skulle säkert en fantomcenter (ingen alls, alltså) och ett par mupps bakom funka fint och för besparingen köper man två st subbasar (xtz 8w.16 springs to mind) som kan få lira under 40Hz även till musik...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
warmiz

Inläggav warmiz » 2013-12-18 18:38

Hur tror ni dessa skulle fungera i närfält?
Behöver ett par små högtalare till datorhörnan och dessa seglar ju upp som ett bra alternativ! :D

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-12-25 17:51

De dök inte upp på någon rea så jag plockade ett par på netonnet med den där 100:- rabatten man får om man köpt en pepsi innan jul...

För tillfället står de mest som pynt och poppar Queen i en IKEA Expidit.
Inte så optimalt men det är home-styling.

När vi flyttat i Februari ska de WAFfas vita med vinyl och bli frontar till vardagsrums-TVn.

Reagerade också på hur mycket man måste vrida upp och funderar över hur högt man måste klättra på Denon X*000 stegen man måste klättra för att känna sig safe utan att det blir over kill.

Och så börjar jakten på surrar och sub...

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2013-12-27 10:30

Bagaget skrev:De dök inte upp på någon rea så jag plockade ett par på netonnet med den där 100:- rabatten man får om man köpt en pepsi innan jul...

För tillfället står de mest som pynt och poppar Queen i en IKEA Expidit.
Inte så optimalt men det är home-styling.

När vi flyttat i Februari ska de WAFfas vita med vinyl och bli frontar till vardagsrums-TVn.

Reagerade också på hur mycket man måste vrida upp och funderar över hur högt man måste klättra på Denon X*000 stegen man måste klättra för att känna sig safe utan att det blir over kill.

Och så börjar jakten på surrar och sub...

De kräver rejäla slutsteg.

Mvh

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2014-02-04 21:09

En sån här fungerar kanske inte så bra med dessa högtalare:

Bild

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/receiver/natverksspelare/marantz-m-cr610/192969.8369/

Synd om den inte gör det för den hade varit smutt i sovrummet :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-02-04 22:15

pinnen skrev:En sån här fungerar kanske inte så bra med dessa högtalare:

Bild

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/receiver/natverksspelare/marantz-m-cr610/192969.8369/

Synd om den inte gör det för den hade varit smutt i sovrummet :)

Jag tror att i ett sovrum räcker den alldeles utmärkt (och för många även i vardagsrummet..)! Skillnaden i effekt mellan en sådan och en 2x100w är marginell maximalt.. Håller med om att det vore en smutt lösning..
Mycket trevlig!

Sondek

Re: Makalösa småhögtalare! Dessa ska ni höra!!

Inläggav Sondek » 2014-04-25 09:15

Har nu beställt ett par av dessa som är på väg.

Dom verkar intressanta trots sin låga känslighet då jag inte är ute efter att spela AS-högt och den avgörande anledningen är erbjudandet (1990:-) enligt länk.

http://cdon.se/hemelektronik/pioneer/pioneer-s-cn301-lr-p27187461
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Sondek

Inläggav Sondek » 2014-04-30 15:41

Spelat på mini TAD:arna i ca 2 dagar nu konstaterat att den där Andrew Jones har koll på sina högtalarkonstruktioner.
Dessa små burkar spelar kraftfullt, detaljerat och gör nästan all musik lyssningsbar.... till och med stökig metall som jag inte klarade av tidigare blir njutbar :?
Övre registret är i mina öron väldigt behagligt på ett positivt sätt. En del skulle kanske beskriva det som en lite varmare återgivning.
Driver dessa helt problemfritt med en Marantz PM5004.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-05-01 21:08

Måste erkänna att det är kul att även andra som testat dessa högtalare är nöjda med vad de presterar. Vore lätt pinsamt att rekommendera något som andra inte alls uppskattar..
Jag skaffade alltså dessa direkt efter ett par av de välrenommerade Ino piP och var trots det nöjd. De är trögare att driva, inte alls lika sugna på att spela starkt (nu snackar vi relativa termer här.. Ingen av dem gillade att spela STARKT utan jag använder små bokstäver..) och inte bättre i absoluta termer men de är enkla att komma över, kostar en fjärdedel (räknar på färdigbyggt par) och måste vara ett av de där guldkornen som ibland dyker upp i hifivärlden.
De är bra högtalare! Inte bara bra för priset. Jag har haft betydligt dyrare grejer som passat min smak sämre än dessa.. Frånvaron av saker att reta sig på är vad som i mina öron gjorde dessa burkar så speciella. Det finns såklart högtalare som är mer detaljorienterade, som har en större ljudbild eller djupare bas och definitivt högtalare som är känsligare och mer lämpade till effektsvaga förstärkare men summa summarum är de liksom...kompletta. Inget sticker ut, inget stör.. Man tänker på musiken de spelar upp snarare än hur de spelar upp den.

Nu har jag ingen större erfarenhet av piM och piX (som även de färdigbyggda är en hel del dyrare) men jag tycker det vore spännande om IÖ köpte ett par och gav sig fan på att skapa något bättre för samma pengar. Då kunde han börja massproducera ett par år och sedan stillsamt dra sig tillbaka.. På Bahamas...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-02 23:00

Jag känner till dem väl och är inte intresserad av att göra något liknande. Men jag förstår
att och varför vissa kan uppfatta dem som tilltalande.

Det är väl mest den extremt låga känsligheten gör den i mina ögon svåra att passa in någon-
stans. De pengar man sparar på det låga priset förloras direkt om man vill ha en förstärkare
som kan driva dem, och även om man har det kan man ändå inte spela speciellt starkt.

Men har man inga behov av att spela starkt överhuvudtaget så visst kan de fungera då. Men
jag kommer inte att göra något liknande, det kan jag lova. Jag gör ju redan högtalare som
kan spela ungefär lika ostarkt, som kostar lite mera, men som kan drivas till anständiga ljud-
tryck med mycket mindre och billigare förstärkare.

Jag är heller inte så principiellt förtjust i superlåg verkningsgrad, ens om man har stora för-
stärkare att ta till, eftersom det leder till termisk kompression. Jag ser alltid till att nå upp
till en verkningsgraden så nära som möjligt tangerar möjlighetens gräns. Jag vill ha den så
hög som möjligt, men inte högre.

Inget av det ovanstående skall uppfattas som kritik mot varken Andrew Jones eller Pioneer,
tvärtom! Det är bara inte ett recept jag gillar. De passar inte in som en lösning för några av
de behov av högtalare som jag själv har. Och jag gör ju bara högtalare som jag själv vill ha,
vilket betyder att de måste erbjuda något som jag har behov av, någonstans, eller som jag
kan tänka mig skulle passa något behov av högtalare som jag kommer att få eller som jag
kan föreställa mig.

Är heller inte intresserad av att massproducera för att tjäna pengar. Jag gör hellre något som
känns som en helt rätt högtalare, och en eller två i taget. Det är till och med okej om det går
lite minus.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-05-03 08:44

IngOehman skrev:Jag känner till dem väl och är inte intresserad av att göra något liknande. Men jag förstår
att och varför vissa kan uppfatta dem som tilltalande.

Det är väl mest den extremt låga känsligheten gör den i mina ögon svåra att passa in någon-
stans. De pengar man sparar på det låga priset förloras direkt om man vill ha en förstärkare
som kan driva dem, och även om man har det kan man ändå inte spela speciellt starkt.

Men har man inga behov av att spela starkt överhuvudtaget så visst kan de fungera då. Men
jag kommer inte att göra något liknande, det kan jag lova. Jag gör ju redan högtalare som
kan spela ungefär lika ostarkt, som kostar lite mera, men som kan drivas till anständiga ljud-
tryck med mycket mindre och billigare förstärkare.

Jag är heller inte så principiellt förtjust i superlåg verkningsgrad, ens om man har stora för-
stärkare att ta till, eftersom det leder till termisk kompression. Jag ser alltid till att nå upp
till en verkningsgraden så nära som möjligt tangerar möjlighetens gräns. Jag vill ha den så
hög som möjligt, men inte högre.

Inget av det ovanstående skall uppfattas som kritik mot varken Andrew Jones eller Pioneer,
tvärtom! Det är bara inte ett recept jag gillar. De passar inte in som en lösning för några av
de behov av högtalare som jag själv har. Och jag gör ju bara högtalare som jag själv vill ha,
vilket betyder att de måste erbjuda något som jag har behov av, någonstans, eller som jag
kan tänka mig skulle passa något behov av högtalare som jag kommer att få eller som jag
kan föreställa mig.

Är heller inte intresserad av att massproducera för att tjäna pengar. Jag gör hellre något som
känns som en helt rätt högtalare, och en eller två i taget. Det är till och med okej om det går
lite minus.

Vh, iö

Känner att jag vill be om ursäkt här.. Jag vet inte riktigt varför Ino och du, Ingvar, behövde blandas in i denna diskussionen och så här i efterhand så ser jag att det var jäkligt onödigt. Mest handlade det nog om att ljud är rätt svårt att beskriva och "hur bra" något är kräver nästan en form av referens för att förstås. Tidigare i tråden har de jämförts med B&W 805 då det var inläggsmakarens "referenser" och jag jämförde med piP då de var mina "referenser". I båda fallen ansågs Pioneer vara en inte lika bra högtalare men kanske bra nog och ett fynd för pengarna.
Ju mer jag tänker på det så kanske man ska landa lite och se dem för vad de är. Klangligt ÄR de i mina öron bra grejer, men visst stämmer det att de har ett relativt begränsat användningsområde. De spelar inte starkt, de kräver rejäl effekt redan för de modesta ljudtryck de mäktar med och en högtalarare som först och främst behöver effekt för att spela ut sedan inte tål effekten.. Well, det är uppenbart att de kräver sin miljö och sin köpare. Mer högtalare för lite stillsam jazz i en whiskyhörna än som frontar i en vardagsrumsanläggning. Men LÅTER bra i det fåtalet omständigheter där de "trivs", det gör de faktiskt.
Jag är lite rädd för att Ino hamnade i tråden p.g.a mänsklig svaghet.. Jag är inte säker, men vad jag vet är att jag ångrade som f-n (och ångrar fortfarande.. Finish går att göra om och göra rätt) att jag gjorde mig av med mina piP (gillade ljudet men misslyckades kapitalt med finishen och det retade mig enormt) och kanske behövde jag övertyga mig själv om att jag kan sitta nöjd med något annat..*s*

Hursomhelst försvann Pioneer ifrån mitt hem rätt snart av just de skäl som Ingvar nämner. De var för tröga att driva och och i kombination med den lilla boomern och den i basen låga effekttåligheten så klarade de inte av att agera huvudhögtalare. Ljudet var bra, men som så ofta är fallet förlorade man på gungorna vad man vann på karusellen. Det är så lätt att vara översvallande initialt, men tids nog så kommer helheten ifatt och för mig var alltså Pioneer en mycket fin liten högtalare med bra finish, bra ljud men med ett alldeles för begränsat användningsområde. Helheten brister, alltså. Jag vidhåller dock att upp till en för mig för lågt satt gräns så ljudade de fint. Ingenting i deras ljudliga presentation stack ut som störande och på de behagliga ljudtryck där de spelade oansträngt, i ett mörkt rum och med en whisky i handen, så kunde de få en att förlora sig i musiken. Det har jag inte på samma vis upplevt i den prisklassen tidigare.
Tyvärr har jag sedan dess hamnat i samma problematik. Efter Pioneer blev det ett par diametralt motsatta Jbl Studio 590 som lät bra (på ett helt annat vis) men som var alltför stora och som ville spela på nivåer mitt rum inte klarar av och alltså saknade den helhet jag är ute efter. Mina nuvarande byggen lider även de av problematiken. De låter helt ok (makalöst bra i mina öron med hänsyn tagen till de ingående komponenterna) men är i nuvarande skick praktiska mardrömmar som kräver aktiv delning och 4st slutstegskanaler.

Men hursomhelst så var inte inblandningen avsedd som kritik (tvärtom) och jag menade inte heller att min, även den onödiga, mening om att det vore "intressant" om du gav dig fan på att skapa något bättre för motsvarande pengar (jag skrev alltså inte "liknande" eller hade överhuvudtaget någon fundering om hur en sådan högtalare skulle se ut) skulle tas på allvar och kommenteras. Jag vet ju inte ens om du kanske redan gjort det. piX i monteringssats är ju inte mycket dyrare och de är ju även jämförbara i storlek, lättare att driva och kanske kan de trots det ensamma ÄNNU mindre elementet spela lika starkt. Jag har hört dem och blivit extremt imponerad både hemma hos blixten och i din källare men jag har lärt mig att first impressions kan vara luriga och självklart handlar de första 5 minuterna med piX om att man är lite chockad av storleken på ljudet och basförmågan. Jag har dock hört dem för lite för att ha en egentlig åsikt om huruvida de ljuder bra. Jag tror nog att de gör det.. :wink:

Jag har sett i andra sammanhang att detta med att inte vilja tjäna pengar är mäsk för vissa och den debatten börjar kännas gammal. Jag tror att du menar det, pengar är nog även i detta sammanhang ett resultat av arbetsinsats och stressande och vi är helt enkelt olika som människor. Jag delar inställningen och för mig är fritid viktigare än maximalt höga siffror i lönebeskedet. Tyvärr är hifi en fästing i ögat när det gäller detta.. Fritid innebär möjlighet att labba med stereon och lyssna på musik, arbete skapar förutsättningar att skaffa bättre prylar och hur fanken förenar mad de två?

Nåväl, nu handlar ju tråden om Pioneer..och min kontenta får väl bli att de, inom sina ganska stora begränsningar, är ljudmässigt svårtslagna för pengarna. Men ett entydigt köpråd vet jag inte om jag är beredd att stå bakom längre. Jag kan bara råda alla att ta reda på hur begränsningarna påverkar det aktuella användningsområdet (efter att först såklart ta reda på vilka de är).
Mycket trevlig!

Sondek

Inläggav Sondek » 2014-05-03 16:07

Älskar man att lyssna på musik på normalvolym till medelhöga nivåer så är denna högtalare det mest prisvärda och välljudande jag hört till dags datum. Har märkt att jag relativt snabbt försvinner in i musikens värld och lyssnar på den sångrösten, pianot eller gitarren och njuter i stället för att fundera på om klang, bas, mellanregister (eller ljud överhuvudtaget). Är man ute efter en musikförmedlare så är det här ett kap men är ändamålet att spela högt så får man leta efter något annat. Ser att både CDON och Net on net har satt ner priset till 1990 kr just nu på prisjakt. För mig så räcker 2x45W galant för att driva dessa och redan vid låg volym får jag ett dynamiskt och detaljerat ljud som återger nerv och känsla i musiken. Övrig utrustning är Brik-Audio DAC och Linn Axis skivspelare med AT-95SA. Tycker själv att jag fått en osannolikt bra anläggning med tanke på vad jag lagt ut i pengar. Rekommenderar dessa varmt till alla som har det knapert i kassan men ändå vill kunna njuta av musik på en ovanligt hög nivå :!:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-05-03 18:17

Jag själv har ett par "mini-TADar"; inte de högtalare som avses ovan, men ett par som heter Pioneer men med TAD-liknande koaxialelement. Mig veterligen var det en ganska ovanlig modell. Rent utseendemässigt ser de t.o.m. mycket påkostade ut med välvda sidoväggar och ett glasfiberelement med koaxialmonterad titan(?)-domediskant.

Jag kan väl säga snällt då. De låter, men de låter inte rätt. De låter ganska snällt och tamt. I första tanken kan man tänka att "det här låter ju ganska trevligt". Musiken framställs som lite tam och loj, men på något sätt ändå lättlyssnad. Då menar jag lättlyssnad som formen av bakgrundsmusik... Annat positivt att säga är att diskanten låter inte särskilt mycket "högtalarelement", utan känns som att den låter rent och klart, men med för lite nivå.

Det som framförallt elekroakustiskt är högtalarens stora brister, är en avrullad topp och likaså avrullad botten. Här är felen alltför stora för att kunna tala om en allroundhögtalare. Som en billig extrahögtalare att ha på landstället, i garaget, eller liknande där man bara vill ha lite skval, så kan de duga, men absolut inte som en huvudhögtalare för välljudsintresserade lyssnare. Kan eventuellt duga som huvudhögtalare till medelsvensson som inte bryr sig så värst.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-05-03 18:36

Sondek skrev:Älskar man att lyssna på musik på normalvolym till medelhöga nivåer så är denna högtalare det mest prisvärda och välljudande jag hört till dags datum. Har märkt att jag relativt snabbt försvinner in i musikens värld och lyssnar på den sångrösten, pianot eller gitarren och njuter i stället för att fundera på om klang, bas, mellanregister (eller ljud överhuvudtaget). Är man ute efter en musikförmedlare så är det här ett kap men är ändamålet att spela högt så får man leta efter något annat. Ser att både CDON och Net on net har satt ner priset till 1990 kr just nu på prisjakt. För mig så räcker 2x45W galant för att driva dessa och redan vid låg volym får jag ett dynamiskt och detaljerat ljud som återger nerv och känsla i musiken. Övrig utrustning är Brik-Audio DAC och Linn Axis skivspelare med AT-95SA. Tycker själv att jag fått en osannolikt bra anläggning med tanke på vad jag lagt ut i pengar. Rekommenderar dessa varmt till alla som har det knapert i kassan men ändå vill kunna njuta av musik på en ovanligt hög nivå :!:

Tja.. Vi är ju trots allt på faktiskt.. Krav på ljudtryckskapacitet är ju något relativt och här är kraven, jämfört med för gemene man, en hel del högre när det kommer till vad som är acceptabelt och inte. För 1990:- ÄR DESSA BURKAR REN STÖLD givet att alltså kravet på ljudtryck ligger på en modest nivå.

Nu är det snart ett halvår sedan jag hade dessa burkar i min ägo och ljudminnet är kort, men av vad jag minns så var deras förmåga att få en att inte tänka på hur det låter det verkligt starka kortet. Det fanns ingen extremt stark sida.. Diskanten var såvitt jag minns något återhållen men ren och fin, mellanregistret något laid back men återigen rent och fint med viss värme och basen varm och förvånansvärt kraftfull men ändå med rapphet när så krävdes. Poängen med dem var att det inte fanns något som direkt störde heller. De lät helt enkelt bra nog för att man skulle kunna tänka på musiken de spelar upp snarare än på hur de spelar upp den. Skulle jag ändå peka på en nackdel så är det att de möjligen var något lata rent dynamiskt men då mitt efterföljande par alltså var Jbl Studio 590 vars dynamiska förmåga var snudd på av live-klass så blev skillnaden tydligt belyst. Jag hade kanske inte reagerat om jag följt upp de små med något annat. Sedan var det något med basen.. Den var för storleken djup och kraftfull men rent klangligt var det något som inte riktigt hörde ihop med resten. Den satte liksom inte igång foten utan slipsen satt lite för hårt åtdragen. Men tjena, vi snackar 3k (2k nu, tydligen..) här. Att kunna få ut en högtalare i vanliga konsumentled som kostar 2k och som låter som dessa är nog rätt svårslaget ändå..
Jag tror att det är lite av högtalaren högtalare för många. Jag hade gärna haft ett par som lät snarlikt men med en 6.5" i basen, en känslighet om i alla fall 86-87dB/1W/1m (gärna högre), en extension som sträcker sig ner mot 35Hz i alla fall och en förmåga att spela i alla fall 6dB starkare.. Problemet är att då hade vi förmodligen snackat andra pengar och då blir kriget lite svårare att vinna. Förmodligen landar vi i piP monteringsats-regionen rent ekonomiskt även för Andrew Jones och piP låter i absoluta termer fortfarande bättre än S-CN301 så även ljudkvaliteten behöver höja sig ett par snäpp för att i det läget bli en tillräckligt intressant högtalare.
Men för 3k, och nu alltså 2k, är de, om de spelar starkt nog för behovet med den drivning man förfogar över, alltså rena rånet. Alla har inte möjlighet att söka maximalt välljud utan för de flesta av oss handlar det om att maximera ett resultat utifrån en given (och låg) budget. Här kan Pioneer bli en given kandidat.
Andra högtalare i prisklassen jag har erfarenhet av, som t.ex System Audio Saxo 1, har inte en sportmössa.. Saxo 1 låter som en för pengarna bra småhögtalare, medan Pioneer låter som en bra högtalare, inte nödvändigtvis liten, oavsett pris. Så länge man spelar vid beskedliga ljudtryck..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-03 22:23

BPM skrev:Känner att jag vill be om ursäkt här.. Jag vet inte riktigt varför Ino och du, Ingvar, behövde blandas in i denna diskussionen och så här i efterhand så ser jag att det var jäkligt onödigt. Mest handlade det nog om att ljud är rätt svårt att beskriva och "hur bra" något är kräver nästan en form av referens för att förstås. Tidigare i tråden har de jämförts med B&W 805 då det var inläggsmakarens "referenser" och jag jämförde med piP då de var mina "referenser". I båda fallen ansågs Pioneer vara en inte lika bra högtalare men kanske bra nog och ett fynd för pengarna.
Ju mer jag tänker på det så kanske man ska landa lite och se dem för vad de är. Klangligt ÄR de i mina öron bra grejer, men visst stämmer det att de har ett relativt begränsat användningsområde. De spelar inte starkt, de kräver rejäl effekt redan för de modesta ljudtryck de mäktar med och en högtalarare som först och främst behöver effekt för att spela ut sedan inte tål effekten.. Well, det är uppenbart att de kräver sin miljö och sin köpare. Mer högtalare för lite stillsam jazz i en whiskyhörna än som frontar i en vardagsrumsanläggning. Men LÅTER bra i det fåtalet omständigheter där de "trivs", det gör de faktiskt.
Jag är lite rädd för att Ino hamnade i tråden p.g.a mänsklig svaghet.. Jag är inte säker, men vad jag vet är att jag ångrade som f-n (och ångrar fortfarande.. Finish går att göra om och göra rätt) att jag gjorde mig av med mina piP (gillade ljudet men misslyckades kapitalt med finishen och det retade mig enormt) och kanske behövde jag övertyga mig själv om att jag kan sitta nöjd med något annat..*s*

Hursomhelst försvann Pioneer ifrån mitt hem rätt snart av just de skäl som Ingvar nämner. De var för tröga att driva och och i kombination med den lilla boomern och den i basen låga effekttåligheten så klarade de inte av att agera huvudhögtalare. Ljudet var bra, men som så ofta är fallet förlorade man på gungorna vad man vann på karusellen. Det är så lätt att vara översvallande initialt, men tids nog så kommer helheten ifatt och för mig var alltså Pioneer en mycket fin liten högtalare med bra finish, bra ljud men med ett alldeles för begränsat användningsområde. Helheten brister, alltså. Jag vidhåller dock att upp till en för mig för lågt satt gräns så ljudade de fint. Ingenting i deras ljudliga presentation stack ut som störande och på de behagliga ljudtryck där de spelade oansträngt, i ett mörkt rum och med en whisky i handen, så kunde de få en att förlora sig i musiken. Det har jag inte på samma vis upplevt i den prisklassen tidigare.
Tyvärr har jag sedan dess hamnat i samma problematik. Efter Pioneer blev det ett par diametralt motsatta Jbl Studio 590 som lät bra (på ett helt annat vis) men som var alltför stora och som ville spela på nivåer mitt rum inte klarar av och alltså saknade den helhet jag är ute efter. Mina nuvarande byggen lider även de av problematiken. De låter helt ok (makalöst bra i mina öron med hänsyn tagen till de ingående komponenterna) men är i nuvarande skick praktiska mardrömmar som kräver aktiv delning och 4st slutstegskanaler.

Men hursomhelst så var inte inblandningen avsedd som kritik (tvärtom)...

No worries! ;)

Jag fick ju chans att redovisa min syn på saken, och är nöjd med detta.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-07 11:01

Några mer omdömen om S-CN301-LR ?
Antingen från personer som inte än skrivit något här i tråden, men även från de som redan skrivit, om det finns mer att tillägga.

Skulle man kunna säga att om man bortser från den låga känsligheten och att den sista låga oktaven saknas så är det nära en full pott?

Finner man typ mycket av alla andra önskvärda parametrar, såsom hur musiken presenteras, släpper från högtalarna, målar upp bra i både bredd och djup osv?

Jag tänker att dom kanske skulle vara snudd på perfekta vid datorarbetsplatsen, på skrivbordet på jobbet (där man ändå inte kan/får spela speciellt högt), i något mindre rum hemma.
Och skulle dom också kunna ses som fina referensobjekt gentemot t.ex. egenkonstruerade högtalare. Når jag samma ljudbild och rumslighet osv med eget bygge, eller t.o.m slår det lite, så har jag lyckats väldigt väl?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-05-07 20:58

aisopos skrev:Några mer omdömen om S-CN301-LR ?
Antingen från personer som inte än skrivit något här i tråden, men även från de som redan skrivit, om det finns mer att tillägga.

Skulle man kunna säga att om man bortser från den låga känsligheten och att den sista låga oktaven saknas så är det nära en full pott?

Finner man typ mycket av alla andra önskvärda parametrar, såsom hur musiken presenteras, släpper från högtalarna, målar upp bra i både bredd och djup osv?

Jag tänker att dom kanske skulle vara snudd på perfekta vid datorarbetsplatsen, på skrivbordet på jobbet (där man ändå inte kan/får spela speciellt högt), i något mindre rum hemma.
Och skulle dom också kunna ses som fina referensobjekt gentemot t.ex. egenkonstruerade högtalare. Når jag samma ljudbild och rumslighet osv med eget bygge, eller t.o.m slår det lite, så har jag lyckats väldigt väl?

Nu är det som sagt ett tag sedan jag hade dem (även om jag starkt överväger att köpa ett par igen.. Har inget behov för stunden men under 2k.. Kan vara bra att ha för framtida bruk..) men visst var det släpp. Ljudbilden är enorm när man tänker på storleken på högtalarna, i ett mörkt rum kunde man knappt tro det när man tände lampan.. Höjd, bredd och djup.. Well, jag lyssnar inte riktigt på det viset längre utan söker en klangbalans jag trivs med i första hand, men man kunde alltså förlora sig i musiken och se scenen och det får mig att anta att de i alla fall inte gör några allvarligare fel.
När det kommer till att använda dem som datahögtalare, på ett skrivbord osv så skulle det ju adressera problematiken med den låga känsligheten till viss del men jag har aldrig lyssnat till dem närfält så hur det funkar rent klangligt kan jag inte svara på. Jag vet dock att rekommendationen (och jag håller med) är att placera dem osedvanligt högt men öronen i höjd med centrum av baselementet och inte diskanten som är det vanliga. Att ha dem på ett skrivbord som datahögtalare betyder oftast att de hamnar en hel del under en.. Nu går ju det åtgärda med nån form av stativ, och det är ju inte så att det inte funkar med dem lägre än rekommendationen. Jag lyssnade första tiden med dem placerade som andra stativare jag haft med diskanten i öronhöjd eller strax under och var minst sagt nöjd. Efter att ha fått nys om att rekommendationen är att placera dem högre så testade jag och de lyfte ytterligare ett snäpp. Det blev helt enkelt lite mer fart och fläkt.

Så.. Onödigt inlägg märker jag. Beskriva en ljudbild är ju rätt svårt och jag har inte hört dem i närfält..så det blev en massa text utan svar på en enda fråga.. :oops:
Mycket trevlig!

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd