Moderator: Redaktörer
blueserik skrev:hur tror ni att dessa högtalare lirar med en Rega Brio-R?
woland skrev:Jag har under en tid letat efter ett par små stativhögtalare att kunna koppla till TV:n i vardagsrummet. Ljudambitionen har väl inte varit så speciellt hög, men ändå legat på en anständig nivå. Ibland kör man ju en och annan film eller lyssnar på något musikprogram.
Av en slump såg jag denna intressanta tråd och följde den med en viss nyfikenhet. En Pioneer för 3.000:-!! som verkar spela bra. Slog en sök och hittade en klart positiv recension från någon tidning. Läste mer i tråden och tänkte att det är ju inga pengar. Jag menar vad får man i högtalarväg för ynka 3.000:-. Till det priset kan man ju chansa olyssnat.
Jag körde iväg i stormen till NetOnNet, snabbt till rätt hylla och till kassan. Hem i stormen igen.
Öppnade paketet på köksbordet. Mycket välemballerat och medskickade kablar dessutom. Jag slogs direkt av hur skrattretande små de var. De var i stort sätt som mina datorhögtalare på arbetsplatsen. Slående var också hur välbyggda de var. Riktigt fanér, fina terminaler och en väldigt massiv stum låda. När jag knackade på dem lät de som mina B&W 805s. Finishen var i stort sett i den klassen också. Mycket snygga helt enkelt. Jag undrar fortfarande hur detta är möjligt.
Jag kopplade in dem på Brystonslutsteget och började lite försiktigt att lyssna på dem. Det som nästan genast slog mig var den låga känsligheten. Jag ALDRIG kört volymen på Brystonförsteget så långt. Med B&W 805:orna hade tapeterna lossnat om jag dragit på så och blod sprutat ur öronen. Snacka om LÅÅG känslighet!
Det anmärkningsvärt positiva är dock hur de spelar! Hur kan en så liten högtalare som matas så kraftigt, spela så avslappnat. Ljudet är verkligen tilltalande på alla sätt o vis. Den där basen under 40Hz som har nämnts finns ju inte, men det har väl ingen räknat med heller. Vad de har är istället en slags homogenitet, fin ljudbild och skyhög trevlighetsfaktor. Snacka om att vara värda sitt pris.
Vad har jag spelat på dem då? Ja allt jag lyssnar på normalt. Jazz, blues, rock, klassiskt, opera, körmusik, visor, indisk raga, ja egentligen allt utom hårdrock och electronica. Glöm kyrkorglar och sånt som Jello. På med kammarmusik och gärna annan akustisk musik.
Nu blir problemet att hitta en synnerligen liten och kompetent integrerad förstärkare att driva dem med. En som ryms vid TV:n. Finns det sådana? Tips någon?
De kräver dessutom ett par stativ med tillräckligt liten topplatta, 22x13 cm, ca 80 cm höga.
Mina B&W 805s kostar 9 gånger så mycket. Är de bättre? Javisst, men inte nio gånger. Långt därifrån. Kan man då hitta högtalare som kostar 9 gånger mer och som är sämre än dessa microstativare? Jadå, det finns åtskilliga av dem därute.
Mvh
sprudel skrev:Stereophile är imponerade av bs-22.
http://www.stereophile.com/content/pioneer-sp-bs22-lr-loudspeaker
woland skrev:sprudel skrev:Stereophile är imponerade av bs-22.
http://www.stereophile.com/content/pioneer-sp-bs22-lr-loudspeaker
Det är ju inte samma högtalare???
Mvh
Bagaget skrev:Vad kan man tänka sig för passande surrar, center och sub till dessa om man vill ha ett light 5.1 system till TVn?
Eller ska man köpa 3 paket och få en monohögtalare över till köket?
Bagaget skrev:De dök inte upp på någon rea så jag plockade ett par på netonnet med den där 100:- rabatten man får om man köpt en pepsi innan jul...
För tillfället står de mest som pynt och poppar Queen i en IKEA Expidit.
Inte så optimalt men det är home-styling.
När vi flyttat i Februari ska de WAFfas vita med vinyl och bli frontar till vardagsrums-TVn.
Reagerade också på hur mycket man måste vrida upp och funderar över hur högt man måste klättra på Denon X*000 stegen man måste klättra för att känna sig safe utan att det blir over kill.
Och så börjar jakten på surrar och sub...
pinnen skrev:En sån här fungerar kanske inte så bra med dessa högtalare:
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/receiver/natverksspelare/marantz-m-cr610/192969.8369/
Synd om den inte gör det för den hade varit smutt i sovrummet
IngOehman skrev:Jag känner till dem väl och är inte intresserad av att göra något liknande. Men jag förstår
att och varför vissa kan uppfatta dem som tilltalande.
Det är väl mest den extremt låga känsligheten gör den i mina ögon svåra att passa in någon-
stans. De pengar man sparar på det låga priset förloras direkt om man vill ha en förstärkare
som kan driva dem, och även om man har det kan man ändå inte spela speciellt starkt.
Men har man inga behov av att spela starkt överhuvudtaget så visst kan de fungera då. Men
jag kommer inte att göra något liknande, det kan jag lova. Jag gör ju redan högtalare som
kan spela ungefär lika ostarkt, som kostar lite mera, men som kan drivas till anständiga ljud-
tryck med mycket mindre och billigare förstärkare.
Jag är heller inte så principiellt förtjust i superlåg verkningsgrad, ens om man har stora för-
stärkare att ta till, eftersom det leder till termisk kompression. Jag ser alltid till att nå upp
till en verkningsgraden så nära som möjligt tangerar möjlighetens gräns. Jag vill ha den så
hög som möjligt, men inte högre.
Inget av det ovanstående skall uppfattas som kritik mot varken Andrew Jones eller Pioneer,
tvärtom! Det är bara inte ett recept jag gillar. De passar inte in som en lösning för några av
de behov av högtalare som jag själv har. Och jag gör ju bara högtalare som jag själv vill ha,
vilket betyder att de måste erbjuda något som jag har behov av, någonstans, eller som jag
kan tänka mig skulle passa något behov av högtalare som jag kommer att få eller som jag
kan föreställa mig.
Är heller inte intresserad av att massproducera för att tjäna pengar. Jag gör hellre något som
känns som en helt rätt högtalare, och en eller två i taget. Det är till och med okej om det går
lite minus.
Vh, iö
Sondek skrev:Älskar man att lyssna på musik på normalvolym till medelhöga nivåer så är denna högtalare det mest prisvärda och välljudande jag hört till dags datum. Har märkt att jag relativt snabbt försvinner in i musikens värld och lyssnar på den sångrösten, pianot eller gitarren och njuter i stället för att fundera på om klang, bas, mellanregister (eller ljud överhuvudtaget). Är man ute efter en musikförmedlare så är det här ett kap men är ändamålet att spela högt så får man leta efter något annat. Ser att både CDON och Net on net har satt ner priset till 1990 kr just nu på prisjakt. För mig så räcker 2x45W galant för att driva dessa och redan vid låg volym får jag ett dynamiskt och detaljerat ljud som återger nerv och känsla i musiken. Övrig utrustning är Brik-Audio DAC och Linn Axis skivspelare med AT-95SA. Tycker själv att jag fått en osannolikt bra anläggning med tanke på vad jag lagt ut i pengar. Rekommenderar dessa varmt till alla som har det knapert i kassan men ändå vill kunna njuta av musik på en ovanligt hög nivå
BPM skrev:Känner att jag vill be om ursäkt här.. Jag vet inte riktigt varför Ino och du, Ingvar, behövde blandas in i denna diskussionen och så här i efterhand så ser jag att det var jäkligt onödigt. Mest handlade det nog om att ljud är rätt svårt att beskriva och "hur bra" något är kräver nästan en form av referens för att förstås. Tidigare i tråden har de jämförts med B&W 805 då det var inläggsmakarens "referenser" och jag jämförde med piP då de var mina "referenser". I båda fallen ansågs Pioneer vara en inte lika bra högtalare men kanske bra nog och ett fynd för pengarna.
Ju mer jag tänker på det så kanske man ska landa lite och se dem för vad de är. Klangligt ÄR de i mina öron bra grejer, men visst stämmer det att de har ett relativt begränsat användningsområde. De spelar inte starkt, de kräver rejäl effekt redan för de modesta ljudtryck de mäktar med och en högtalarare som först och främst behöver effekt för att spela ut sedan inte tål effekten.. Well, det är uppenbart att de kräver sin miljö och sin köpare. Mer högtalare för lite stillsam jazz i en whiskyhörna än som frontar i en vardagsrumsanläggning. Men LÅTER bra i det fåtalet omständigheter där de "trivs", det gör de faktiskt.
Jag är lite rädd för att Ino hamnade i tråden p.g.a mänsklig svaghet.. Jag är inte säker, men vad jag vet är att jag ångrade som f-n (och ångrar fortfarande.. Finish går att göra om och göra rätt) att jag gjorde mig av med mina piP (gillade ljudet men misslyckades kapitalt med finishen och det retade mig enormt) och kanske behövde jag övertyga mig själv om att jag kan sitta nöjd med något annat..*s*
Hursomhelst försvann Pioneer ifrån mitt hem rätt snart av just de skäl som Ingvar nämner. De var för tröga att driva och och i kombination med den lilla boomern och den i basen låga effekttåligheten så klarade de inte av att agera huvudhögtalare. Ljudet var bra, men som så ofta är fallet förlorade man på gungorna vad man vann på karusellen. Det är så lätt att vara översvallande initialt, men tids nog så kommer helheten ifatt och för mig var alltså Pioneer en mycket fin liten högtalare med bra finish, bra ljud men med ett alldeles för begränsat användningsområde. Helheten brister, alltså. Jag vidhåller dock att upp till en för mig för lågt satt gräns så ljudade de fint. Ingenting i deras ljudliga presentation stack ut som störande och på de behagliga ljudtryck där de spelade oansträngt, i ett mörkt rum och med en whisky i handen, så kunde de få en att förlora sig i musiken. Det har jag inte på samma vis upplevt i den prisklassen tidigare.
Tyvärr har jag sedan dess hamnat i samma problematik. Efter Pioneer blev det ett par diametralt motsatta Jbl Studio 590 som lät bra (på ett helt annat vis) men som var alltför stora och som ville spela på nivåer mitt rum inte klarar av och alltså saknade den helhet jag är ute efter. Mina nuvarande byggen lider även de av problematiken. De låter helt ok (makalöst bra i mina öron med hänsyn tagen till de ingående komponenterna) men är i nuvarande skick praktiska mardrömmar som kräver aktiv delning och 4st slutstegskanaler.
Men hursomhelst så var inte inblandningen avsedd som kritik (tvärtom)...
aisopos skrev:Några mer omdömen om S-CN301-LR ?
Antingen från personer som inte än skrivit något här i tråden, men även från de som redan skrivit, om det finns mer att tillägga.
Skulle man kunna säga att om man bortser från den låga känsligheten och att den sista låga oktaven saknas så är det nära en full pott?
Finner man typ mycket av alla andra önskvärda parametrar, såsom hur musiken presenteras, släpper från högtalarna, målar upp bra i både bredd och djup osv?
Jag tänker att dom kanske skulle vara snudd på perfekta vid datorarbetsplatsen, på skrivbordet på jobbet (där man ändå inte kan/får spela speciellt högt), i något mindre rum hemma.
Och skulle dom också kunna ses som fina referensobjekt gentemot t.ex. egenkonstruerade högtalare. Når jag samma ljudbild och rumslighet osv med eget bygge, eller t.o.m slår det lite, så har jag lyckats väldigt väl?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster