Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Just det. Men man kan ju styra ut en sinusvåg så att den klipper till ren fyrkantvåg och då verkar ju grundtonen vara kvar. Är ren fyrkantvåg 100% dist?
xeizo skrev:mike34,
det låter ganska rimligt. Så 100% ren dist skulle alltså vara omöjligt?
mike34 skrev:Tycker det skaver nånstans bak i minnet att nån har gjort nått liknande sparat på fil som man kan lyssna på ?? Det ska finnas en tråd här nånstans...
hmm. Men det va nog inte fyrkantvåg utan övertoner bara. Andraton har jag för mig. Nåja.
Svante skrev:Har ni förresten funderat över att %-siffran anger ett förhållande mellan två RMS-spänningar och inte effekter? När man inser det förstår man vad bra det är att ange dist i dB i stället.
paa skrev:En dB spänningsökning är ju inte samma sak som en dB effektökning?
Svante skrev:paa skrev:En dB spänningsökning är ju inte samma sak som en dB effektökning?
Jo! Det är just det det är. Det är det som är det fina med dB.
1dB <=> 10^(1/20) = 1,12 ggr spänning eller
1dB <=> 10^(1/10) = 1,26 ggr effekt
...och 1,12 ggr spänningsökning är ju 1,12^2=1,26 ggr effektökning.
Flint skrev:Just det. Men man kan ju styra ut en sinusvåg så att den klipper till ren fyrkantvåg och då verkar ju grundtonen vara kvar. Är ren fyrkantvåg 100% dist?
Jag har sett "Linux-dist" nämnas på forumet. Vad är det för sorts dist egentligen?
Fyrkantvåg = 41% dist, då blir man ju lite nyfiken på hur 100% dist ser ut.
jonasp skrev:100% dist innebär väl definitionsmässigt att övertonshalten (RMS-summan) är lika hög som grundtonen, eftersom kvoten blir ett då sqrt(V2^2 + V3^2 + .... Vn^2) / Vfnd blir ett medför hundra procent dist.
Janej?
perstromgren skrev: Däremot är jag inte överens med honom när det gäller om det är effekt eller spänning värdet avser. Jag har för mig att man åtminstone i telkommvärlden allltid anger THD för effekter.
Flint skrev:Morello skrev:En fyrkat har grundton + 41% "dist".
Aha, där ser man. En får tacka för informationen.
Fyrkantvåg = 41% dist, då blir man ju lite nyfiken på hur 100% dist ser ut.

jonasp skrev:100% dist innebär väl definitionsmässigt att övertonshalten (RMS-summan) är lika hög som grundtonen, eftersom kvoten blir ett då sqrt(V2^2 + V3^2 + .... Vn^2) / Vfnd blir ett medför hundra procent dist.
Svante skrev:Däremot har jag fått för mig att det är ofta är brukligt att relatera distorsionskomponenternas RMS-värde till nyttosinusens (inte hela signalens), och då är ju dist-RMS-värdet lika stort som nyttosinusens vid 100 % THD. Med den definitionen kan distorsionen bli hur stor som helst, tom större än 100%.
Flint_inaktiv skrev:Tack Svante. Visste väl att du skulle fixat.
Är du överens med Morello om siffran 41% för fyrkantvåg?
Borde det inte bli 50% dvs. lika mycket tillskott som grundton?
Hälften av vardera, grundton och övertoner.
(Jämför ekonomi. 100% påslag ger 50% marginal)
Pabo skrev:Hmm, menar ni olinjär distorsion eller linjär?
Fasvridning samt amplitudfel är exempel på linjär distorsion.
Med sådan distorsion är det inte svårt att skapa 100% distorsion.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster