Bästa mätmiken under 1000:-

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-08-22 14:38

Eric Wallins hemsida http://mysite.verizon.net/tammie_eric/a ... -2050.html tar upp själva modifieringen av elektroniken i RS 33-2050. Det är ett byte av några kondenstorer. Han har också en bild på mätaren där själva mikrofonkapseln är ersatt av en phonokontakt för anslutning av en extern mikrofon.
RS 33-2050 finns under flera andra namn t.ex. Voltcraft hos Conrad www.conrad.de, artikelnr 100609-33, pris 24.95 € (därifrån köpte jag min). Även Kjell & Co. www.kjell.com verkar ha en liknande mätare med artikelnr 48-197, pris 299 kr.
En bättre mikrofonkapsel att montera på ett långt spröt kan man hitta hos Ibf Akustik www.ibf-acoustic.com. Antingen en ren kapsel av typ Monacor MCE-2000 för 4.20 € (identisk med Panasonic WM-60A), eller en färdig mikrofon EMM-8 för 39 €. EMM-8 kan fås kalibrerad och kostar då 64.99 €.
En annan kapsel, Panasonic WM-61A, kan man hitta hos Svalanders www.svalander.se/shoppen/mik.htm för 59 kr. Finns flera källor men det får räcka som exempel….

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-08-22 14:47

i skrev:För oss med lägre krav; som är ute efter att mäta upp lyssningsrummet för att hitta/lättare förstå de värsta problemen - vad finns det för tips när det gäller mikrofoner ?

Jag antar att den ekonomiskt optimala konfigurationen består av dator + ljudkort + mikrofon ?

Och att en noggrannhet på +/- 2 dB 20-16000 Hz räcker för nämnda behov ?

Kan detta vara ett alternativ kanske? www.kirchner-elektronik.de/Kirchner%20german.htm

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-08-22 15:36

Tack för länkarna !
Den sista verkar väldigt intressant. Men jag lyckas inte hitta vilken precision den har (uppmätningsmässigt).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-08-22 17:01

Nja, är ju ingen expert på mätningsteknik men eftersom man använder en DVD- eller CD-spelare som signal källa, är det förstås av vikt att spelaren har en rak kurva. Mätmikrofonen kommer väl med korrektionskurva? Antar att den använder någon form av MLS-teknik med de begränsningar de tycks innebära. För amatörbruk tror jag väl den duger och den är betalbar.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-08-22 17:20

RogerGustavsson skrev:Nja, är ju ingen expert på mätningsteknik men eftersom man använder en DVD- eller CD-spelare som signal källa, är det förstås av vikt att spelaren har en rak kurva. Mätmikrofonen kommer väl med korrektionskurva? Antar att den använder någon form av MLS-teknik med de begränsningar de tycks innebära. För amatörbruk tror jag väl den duger och den är betalbar.

Jo, det verkar ju rimligt att den duger för mina behov, men det irriterar mig att de inte anger precisionen.

Nu gäller det bara att hitta någonstans att köpa den..
Drar mig för att mail-dialog med den tyske sajtägaren...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-22 19:05

RogerGustavsson skrev:Nja, är ju ingen expert på mätningsteknik men eftersom man använder en DVD- eller CD-spelare som signal källa, är det förstås av vikt att spelaren har en rak kurva. Mätmikrofonen kommer väl med korrektionskurva? Antar att den använder någon form av MLS-teknik med de begränsningar de tycks innebära. För amatörbruk tror jag väl den duger och den är betalbar.

Mja, vad som är värre är väl att signalen måste ut ur en högtalare och in i någon sorts rum också. Därför brukar man alltid använda en referensmikrofon med rak eller känd tonkurva som man jämför med.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-08-22 21:32

i!

Det går givetvis bra att kommunicera på engelska. Titta på den engelska avdelningen www.kirchner-elektronik.de/Welcome1.htm.
ATB Precision som den dyra varianten heter är väl ganska välkänd i audiokretsar.

Svante!

Formulerade mig kanske lite otydligt. Mikrofonen får man anta är kalibrerad, fast det framgår kanske inte i produktbeskrivningen (har inte läst så noga). MLS-tekniken brukar hävdas (inte minst av I.Ö.) vara olämplig för lågfrekvensmätning, eller åtminstone lite "grov" men det har jag ingen erfarenhet av.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-22 23:18

RogerGustavsson skrev:i!

Det går givetvis bra att kommunicera på engelska. Titta på den engelska avdelningen www.kirchner-elektronik.de/Welcome1.htm.
ATB Precision som den dyra varianten heter är väl ganska välkänd i audiokretsar.

Svante!

Formulerade mig kanske lite otydligt. Mikrofonen får man anta är kalibrerad, fast det framgår kanske inte i produktbeskrivningen (har inte läst så noga). MLS-tekniken brukar hävdas (inte minst av I.Ö.) vara olämplig för lågfrekvensmätning, eller åtminstone lite "grov" men det har jag ingen erfarenhet av.

Ok, MLS är inte olämplig för lågfrekvensmätning i sig, däremot är de flesta rum det. MLS (för att skatta ett impulssvar, som man sedan kan trunkera före rumsreflexerna) )är ett osedvanligt bra sätt att få en tonkurva för tex högtalare vid högre frekvenser.

Om man inte trunkerar impulssvaret innan rumsreflexerna, så får man rummets egenskaper med i kurvan. Tricket är att göra det med två mikrofoner, som idealt ska mäta samma sak. Blir det skillnad mellan kurvorna, så vet man hur mycket mikrofonerna avviker från varandra, oavsett (nåja) hur mycket rummet finns med. Detta funkar om båda mikrofonerna är rundtagande. Riktade mikar, tex kardioider, är en big nono. Med det är de ju i alla fall, när det gääler mätning.

Undrar om jag svarade på nån fråga nu... :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Denon99

Inläggav Denon99 » 2005-11-03 16:53

För att väcka lite liv i en gamal tråd så hittade jag denna jämförelse av mikrofoner.

http://www.purebits.com/miccomp.html

/Martin

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-03 17:08

ken kantor kör ju med ecm8000 och rolls till vardags så det duger nog gott till de flesta

mer buget är ecm8000 och leem

hembyggen med panasonickapslarna tillhör numera historien
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-03 19:07

Hemsidan med B&K mot de två Panasonickapslarna är ju hälsosamt skrämmande...

Den som skriver texten säger att de är lika varandra, men om man tittar på mätningarna bara lite noggrannare än mycket slarvigt, så ser man till att börja med att graderingen är 12,5 dB mellan strecken.

Tittar man sen på kurvorna (som jag inte kan se någon info om vilken som är vilken :o ) så kan man konstatera att om vi på skoj kallar den skärlila för referens, så ligger den blåa sisådär + 5 dB (!) strax under 6 kHz, och vid 7,5 kHz ligger den hela -7 dB relativt den skära...

Om vi istället tittar på den gula ser vi att denna vid 14 kHz ligger på + 7 dB relativt den skärlila.

Kort sagt: Informationen är antingen:

1. Korrekt men irrelevant.
2. Korrekt och avskräckande, eller,
3. Uppåt väggarna fel,

Med den ganska rikliga erfarenhet jag har av sådana här saker vågar jag mig på gissningen att det rör sig om en kombination av 1 och 3, men mest 1.

En sak är rätt säker: Om man vill jämföra mikrofoner med varandra skall man skaffa sig ett homogent ljudfält att mäta på, och inte ett helt okontrollerat interferensgytter!
(Läs: Mätuppställningen är fruktansvärt amatörmässig.)

Troligen kan de extremt stora skillnaderna i frekvensgång till stor del förklaras med att de tre mikrofonerna inte varit placerade i exakt samma punkt, och att de inte har exakt samma spridningsegenskaper i högsta registret. Men hur stor del av skillnaderna som beror av detta och som beror av verkliga skillnader mellan mikrofonerna går inte att veta från kurvorna.

Att förklara textförfattarens helt orimliga slutsatser (om att mikrofonerna enligt mätningen är lika varandra) är betydligt svårare. Vem menar vid sina sinnens fulla bruk att avvikelser om 12 dB P-P för en mätmikrofon är acceptabelt??? Skillnaden mellan blå och gul mätkurva är om jag ser rätt som värst 17 dB... (~13 kHz)

Slutsatsen: "...this test proves that the inexpensive Panasonic WM-61B capsule is quite usable for acoustics measurements.", är befängd. Testen är tvärtemot författarens utsago helt bortkastad och utan värde! :x

Med kunskapen om potentiella felkällor i uppställingen i bakfickan bevisar å andra sidan inte testen motsatsen heller. :?

Det bästa man kan göra är att bortse helt ifrån inlagan, och undersöka saken seriöst istället. :P (Om man är intresserad.)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-11-03 19:29

Ja, att de är "lika" gäller väl möjligen < 4 kHz.

Var hittar man ett så'nt däringa homogent ljudfält, då? :)

Mvh E*

PS. Om man har eller tänker skaffa mikrofonförstärkare, men
saknar fantommatning, så kan man bygga sig en sådan själv för
nästan inga pengar alls. 15 V ren å härlig batterispänning räcker till
Behringer-mikrofonen, 48 V till seriösare, äkta kondensatormikrofoner.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-03 20:23

ang att bygga mikstärkare själv, 295:- leem är inte dyrt

någon som har ett kopplingsschema för att bygga en konstlast för mätning med fantommatning på med ljudkortet?
Bikinitider

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-11-03 20:30

Jag kommer ihåg att det fanns ev finns svenska tillverkare av mätmikrofoner av piezotyp. Den ena var Pearl Mikrofon Laboratorium (PML) i Åstorp, Skåne och den andra var Consilium Industri senare TdS Corporation AB. Eventuellt kan kanske någon av dessa ha något för under 1.000:-

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-11-03 20:43

Två mikar och tillhörande stereo mikstärkare för 87:- + moms, det blir nog inte billigare än så. Säkert lika bra/dålig som alla andra billiga elektreter, jag tänkte prova den bara för kul.

Bild

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-11-03 23:53

celef skrev:ang att bygga mikstärkare själv, 295:- leem är inte dyrt

Jag menade alltså att bygga fantommatningen själv. Skrev kanske
lite otydligt.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-04 01:35

E skrev:Ja, att de är "lika" gäller väl möjligen < 4 kHz.

Var hittar man ett så'nt däringa homogent ljudfält, då? :)

Bästa stället att leta är långt (säg >1 meter) ifrån en pytteliten punktljudkälla i ett perfekt ekofritt rum.

Sämsta stället att leta är inuti en odämpad högtalarlåda...

I detta fall handlade det inte ens om att leta där, utan att den som gjorde experimentet AVSIKTIGT valde en sådan extremt olämplig mätmiljö. En halv meter framför en helt vanlig högtalare i ett helt vanligt rum hade varit väldigt mycket smartare.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2005-11-11 16:33

phon skrev:Två mikar och tillhörande stereo mikstärkare för 87:- + moms, det blir nog inte billigare än så. Säkert lika bra/dålig som alla andra billiga elektreter, jag tänkte prova den bara för kul.

Bild

Skulle man kunna använda den här stärkaren och byta ut kapslarna till WM-61A?

Schemat finns i manualen här...
http://www.velleman.be/Downloads/0/Manual_MK136.pdf

TygelBy

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-11 17:14

TygelBy skrev:Skulle man kunna använda den här stärkaren och byta ut kapslarna till WM-61A?
TygelBy

Det är ju en stereovariant men använder du bara en kanal kan du säkert använda den även för mätning om du byter ut kapslarna. Antar att det sitter riktade kapslar på den i original och de kan inte användas för som mätmikrofoner då de har en avståndsberoende frekvensgång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-11 19:58

vad är det för matningsspänning till mikarna? som jag har förstått det är spänningen jätteviktig för låg dist, men ändå överges dessa mer och mer för behringer för lite mer pengar

jag har en leem som jag skulle vilja få uppmätt, är det någon som kan utföra det mot en rimlig ersättning?
Bikinitider

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2005-11-11 20:55

celef skrev:vad är det för matningsspänning till mikarna?

Det är bara 4,5V (3st 1,5V batteri), kommer det att räcka?

Jag är helt lost vad det gäller elektronik så detta är kanske en dum fråga... men kan man byta ut batteri-paketet mot ett enkelt 9V batteri utan vidare, eller måste jag byta ut en del av komponenterna då också?

Varför kan jag inte använda en stereo-mikrofon att mäta med? Vad är det som kommer att bli fel då?

Trots allt värt ett försök för 89kr, oavsett hur det går.

/TygelBy

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-11 21:05

TygelBy skrev:Varför kan jag inte använda en stereo-mikrofon att mäta med? Vad är det som kommer att bli fel då?

Som RogerGustavsson säger så har riktade mikrofoner en avståndsberoende frekvensgång. Det blir en bashöjning när man sätter dem nära källan och detta beror på grundläggande fysik som man inte kan göra mycket åt. Stereomikrofoner som har mikrofonerna så nära varandra som på den på bilden, måste ha riktade mikrofoner för att ge någon stereoeffekt.

Dessutom brukar riktade mikrofoner ha en krokigare tonkurva även på stort avstånd och det gör ju inte saken bättre.

Mätmikrofoner är därför så gott som alltid rundtagande.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2005-11-11 21:11

Tanken var ju att jag skulle byta ut kapslarna mot WM-61A, och då förstår jag att den inte kommer att fungera som en stereomikrofon längre.

Men om jag nu är ointresserad av stereoeffekten (eftersom jag bara skall mäta), har jag då någon nytta av att koppla in båda mikrofonerna?

Går det förresten att byta ut batteri-paketet mot 9V utan vidare?

/TygelBy

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-11 22:15

Ska du mäta med den och har bytt ut kapslarna till rundtagande, exempelvis Panasonic WM-61, ska du bara använda ena kanalen. Du ska inte använda båda kanalerna vid mätning!
Vill du göra stereoinspelningar (=inte göra mätningar) måste du ha större avstånd mellan kapslarna. Vid rundtagande kapslar behöver du kanske 25-80 cm i mellan dem.
Om du behöver 4.5 V eller 9 V, beror på vilka nivåer du har tänkt spela in. Högre matning gör högre nivåer möjliga. Dock ska man modifiera Panasonic-kapslarna om man tänker utsätta dem för mera än 100 dB. Se www.linkwitzlab.com .

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-11-11 22:23

Jag har köpt en byggsats men inte byggt ihop ännu. Det ligger på jobbet så det får väl bli nästa vecka. vet inte hur kapslarna fungerar, men det går väl alltid att jämföra med det jag mäter med nu.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2005-11-11 22:33

Ok, en kanal vid mätning, men kan någon förklara varför (om jag nu låter mikrofonerna sitta kvar ganska nära varandra)?

Om jag vill göra stereoinspelningar (med ubytta kapslar), och vill flytta ut mikrofonerna en bit, kan jag då bara löda fast dem på långa styva kablar (typ en EKK), och sedan kablarna i fästena på kortet?

Det är alltså ok med 4,5V om jag håller mig på låga ljudnivåer, men om jag vill modda kapslarna och spela lite högre, är det bara att byta till 9V då?

Tack för all hjälp förresten, jag känner mig riktigt lost när det gäller sån't här, hoppas ni har överseende med det...

/TygelBy

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-11 22:34

TygelBy skrev:Men om jag nu är ointresserad av stereoeffekten (eftersom jag bara skall mäta), har jag då någon nytta av att koppla in båda mikrofonerna?

Du ska bara använda ena kanalen. Jag skulle tom säga att du bör låta bli att koppla in den andra mikrofonen eftersom det säkerligen blir överhörning mellan kanalerna, med interferenser som följd. Vid höga frekvenser kan den ofta bli rätt hög och det är bara onödigt att riskera det.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-12 00:07

Om du ska göra inspelningar vill du nog INTE använda dig av EKK. På tok för styv.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-12 12:09

Om du vill flytta ut kapslarna, kan du använda vanlig antennkabel. Den är stel och skärmad. Har själv mina Panasonic-kapslar lödda direkt på antennkablar med kontakter i andra änden. Använder dem för enklare mätningar (endast en kapsel i taget!). Har en med kort och den andra med lång sladd.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2005-11-13 00:50

Antennkabel låter som en bra ide, tack.

Om jag nu får för mig att bygga in kortet i en låda och göra anslutningar i lådan för lösa kapslar (typ olika långa antennkablar med på-lödad kapsel :wink: ), är det 3,5mm monoplugg som gäller som anslutning då?

/TygelBy

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum