Moderator: Redaktörer
i skrev:För oss med lägre krav; som är ute efter att mäta upp lyssningsrummet för att hitta/lättare förstå de värsta problemen - vad finns det för tips när det gäller mikrofoner ?
Jag antar att den ekonomiskt optimala konfigurationen består av dator + ljudkort + mikrofon ?
Och att en noggrannhet på +/- 2 dB 20-16000 Hz räcker för nämnda behov ?
RogerGustavsson skrev:Nja, är ju ingen expert på mätningsteknik men eftersom man använder en DVD- eller CD-spelare som signal källa, är det förstås av vikt att spelaren har en rak kurva. Mätmikrofonen kommer väl med korrektionskurva? Antar att den använder någon form av MLS-teknik med de begränsningar de tycks innebära. För amatörbruk tror jag väl den duger och den är betalbar.
RogerGustavsson skrev:Nja, är ju ingen expert på mätningsteknik men eftersom man använder en DVD- eller CD-spelare som signal källa, är det förstås av vikt att spelaren har en rak kurva. Mätmikrofonen kommer väl med korrektionskurva? Antar att den använder någon form av MLS-teknik med de begränsningar de tycks innebära. För amatörbruk tror jag väl den duger och den är betalbar.
RogerGustavsson skrev:i!
Det går givetvis bra att kommunicera på engelska. Titta på den engelska avdelningen www.kirchner-elektronik.de/Welcome1.htm.
ATB Precision som den dyra varianten heter är väl ganska välkänd i audiokretsar.
Svante!
Formulerade mig kanske lite otydligt. Mikrofonen får man anta är kalibrerad, fast det framgår kanske inte i produktbeskrivningen (har inte läst så noga). MLS-tekniken brukar hävdas (inte minst av I.Ö.) vara olämplig för lågfrekvensmätning, eller åtminstone lite "grov" men det har jag ingen erfarenhet av.
E skrev:Ja, att de är "lika" gäller väl möjligen < 4 kHz.
Var hittar man ett så'nt däringa homogent ljudfält, då?
phon skrev:Två mikar och tillhörande stereo mikstärkare för 87:- + moms, det blir nog inte billigare än så. Säkert lika bra/dålig som alla andra billiga elektreter, jag tänkte prova den bara för kul.
TygelBy skrev:Skulle man kunna använda den här stärkaren och byta ut kapslarna till WM-61A?
TygelBy
celef skrev:vad är det för matningsspänning till mikarna?
TygelBy skrev:Varför kan jag inte använda en stereo-mikrofon att mäta med? Vad är det som kommer att bli fel då?
TygelBy skrev:Men om jag nu är ointresserad av stereoeffekten (eftersom jag bara skall mäta), har jag då någon nytta av att koppla in båda mikrofonerna?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster