Hur bygger man en bra diffusor?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Hur bygger man en bra diffusor?

Inläggav Alexi » 2005-11-08 23:56

Börjar med ett citat från Svanå:
För att det inte skall bildas frekvensfärgande urfasningar mellan de olika reflexer som kommer ur diffusorns olika fack, är det viktigt att förhållandet i tid mellan de olika reflexerna är matematiskt jämnt balanserat. En optimal diffusor måste därför vara konstruerad utifrån matematiska principer

Min tanke är att skapa en diffusor liknande någon av dessa:
http://www.diffusor.com/Creation%20pane ... forsta.htm

Låta en snickare bygga dom i kvantitet så det blir billigt och så kör vi ett gruppköp här på faktiskt. Först måste vi bara slå våra kloka huvuden ihop och designa :)

HHakan har redan börjat bygga prototyper:
Bild
Bild
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-09 00:01

jao alltså detta är ingen prototyp byggd på några matematiska regler utan bara en egen tolkning på svanås "ad30"

dock borde man kunna bygga en sån här mer eller mindre matematiskt korrekt om man använder nåt liknande detta program:

http://www.mhsoft.nl/Diffusor2.asp

sen ser det ju lite småfräckt ut om man borser från den fattiga finishen :)

Bild

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-09 00:03

Jag är lite konfunderad över på vilket sätt man ska blanda in tidsplanet, om man inte pratar efterklangsfält -vilket kanske är det man pratar om? Det vi pratar om är väl alltså stokastisk spridning riktningsmässigt. Och detta någorlunda jämnt fördelat över hela frekvensplanet, eller typ hela iaf...? Har faktiskt inte full koll på vilket sätt man definierar spridningen, men jag har gissningar på att man låtar detta ske i ett frekvensband där man kan räkna på reflexion på samma sätt som i optik, har jag fel?

Jag skulle nog själv inte vilja ha såna där, men det vore asball att lära sig lite om detta!

Mvh Jocke

EDIT lägger in en länk Svante hittade: Akustiklänk
admin

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-09 00:07

Ja, den där artikeln verkade vara en ganska bra översikt på en lite högre nivå, trots att den inte är särskilt konkret.

Ganska kul vetenskap det där.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-11-09 13:53

Det här dokumentet verkar förklara ganska bra:
http://www.acoustics.salford.ac.uk/stud ... design.pdf

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-09 14:40

det finns onlinekalkylatorer för qrd's

men sånna paneler är ju bra bara i rum som i övrigt är minimalt möblerade

djupet och spaltbredden avgör panelens bandbredd
Bikinitider

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2005-11-09 18:14

celef skrev:men sånna paneler är ju bra bara i rum som i övrigt är minimalt möblerade

Varför det?

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2005-11-11 17:59

Låt inte den här tråden dö nu. Det här är en mycket bra idé tycker jag!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-11 18:30

tycker jag också men verkar som om dom kunniga övergett oss :cry:

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-11-11 19:19

Jag gjorde i ordning ett excelprogram för att snabbt kunna optimera fram QRD-diffusorer måttanpassade mot mitt vardagsrum. Programmet gör det mycket enklare att leka med olika bredder och tjocklekar på befintligt=lättillgängligt material från brädgår’n. Programmet spottar ur sig totalbredd/höjd/djup på diffusorn beroende på val av fackens bredd, fackavdelarnas tjocklek, fackens djup framför fackbotten, fackbottnens tjocklek etc samt inom vilka frekvenser diffusorn teoretiskt är verksam. –Jag konstaterade att det är ett sabla tråkigt räknande utan ett program, så därför skrev jag ihop ett. Programmet ger också en totalkostnad för diffusorn om man lägger in pris/m eller skiva.

Om man använder trälister och plywood/MDF för bygget rekommenderar jag starkt att virket som köps får ligga och torka till i uppvärmt utrymme i någon månad före kapning och eventuell fräsning samt montering. Tro heller inte att de mått som uppges för materialet är verkliga mått. Jag använde ”7 mm” mahognyplywood och ”43” mm trälist. Mätt med skjutmått var plywooden 6,7 mm och listerna krympte till bredd 41,8 mm före jag satte igång med bygget. Några 1/10 mm differens hit eller dit spelar stor roll vid byggen av QRD-diffusorer med höga primtal som grund. Man får adderande fel… I mitt fall, med 23 som grund, blev diffen 23 x ((-1,2) +(-0,3)) = -34,5 mm/diffusor för totala yttre byggbredden. Med 3 st i bredd blir diffen över decimetern. Skulle jag fräst spår utifrån ”pappersvärdena” hade det gått åt pipan med bygget och jag hade fått skrota de frästa skivorna och börja från början.

Om någon är intresserad av programmet kanske det går att få in som en länk här på forat? Naqref??? Annars kan jag maila det till den som skickar PM:ar och uppger mailadress. Programmet är skrivet för upp till 89 st fack och (tycker jag) lite fiffigare än dhttp://www.mhsoft.nl/Diffusor2.asp som nämns här ovan.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-11 19:24

sådär jag dags å installera excel igen då! skicka gärna till mig så får pappa kolla :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-11-11 19:42

Maila till mig så lägger jag upp det här.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-11-11 20:09

Haakan_W skrev:sådär jag dags å installera excel igen då! skicka gärna till mig så får pappa kolla :roll: :wink:

Hm, vi håller på och byter datorer på jobbet i denna minut. Om du skickat PM så har det inte vidarebefordrats till min nya adress. 'Har mailat programmet till Alexi nu i alla fall, så det poppar väl upp snart genom hans försorg.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-11-11 22:42

Inget mail har kommit fram än...
Maila du till alexi@faktiskt.se?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-11 23:39

"Varför det?"

om djupet bestämmer hur lågt i frekvens en sådan väggutsmyckning är verksam, och spaltbredden bestämmer hur högt, ja då är alldeles vanliga möbler mer effektiva

men har man inga möbler alls ja då kan de nog göra lite nytta
Bikinitider

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2005-11-12 01:44

om djupet bestämmer hur lågt i frekvens en sådan väggutsmyckning är verksam, och spaltbredden bestämmer hur högt, ja då är alldeles vanliga möbler mer effektiva

Ja, möjligen mer effektiva. Det beror ju iofs på antalet och storleken av diffusorerna och rummet förstås

men sånna paneler är ju bra bara i rum som i övrigt är minimalt möblerade

Vad jag tänkte var ju att det måste väl vara bra i de flest normalmöblerade rum också. Därav min fråga, försöker mig inte på några hårklyverier här bara så du vet. De flesta här vill nog ha bättre än normalt har jag fått för mig. Och vad jag har förstått så är det svårt att "överdiffusera" och jag tror inte att ett vanligt vardagsrum är ens i närheten av att vara det.

/Jimmy

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2005-11-12 01:54

Jag kastar in fler länkar för att få fart på lite fler hjärnceller:

http://www.mhsoft.nl/diffusorcalculator.html

http://www.mhsoft.nl/Diffusor.asp

http://www.mhsoft.nl/Diffusor2.asp

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-11-12 02:19

Själv ska jag ha diffusorer för att ta bort fladderekot mellan fram och bakväggen, det kommer inga möbler i världen att eliminiera.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-12 13:03

"Själv ska jag ha diffusorer för att ta bort fladderekot mellan fram och bakväggen, det kommer inga möbler i världen att eliminiera."

inte?? inte ens en bokhylla? så tråkigt

poängen är att små väggprydnader har låg bandbredd och verkningsgrad, som så ofta behövs ganska stora doningar för att göra nytta. många ggr är det lättare gjort med möbler än med en omfattande ombyggnation, men som tur är väljer man själv
Bikinitider

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-11-13 21:05

Så nu har filen kommit fram:
http://user.faktiskt.io/alexi/diff.xls

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-11-13 21:07

celef skrev:"Själv ska jag ha diffusorer för att ta bort fladderekot mellan fram och bakväggen, det kommer inga möbler i världen att eliminiera."

inte?? inte ens en bokhylla? så tråkigt
Nej, tyvärr har jag inte utrymme att ha någon bokylla precis bakom huvudet eller bakom tv´n

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-11-13 21:46

Om du med fladdereko menar ett elakt ringande ljud som uppstår vid handklapp är det ju en baggis att åtgärda. Tavla eller affisch på en av väggarna räcker.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-13 21:46

en bokhylla borde inte diffuserar ju ingenting om man har böckerna på rad...å har man dom ojämnt ser det ju inte klokt ut...sen blir det väl inte så bredbandigt?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-13 22:10

tavlor är bra

bokhylla är bra

alla uppbrytningar på släta ytor är bra

är det nån som har polarmätningar på spridningsmönstret på reflex på slät vägg? ex: http://www.acousticsfirst.com/artdiff/Art_E_Polar.pdf
Bikinitider

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-13 22:31

celef skrev:tavlor är bra

bokhylla är bra

alla uppbrytningar på släta ytor är bra

självklart men det kan ju inte jämföras med en uträknad "diffusorvägg"

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-11-13 22:43

Haakan_W skrev:en bokhylla borde inte diffuserar ju ingenting om man har böckerna på rad...å har man dom ojämnt ser det ju inte klokt ut...sen blir det väl inte så bredbandigt?

Liknelsen med bokhyllan gjordes enbart för att ta något konkret ur vardagen som de flesta redan har. Om rummet är 500 cm långt, bokhyllan 20 cm djup och böckerna sticks in olika långt på tex 5 hyllplan får ljudet olika lång gångväg mellan diffusor och motstående vägg. 500, 497, 484 och 480 cm. En och samma frekvens som reflekteras av de olika hyllplanen går därför tillbaks ut i rummet något ur fas jämfört med varandra.

Jepp, en bokhylla av normalutseende blir en ganska dålig diffusor. Med pocketböcker och 21 cm höjd mellan de 5 hyllorna blir det en usel diffusor, -funkar bara mellan ca 800-810 Hz, höjden på hyllan blir ca 115 cm med hyllplanstjocklek 18 mm. CD-skivehöjd mellan hyllorna, ca 14 cm, och totalhöjd ca 176 cm med 11 fack ger bandbredd ca 800-1200 Hz. Gör du en bokhylla för fingerborgar i stället, med 41 mm mellan hyllplanen, blir den raskt bredbandigare, ca 800-4150 Hz. Med samma höjd på hyllan, (115 cm = ca 114 cm) och hyllplanstjocklek 18 mm kan du då klämma in 19 fack i hyllan. I realiteten vill man ha så smala/tunnväggiga avskiljare mellan facken i en QRD-diffusor. Du ser ganska raskt vad olika bredd och djup betyder frekvensmässigt under fliken ”Design”.

Edit: plussa och minusa är svårt ibland...
Senast redigerad av Adhoc 2005-11-13 23:29, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-13 22:56

mjo jag har inte provat programmet än :) måste installera excel

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2005-12-04 11:14

Haakan_W

Varför har du hammaren och skäran som ikon?
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-04 12:48

Pabo skrev:Haakan_W

Varför har du hammaren och skäran som ikon?

Det vet väl alla att det gror en kommunist i Haakan_W? :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-12-04 12:54

Mer OT än såhär kan vi inte komma. Seså, tillbaka till ämnet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Nästa

Återgå till Teknikforum