Zartoks Surroundprojekt!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-02-07 23:13

Som jag var inne på på förra sidan så kommer du så vitt jag förstår din konstruktion och tillämpning att nås av ljudet från baksidan av membranet först, tätt följt av ljudet som reflekteras från taket. Du har ju byggt en dipol som är vänd med baksidan mot dig liksom? Det borde betyda att direktljudet är ur fas i förhållande till ditt övriga system, om det är märkbart har jag dock inte en aning om.

Summer Passing

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-02-07 23:49

zartok skrev:Jag har tänkt experimentera! Dessa ska bli åtta minimala linjekällor som ska sättas upp i taknocken, så att dom direkt reflekterar ljudet i taket och på så sätt skapar ett mycket diffust ljud. Att det ska vara öppna lådor är för att skapa en än mer diffus ljudbild.

Så jag förstpr din förvirring. Men med mina magiska tankar så blir det här skitbra :D

Fast med ett experiment bygger man väl inte åtta lådor i 19 mm MDF...? :?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-08 00:39

aerob: jag har en botten som kommer att hindra direktljudet från baksidan. tror jag iaf. ljudet borde i alla fall ledas ganska mycket åt sidorna då det är öppna sidor varpå jag TROR att det bör bli ganska lite motfasljud. tror. det här är absolut ingenting jag har koll på om det kommer att ske, men det blir spännande att se =D

baker: 19mm passade mig perfekt eftersom min ursprungliga plan var bafflar som låg på 40x18cm. k-rauta hade skivor som var 395mm breda, varpå jag köpte såna och bara kapade dom rakt av. dessa fanns bara i 19mm så därför fick det bli det måttet.

sen så tror jag att jag måste ha flera högtalare för att märka hur ljudet skulle bli, därav att jag gjorde alla samtidigt. blir det dåligt så är det ju bara att klappa dit lite med mdf och sen har man slutna lådor.

men jag är faktiskt lite med på det du säger i övrigt... det kanske hade räckt att göra fyra stycken när man ska ha dom som experiment :) nåväl, det var inte mer än fem-sex timmar från skratch i vilket fall som helst, så det var inte hela världen om det skulle gå åt pipsvängen heller.

imorgon ska det slipas och målas. har köpt billig mörkröd färg som jag ska kladda över dom. då syns dom inte så mycket här inne.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-02-08 01:42

Varför i helvete målar du när det är ett experiment!!? 8O
Finish lägger man på när man har labbat fram och tillbaks och är nöjd med slutresultatet.
Du har ju inte en aning om resultatet, men ändå ska du måla dom!!?

Hallå!!? Någon hemma!!?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-08 12:49

Jag tänkte måla dom eftersom jag... fast... ja, bra fråga. Jag tänkte måla dom eftersom jag inte kan få tag i lödmaskinen idag. Kan jag inte löda så kändes det som att jag iaf kunde göra något arbete med dom, och det skulle vara slipa, löda och måla.

Jag håller på med en komplett prototyp eller tom produkt och inte ett test va? :D

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2014-02-08 12:51

Bakerman: Varför så otrevlig?
\\Sky

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-08 15:22

Han vill nog bara inte att jag slösar onödig tid tror jag :)

Nu har jag borrat och slipat två. Är det ok att tycka att rå mdf är skitsnyggt? Rundslipad rå mdf. Känns som att enda anledningen att måla dom är för att andra anser att det är snyggare. Dessa är skitläckra omålade!

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-02-08 23:03

MDF går ju att olja eller vaxa om man vill behålla den råa looken...

Summer Passing

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-08 23:45

Aerob skrev:MDF går ju att olja eller vaxa om man vill behålla den råa looken...

Eller klarlackera.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-09 00:19

kan vara väldigt väldigt bra information om det blir att arbeta vidare med fler prototyper, tackar! :) att man inte tänkt på det tidigare.

nåväl. idag när jag satt och slipade som mest (tog fan fyra timmar för att runda hela "lådan" på alla surrar) så kom jag på en sak. jag har mängder av surrar. det är ju fan 12 element per sida, det är mer än majoriteten av personer på dessa hififorum har ffs.

dessutom har jag medvetet valt element som har väldigt god spridningsförmåga.

jag funderade faktiskt på att man hade kunnat montera dom att spela direkt ner mot sittplatserna också, som ett test. det jag känner till är ju att direktljudet gör att det blir lite placeringskänsligt, men jag har ju trippla ljudlimpor som spelar samma sak neråt samtidigt. det borde väl diffusera i sig självt?

det här är inget jag har räknat på alls eller ens har kunskaper i, men jag kanske kommer att testa det när jag ändå har möjligheten så att säga. det är mycket lättare än att göra ett gäng nya lådor för att testa en annan design.

nåväl. det var iaf en glad tanke jag fick här nyss :) jag ska dock först och främst fixa lödningen så att jag kan ta och koppla in dessa småsaker. lödning imorgon. får jag tag i terminaler så kan jag även sätta upp dom någonstans och bara ta en snabb lyssning på dom. tyvärr så tror jag inte att jag har möjlighet att hinna få upp dom, men det är ingen stress med det för mig. jag har ju jonas w's gamla surrar som är fantastiskt trevliga och duger långt fram tills det att jag är klar med mina :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-02-09 02:06

sky_eye skrev:Bakerman: Varför så otrevlig?

Det är skillnad på otrevlig och ärlig. :wink:

Bakerman: Varför så ärlig? :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-09 22:04

då har jag testkört två paneler och anser att jag har gjort något riktigt fräsigt. jag har tillverkat en liten linjekälla som är väldigt riktningsokänlig.

Bild

Bild

det som var lite märkligt, men det beror nog på elementet i sig, är att jag tyckte att det lät helt för på om man riktade högtalaren mot sittplatsen. det lät betydligt bättre på dessa två bilder ovan.

ljudet är inte oväntat väldigt stort, rejält tilltagen ljudbild. elementet är väldigt avslöjande och rätt analytiskt måste jag nog påstå, i alla fall i min konfiguration.

att rikta dom toe in eller rakt mot lyssningsplatsen fungerade inte i mina öron, dom lät för analytiskt. att rikta dom bortåt eller helt åt sidan lät väldigt mycket bättre.

när jag riktade dom helt bakåt så försvann rätt mycket ljud, så jag misstänker att dom kom in i en ordentlig utsläckningsnod då.

jag måste säga att det här var skitkul.
enda smolket i bägaren är att jag har råkat göra en liten reva på ett av elementen som ska upp i taket. jag funderar på hur jag bäst ska laga det, men jag har sett att många tips har givits, så det är nog inga problem.

just ja, en annan sak är ju också att den här skapelsen är äckligt känslig, en känslighet på 97db innebar att ljudet var högt redan på -35 och basen blev således 10db för låg.

nåväl, det är ändå inte som frontar dessa ska användas. hoppas att dom presterar bra mot vägg, det blir nästa sak att testa. dock verkligen inte idag :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-11 13:32

Bild

sex stycken till. jag lägger även till att dessa ska sitta uppe i taket och riktas uppåt, så skruvarnas färg spelar ingen roll.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-02-11 13:51

Hur ska du montera lådorna? Jag trodde jag förstod hur du hade tänkt men när jag nu ser var terminalerna sitter så blir jag osäker igen... Borde du dessutom inte ha målat baksidorna istället?

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-11 13:57

jag ska montera dom så att dom "sticker ut" från väggen. jag ska hänga dom i elementsidan så att den pekar snett uppåt och terminalerna ska peka snett nedåt. dessa ska upp i taknocken, så att dom ser ut som små röda taggar i mitt röda rum.

jag monterade terminalerna neråt eftersom jag tycker att terminaler är snygga. det är nog något fel på mig. men det är ju guld. som trump kör med i badrummet *asg*

hoppas att jag lyckades svara på frågan iaf, jag måste springa till en lektion så jag hinner inte skriva bättre.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-16 14:05

Blev snyggt med de svarta elementen och den röda färgen! Hoppas du blir nöjd med hur det låter också! :-)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-16 16:27

Dom låter rätt bra som frontar när man vrider dom åt sidorna, så jag tror att det böir skitfint. ska banne mig ha tag i hängare och få upp dom i veckan :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-16 16:42

Spännande. Fortsätter följa tråden. :-)

Användarvisningsbild
zartok

Re: Zartoks Surroundprojekt!

Inläggav zartok » 2014-05-13 11:33

Bild

Det var ett tag sen nu, men jag har iaf fått upp surrarna och dom spelar för fullt. jag märkte att jag fick en vansinnigt hemsk resonans från dom, vilket gick att lösa genom att sätta skum "i" högtalaren samt köra ypaoen. när man spelar musik så låter dom rätt neutralt numera. dock så inväntar jag att köpa en minidsp 10x10 så att jag kan ställa in dom på riktigt så att säga.

hur som helst så ger dessa, inte helt oväntat, en extrem spridning av ljudet. det sprids så väl att man inte märker av att surrarna är på förrän man klickar av dom. jag vet inte om det låter bra eller dåligt, men brallsson (mhb, finns säkerligen här också) ska komma på besök här snart, så då kan man få en andra åsikt. jag vet sedan tidigare att mina öron inte är att lita på då jag är döv på fler än två sätt :D

nåväl, dom lever och frodas och fungerar väldigt fint dessutom.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-05-13 12:45

zartok skrev: det sprids så väl att man inte märker av att surrarna är på förrän man klickar av dom. jag vet inte om det låter bra eller dåligt

Indikerar att det är bra. Kompletterande fråga - hur låter det när det kommer ett i surrounden distikt placerat ljud - uppfattar du placeringen av detta då, eller förblir det diffust?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-05-13 13:37

bra fråga där...
jag har faktiskt ingen aning. därför så kanske jag ska fråga dig om du har en scen i en film som har ett sådant ljud så att jag kan lyssna på det distinka ljudet och höra om det låter som att det är placerat eller förblir diffust.

jag har kört the dark knight returns när bane står på football-fielden och pratar i deras pa-system. där låter det extremt omslutande. det är den enda scen jag egentligen testat ordentligt ska jag erkänna.

jag har designat dom för att låta diffust överlag, så jag tror faktiskt inte att det kommer låta distinkt. du kanske tänker på att det inte ska låta ekande typ? nåja, det är bättre att testa än att gissa, så duktig är jag minsann inte på teoretiskt ljud inte :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-05-13 14:14

Nä, jag har inte lagt på minnet när och var det finns sådana. Jag är inte så bra på att analysera filmljud om jag skall vara ärlig... även om jag har ambitionen att göra det så dröjer det bara någon minut så ser jag på filmen istället och glömmer bort det. :oops: :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-05-13 17:00

Tv spel kan vara rätt bra för det där tycker jag. I ett FPS kan man lätt vrida sig runt och testa lite olika ljud och se hur det låter.
COD4 kanske? Bra ljud och det var lätt att höra placering vill jag minnas.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-05-13 19:30

lorden: njae, jag är inte heller direkt duktig på att analysera filmljud. det jag märker av med mina surrar är att jag inte märker av dom. eller, jag märker inte av dom förrän jag stänger av dom, då försvinner väldigt mycket av kringljudet. nåväl, vi får höra vad brallsson säger. han kan ju sånt där :D

genis: du, det var inte en dum ide. jag vet ju exakt hur det ska låta när man blir angripen av en drake i skyrim, så det borde jag dra igång! :D

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-05-13 22:41

Do tell :-).

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2014-08-10 03:43

Vad tyckte brallson? och hur funkade tevespelstestet?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-08-14 13:42

brallson fick tyvärr förhinder och kunde inte dyka upp. dock så var det kanske lika bra eftersom det först är nu jag kunnat köra dom via minidsp. jag har fått eqa lite granna, men slutresultatet var väldigt bra tycker jag. nu återstår bara att se någon film samt lägga upp ett par bilder på dom modifierade högtalarna. jag fick ta och sätta en mängd dämpskum i dom så att dom inte skulle få kortslutning i mellanregistret. men bilder kommer :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-08-28 18:34

Bild
Bild

Så där ser dom ut i färdig konstruktion. Passar hemskt bra till film. Det blev att rikta upp elementen då det annars blev det jag tror kallas kamfiltereffekter annars. Just ju finns bara effekterna när man går förbi högtalarna och det tycker jag är ok :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-08-28 19:26

dukanvadet skrev: och hur funkade tevespelstestet?

Ja hur gick det?

Sjysst kabeldragning 8) .

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-08-28 19:50

Estetiska åtaganden hör inte hemma bland min hifi! :D

Det har gått bra att spela med. Majoriteten av spel har inte en väldigt bra mix på ljudet, eller det är på ett annat sätt än för filmer. Dock så är dom något ljusare än frontarna, märks vid 7-kanalsstereo. Det är dock inget jag tänkt på när jag spelat eller sett film.

Ljudet integreras väldigt bra i rummet och man märkte egentligen inte att dom finns där förrän man stänger av dom.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum