Komorok skrev:100W, 8ohm, 30Hz och 15A? De siffrorna får jag inte ihop i samma ekvation. Hur gör du?
Lätt!
P = I² * R * cos(φ) ger oss att vi behöver en fasförskjutning (φ) på ~87° för att få den 30 Hz strömmen vid 100 w 8 ohm resistiv last.
HTH!

Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:100W, 8ohm, 30Hz och 15A? De siffrorna får jag inte ihop i samma ekvation. Hur gör du?
Tony skrev:Komorok skrev:100W, 8ohm, 30Hz och 15A? De siffrorna får jag inte ihop i samma ekvation. Hur gör du?
Lätt!
P = I² * R * cos(φ) ger oss att vi behöver en fasförskjutning (φ) på ~87° för att få den 30 Hz strömmen vid 100 w 8 ohm resistiv last.
HTH!
RogerGustavsson skrev:100 W sinus i 8 ohm = 3.54 A sinus. För att få 40 A krävs väldigt konstiga högtalare. Det är ju 1131 W. Det är inte så att 40 A är hämtat från något datablad över effekttransistorerna? Kan bli rätt annorlunda implementerat i en verklig konstruktion.
RogerGustavsson skrev:Vridmoment är bara en annan sida av effekt. Man får ett inte det ena utan det andra. Har du ett jäkla vrid är det liktydigt med mycket effekt! Ofta glöms utväxlingen i transmissionen bort. Vridmomentet på hjulen är det som räknas.
Det går att ange krav på effekt och ström för önskad ljudnivå från en given högtalare. Tyska Stereoplay anger detta för sina testade högtalare. Är förvånsvärt att många högtalare begränsar rätt tidigt i basen, börjar dynamikbegränsa, redan vid måttliga ineffekter.
RogerGustavsson skrev:Walsh drivelement som Ohm använde, finns i mera utvecklade varianter från German Physics, http://www.german-physiks.com/german-ph ... ducts.html
RogerGustavsson skrev:Walsh drivelement som Ohm använde, finns i mera utvecklade varianter från German Physics, http://www.german-physiks.com/german-ph ... ducts.html
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Walsh drivelement som Ohm använde, finns i mera utvecklade varianter från German Physics, http://www.german-physiks.com/german-ph ... ducts.html
Ser ju mer ut som en kaffebryggare
/ B
Emanuelgbg skrev:Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Walsh drivelement som Ohm använde, finns i mera utvecklade varianter från German Physics, http://www.german-physiks.com/german-ph ... ducts.html
Ser ju mer ut som en kaffebryggare
/ B
Har de inte satt filtret upponer?
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:100 W sinus i 8 ohm = 3.54 A sinus. För att få 40 A krävs väldigt konstiga högtalare. Det är ju 1131 W. Det är inte så att 40 A är hämtat från något datablad över effekttransistorerna? Kan bli rätt annorlunda implementerat i en verklig konstruktion.
Teori och praktik går inte alltid hand i hand.
Perfector skrev:Technics lekte med kopparvals runt nätdelar för att höja spänningen men glömde strömmen varför förstärkarna ofta brann upp (Trissorna)
mer ström är som en amerikanare. Ett jävla vrid men ingen Power.
funkar för mig i alla fall
Perfector skrev:Emanuelgbg skrev:Finns väl ett par stora saker med svenskanknytning också?
Megatrend, Catacomber.. någon mer? Marten Coltrane Supreme!
Vågar man nämna Rauna Hanssons källarbygge?
2 x 15 meter långa betonghorn som byggts in i kåken hans och ligger i källaren med hornöppningarna upp i musikrummet. Har iofs inte sett dom annat än gallren i golvet men det platsar väl i denna tråd?
Perfector skrev:Komorok skrev:100W, 8ohm, 30Hz och 15A? De siffrorna får jag inte ihop i samma ekvation. Hur gör du?
Spänning x ström genom last verkar vara en vettig väg att gå, eller?
Perfector skrev:Vill du ha dynamiken kvar i signalen så krävs 15 ampere ström. Bertil Hellsten elektronikvärlden medgav att hans och olle mirsch's big bang som bara körde med 0.75 mm nätkabel internt inte kunde driva en full signal när han kollat uppgiften.
0.75 mm klarar som bekant 10 ampere oavsett spänning.
15 ampere räknades fram av Göran Kling som varit min mentor i över 10 år innan han stängde verkasamheten Hi-Fi Connection i Mälarhöjden
IngOehman skrev:Perfector skrev:Komorok skrev:100W, 8ohm, 30Hz och 15A? De siffrorna får jag inte ihop i samma ekvation. Hur gör du?
Spänning x ström genom last verkar vara en vettig väg att gå, eller?
Det är ohms andra lag, och den ger dig effekten. Men du har valt fel version om du skall kunna räkna ut detta.
Vid 100 W i 8 ohm blir dock spänningen 28,3 volt RMS (det kan du räkna ut med en annan variant av samma andra
lag, nämligen P=U^2/R). Tar du 28,3 gånger 15 (som du påstod) så får du 424,5 W, inte 100 W.
Så du svarar inte på Komoroks fråga. Hur gör du?
För att räkna ut strömmen in i 8 ohm resistiv last vid 100 W kan du för övrigt använda antingen ohms första eller
andra lag. Men förstås välja rätt version. Den första kan du använda om du vet att 100 W i 8 ohm motsvaras av 28,3
volt. Och ohms första lag säger ju då att I = U/R. 28,3/8 = 3,54 A, inte 15 A.
Toppvärdet blir dock 5 A, men inte 15 A och verkligen inte 40 A.
Men ohms andra lag kan du räkna ut samma sak då andra lagen kan tecknas I = SQR(P/R). Även då får du svaret 3,54 A.Perfector skrev:Vill du ha dynamiken kvar i signalen så krävs 15 ampere ström. Bertil Hellsten elektronikvärlden medgav att hans och olle mirsch's big bang som bara körde med 0.75 mm nätkabel internt inte kunde driva en full signal när han kollat uppgiften.
0.75 mm klarar som bekant 10 ampere oavsett spänning.
15 ampere räknades fram av Göran Kling som varit min mentor i över 10 år innan han stängde verkasamheten Hi-Fi Connection i Mälarhöjden
Då tror jag att han menade något helt annat än det du tror.
Jag tror du skulle missförstå väldigt mycket färre saker om du lärde dig hur dessa saker fungerar på riktigt, istället
för att bara lära dig en massa tumregler, som du på grund av att du saknar kunskapen inte förstår varken när de tum-
regler du lärt du utantill kan appliceras eller vad de betyder/säger.
Men siffran 15 A är inte dum alls om den presenteras på ett vettigare sätt, t ex som "den ström som en förstärkare
som kan leverera 100 åttaohmswatt, bör kunna leverera om den skall kunna driva normala 8 ohmshögtalare".
Det kanske förvånar någon som inte är riktigt insatt i hur högtalare och förstärkare samverkar att man kan behöva
mera ström än U/Z, men när man matar en högtalare med komplexa signaler (t ex musik) så kan toppströmmen bli
avsevärt mycket större än U-peak/Z-min.
(Den som vill läsa mera om detta kan söka på faktiskt. Jag har skrivit om det många gånger. Alltså inte bara att det
blir så utan också vad det beror på.)
Men detta har ingenting med nätkabeln att göra. En 0,75 mm^2-kabel ställer inte till med några problem av det slag
som du antyder, ens om man använder den till en anläggning med en uteffekt om 10 000 W (43,5 A RMS på nätsidan).
Att sedan en sådan kabel inte får belastas med en sådan ström är en fråga för sig. Det har med elsäkerhet att göra.
En normal 100 cm lång nätkabel har en resistans om 0,045 ohm. Om det skall ge upphov till en halv dB nivåförlust på
sekundärsidan av förstärkaren måste den senare dra 286 A...
Vh, iö
Perfector skrev:tänker inte gå in i polimik med dig som bara har som livsuppgift att gnälla överallt, men att lägga plattvalsad koppar ökar induktionen i kärnan och ger högre spänning.
Jag kan inte minnas att jag har börjat mina inlägg med riktade tråkningar och gnäll. det får du ha monopol på.
Tony skrev:Komorok skrev:100W, 8ohm, 30Hz och 15A? De siffrorna får jag inte ihop i samma ekvation. Hur gör du?
Lätt!
HTH!
IngOehman skrev:Bra försök, men fasförskjutningen med 8 ohm resistiv last blir 0 grader och ingenting annat.
Det är ju självaste definitionen på resistiv last - imaginära komponenter som ger fasförskjutning
saknas.
Talar man om en icke-resistiv last så kan förstås strömmen vara mycket stor utan att det levereras
någon reell effekt att tala om in i lasten - men då definierar man ju som regel inte resistans utan
last-impedans och nominell effekt (som är U^2/Znom) och strömmen blir lika förbenat U/Z.
Med risk för att verka som en petimäter med det har jag faktiskt aldrig påstått heller, bara att du lyckats tolka det riktigt med vad han egentligen syftar på med 15A och elsäkerhet för nätkabeln. Nätkabeln är dimensionerad för strömuttaget vid ett kortslutningsfel som gör att säkringen knappt går. Då får kabeln inte brinna upp. Ur detta följer vilken ström apparaten är dimensionerad för. Så delvis har det med den kontinuerliga strömmen förstärkaren kan lämna. Sedan har vi fasvinkeln pga högtalarens reaktans i basen: därav 30Hz.Jag har inte försvarat det som Perfektor skrivit.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster