Jag glömde skriva att OM1 på inspelningen ovan drivs med Focusrite Saffire Pro 24 DSP - det förtjänar de verkligen Zoom H4n är inte ok.
RogerJoensson skrev:Jag tycker du har hittat en mikposition som funkar bra. Tydligt och snyggt utan att bli trattigt vasst och jobbigt. Det låter ju inte som på flera meters avstånd, men förmodligen mycket mer realistiskt än genom hörselskydden.
Säg nu för tusan inte att mikarna sitter vinkelrätt mot/högt ovanför locket, för då får jag krypa ner under stenen och stanna där väldigt länge och skämmas.
Du kan vara lugn, ORTF ca 35cm ovanför fiolen
RogerJoensson skrev:Är detta inspelat med ditt nya ljudkort? I så fall fick du ner latencyn, gissar jag. Hjälpte detta (förutom den nya mikningen) fram fylligheten, eller blev det ungefär samma?
Stor skillnad på Latency, men för mig är det här "kortet" nästan omöjligt att ställa in, allt låter bättre - störst skillnad är att det inte låter direkt fel som H4n gör... Fylligheten tycker jag kom med ORTF.
Kortet ger möjlighet att ha lite reverb med 0 Latency (utan datorn!) men jag har inte hittat en inställning som är ok för det ännu...
RogerJoensson skrev:Upplever du att ljudet ändras mycket när lyssnar och spelar samtidigt, jämfört med när du bara lyssnar på en inspelning efteråt?
Ja, två helt olika saker... (tyvärr) Jag känner igen min fiol, lite nasal klang men ändå jämn och ganska varm. Medans jag spelar hörs inte attackerna lika väl som på inspelningen, de släcks lite av dubbleringen av det övre mellanregistret. Skulle jag alltid öva med mik blir det nog så att varje ton börjar med en K-attack, utan mik är det snarare B eller M. Något som är förvånande är hur svårt det är att sätta nivå på lyssningen. När jag spelar och ställer in nivå och trivs med "infon" jag får blir det outhärdligt starkt att lyssna på i lurar när det är inspelat, men ändå ligger det under det naturliga ljudtrycket. (subjektivt)