Ny mikrofon från Line Audio?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Ny mikrofon från Line Audio?

Inläggav Svante » 2014-05-08 22:21

IngOehman skrev:Men den stora osäkerhetsfaktorn är nog ändå de där in ear-lurarna. Innan man vet vilka
egenskaper de har blir allt annat bara spekulationer. Som alltid är "monitorlyssningen" en
Kärnfråga. Vill man veta vad man skapat måste man ha en ackurat lyssning.

Vh, iö

Instämmer, men med reservationen att man kan ha lyssnat på andra ljud i samma kedja och kalibrerat öronen efter det. Om just fiolen låter basfattigt, men inte andra ljud så kanske inte lurarna är boven i dramat.

Eller så är de det, också :) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2014-05-09 09:48

Ni missade att rum + ortf gjorde att jag inte längre upplever någon "basfattighet".

Det där med InEar och egenskaper är ju tricky... I detta specifika fallet försöker jag jämföra ljudet jag hör utan något i öronen (utom ljudtrycket :)
med ljudet genom OM1 - H4n - MBP med Logic X, tillagt reverb - H4n - InEar Shure se-535.

Vad jag behöver är att höra det jag missar med hörselskydd, (formgjutna Bellman&Symphon med 9dB filter) alltså t.ex kvalitet på attack på toner,
övertonsproduktion, frasighet (det som skiljer när man spelar nära/långt ifrån stallet på en fiol.

När jag spelar med Inears blir det alltså i princip bara det där vassa och klangligt känsliga jag vill lägga till den annars helt koko ljudmiljön i öronen.
Sedan spelar jag in för att höra resultatet, då med en så igenkänningsbar klang (verklighet vid örat/ljudkedjan ovan) som jag kan få - Det "sanna" ljudet.
Där är det rätt bra redan! Jag gillar verkligen OM1, har jag nämnt det ? :)

Eländes reverb som klirrar och brister i H4n är på dagordningen.

Tack så länge!
/J
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2014-05-16 20:28

Här kommer en bättre ljudfil från mitt sovrum ;)

http://www.canit.se/~jw.nm/Tjajjebouncesaff24.aif

Det som låter som dist var stråken, spände inte upp den tillräckligt...
(Se'n slog jag i pallen som ljudkortet står på - ni får ta det som det är!)

Det här ljudet går utmärkt att öva med!
- - -

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-05-16 20:55

Jag tycker du har hittat en mikposition som funkar bra. Tydligt och snyggt utan att bli trattigt vasst och jobbigt. Det låter ju inte som på flera meters avstånd, men förmodligen mycket mer realistiskt än genom hörselskydden.

Säg nu för tusan inte att mikarna sitter vinkelrätt mot/högt ovanför locket, för då får jag krypa ner under stenen och stanna där väldigt länge och skämmas.

Är detta inspelat med ditt nya ljudkort? I så fall fick du ner latencyn, gissar jag. Hjälpte detta (förutom den nya mikningen) fram fylligheten, eller blev det ungefär samma?

Upplever du att ljudet ändras mycket när lyssnar och spelar samtidigt, jämfört med när du bara lyssnar på en inspelning efteråt?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2014-05-17 00:42

Jag glömde skriva att OM1 på inspelningen ovan drivs med Focusrite Saffire Pro 24 DSP - det förtjänar de verkligen Zoom H4n är inte ok.
RogerJoensson skrev:Jag tycker du har hittat en mikposition som funkar bra. Tydligt och snyggt utan att bli trattigt vasst och jobbigt. Det låter ju inte som på flera meters avstånd, men förmodligen mycket mer realistiskt än genom hörselskydden.

Säg nu för tusan inte att mikarna sitter vinkelrätt mot/högt ovanför locket, för då får jag krypa ner under stenen och stanna där väldigt länge och skämmas.

Du kan vara lugn, ORTF ca 35cm ovanför fiolen

RogerJoensson skrev:Är detta inspelat med ditt nya ljudkort? I så fall fick du ner latencyn, gissar jag. Hjälpte detta (förutom den nya mikningen) fram fylligheten, eller blev det ungefär samma?

Stor skillnad på Latency, men för mig är det här "kortet" nästan omöjligt att ställa in, allt låter bättre - störst skillnad är att det inte låter direkt fel som H4n gör... Fylligheten tycker jag kom med ORTF.
Kortet ger möjlighet att ha lite reverb med 0 Latency (utan datorn!) men jag har inte hittat en inställning som är ok för det ännu...

RogerJoensson skrev:Upplever du att ljudet ändras mycket när lyssnar och spelar samtidigt, jämfört med när du bara lyssnar på en inspelning efteråt?

Ja, två helt olika saker... (tyvärr) Jag känner igen min fiol, lite nasal klang men ändå jämn och ganska varm. Medans jag spelar hörs inte attackerna lika väl som på inspelningen, de släcks lite av dubbleringen av det övre mellanregistret. Skulle jag alltid öva med mik blir det nog så att varje ton börjar med en K-attack, utan mik är det snarare B eller M. Något som är förvånande är hur svårt det är att sätta nivå på lyssningen. När jag spelar och ställer in nivå och trivs med "infon" jag får blir det outhärdligt starkt att lyssna på i lurar när det är inspelat, men ändå ligger det under det naturliga ljudtrycket. (subjektivt)
- - -

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-17 09:42

jockewe skrev:Du kan vara lugn, ORTF ca 35cm ovanför fiolen

Du har ju en lite speciell inspelningsteknik, äkta ORTF körs med riktade mikrofoner. Kul att du blev nöjd med resultatet. Hoppas du bjuder på några "riktiga" inspelningar från passande lokal....

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-05-17 10:24

jockewe skrev:Ja, två helt olika saker... (tyvärr) Jag känner igen min fiol, lite nasal klang men ändå jämn och ganska varm. Medans jag spelar hörs inte attackerna lika väl som på inspelningen, de släcks lite av dubbleringen av det övre mellanregistret. Skulle jag alltid öva med mik blir det nog så att varje ton börjar med en K-attack, utan mik är det snarare B eller M.

Dina "in-ears", är de täta (kraftigt dämpande) eller öppna?
Får du mycket läck genom dem eller blir allt mycket tystare (oanslutna)?
Något som är förvånande är hur svårt det är att sätta nivå på lyssningen. När jag spelar och ställer in nivå och trivs med "infon" jag får blir det outhärdligt starkt att lyssna på i lurar när det är inspelat, men ändå ligger det under det naturliga ljudtrycket. (subjektivt)

Det blir gärna så när man vill fokusera och lyssnar efter detaljer. Hörseln anpassar sig till nivån och efter en stund vill man gärna höja lite till, för att höra lite bättre. Det är därför det är så lätt att skada hörseln, särskilt vid hörlurslyssning på höga nivåer under lång tid. Det blir gärna lite bättre när man skruvar upp...
Om nivån ändå hamnar lägre än utan lurar så borde det inte vara en nackdel.

A-B skulle jag kalla din mikuppställning. ORTF är lite grann samma sak, men bygger på riktade mikar så att man får en del nivåskillnadsinformation också. Å andra sida är du så nära att du nog får med en del nivåskillnad, så resultatet blir nog rätt lika i ditt fall.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2014-05-18 02:05

RogerJoensson skrev:Dina "in-ears", är de täta (kraftigt dämpande) eller öppna?
Får du mycket läck genom dem eller blir allt mycket tystare (oanslutna)?
Shure SE-535 - jag har inte läst men gissar på att de tar 15-20 dB ca, läcket den vägen är litet men genom käkbenet desto större...
A-B skulle jag kalla din mikuppställning. ORTF är lite grann samma sak, men bygger på riktade mikar så att man får en del nivåskillnadsinformation också. Å andra sida är du så nära att du nog får med en del nivåskillnad, så resultatet blir nog rätt lika i ditt fall.
Jo, inte kan man använda den mikuppställningen på riktigt... Det blir enorm skillnad bara man rör sig lite och det gör man ju... en dm till vänster blir solo i vänster kanal och lika åt andra hållet, klangligt skiljer det mycket på ett halvt steg tillbaka. Inte praktiskt men ändamålsenligt.
- - -

Föregående

Återgå till Generellt om hifi