Moderator: Redaktörer
viktor skrev:
Glenn Gould...var inte han en slags begåvad Keith Jarrett...!
viktor skrev:Det är roande att se hur BACH med en dåres envishet påstår att han är Mozarts förlängda arm eftersom han minsann vet vad Mozart skrivit.
Men vad BACH glömmer är att samhället förändras och att det Mozart plitade ner i skrift kanske inte har samma bärighet 2005.
Vi bygger inte rättssystem utifrån böcker från 1760, ej heller livsmedelsstadgar. Vi vet bättre än så, vi vet att det som uttrycktes då var relevant i den tidens samhälle och inte i vårt. Detsamma gäller naturligtvis musiken. Eftersom vi inte vet hur musiker framförde Mozarts musik då mästaren levde kan vi heller inte sätta hans kommentarer i rätt perspektiv. Varför är detta så förbannat svårt att fatta???
Flint skrev:jockewe
Tror du inte att gammgubba tål att vi retas lite med dom och vrider och vänder på dom nåt' varv? Det tror jag. Jag tror att dom är glada att vi överhuvudtaget minns dom. Jag tvivlar på att Wacko Jacko får uppleva den hedersbetygelsen om 300 år.
viktor skrev:Vi ska inte tro att vi vet hur det lät på Mozarts tid.
viktor skrev:Om du, BACH, har en tidsmaskin så låt oss ta en tur. Annars lär det bli gissningar.
Förresten, hade Mozart tillgång till en Bösendorfer, en Steinway Grand...eller rent av ett Yamahahaha elpiano? Sånt påverkar, sörru.
Almen skrev:Jag har samma tolkning som jockewe. Att musikern "är konstnär och en del av verket" torde väl inte hindra användadet av pedal?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster