Min favoritkompositör får sin musik förstörd!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Vilken kompositör blir nästan alltid slaktad av musiker?

Antonio Vivaldi
6
20%
Johann Sebastian Bach
5
17%
George Frideric Händel
0
Inga röster
Wolfgang Amadeus Mozart
6
20%
Ludwig van Beethoven
6
20%
Franz Schubert
2
7%
Johann Strauss, Jr.
0
Inga röster
Någon Annan
5
17%

Antal röster : 30

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-11-11 14:32

Det går det med. Lyssna på Glenn Gould.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-11-11 14:44

mapem skrev:Det går det med. Lyssna på Glenn Gould.

Aha, du tycker alltså att han såsar till Bach. Intressant. Berätta.
Jo det verkar vara två tydliga läger vad gäller GG. För eller emot.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-11-11 14:52

Gould? Romantisera Bach? :o

Jag tycker precis tvärtom.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-11-11 16:56

Det är så jag uppfattat hans långsamma spel. Men jag kan ha fel, jag är inte BACH-expert, jag bara lyssnar.

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-11-11 23:39

Det är roande att se hur BACH med en dåres envishet påstår att han är Mozarts förlängda arm eftersom han minsann vet vad Mozart skrivit. Men vad BACH glömmer är att samhället förändras och att det Mozart plitade ner i skrift kanske inte har samma bärighet 2005. Vi bygger inte rättssystem utifrån böcker från 1760, ej heller livsmedelsstadgar. Vi vet bättre än så, vi vet att det som uttrycktes då var relevant i den tidens samhälle och inte i vårt. Detsamma gäller naturligtvis musiken. Eftersom vi inte vet hur musiker framförde Mozarts musik då mästaren levde kan vi heller inte sätta hans kommentarer i rätt perspektiv. Varför är detta så förbannat svårt att fatta???

Glenn Gould...var inte han en slags begåvad Keith Jarrett...!

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-11-12 09:19

viktor skrev:
Glenn Gould...var inte han en slags begåvad Keith Jarrett...!

:D Dom hummar båda två i alla fall!

Goulds Goldbergvariationer blev ju en jättehit på sin tid. Man var ju van att ofta höra Bach spelas ganska mekaniskt, p g a myten att Bach skrev "matematisk" musik kanske. Många ansåg Bach tråkig och maskinmässig. Jag kände i alla fall sådana personer. Och så kom galningen Gould och spelade Bach på ett helt annat sätt, långsamt och innerligt, vilket öppnade mångas öron för kvaliteter i Bachs musik som de inte hört förut.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-11-12 09:43

viktor skrev:Varför är detta så förbannat svårt att fatta???

Därför att det du skriver är en åsikt och alla håller inte med.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-11-12 09:57

mapem skrev:Många ansåg Bach tråkig och maskinmässig.

Bach var nog discokung.
Chopin var Di Leva.
Stravinsky - Frank Zappa.
osv...

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-11-12 16:18

Flint: :lol: :lol:

//Michael

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-12 19:30

viktor skrev:Det är roande att se hur BACH med en dåres envishet påstår att han är Mozarts förlängda arm eftersom han minsann vet vad Mozart skrivit.

Jag är inte hans förlängda arm, jag är hans reinkarnation! 8)

Men vad BACH glömmer är att samhället förändras och att det Mozart plitade ner i skrift kanske inte har samma bärighet 2005.

Nähä, så han var så förvirrad, har hans nedplitade notskrift någon bärighet då? :wink:

Vi bygger inte rättssystem utifrån böcker från 1760, ej heller livsmedelsstadgar. Vi vet bättre än så, vi vet att det som uttrycktes då var relevant i den tidens samhälle och inte i vårt. Detsamma gäller naturligtvis musiken. Eftersom vi inte vet hur musiker framförde Mozarts musik då mästaren levde kan vi heller inte sätta hans kommentarer i rätt perspektiv. Varför är detta så förbannat svårt att fatta???

Enligt det här sättet att resonera så ska vi väl inte lyssna på Mozarts musik längre för den är ju inte relevant i dagens samhälle!

Musik från 1700-talet, sånt gammalt skräp kan vi ju inte ägna oss åt i vårt fulländade moderna samhälle där vi har helt andra värderingar om allt, och där sådan gammal musik är totalt förlegad och tillhör ett helt annat synsätt, med vår fulländade moderna musik har vi helt andra normer än vad man hade på den tiden.

Bach, Händel och Mozart var, om man jämför med dagens musiker väldigt primitiva och oskickliga. Ja egentligen helt inkompetenta om man jämför med nutidens oerhört mycket mer förfinade musik.

Jämför med dagens kompositörer, ja det går helt enkelt inte att jämföra.

Mozart skulle gråta hejdlöst om han visste hur otroligt överlägsna dagens kompositörer är och vilken total nolla han faktiskt var! 8)

* IRONI *

Vh :P
Senast redigerad av BACH 2005-11-12 21:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-12 19:37

Mozart skulle väl skriva musikaler, filmmusik och tokhits åt Madonna och Britney Spears om han inte fallit ifrån. Inte skulle han jobba med någon 1700-talsmusik eller något annat utdött idag inte!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-11-12 21:27

Eller motsatsen. Benny Andersson skulle ha skrivit musikalen "Wattenmusik" med Händel.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-12 21:32

Både Mozart och Bach hade varit dataspels-programmerare idag :lol:

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-11-13 01:40

Så mycket knäppigheter på en dag...
Blir väl så om man tänker på människor ur ett TV5/MTV Jackass perspektiv kanske?

Exceptionell begåvning+praktisk möjlighet+bra guidning+genialitet+AMBITION(och i vissa fall extremt stark tro ELLER humanism) är delar av vad som lett fram till vad vi kan höra idag från de gamla mästarna, det är liksom inte ba typ smarta grabbar vi talar om...

Ang. Goulds Bach sk Goldberg så är hans 1:a två insp. väldigt snabba...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-11-13 02:30

Vi ska lyssna på Mozart med våra dagars öron. Vi ska inte tro att vi vet hur det lät på Mozarts tid.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-11-13 08:53

jockewe
Tror du inte att gammgubba tål att vi retas lite med dom och vrider och vänder på dom nåt' varv? Det tror jag. Jag tror att dom är glada att vi överhuvudtaget minns dom. Jag tvivlar på att Wacko Jacko får uppleva den hedersbetygelsen om 300 år.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-11-13 08:58

Flint skrev:jockewe
Tror du inte att gammgubba tål att vi retas lite med dom och vrider och vänder på dom nåt' varv? Det tror jag. Jag tror att dom är glada att vi överhuvudtaget minns dom. Jag tvivlar på att Wacko Jacko får uppleva den hedersbetygelsen om 300 år.

You will never know...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-11-13 09:07

i
Kanske sant. Även det påståendet kan besvaras med;

You will never know...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-11-13 09:08

Flint skrev:i
Kanske sant. Även det påståendet kan besvaras med;

You will never know...

You will never know...

:mrgreen:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-13 23:57

viktor skrev:Vi ska inte tro att vi vet hur det lät på Mozarts tid.

Nej, helt riktigt. Då kan vi väl vara överens om det i alla fall! :wink:

Jag skulle betala väldigt mycket för att få höra hur det lät när Mozart spelade, och jag kan nog slå vad om 10 000 000 kronor att det inte lät som när någon nutida pianist spelar!

Men vi kan ju försöka så gott det går att ta reda på hur det lät, kan inte det vara en bra idé, eller vad säger du?

Om vi någonsin ska kunna höra musiken som Mozart avsåg att den skulle låta så måste vi väl undersöka saken, är inte det rimligt?

Hur ska vi annars någonsin få reda på det om vi bara säger att det inte går, utan att försöka?

Vh :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-11-14 10:24

mapem: Jag tycker nog tvärtom, att Gould i så fall spelade mer "mekaniskt". Före Gould var man van vid ett mer romantiskt sätt att spela Bach, med pedal och ganska mycket rubato. Gould spelade förvisso ofta långsamma satser väääldigt långsamt, men å andra sidan spelade han de snabba väldigt snabbt, med ett torrt, distinkt spelsätt.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-11-14 14:29

Almen, det beror kanske på vad man menar med romantisk. Jag avsåg inte den musikhistoriska termen, utan mera interpretens förhållande till materialet.

Jag menade att Gould liksom plockar fram varje ton och känner på den, i alla fall i de långsamma partierna, i de snabba hinner han väl inte det. Men varje ton hörs tydligt även då. Jag uppfattar det som ett "romantiskt" förhållningssätt, alltså där interpreten också är konstnär och en del av verket.

Sen kanske det är så att om man spelar Bach enligt de ideal som grundlades under romantiken så kanske man använder mycket pedal.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-11-14 23:32

Om jag skulle nämna en enda gemensam nämnare för de flesta "barockmusiker" eller tolkare av annan äldre musik idag så är det att de (i likhet med Gould) låter varenda enstaka ton ha ett eget liv, inget slarv alls någonstans. (Lyssna på Jordi Savall)

Det romantiska spelsättet skulle jag sammanfatta med "klang på bekostnad av detaljer" men det här är ju bara min egen bild av verkligheten.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-11-15 00:00

Om du, BACH, har en tidsmaskin så låt oss ta en tur. Annars lär det bli gissningar.
Förresten, hade Mozart tillgång till en Bösendorfer, en Steinway Grand...eller rent av ett Yamahahaha elpiano? Sånt påverkar, sörru.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-11-15 08:54

mapem: Jag har samma tolkning som jockewe. Att musikern "är konstnär och en del av verket" torde väl inte hindra användadet av pedal?

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-15 12:11

viktor skrev:Om du, BACH, har en tidsmaskin så låt oss ta en tur. Annars lär det bli gissningar.
Förresten, hade Mozart tillgång till en Bösendorfer, en Steinway Grand...eller rent av ett Yamahahaha elpiano? Sånt påverkar, sörru.

Det optimala är nog att spela på ett Steinpiano (Alltså inte Steinway utan Stein)

Dessa tillverkades av Johann Andreas Stein i Augsburg.

Det här, och mycket mer, kan man läsa i ett brev av Mozart till sin pappa, skrivet i Augsburg den 17 oktober 1777:

"Mamma och jag och vår lilla kusin gick efter middagen till herr Stein. Vid fyratiden kom så kapellmästaren och organisten i S:t Ulrich, Schmidbaur, en frodig och rättskaffens gammal man.

Jag spelade just då a prima vista en av Beeckes sonater, ganska svår och usel som vanligt. Det kan inte beskrivas hur kapellmästaren och organisten häpnade och gjorde korstecknet gång på gång. Både här och i München har jag redan spelat alla mina sex sonater [K. 279-284] flera gånger utantill. Den i G-dur vid patrisierpatraskets förnämliga konsert.

Den sista i D-dur låter underbart på Steins pianoforte.
Den anordning som man trycker knät emot är mycket bättre på Steins piano än på andra. Jag behöver bara snudda vid den, så fungerar den. Och så snart man drar undan knät det allra minsta, så hör man inte tillstymmelse till efterklang."

Här en bild på en nytillverkad kopia av ett Steinpiano:

Bild

Man kan förstås tänka sig att spela på en cembalo också!

Vh :P
Senast redigerad av BACH 2005-11-15 16:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-11-15 12:52

Almen skrev:Jag har samma tolkning som jockewe. Att musikern "är konstnär och en del av verket" torde väl inte hindra användadet av pedal?

Självklart inte! Så menade jag absolut inte. Jag försökte bara göra en distinktion mellan en romantisk syn på konstnären och romantikens traditionella sätt att spela, vilket jag tycker är olika saker.

Gould spelar Bach på ett sätt som gör att interpretens roll blir viktig, det menar jag är ett tecken på en romantisk syn på konstnären, utan att det har ett dugg att göra med romantikens stilideal. Men om man nu spelar Bach enligt detta ideal, då kanske det är på en fläskig Bösendorfer med mycket pedal.

F ö har jag en gång hört en Beethovensonat spelas i Bösendorfer-fabriken i Wien (dom har en liten konsertlokal där, kombinerad med en utställning av alla deras modeller), mycket långsamt och innerligt och med stor intensitet delvis kanske beroende på att pianisten kämpade hårt med ledgångsreumatism! Hon plockade fram varje ton och formade den med Bösendorferns rika klang som fick blomma ut i varje ton. Det var en häftig musikupplevelse.

Föregående

Återgå till Musikstugan